Kleine (mini / boeren) campings in België?

Plaats reactie
Conny

Kleine (mini / boeren) campings in België?

Bericht door Conny » wo 18 jul 2007 15:23

Wij kamperen vrijwel uitsluitend op kleine campings. Boeren- of mini campings of hoe je het ook zou willen noemen.
We zijn maar met twee volwassenen en mijden juist de "kindvriendelijke" campings met zwembaden e.d.
We zijn "trekkers" en blijven nooit echt lang op dezelfde plek.

België vinden wij een erg leuk land om te zijn en qua afstand erg geschikt voor korte tripjes, lang weekend e.d.
Echter op campinggebied hebben we daar nooit iets naar onze zin kunnen vinden.
Vaak zijn het grote campings met erg veel vaste plaatsen, dorpen op zichzelf, waar de vaste bewoners de passanten vaak maar een beetje als lastige indringers beschouwen.
Meestal kamperen we daarom maar net over de grens van België - in Nederland, Duitsland of Frankrijk en maken dagtochtjes in België.

Er zal toch vast ook wel iets leuks voor ons te vinden zijn in België naar onze smaak?
Er zijn een aantal Belgische leden op dit forum valt me op... Iemand misschien een leuke tip voor ons?

Binnenkort moeten we in Halen zijn voor iets zakelijks. Het zou leuk zijn om er een paar vakantiedagen van te maken met de caravan.
Weet iemand misschien iets leuks naar onze smaak in die omgeving - pak um beet in een radius van ± 50 km. rond Halen?
(Halen ligt ± 40 km. ten noord-oosten van Leuven)

Bert007
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 25 mar 2007 17:55
Locatie: Bilzen België

Bericht door Bert007 » wo 18 jul 2007 21:28

In de buurt van Halen lijkt het me niet zo bijzonder om te kamperen. Wel de moeite in die buurt is het Schulens meer (spaarbekken met vogelreservaat).
Uiteraard kan je er heerlijk fietsen op het befaamde Limburgse fietsroutenetwerk.
Ik zou echter niet weten of er in de directe buurt een boerderijcamping is.

(Heel) wat verderop zal je wel aan je trekken komen: in Wallonië hebben we vorig jaar de geitenboerderij met minicamping ontdekt: zie http://www.francecamping.com/camping-fi ... &langue=nl
Meer vind je wellicht op http://www.opt.be/tourisme/resultats.ph ... =nl&ID=704

Veel succes!

Bert

Conny

Bericht door Conny » do 19 jul 2007 01:19

Bedankt voor de links Bert, daar kan ik zeker iets mee!

Wallonië houden we zeker in ons achterhoofd voor de toekomst, ziet er heel fijn uit.

Toch nog maar een beetje verder speuren naar iets wat meer in de richting van Halen nu...

Chateauke

Bericht door Chateauke » do 26 jul 2007 14:11

Een mooie en rustige camping in Zonhoven... ten Noorden van Hasselt. Vlak aan het Limburgs fietsroutenetwerk. Bokrijk (openluchtmuseum) is vlakbij en de stad Hasselt is ook de moeite waard. Alles is goed bereikbaar per fiets. In Hasselt zijn er bewaakte fietsenstallingen enz...
zie:
www.hasselt.be
http://www.holsteenbron.be/

Camping Holsteenbron is wel geen minicamping of boerderijcamping.
In augustus kan men er prachtige wandelingen maken in de bloeiende heide.

Succes

Ray

Conny

Bericht door Conny » do 26 jul 2007 19:44

Hartelijk dank voor de links Ray!
Ik ga ze op m'n gemak bekijken :)

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » vr 27 jul 2007 11:00

In Vlaanderen is het niet toegestaan om een mini / boerderij camping uit te baten bij een boerderij. Het "Kampingdecreet" verbiedt dit. Tegelijkertijd is elke camping verplicht om een minimaal aantal "toerplaatsen" aan te bieden. Blijkbaar is 1 toerplaats op 374 plaatsen (stacaravans) al voldoende ...

In Wallonië zijn er blijkbaar een aantal mini-campings (zie :o ANWB-gids Kleine Campings). Zij vermelden er 10 (tien) (uitgave 2004).

Ik vrees dat je in een straal van 50 km rond Halen niet veel kleine campings zal vinden...
Ook het zuidelijke deel van Belgisch Limburg is een woestijn op camping gebied. Prachtige kastelen, fietsroutes en natuur rond Heers, Hex, Alden Biezen etc. Maar geen enkele camping :evil:

(en nu ga ik zoeken waar Halen ligt, komt me bekend voor, maar vind het niet direkt op kaart :roll: )

Koen

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » vr 27 jul 2007 11:14

(en nu ga ik zoeken waar Halen ligt, komt me bekend voor, maar vind het niet direkt op kaart )

Ha gevonden ! Had dan ineens geschreven : vlakbij Diest :wink: .
Ben je zeker "in een radius van 50 km" :shock: ? Dan is Luik en de Nederlandse Kempen ook nog goed...
In de ACSI gids (2004 :oops: weeral) staan enkele "kleinere" campings te Esneux, Grobbendonk, Westerlo.
Heb je een PB gestuurd met meer uitleg (bezienswaardigheden en tips in de buurt + andere "kleinere" campings in Wallonië)

Koen

Conny

Bericht door Conny » vr 27 jul 2007 11:20

Jammer dat jullie "Kampingdecreet" dit verbiedt... Zal ongetwijfeld ook weer z'n redenen hebben, denk ik.
In Nederland en andere landen genereren boeren hier toch - noodgedwongen soms - extra inkomsten mee.

In de Nederlandse ANWB "Kleine Campings Gids" staan wel een paar campings in België, deze zullen dan waarschijnlijk geen boerencampings zijn. De meeste in Wallonië, enkele in de Ardennen en een enkeling wat noordelijk van de Ardennen.

Halen is een klein plaatsje ten noord-oosten van Luik, niet zo ver van Hasselt.

Conny

Bericht door Conny » vr 27 jul 2007 11:23

Zie net dat onze berichten elkaar gekruist hebben....

Had ik van het bestaan van Diest geweten, zou ik het zeker hebben geschreven :D

Dank voor de PB met heel veel fijne info :!:

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » vr 27 jul 2007 14:13

In de Nederlandse ANWB "Kleine Campings Gids" staan wel een paar campings in België, deze zullen dan waarschijnlijk geen boerencampings zijn. De meeste in Wallonië, enkele in de Ardennen en een enkeling wat noordelijk van de Ardennen.
Nee, dat zie je verkeerd. Het Vlaamse Campingdecreet telt alleen in het Vlaams Gewest.
Het Waals Gewest heeft zijn eigen reglementen. Volgens die ANWB gids zijn toch enkele campings bij een boerderij gelegen. Dus in Wallonië mag het blijkbaar wel ?
Het Brussels Gewest zal er ook één hebben (indien er een camping op hun grondgebied is :?: ).

Wat sinds een tijd voor de landbouwers in Vlaanderen wel toegelaten is : enkele appartementen / kamers aanbieden voor logies "op de boerderij" (hoevetoerisme). Met beperkt aantal bedden, allerlei normen, brandveiligheid, etc.

Koen

Conny

Bericht door Conny » vr 27 jul 2007 16:17

Afbeelding Ik snap het Koen.

Als Hollandse Kaaskop ben ik duidelijk niet zo op de hoogte van jullie indeling in gewesten en aparte wet- en regelgeving...

Vroem

Bericht door Vroem » vr 27 jul 2007 21:10

Op verzoek is dit draadje op-geschoond.

Bert007
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 25 mar 2007 17:55
Locatie: Bilzen België

Bericht door Bert007 » di 7 aug 2007 22:36

Wellicht is het al te laat, maar hier kwam ik zojuist op uit:
http://www.camping.be/campings/detail.php?id=55

Ik ken het zelf niet , maar ontdekte het toevallig.

Groeten,

Bert

Conny

Bericht door Conny » di 7 aug 2007 22:58

Bedankt Bert!
Het is leuk dat iedereen zo mee denkt.

Nee, 't is nog niet te laat. Het tripje is even uitgesteld (hoop maar dat het geen afstel wordt).

Plaats reactie

Terug naar “België”