Niet autovrije camping in Nederland

Plaats reactie
Marcel58
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 10 jul 2020 19:30

Niet autovrije camping in Nederland

Bericht door Marcel58 » za 11 jul 2020 16:26

Ondanks dat wij graag af en toe in Nederland zouden willen blijven, trekken wij meestal toch naar Frankrijk. De voornaamste reden hiervoor is dat op de meeste campings in Nederland de auto niet bij de caravan mag blijven staan (“autovrij, kindvriendelijk “ enz enz).
Voor mensen met kleine caravans of tentkampeerders wordt de auto vaak gebruikt voor extra bergtuimte en voorraadkast.
Helaas lopen we hier ook al af en toe in Frankrijk tegenaan, altijd bij campings met Nederlandse eigenaren.
Zijn er medekampeerders die zich hier ook aan ergeren en tips hebben voor leuke campings in Nederland waar de “autovrije standplaats” niet de gouden norm is?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Niet autovrije camping in Nederland

Bericht door Chris » za 11 jul 2020 16:38

Hallo Marcel..

Welkom bij dit leuke, gezellige en informatieve forum.

Nu heb ik dacht ik alles al gelezen maar jou reden om in Frankrijk te gaan kamperen lees ik voor het eerst.
Ik kan het wel begrijpen, maar zo zwart / wit...nog niet gelezen.
Frankrijk maar meerdere landen hebben idd meestal wel de auto bij de hut/tent..
Maar die campings zijn er in NL ook zeker hoor..
Blijft wel dat Frankrijk gewoon een heerlijk vakantieland is... en wij gaan graag naar Spanje... ook heerlijk en met de auto bij de caravan als je wilt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Niet autovrije camping in Nederland

Bericht door Knaus440 » za 11 jul 2020 17:20

Grappig, wij zijn in onze 35 jaar kamperen met tent, vouwwagen, camper, en nu caravan, weinig campings tegen gekomen waarbij de auto niet bij de plek mocht staan.
Zeker met alleen luifel op, en dat is best vaak, is de auto schuur voor oa stoelen, tafeltje, etc.
Wanneer dat wel zo was stond het op de site er altijd bij.
We kampeerden in Nederland, Frankrijk, Schotland, Zwitserland, Tsjechië, Oostenrijk, Italië, Duitsland.
Ook met soms met Nederlandse eigenaren. En grotere en kleinere, boeren campings. Of wijngaard camping. Op kamperbewijs campings was het wel meestal zo dat de auto niet bij plek mocht staan.
Maar dat weet je van tevoren.
Ik heb dus geen andere tips voor je dan van tevoren op een site kijken.
En kampeer bewijs terreinen te mijden.
Oja, misschien ook charme campings van de ANWB?
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

koning

Re: Niet autovrije camping in Nederland

Bericht door koning » za 11 jul 2020 17:26

"Zijn er medekampeerders die zich hier ook aan ergeren en tips hebben voor leuke campings in Nederland waar de “autovrije standplaats” niet de gouden norm is?"

Nee hoor, wij ergeren ons hier niet aan en passen ons aan aan de campingregels, met of zonder auto bij de standplaats. Als de camping ons bevalt is de auto (wel of niet) bij de standplaats ondergeschikt. Totaal geen probleem.

Wat is "ergeren" in jouw geval? Ben je moeilijk ter been? Dan kan ik mij er iets bij voorstellen, anders zou ik zeggen: informeer je vooraf, dat voorkomt ergeren.

kus.gif

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Niet autovrije camping in Nederland

Bericht door Niels83 » za 11 jul 2020 18:28

tsjah dit issue heb ik nou nog nooit gehad. vindt het wel fijn zonder auto bij de caravan en met 4 personen ern kleine caravan. alles gaat in of om de caravan.

ik lees als je alleen het luifel hebt staan is de auto een goede schuur. met een kleine caravan en veel zooi is een tent gewoon heel handig.

Psjaak
Berichten: 290
Lid geworden op: do 4 nov 2004 21:59
Locatie: grootebroek

Re: Niet autovrije camping in Nederland

Bericht door Psjaak » za 11 jul 2020 18:35

Als je erger aan de autovrije camping heb je naar mijn idee je werk niet goed gedaan. Een autovrij kampeerveld heeft ook zo zijn charme.

Gebruikersavatar
Sytske01
Berichten: 359
Lid geworden op: wo 27 aug 2014 19:51
Locatie: Friesland

Re: Niet autovrije camping in Nederland

Bericht door Sytske01 » za 11 jul 2020 18:48

Je kunt op de website van de camping wel lezen dat het een autovrije camping is, maar vaak niet hoe de camping dit geregeld heeft. Afgelopen pinksterweekend op camping hier vlakbij gestaan (ook autovrij) waar iedere plek een vaste parkeerplaats heeft met hetzelfde nummer als de kampeerplek. Simpel, maar werkt perfect.
Vorig jaar in Duitsland het tegenovergestelde meegemaakt. Camping (met idd. NL eigenaren) met veel te weinig parkeerplaatsen op de camping en de parkeerplaats die er was, was krap en schots en scheef. Mijn echtgenoot heeft dan meteen de pé in. Geklaagd bij de campingeigenaar, maar die vond het niet zo'n probleem. "Zet hem maar aan de weg buiten de camping". Maar ook daar was het vaak vol. Elk keer als we weggingen met de auto, moest je maar afwachten of er nog plek was als we terugkwamen. Vonden wij een echte afknapper en hier gaan we dus nooit meer naar toe. Dus ik kan me jouw ergernis wel voorstellen.

Marcel58
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 10 jul 2020 19:30

Re: Niet autovrije camping in Nederland

Bericht door Marcel58 » za 11 jul 2020 18:51

Grappig, alle antwoorden volledig off-topic knipoog.gif ik vraag gewoon wat tips over campings in Nederland scratch.gif

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1199
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Niet autovrije camping in Nederland

Bericht door fortissimo » za 11 jul 2020 18:54

De volgende campings waren toen ik er was niet autovrij:
De Zandstuve
Kom es An
Beekse Bergen
De Leistert

Wij hebben altijd een dakkoffer op de auto en die halen wij er op de camping vanaf.
Deze leggen we uit de weg en gebruiken we als voorraadbak.

Het voordeel van niet-autovrij vind ik dat kinderen meer bedacht zijn op verkeer op de camping.
Camping De Paal heeft bijvoorbeeld autovrije velden, maar wel een 'ringweg' waar auto's rijden.
Dus bij het spelen op het veld komen zij geen auto's tegen, onderweg naar de zandvlakte of een ander deel van de camping opeens wel.

Bij de Beerze Bulten parkeert iedereen buiten de poort.
Nadeel is dat veel mensen de transportkarretjes niet terugbrengen waardoor je misgrijpt als je boodschappen gedaan hebt.
Maar, hier rijden dus bijna geen auto's op de camping. Alleen als er gasten aankomen of vertrekken. Helaas is dit wel dagelijks, maar dan is het maar 1 auto.

En om eerlijk te zijn. De kinderen willen het liefste een camping waar de auto bij de caravan mag.
Dan mogen zij lekker lang sturen ;)
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Marcel58
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 10 jul 2020 19:30

Re: Niet autovrije camping in Nederland

Bericht door Marcel58 » za 11 jul 2020 19:14

Psjaak schreef:
za 11 jul 2020 18:35
Als je erger aan de autovrije camping heb je naar mijn idee je werk niet goed gedaan. Een autovrij kampeerveld heeft ook zo zijn charme.
Volgens mij vraag ik hier niet naar. haphop.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Niet autovrije camping in Nederland

Bericht door Micky » za 11 jul 2020 19:20

Lekker sfeertje weet je te creëren binnen 3 posts Marcel58 mrgreen.gif

Als direct antwoord op je vragen: Ja ik erger me er ook aan en ja ik heb ook wel tips thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Niet autovrije camping in Nederland

Bericht door Erwin1987 » za 11 jul 2020 19:28

Ja ik vind het ook niks om mijn auto op een centerparcs achtinge verzamel plek te zetten.
Voornaamste reden is niet omdat ik mijn auto als schuur gebruik, maar eigenlijk omdat ik heel slechte ervaringen heb met auto’s langer op zo’n parkeerplek te zetten omdat helaas niet iedereen even zuinig op zijn eigen en spullen van een ander is.

Enige uitzondering was in Italië daar moest de auto ook op een centrale parkeerplek staan die was genummerd onder een net en zo breed dat er wel 2 auto’s konden staan.

Camping’s waar ik ben geweest waar de auto mocht blijven staan in Nederland:
De schatberg
Rabbit hill
Het grote bos
Marveld
Twee bruggen
De vogel
De Kleine wolf
De paal

Vast nog wel iets vergeten.


Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48

Marcel58
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 10 jul 2020 19:30

Re: Niet autovrije camping in Nederland

Bericht door Marcel58 » za 11 jul 2020 19:33

Micky schreef:
za 11 jul 2020 19:20
Lekker sfeertje weet je te creëren binnen 3 posts Marcel58 mrgreen.gif
sorry.gif sorry.gif sorry.gif sorry.gif

Maar ik vraag niet naar al die reacties die nergens op slaan RE.gif

Marcel58
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 10 jul 2020 19:30

Re: Niet autovrije camping in Nederland

Bericht door Marcel58 » za 11 jul 2020 19:35

Erwin1987 schreef:
za 11 jul 2020 19:28
Ja ik vind het ook niks om mijn auto op een centerparcs achtinge verzamel plek te zetten.
Voornaamste reden is niet omdat ik mijn auto als schuur gebruik, maar eigenlijk omdat ik heel slechte ervaringen heb met auto’s langer op zo’n parkeerplek te zetten omdat helaas niet iedereen even zuinig op zijn eigen en spullen van een ander is.

Enige uitzondering was in Italië daar moest de auto ook op een centrale parkeerplek staan die was genummerd onder een net en zo breed dat er wel 2 auto’s konden staan.

Camping’s waar ik ben geweest waar de auto mocht blijven staan in Nederland:
De schatberg
Rabbit hill
Het grote bos
Marveld
Twee bruggen
De vogel
De Kleine wolf
De paal

Vast nog wel iets vergeten.


Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Dank je wel, ga kijken of er wat voor ons bij zit C forum1.gif

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Niet autovrije camping in Nederland

Bericht door Knaus440 » za 11 jul 2020 19:41

Oke, kern uit mijn met ervaring gevulde reactie.( Hopelijk wel zinvol)
Mijd de kampeerbewijs terreinen in Nederland, EN kijk op de site van de camping waar je heen wilt.

Om deze kern zat in mijn reactie een sociale reactie gericht op je ervaring. Die deel ik dus niet, maar dat hoefde je niet te horen?
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

koning

Re: Niet autovrije camping in Nederland

Bericht door koning » za 11 jul 2020 19:53

@ Marcel: je vraagt ook of er mensen zijn die zich hier ook aan ergeren. Niets of topic, goed lezen.
Daarbij stel ik ook een vraag aan jou wat ergeren is. Daar geef je geen antwoord op.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Niet autovrije camping in Nederland

Bericht door Niels83 » za 11 jul 2020 20:00

idd goede binnenkomer. je vraagt wel degelijk naar de dingen die nergens op slaan. als je een kort en bondig advies wil moet je een kort en bondige vraag stellen.

en dat is op dit forum geen garantie dat je een kort en bondig antwoord krijgt. het enige wat je kunt doen er aan wennen.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Niet autovrije camping in Nederland

Bericht door Daphne » za 11 jul 2020 20:07

Onze ervaring in Nederland: over het algemeen zijn mini/boerencamping autovrij en bij “normale” grotere campings mag/moet de auto op de plek staan. Van beide groepen zijn er uiteraard uitzonderingen.

Op zich wil ik liever de auto bij de caravan, nadeel is dat andere kampeerders dat dan ook doen (moeten) awhoea.gif Vooral busjes of flinke SUV’s zijn dan vaak uitzicht belemmerend.

Wij kiezen liever een mini/boerencamping omdat dit beter bij ons past. Dat de auto op een parkeerplaats moet staan nemen we voor lief. Wij kiezen er in ieder geval geen camping op uit, we hebben liever een mooie grasmat, mooie omgeving en schoon en mooi sanitair.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Niet autovrije camping in Nederland

Bericht door mrbullmastiff » za 11 jul 2020 21:03

Ik heb twee keer schade gehad aan mijn auto op campings waar mijn auto niet op mijn plaats mocht staan. Op de plaats of op een strook bij de ingang van het veld heb ik het liefste. Ik erger me er niet aan maar als ik de keus heb kies ik niet voor een camping waar mijn auto op een parking moet staan.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Niet autovrije camping in Nederland

Bericht door Conradi » za 11 jul 2020 22:29

Marcel58 schreef:
za 11 jul 2020 19:33
Maar ik vraag niet naar al die reacties die nergens op slaan
Dit is een open forum, wees blij dat er enthousiast gereageerd wordt. En je opening roept discussie op, dus die krijg je dan ook :wink:

OT:
Maak duidelijk wàt je van een camping verwacht. Er zijn ook in NL veel campings waar je de auto naast de caravan mag stallen. Maar ben je op zoek naar een kleine boerderijcamping, een resort-achtige camping met veel vermaak, bij het strand of juist in de bossen? En zoek je voor deze vakantie wat, of bijvoorbeeld de herfst? Hoe duidelijker je 't vraagt, des beter is het antwoord...
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Niet autovrije camping in Nederland

Bericht door RonvA » za 11 jul 2020 22:53

Op alle campings waar wij ooit zijn geweest stonden we de laatste keer voor het eerst op een auto vrij veld. En dat was ook maar 1 veld op die camping.

Al zoek ik er eigenlijk meestal wel de campings op uit dat de auto gewoon bij de caravan mag blijven staan. Hoeven we niet alles van de auto de caravan in te verhuizen en kunnen we ook gewoon wat zooi in de auto laten, handige opslag plaats mrgreen.gif
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Niet autovrije camping in Nederland

Bericht door Cara-Fan » za 11 jul 2020 23:21

Op de meeste campingwebsites kun je opzoeken wat het beleid is. Er zijn genoeg campings waar dit is toegestaan of waar het parkeren goed geregeld is.

Wij vinden het ook fijn als de auto bij de plaats kan staan. Inmiddels genoeg parkeerschade gezien.. [aschrik.gif]

Plaats reactie

Terug naar “Nederland”