aanpassen gewicht caravan

Wanneer E achter B?
Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

aanpassen gewicht caravan

Bericht door Leentje » zo 14 okt 2007 11:49

Na een heleboel rijlessen voor E bij B, zie ik mijn rijexamen met grote vreze tegemoet. Of het zou een slechte generale geweest moeten zijn....
Ik wil E erbij halen om onderweg eens van stuur te kunnen wisselen met mijn man, bijzondere verrichtingen mag hij lekker uitvoeren. Stel dat hij onverhoopt de auto niet kan besturen, dan wil ik de combi veilig en verantwoord naar huis kunen trekken.

Nu heb ik al in dit forum gezocht, maar kan de oplossing niet vinden.
Er moet een regel bestaan over het aanpassen van het gewicht van de caravan. Kan ik het gewicht van de caravan laten verlagen, zodat ik de combi toch mag trekken?

Onze auto MTM is 2200 kg en van de caravan max 1600 kg. Jongstleden vakantie woog de combinatie bepakt en wel 3260 kg, dus ik baal dat het MTM doorslaggevend is. Ik heb mij rijbewijs B gehaald net nadat je het E-stempeltje niet automatisch meer cadeau kreeg. Balen hoor, het lessen heeft me al klauwen met geld gekost.

Jan314

Bericht door Jan314 » zo 14 okt 2007 12:39

Hallo Leentje,

Wij hebben het gewicht van de caravan, een Beijerland Vitesse 460 MD laten opwaarderen van 1100 kg naar 1300 kg.

Hiervoor moesten wij bij de Fabriek waar de caravan gemaakt is de gegevens op vragen en met deze papieren en een nieuw indentiteitsplaatje een afspraak maken bij de RDW.
Totale kosten € 60 voor de papieren en € 60 RDW

Ik neem aan dat het omgekeerd ook kan.
Ik zou even kontakt op nemen met de RDW bij jou in de regio en daar je vraag voor leggen.
Ik heb meen ik ook gehoord dat als je het gewicht wil laten verlagen je de fabriekspapieren niet nodig zou hebben.

Een telefoontje kan nooit geen kwaad.

Groetjes,
Jan

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » zo 14 okt 2007 15:37

Dan zul je (in jullie geval) het max. gewicht van de caravan dus terug moeten brengen van 1600 naar 1300kg :shock:
Wat is het ledig gewicht van jullie caravan......ik bedoel....kun je dan nog wel wat laden in je caravan????
Enne wat als je volgend jaar een andere auto koopt die een MTM heeft van meer dan 2200 kg.....da's natuurlijk niet uitgesloten.....
Ga je dan weer het gewicht van de caravan verminderen :?

Nee, ik zou gewoon doorzetten en proberen om E bij B te behalen.....dan ben je voor altijd van alle sores af :wink:
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Jan314

Bericht door Jan314 » zo 14 okt 2007 16:53

Daar ben ik het helemaal mee eens :!: :!:
Dus even doorzetten, volgens mij kan je het wel. :D :D :D

Succes,
Jan

Jans

Bericht door Jans » zo 14 okt 2007 18:45

Beste Leentje,

Wanneer jij je E hebt gehaald mag je een combinatie besturen met een totaal gewicht van 3500 kg.
Dit heeft niets te maken met de mtm van de auto of de caravan.
Als je zorgt dat het totaal van caravan en auto onder de 3500 kg blijft, beladen dan wel te verstaan, mag jij achter het stuur zitten. Dus indien je de caravan niet zwaarder belaad dan 1300 kg en de auto niet zwaarder dan 2200 kg zit altijd goed.
Je hoeft dus niets te laten veranderen aan het kenteken van de caravan het gaat om het totaal beladen gewicht op het moment van controle.

Gr Jans

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » zo 14 okt 2007 19:17

jans schreef:Beste Leentje,

Wanneer jij je E hebt gehaald mag je een combinatie besturen met een totaal gewicht van 3500 kg.
Dit heeft niets te maken met de mtm van de auto of de caravan.
Als je zorgt dat het totaal van caravan en auto onder de 3500 kg blijft, beladen dan wel te verstaan, mag jij achter het stuur zitten. Dus indien je de caravan niet zwaarder belaad dan 1300 kg en de auto niet zwaarder dan 2200 kg zit altijd goed.
Je hoeft dus niets te laten veranderen aan het kenteken van de caravan het gaat om het totaal beladen gewicht op het moment van controle.

Gr Jans
Da's niet juist Jans.....
Ook zonder E mag je een kombinatie besturen met een totaalgewicht van 3500 kg......mits je aan bepaalde voorwaarden voldoet.
-De aanhanger (idg caravan) incl. laadvermogen mag niet zwaarder zijn dan het ledig gewicht van het trekkende voertuig. EN,
-De aanhanger incl. laadvermogen + het trekkende voertuig incl. laadvermogen mag totaal niet meer bedragen dan 3500kg.

De gewichten die op de papieren staan vermeldt, bepalen of je wel of geen E bij B moet hebben.

Daar is op dit forum al zo vaak over geschreven.

Voor de kombinatie van Leentje moet je een E bij B rijbewijs hebben ongeacht de belading.

Vul hier je gegevens maar eens in
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

*Peter*

Bericht door *Peter* » zo 14 okt 2007 19:24

Volgens mij is dit onderwerp dermate vaak uitgekauwd, dat er best wel een verwijzing naar de beste draad en een slotje op zou kunnen.
Ik ben gek op de herhalingen van Studio Sport, maar als je hier BE in de zoekfunctie intypt, word je helemaal gek... ;-)

JeTeKa

Bericht door JeTeKa » zo 14 okt 2007 19:52

De vraag is in mijn opinie of het wel zinvol is om de MTM van de caravan te verlagen. Als je al problemen hebt om je E-rijbewijs te halen, lijkt het mijns inziens niet raadzaam om met een dergelijke combinatie de weg op te gaan. Je kan de MTM wel verlagen, maar de caravan wordt er niet kleiner van en dus ook de stuurmanskunst veranderd hierdoor niet.
Ik ben juist blij dat men tegenwoordig E achter B nodig heeft, haalt veel "klungelaars" van de weg die niet met een combi kunnen rijden.
No hard feelings naar jou toe, maar vind dit zo'n onzinnig iets.
Gewoon je E halen en anders er niet mee rijden. Als je E niet kunt halen, zegt dat genoeg over jouw stuurmanskunst met een aanhanger ;)

Jan314

Bericht door Jan314 » zo 14 okt 2007 20:37

Dwalen we niet een beetje af, volgens mij werd er gevraagd of er een mogelijkheid was het gewicht op het kenteken van de caravan te veranderen, zie de Citaat.
Er moet een regel bestaan over het aanpassen van het gewicht van de caravan. Kan ik het gewicht van de caravan laten verlagen, zodat ik de combi toch mag trekk
Of ben ik mis. :? zo ja dan :oops: me

Groetjes,
Jan

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Bericht door Leentje » ma 15 okt 2007 00:03

Sorry dat ik in herhaling val :cry: , maar ik schreef al dat ik het antwoord niet had gevonden. Volop over verhogen van het gewicht, maar dat wil ik nu juist niet...

Mijn stuurmanskunsten zijn weinig mis mee, al zeg ik het nu zelf. 35000 km per jaar zit ik op de weg, zonder aanhanger idd. Binnen- of buitenland, stad of dorp, het maakt me echt niets uit. Nooit stukken gemaakt (afkloppen).
Tijdens de rijlessen rij ik heel netjes, de aanhanger vind ik een leuke uitdaging. Echter bij het achteruit inparkeren, plaats ik de combi steevast náast het gevraagde gebied.
Echt nodig heb ik die verrichting ook niet :o : onlangs ben ik een nachtje alleen op pad geweest met de caravan en op de camping stonden zo een hele rits behulpzame heren klaar om de caravan mee op de plaats te zetten :lol:

En jullie hebben gelijk dat ik gewoon dat stempeltje moet scoren. Ik ben alleen aan het overdenken of er een eventuele uitweg is. Hier niet geschoten, is bij voorbaat mis :wink:

Jan314

Bericht door Jan314 » ma 15 okt 2007 00:15

Hallo Leentje,

Je schrijfd:
Volop over verhogen van het gewicht
Ik schrijf:
Ik neem aan dat het omgekeerd ook kan.
Ik zou even kontakt op nemen met de RDW bij jou in de regio en daar je vraag voor leggen.
Ik heb meen ik ook gehoord dat als je het gewicht wil laten verlagen je de fabriekspapieren niet nodig zou hebben.

Een telefoontje kan nooit geen kwaad.
Dit gaat over het verlagen van het gewicht op het kenteken en het indentiteitsplaatje van de caravan.
Even goed lezen kan geen kwaad.
Als jij zoveel op de weg zit zou ik van dat examen geen punt maken, dat haal je op je gemakkie.

Groetjes,
Jan

The Mighty Powerfred

Bericht door The Mighty Powerfred » do 18 okt 2007 23:15

Leentje,

Ik heb het ook gehaald! Dus moet jij het ook kunnen. Jij rijdt 35000 km per jaar, en ik nog geen 3500! En ik kan de caravan precies zetten waar ik 'm wil hebben. Ik heb zo'n pakket van de ANWB genomen, voor EUR 600,-.
Anderhalve dag lessen achter elkaar, examen en klaar. Hele rustige en fijne rijinstructeur.

En ik ben echt geen bijzonder goede automobilist...

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » vr 19 okt 2007 07:50

@leentje,

Ja in principe bestaat de mogelijkheid je caravan af te waarderen naar een lager gewicht.
Gewoon via de RDW-site een aanvraagformulier downloaden, invullen en dit ingevulde formulier samen met je kentekenbewijs aangetekend naar de RDW in Veendam sturen. Kost iets van 25 Euro. :wink: En is binnen 2 weken geregeld.

De vraag is echter, is het verstandig. Gooi je niet een hoop bruikbaar laadvermogen weg!.

Robert01

Bericht door Robert01 » za 12 jul 2008 21:03

[quote="Jans"]Beste Leentje,

Wanneer jij je E hebt gehaald mag je een combinatie besturen met een totaal gewicht van 3500 kg.
Dit heeft niets te maken met de mtm van de auto of de caravan.
Als je zorgt dat het totaal van caravan en auto onder de 3500 kg blijft, beladen dan wel te verstaan, mag jij achter het stuur zitten. Dus indien je de caravan niet zwaarder belaad dan 1300 kg en de auto niet zwaarder dan 2200 kg zit altijd goed.
Je hoeft dus niets te laten veranderen aan het kenteken van de caravan het gaat om het totaal beladen gewicht op het moment van controle.

Gr Jans[/quote]

hallo,
dit klopt inderdaad alleen spreek ik uit ervaring dat de meeste agenten zelf deze regel niet kennen op zich niet erg maar wel vervelend als je elke keer toc weer minimaal een half uur aan de kant staat tot ze weten dat je gelijk hebt.

dit is de juiste regel voor B-rijbewijs: zolan het trekkende voertuig incl.lading zwaarder is dan het getrokken voertuig incl maximale belading en het totale gewicht van beide voertuigen niet zwaarder is dan 3500 kg.

maar let hier wel op dat je met B-E ook niet zwaarder mag dan 3500 kg hierboven geld groot rijbewijs.

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » za 12 jul 2008 21:15

:shock: :shock: :shock: Dan moet ik dus snel een groot rijbewijs gaan halen want ik heb alleen maar E bij B...........
En ik denk velen met mij :?

Robert01 ......ik denk dat je je vergist
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

*Peter*

Bericht door *Peter* » za 12 jul 2008 21:22

maar let hier wel op dat je met B-E ook niet zwaarder mag dan 3500 kg hierboven geld groot rijbewijs.
Volgens mij is het beter, dat je deze bewering zelf eens controleert.
Op www.caravantrekker.nl staan de duidelijkste omschrijvingen.

Groot rijbewijs geldt voor voertuigen, die zwaarder zijn dan 3500 kilo.
We hebben het hier nog steeds over een vrij normale caravancombinatie.

BBS

Bericht door BBS » za 12 jul 2008 21:34

Stoekie schreef::shock: :shock: :shock: Dan moet ik dus snel een groot rijbewijs gaan halen want ik heb alleen maar E bij B...........
En ik denk velen met mij :?

Robert01 ......ik denk dat je je vergist
Van 0 - 3500 Kg. NTM is rijbewijs BE.*
van 3500 - 7500 Kg. is rijbewijs C
van 7500 - alles erboven is rijbewijs CE.

* grof gezegd..
Onze auto weegt leeg 1341 kilo en de caravan maximaal 1320 kilo.
Dus mag mijn wederhelft met deze combinatie rijden zonder rijbewijs BE.

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » za 12 jul 2008 22:26

Onze auto:

Massa leeg voertuig 2.220 kg
Toegestane maximum massa voertuig 3.080 kg
Aanhangwagen
Maximum te trekken massa:
- ongeremd 750 kg
- geremd 3.500 kg


Onze caravan:

Toegestane maximum massa voertuig 1.700 kg



De totale kombinatie zou in een uiterste geval dus 4.780 kg mogen wegen en dan ben met een BE-rijbewijs toch zeker niet in overtreding.

Of zie ik hier wat over het hoofd????
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Gebruikersavatar
Erik!
Berichten: 317
Lid geworden op: vr 28 dec 2007 21:59

Bericht door Erik! » za 12 jul 2008 22:35

Dat mag je gewoon rijden met een BE.
DISCLAIMER
1) Mijn stellingen en meningen kunnen met overdrijving gedeponeerd worden
2) Enige gelijkenis/overeenkomst met enig persoon is louter en alleen gebaseerd op toeval
3) Aan de getoonde informatie kunnen geen rechten ontleend worden

BBS

Bericht door BBS » za 12 jul 2008 22:36

nee, dit mag jij nog trekken met BE.
Hoe krom het ook is, als de aanhanger 3081 kilo weegt, ben jij C nodig. :?
Het is wel heel krom als je een camper koopt van maximaal 3600 kilo, ook dan ben je rijbewijs C nodig..

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » za 12 jul 2008 22:41

Ik wist dat ook wel maar ik krijg de indruk van sommige berichtjes dat je al een groot rijbewijs nodig hebt als de kombinatie meer weegt dan 3500kg...... en dat is dus niet zo
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Gebruikersavatar
Erik!
Berichten: 317
Lid geworden op: vr 28 dec 2007 21:59

Bericht door Erik! » za 12 jul 2008 22:48

De enige drempel bij 3500 kilo is een E rijbewijs. Dat ga ik overigens ook maar even halen. Kost maar € 35,-* in België.. :shock: Ik ben nog steeds de Nederlandse prijzen gewend.

* Het is mogelijk in België om zonder instructeur te oefenen en op examen te gaan. Je betaalt enkel de examenkosten.
DISCLAIMER
1) Mijn stellingen en meningen kunnen met overdrijving gedeponeerd worden
2) Enige gelijkenis/overeenkomst met enig persoon is louter en alleen gebaseerd op toeval
3) Aan de getoonde informatie kunnen geen rechten ontleend worden

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » za 12 jul 2008 23:01

BBS schreef:nee, dit mag jij nog trekken met BE.
Hoe krom het ook is, als de aanhanger 3081 kilo weegt, ben jij C nodig. :?
Nee toch hoe doen ze het anders met BE combinatie's, daar is het zelfs mogelijk om met een B auto max 3500 KG een totaal gewicht combi te rijden van schrik niet 14 ton, en dat mag gewoon met BE

Zie http://www.veldhuizenwagenbouw.nl/

Robert01

Bericht door Robert01 » zo 13 jul 2008 14:14

sorry mensen ik had mij dit ook laten vertellen nu ik het heb nagekeken moet ik hierop terug komen het voertuig zelf mag niet zwaarder zijn dan 3500 kg

Bert

verschillen in regelgeving

Bericht door Bert » zo 13 jul 2008 14:51

Door verschillen in regelgeving is het in Nederland dolgens diverse websites toegestaan met een caravan te rijden die maximaal beladen zwaarder is, mits hij maar niet zwaarder beladen is dan met B is toegestaan. In het buitenland geldt dit dan weer niet daar geldt het max gewicht wat in het kenteken staat. Wie kan mij vertellen of dit zo is? Ik las dit namelijk ergens op een andere site en vind het nogal vreemd, want dat betekend dat je altijd eerst naar een weegbrug zou moeten alvorens een bekeuring te krijgen omdat voor de wet dan eerst moet worden aangetoond dat je ook daadwerkelijk in overtreding bent.(althans in Nederland).

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”