denken jullie even mee?

Wanneer E achter B?
Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: denken jullie even mee?

Bericht door Niels83 » do 6 mei 2021 08:07

Morgoth schreef:
wo 5 mei 2021 11:23
Ik had nog maar twee weken mijn E-rijbewijs toen ik met m'n Mercedes bus met tandemasser aan de kant werd gezet. Ze wilden rijbewijs en kentekenbewijzen. Deze zijn gecontroleerd en goed bevonden. Ik mocht weer verder. Achteraf zag ik dat ik ze het mapje met kentekenbewijzen van de motoren had gegeven in plaats van de bus en aanhanger. Het ging ze dus blijkbaar alleen om mijn rijbewijs.

Ik kan me levendig voorstellen dat een politieagent die een bestelbus met caravan ziet rijden graag even het rijbewijs van de bestuurder wil controleren op E. Als ze dan zien dat de bestuurder geen E heeft en dat de bus met een hele ton is afgewaardeerd om de E-regels te omzeilen, dan zou ik als ik agent zou zijn, zeker de bestuurder even vragen of hij me volgen wil naar een weegbrug.
Vergis je niet in politieagenten. Die hebben een neus voor dingen die niet kloppen. Ik ben er namelijk 15 jaar getrouwd mee geweest.
Precies dit. In NL krijg je het ws nog wel uitgelegd.
Maar in het Frans of Italiaans, als het niets met bier wijn of brood te maken heeft wordt het lastig bij mij en als ik soms op een terras zit hoor ik dat dat al lastig is.

Als ze er in die landen zin hebben kleden ze je helemaal uit.

Ik snap ook echt niet dat je eerst een bus en een kleine auto koopt en daarna je afvraagt hoe je dat nu gaat doen met de caravan.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: denken jullie even mee?

Bericht door Hans1954 » do 6 mei 2021 08:14

[re.gif] [re.gif] Kan het mis hebben maar volgens mij mag het ongeremde gewicht niet hoger zijn dan de helft van het ledig gewicht van de trekauto. Ongeremd gewicht staat uiteraard op het kentekenbewijs. Als het gewicht minder is dan de helft heeft de fabrikant het bepaald en dan is dat wet. Als je 750 kilo ongeremd trekt merk je dat echt wel met remmen. Ik heb een ongeremde boottrailer van 465 kg. En natuurlijk mijn stevige autootje die 750 mag hebben. IK kan het goed merken met remmen. Rijden is geen punt.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: denken jullie even mee?

Bericht door deusjevo » do 6 mei 2021 08:26

[re.gif]

Volgens mij klopt dat wel redelijke bij lichtere auto’s maar bij zwaardere auto’s gaat dat niet gelijk op.
Een oude eend van mij woog leeg 560 kilo met een ongeremd trekgewicht van 280 kilo, de Qashqai woog rijklaar 1350 kilo met een ongeremd trekgewicht van 675 kilo.

De huidige V70 weegt rijklaar 1604 kilo en daar blijft het dan weer steken op ongeremd 750 kilo.
Die 750 lijkt mij echt het max echter kan vaak ook lichter zijn dus, afhankelijk van de gewicht trekauto.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: denken jullie even mee?

Bericht door ArnoM » do 6 mei 2021 08:32

Ongeremd is altijd max 750 kg.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: denken jullie even mee?

Bericht door deusjevo » do 6 mei 2021 08:34

[re.gif]

Maximaal inderdaad maar bindend is altijd wat op kenteken staat?
.
EE38F0BC-7896-49D9-AEA5-82313B9C0787.png
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

denken jullie even mee?

Bericht door Jan van Vijven » do 6 mei 2021 10:39

Met bijna alle bovenstaande eens, ook dat je een ongeremde aanhanger best wel voelt, ik sleur al een jaartje of veertig van alles mee.
Maar die 50% regel voor ongeremd kan ik even niet rijmen, mijn auto weegt rijklaar 1475 en mag 710 ongeremd sleuren??

Dat het nooit meer is als 750 lijkt me logisch, dan moet die immers geremd zijn!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: denken jullie even mee?

Bericht door erichendri » do 6 mei 2021 11:06

Ongeremd is er geen peil aan te trekken, mijn subaru weegt ruim 1400 kg maar mag
maar 500 kilo ongeremd trekken.
De max 3500 kg regel kent ook hiaten want het blijft vreemd dat je met een auto van zeg 3200 kilo
altijd nog een ongeremde aanhanger mag trekken van 750 kilo.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

denken jullie even mee?

Bericht door Jan van Vijven » do 6 mei 2021 11:21

Dat is omdat iedereen met alleen een B rijbewijs altijd een 750 kilo kar mag sleuren, dus de aanhangers zonder kenteken, ongeacht het trein gewicht. Dat geld overigens ook voor C of D zonder E.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: denken jullie even mee?

Bericht door VIP » do 6 mei 2021 12:56

De RDW regel voor ongeremd was altijd de helft van het lediggewicht van de auto met een max van 750 kilo.

Maar als ik de reactie van Erichendri lees is dit ook al weer losgelaten..... scratch.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: denken jullie even mee?

Bericht door Hans1954 » do 6 mei 2021 12:59

Kentekenbewijs is wat de auto mag. Rijbewijs is wat de bestuurder mag. Strikt genomen heeft het een niets met het ander van doen. Het lijkt dus waar te zijn dat de helft van het ledig gewicht het maximale ongeremde gewicht is dat een auto maximaal mag trekken. Niettemin mag een fabrikant lagere waarden hanteren en die gelden dan. Dat is ook de lijn bij geremde aanhangers.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: denken jullie even mee?

Bericht door Hans1954 » do 6 mei 2021 13:01

erichendri schreef:
do 6 mei 2021 11:06
De max 3500 kg regel kent ook hiaten want het blijft vreemd dat je met een auto van zeg 3200 kilo
altijd nog een ongeremde aanhanger mag trekken van 750 kilo.

Eric
Dat valt nog te bezien. Er zijn fabrikanten die alle trekgewichten op 0 kg zetten. En dan mag je er niets aan hangen. Ongeacht het gewicht van de auto.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: denken jullie even mee?

Bericht door meeder » do 6 mei 2021 13:04

Re.gif Re.gif

Onze auto weegt leeg 1313kg en mag 705kg ongeremd trekken. Dus de regel dat het de helft mag zijn. Lijkt niet helemaal te kloppen.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: denken jullie even mee?

Bericht door erichendri » do 6 mei 2021 13:05

Ik heb een paar jaar (2014 - 2018) een ongeremde motoraanhanger verhuurd dus veel meegekeken
bij de huurders wat ze ongeremd mogen trekken.
Ik heb ze zelden boven de 500 kilo gezien, lag meestal tussen de 350 en 550 kilo.
Op eigen risico stonden er soms 2-3 motoren op, er zat wel een verzwaarde ongeremde as
op wat toen een optie was.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: denken jullie even mee?

Bericht door Daphne » do 6 mei 2021 13:10

Hier 1408 kg, trekgewicht ongeremd 700 kg.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: denken jullie even mee?

Bericht door deusjevo » do 6 mei 2021 13:31

meeder schreef:
do 6 mei 2021 13:04
Re.gif Re.gif

Onze auto weegt leeg 1313kg en mag 705kg ongeremd trekken. Dus de regel dat het de helft mag zijn. Lijkt niet helemaal te kloppen.
En rijklaar?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: denken jullie even mee?

Bericht door Morgoth » do 6 mei 2021 13:34

eurotrotter schreef:
wo 5 mei 2021 22:33
Ook als je, met een B/E rijbewijs een bestelbus bestuurd met een aanhanger dient het voertuig,als je daar beroepsmatig goederen mee vervoert ( transporten dus, eigen vervoer of voor derden) in de meeste gevallen over een tachograaf te beschikken.
Dit is een besluit van december 2020 en is volgens mij nog niet ingegaan. Bovendien geldt dat niet voor alle bestelwagens maar voor bestelwagens vanaf 2,5 ton. Ook geldt dit NIET voor transport van eigen spullen.
Dit was/is het hiaat in de wet waardoor er zoveel oostblokkers met een slaapzak achterin in Nederland rondrijden in een bakwagentje tot 3500kg. Die trekken zich niets aan wat rijtijden betreft.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: denken jullie even mee?

Bericht door meeder » do 6 mei 2021 13:50

Re.gif Re.gif
Rijklaar is leeg+100kg en dan klopt het inderdaad bij onze auto wel.
1414kg en 705kg ongeremd.

Maar het lijkt niet echt duidelijk of het op basis van ledig of rijklaar gaat. Je komt beide tegen dus er lijkt ook wel willekeur te zijn.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: denken jullie even mee?

Bericht door deusjevo » do 6 mei 2021 13:59

[re.gif] Klopt, bij die oude 2CV was het op basis van leeg gewicht en de Qashqai op rijklaar gewicht.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: denken jullie even mee?

Bericht door Morgoth » do 6 mei 2021 14:11

Ik denk dat het door de fabrikant wordt bepaald en dat het niet alleen te maken heeft met het gewicht maar ook met de constructie van de auto en de remmerij.
De Fiat Bravo JTDM 16V die ik destijds had woog 1335 leeg en 1830 vol maar mocht ongeremd maar 500kg trekken.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Shelter+
Berichten: 16
Lid geworden op: za 17 apr 2021 21:12

Re: denken jullie even mee?

Bericht door Shelter+ » do 6 mei 2021 16:16

Als je met zwaarder/groter materieel de weg op wilt moet je gewoon een passend rijbewijs hebben. Dat is niet voor niks. En als je al redelijk ervaren bent met het rijden van combinaties zul je aan een paar lesjes genoeg hebben. Administratief terugkeuren (gebeurt ook veel met camperts, die als maar groter worden, bij een vergrijzende doelgroep) ben ik niet zo'n voorstander van. Veiligheid (ook van je medeweggebruikers) is toch wel wat waard.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: denken jullie even mee?

Bericht door deusjevo » do 6 mei 2021 16:19

Betreffende die camper op B rijbewijs met extreem weinig laadvermogen, daar kan je dus altijd nog een 750 kilo ongeremd achter hangen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: denken jullie even mee?

Bericht door Morgoth » do 6 mei 2021 17:01

[re.gif]
Je kunt je afvragen wat veiliger is, een terug gekeurde camper met een paar honderd kilo administratieve overbelading of eentje met een aanhanger
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: denken jullie even mee?

Bericht door Micky » do 6 mei 2021 17:05

Hier 1761kg en 750kg ongeremd, 1800 geremd
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: denken jullie even mee?

Bericht door deusjevo » do 6 mei 2021 17:19

Morgoth schreef:
do 6 mei 2021 17:01
[re.gif]
Je kunt je afvragen wat veiliger is, een terug gekeurde camper met een paar honderd kilo administratieve overbelading of eentje met een aanhanger
Tja, ik weet wel wat goedkoper is bij een controle.
En er zijn toch ook B campers die niet teruggekeurd zijn en met 3500 kilo aan hun max massa zitten?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: denken jullie even mee?

Bericht door Hans1954 » do 6 mei 2021 17:38

Morgoth schreef:
do 6 mei 2021 17:01
[re.gif]
Je kunt je afvragen wat veiliger is, een terug gekeurde camper met een paar honderd kilo administratieve overbelading of eentje met een aanhanger
Ik denk dat het lood om oud ijzer is. Een camper die louter om rijbewijsredenen blijft nog steeds technisch in staat om lasten te kunnen dragen. Een aanhanger er achter maakt het ook niet onveiliger. Het zit dus alleen in het rijbewijs. Vroeger kregen mensen net als ik het -E- rijbewijs "gratis". Moet je het zelf maar uitzoeken. De politie kan natuurlijk bonnen uitdelen wanneer zaken niet in orde zijn Maar verzekeringsmaatschappijen draaien op voor schades. Vanuit die hoek heb ik nooit gehoord dat zij vinden dat er een verschil moet zijn tussen "geschoolde" rijbewijsbezitters en zij die dat niet zijn. Het gaat hier steeds over gewicht. En dat is arbitrair. Stel je maakt van heel licht materiaal als carbon een aanhanger met de maximale maten. En je vervoerd daarmee heel lichte zaken. Dan ben je heel erg groot maar onder de 750 kg. Hoef je geen rijbewijs voor te hebben. Het is in principe ook niet gevaarlijk voor de meeste campers om overbeladen te zijn. Ze zijn sowieso geschikt tot 4250 kg. Hele rijbewijzen zooi is gewoon geldklopperij.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”