Ingewikkelde gewichten vraag

Wanneer E achter B?
Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Ingewikkelde gewichten vraag

Bericht door Taan » vr 25 sep 2020 17:11

trucker schreef:
vr 25 sep 2020 12:26
Ik vraag mij af of je het max gewicht van de Volvo wel KAN verlagen
Ja dat kan. Heb ik ook gedaan. Nu toch BE gehaald, maar het enige wat ik daar heb geleerd is om aan de overkant van de straat te keren.
Verder geen drol. Ik rij niks veiliger nu dan dat ik voorheen deed.

Niks over stabiliteit geleerd, gewichtsverhoudingen, remmen bij slingeren, gewenste kogeldruk. Dus niks wat de reden geeft dat ik nu wel met >3500kg mag rijden.
Zijn allemaal geen examenonderdelen ook.

Ik ben het met een eerdere poster eens dat er best een extra rijbewijs mag zijn voor een aanhanger boven 750kg of van bepaalde afmetingen, maar dan moeten de eisen ook strenger, vooral een stukje kennis.

Dus als je het administratief kunt oplossen zou ik dat lekker doen.

P.S.
Ik was bij Vakantieveilingen €240 kwijt, maar je moet ook nog een nieuw rijbewijs en een medische goedkeuring. Totaal ca €300 dus.
Het lessen en examen was easy.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Ingewikkelde gewichten vraag

Bericht door eurotrotter » vr 25 sep 2020 20:41

RE.gif

Mee eens;een "echte "cursus voor een zwaardere aanhanger(+750kg) zou niet verkeerd zijn.
Het rijden met een caravan ga je pas leren nadat je je B-E rijbewijs gehaald hebt,de cursussen worden dikwijls in één dag gegeven,men maakt mij niet wijs dat men in één dag van onwetend chauffeur met een lichtere combi naar ervaren chauffeur met een zwaardere combi kunt gaan .
Natuurlijk zijn deze cursussen een lekker verdien model voor de "opleidings instituten" ( rijscholen)
Natuurlijk,als je geluk hebt krijg je van de instructeur enige praktische tips te horen die soms toe kunt passen in de praktijk.
Helaas is t zo dat nu de wet stelt dat je daar een apart examen voor met afleggen.

T.S. zal met zijn naar 1500 kg opgewaardeerde caravan echt niet beter rijden als dat hij nu met de caravan ,met 1350 kg rijdt,als hij opeens een B-E rijbewijs heeft.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Ingewikkelde gewichten vraag

Bericht door Wally » vr 25 sep 2020 20:50

eurotrotter schreef:
vr 25 sep 2020 16:38
RE.gif
Waarom zou je dat leeggewicht aangepast willen hebben,dit is alleen leuk voorde statistieken.
Waar het om gaat is het gewicht wat onder F.2( maximum toegelaten massa) ,op het kentekenbewijs aangegeven staat,

Ik was daar voor gewichtsverhoging, wat wel doorging.
Maar het was het proberen waard.
Maar het is wel leuk dat je in werkelijkheid 50 kg meer heb dan op papier.
Was voor hetzelfde geld 50 kg minder geweest.
Er mag nl 5% +/- verschil inzitten, in het door de fabrikant opgegeven gewicht.

Frans

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Ingewikkelde gewichten vraag

Bericht door eurotrotter » vr 25 sep 2020 20:51

mark123 schreef:
vr 25 sep 2020 09:32
Hi allemaal,

Wij staan op het punt onze eerste caravan te kopen.

Nu is de caravan 'teruggezet' naar 1300kg waardoor er maximaal 150kg bagage mee kan. Hij kan echter worden opgehoogd naar 1500kg.

Onze Volvo mag dit (1500kg) trekken máár de Volvo heeft ook een toegestane maximum massa van 2180 kg en een ledig gewicht van 1524 kg. 1500 + 2180 is 3680 kg dus te veel voor B rijbewijs.

Mijn idee:

Caravan naar 1500kg
toegestasne max massa auto verlagen naar 2000 kg

Reken ook even uit wat je Volvo op dit moment mag laden (max massa - leeg gewicht.
Dit "laadvermogen ga je dan ook verlagen met 180 kg".
Verder moet je berekenen wat je allemaal mee wilt nemen in de auto,hoeveel passagiers gaan er mee op reis ,en wat wegen die?
Ook dien je rekening te houden met het feit dat de kogeldruk van de caravan bij t gewicht van de trekker komt.
Voor de stabiliteit hoef je niks te veranderen; de trekker zo zwaar mogelijk en de caravan zo licht mogelijk.

Als ik t zou moeten doen liet ik het zo.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Ingewikkelde gewichten vraag

Bericht door eurotrotter » vr 25 sep 2020 20:56

Wally schreef:
vr 25 sep 2020 20:50
eurotrotter schreef:
vr 25 sep 2020 16:38
RE.gif
Waarom zou je dat leeggewicht aangepast willen hebben,dit is alleen leuk voorde statistieken.
Waar het om gaat is het gewicht wat onder F.2( maximum toegelaten massa) ,op het kentekenbewijs aangegeven staat,

Ik was daar voor gewichtsverhoging, wat wel doorging.
Maar het was het proberen waard.
Maar het is wel leuk dat je in werkelijkheid 50 kg meer heb dan op papier.
Was voor hetzelfde geld 50 kg minder geweest.
Er mag nl 5% +/- verschil inzitten, in het door de fabrikant opgegeven gewicht.

Frans
Dat zie je verkeerd: er mag 5 % verschil ( meer) zitten in het gewicht wat resulteert bij een weging.( in Nederland word zelfs 10 % aangehouden hoor ik wel eens)

Het gewicht wat als "leeggegewicht"of "rijklaargewicht"op de papieren staat is bij een controle totaal niet aan de orde.

Alleen het gewicht wat bij F.2( op het kentekenbewijs) aangegeven staat is maatgevend,de rest is alleen leuk voor in de folder.
En dit gewicht(onder F.2) word niet door de fabrikant aangegeven ,maar door de RDW.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Ingewikkelde gewichten vraag

Bericht door RDDR » vr 25 sep 2020 21:35

RE.gif
en dat gewicht op kenteken wijkt bij mijn BMW ruim 200 kg af van de werkelijkheid weenie.gif
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Ingewikkelde gewichten vraag

Bericht door eurotrotter » vr 25 sep 2020 22:02

RE.gif

Welk gewicht wijkt af ? de MTM onder F.2 ? dat kan niet,dat is het gewicht wat je auto maximaal mag wegen volgens het kentekenbewijs
Of wijkt het leeggewicht af,dat is heel goed mogelijk.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Ingewikkelde gewichten vraag

Bericht door RDDR » vr 25 sep 2020 22:05

RE.gif

Rijklaar gewicht, waardoor je veel minder laadvermogen over hebt dan je zou denken.
Voor ons geen probleem overigens
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Ingewikkelde gewichten vraag

Bericht door eurotrotter » vr 25 sep 2020 23:02

RE.gif
Daarom schreef ik al: rijklaar gewicht staat alleen leuk in de folder,verder kun je er weinig mee.
Met de lege auto of caravan naar een weegbrug gaan,dan pas weet je het exacte leeggewicht,en kunt aan de hand van die wetenschap laden.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Ingewikkelde gewichten vraag

Bericht door RDDR » za 26 sep 2020 10:03

Ah, ok thumbup.gif
Ik zie dat ik je post fout geïnterpreteerd had, we zijn het eens.

Zoals gezegd, voor ons geen probleem omdat we maar met 2 personen zijn en beiden vrij klein en (daardoor) niet al te zwaar.
Voor TS kan dat anders uitpakken.
mark123 schreef:
vr 25 sep 2020 09:32
Onze Volvo mag dit (1500kg) trekken máár de Volvo heeft ook een toegestane maximum massa van 2180 kg en een ledig gewicht van 1524 kg. 1500 + 2180 is 3680 kg dus te veel voor B rijbewijs.

toegestasne max massa auto verlagen naar 2000 kg
Leeggewicht van de Volvo 1524, maakt normaal een rijklaargewicht van 1624kg. In werkelijkheid week mijn BMW 207kg af, terwijl mijn auto lagere gewichten heeft. Dus als ik het procentueel ga toepassen wordt het nog erger, wel heb ik een erg complete uitvoering (ex dealer demo). Maar zelfs conservatief rekenen met 101 kg verschil.
Kom je uit om 1725 werkelijk rijklaar gewicht.
4 personen in de auto van 70kg gemiddeld, inclusief de kleding, sleutels, telefoon, etc, zoals je instapt is niet absurd als de kinderen tieners zijn. Zit je op 280 kg. En mag dus verder niets in de auto na aanpassing. Je wordt gered door de 5% gedoging.

Oftewel: eerst wegen, dan pas de juiste aanpassingen van gewichten doen.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Ingewikkelde gewichten vraag

Bericht door Wally » za 26 sep 2020 12:30

@eurotrotter

Jij schrijft:
"Dat zie je verkeerd: er mag 5 % verschil ( meer) zitten in het gewicht wat resulteert bij een weging.( in Nederland word zelfs 10 % aangehouden hoor ik wel eens)"
Klopt bij een weging van max gewicht.

Wat ik bedoel is dat een caravan leeg, die volgens de fabrikant 1000 kg zwaar is, in werkelijkheid 950 of 1050 kg zwaar kan zijn.

Frans

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Ingewikkelde gewichten vraag

Bericht door eurotrotter » za 26 sep 2020 14:30

RE.gif

Daarom: altijd even langs een weegbrug,leeg of vol.
Weeg je m leeg kun je alles wat je erin draagt met de personenweegschaal wegen.
Als je altijd ongeveer hetzelfde meeneemt hoef je dit slechts eenmalig te doen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”