E achter B of cursus?

Wanneer E achter B?
CeesZ
Berichten: 158
Lid geworden op: do 4 sep 2008 22:34

Re: E achter B of cursus?

Bericht door CeesZ » vr 3 mar 2017 20:43

Als het jou vooral te doen is om te leren hoe je met een caravan kunt manoeuvreren is een andere mogelijkheid is om lid te worden van de NCC. Die hebben regelmatig clubmeetings waarbij je leert sturen met een caravan onder begeleiding van ervaren collega kampeerders.

Volvodriver

Re: E achter B of cursus?

Bericht door Volvodriver » vr 3 mar 2017 21:50

Stigter schreef:Wat heeft TS hier nog allemaal aan? haphop.gif
Heel weinig cool.gif

TS ik raad je aan echt voor E achter B te gaan. Dan leer je genoeg en je hebt er uiteindelijk meer aan dan een cursus.

En over die schamelwagen. Tot 1995 was dat verplicht. Na 1995 niet meer. Verschillende van mijn kennissenkring uit die periode hebben toen met schamelwagen gelest en afgereden.

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: E achter B of cursus?

Bericht door Michel1975 » vr 3 mar 2017 23:01

Het is niet dat je met E niets leert maar het is redelijk basis. Wellicht wel handig als je een andere auto/caravan neemt. Als je onzeker bent zou ik voor een cursus gaan. Dan kan je met je eigen combi oefenen.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

E achter B of cursus?

Bericht door Jan van Vijven » vr 3 mar 2017 23:06

Altijd voor E gaan, is wellicht basic maar je kan later dooroefenen met de basic tips die je dan hebt meegekregen en ook iets zwaarders sleuren.
Iets groter of kleiner (waar je nu mee rijd) maakt in de praktijk niets uit, maar het mag dan allemaal wel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: E achter B of cursus?

Bericht door VIP » za 4 mar 2017 06:29

MarcoC schreef:
Micky schreef:
MarcoC schreef:RE.gif RE.gif
Toen ik lessen nam voor E kreeg ik dat met een schamelwagen achter een Nissan Patrol, en leerde dus nog niks over de uitzwaai die een lange tandemasser of enkelassige aanhanger/caravan kan maken. Dat heb ik allemaal geleerd in de praktijk!
Ik weet niet hoe de lessen nu vergaan en met welk materiaal.... maar hoe je je combi voor een rotonde op moet stellen leer je ook tijden zo'n caravan cursus lijkt me!

Desalniettemin is het halen van een E rijbewijs altijd gunstig thumbup.gif
wanneer heb jij je E gehaald dan scratch.gif scratch.gif want met een schamelwagen hoor jij je E absoluut!!! niet te halen....

sterker nog, er komt niet 1 resultaat op mijn Google bij E rijbewijs schamelwagen scratch.gif
Ik heb mijn E rijbewijs gehaald in "98
Ik stond er toen ook van te kijken..... Vroeg er toen nog naar of een tandemasser niet handiger was. Mijn rijschoolhouder antwoordde dat je met de bijzondere manoeuvres meer leert met een schamelwagen dan een tandemasser!! weenie.gif weenie.gif

Dat mogen afrijden mt een tandemas aanhangwagen voor E bij B is pas sinds een jaar of 10 schat ik zo, ook zijn er nu standaardafmetingen (LxBxH en Massa) die veel kleiner/lager dan in de oude regeling.

Daarvoor was het een CBR eis dat voor E achter B een schamelwagen werd gebruikt.

Heb zelf in 1989 E achter B gehaald met een Schamelwagen waarmee ook achteruit gereden moest worden (ook de bocht om achteruit).
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: E achter B of cursus?

Bericht door Michel1975 » za 4 mar 2017 08:41

Jan van Vijven schreef:Altijd voor E gaan, is wellicht basic maar je kan later door oefenen met de basic tips die je dan hebt meegekregen en ook iets zwaarders sleuren.
Iets groter of kleiner (waar je nu mee rijd) maakt in de praktijk niets uit, maar het mag dan allemaal wel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Sowieso kan het nooit kwaad. Ik vond het ook wel leerzaam zo'n dagje. Je leert er altijd van en wie weet heb je het in de toekomst wel nodig. Het was meer in deze onderhavige casus waar te kennelijk wat onzeker is over rijkunsten met caravan. Dan kan wellicht zo'n cursus de onzekerheid wegnemen.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: E achter B of cursus?

Bericht door Ab » za 4 mar 2017 10:34

Er is niet een opleiding of cursus die praktijkervaring kan vervangen.
Iemand die net zijn rijbewijs heeft gehaald, kan absoluut nog niet autorijden.
Het beste leer je door het gewoon te gaan doen.
Specifiek het achteruit rijden met caravan is iets om regelmatig te gaan oefenen. Op een industrieterrein in het weekend.
Want dat is echt iets wat je praktisch nooit meer doet.
Van de laatste 25000 km die ik met caravan heb gereden zit er misschien hooguit 25 mtr bij in de achteruit.
Toch is het handig als je dat goed kan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Volvodriver

Re: E achter B of cursus?

Bericht door Volvodriver » za 4 mar 2017 14:01

@VIP vanaf 1995 mag je met tandemas afrijden. Zie mijn eerdere post.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: E achter B of cursus?

Bericht door Kingpin1966 » za 4 mar 2017 14:49

Ab schreef:Er is niet een opleiding of cursus die praktijkervaring kan vervangen.
Iemand die net zijn rijbewijs heeft gehaald, kan absoluut nog niet autorijden.
Het beste leer je door het gewoon te gaan doen.
Specifiek het achteruit rijden met caravan is iets om regelmatig te gaan oefenen. Op een industrieterrein in het weekend.
Want dat is echt iets wat je praktisch nooit meer doet.
Van de laatste 25000 km die ik met caravan heb gereden zit er misschien hooguit 25 mtr bij in de achteruit.
Toch is het handig als je dat goed kan.
Is het dan niet raar dat er zoveel verdiend word aan een cursus waar je dingen leert die je (bijna) nooit uitvoert?
Rechtoor rijden met een caravan kunnen we immers allemaal wel.
Als ik naar dit lijstje kijk: https://rijschooladvandervlist.nl/bijzo ... rijbewijs/
En dan specifiek naar punt 5b frons ik toch wel even mijn wenkbrauwen, wie doet dit eigenlijk nog?
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Volvodriver

Re: E achter B of cursus?

Bericht door Volvodriver » za 4 mar 2017 14:55

RE.gif
Ik probeer het zoveel mogelijk te vermijden maar ook op een camping ontkom je er soms niet aan. ccol.gif Dus ja punt 5 doe ik best nog wel vaak. En het is dus terecht een punt wat opgenomen is in je rijbewijs BE.

Andere vraag, waarom zou ik een "dure" cursus aanbevelen die geen wettelijke status heeft en waar ik dus met alleen B niets aan heb omdat mijn combinatie boven de 3500 kg komt?

De vraag stellen geeft het antwoord.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: E achter B of cursus?

Bericht door Hobby Linka » za 4 mar 2017 15:02

RE.gif RE.gif

Het gaat er toch niet om of je het nog doet. Belangrijker is dat je het kan. Kan je nooit voor verassingen komen te staan. Een cursus nemen is 1. Zelf oefenen is 2. Gewoon op een zondag ochtend op een rustig industrieterrein oefenen. Niemand kijkt je op de vingers. Zo heb ik al een paar beginnende caravaners op weg geholpen. En mocht de politie langs komen? Gewoon even vertellen dat je aan het oefenen bent. Zeg nooit dat je les geeft. Daar moet je namelijk bevoegd voor zijn. knipoog.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: E achter B of cursus?

Bericht door Micky » za 4 mar 2017 16:37

RE.gif

Wat heeft TS aan jouw laatste opmerking dan mrgreen.gif awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: E achter B of cursus?

Bericht door Hobby Linka » za 4 mar 2017 16:45

RE.gif

Was meer een reactie op de opmerking van King....

Maar als het enkel om een cursus gaat i.p.v. E achter B zou ik eerst een zelf kijken wat allemaal lukt.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: E achter B of cursus?

Bericht door Micky » za 4 mar 2017 16:50

RE.gif

Ik dacht dat ik direct op Stigter reageerde en had niet door dat er meerdere posts onder stonden omdat het pagina einde was, dus mijn reactie was niet richting jou :oops: mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: E achter B of cursus?

Bericht door Ab » za 4 mar 2017 17:49

Herkenbaar :lol:
Ik heb dat ook wel eens..
Meestal slaat het dan weer nergens op..
Gelukkig kan je het ook weer verwijderen.
Maar ook hier heeft TS niks aan..
Ik blijf erbij dat het vooruit rijden met caravan naar Verweggistan niet iets is om je erg druk over te maken. Alleen de bochten wat ruimer nemen...
Achteruit kunnen rijden vergt wat meer oefening.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Kasper

Re: E achter B of cursus?

Bericht door Kasper » za 4 mar 2017 18:09

Achteruit rijden kun je wel oefenen, maar sommigen leren het nooit... mrgreen.gif Wat hadden wij het gemakkelijk, in één keer B en E. thumbup.gif

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: E achter B of cursus?

Bericht door VIP » za 4 mar 2017 22:20

Volvodriver schreef:@VIP vanaf 1995 mag je met tandemas afrijden. Zie mijn eerdere post.

Sorry, over het hoofd gezien.

En de tijd vliegt zie ik al aan je post, dus al weer 20 jaar . . . . . :oops:
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: E achter B of cursus?

Bericht door PD » za 4 mar 2017 22:21

Vandaag met een tandemasser gereden blij.gif gelukkig heb ik BE haphop.gif
Ook bochtje achteruit bleek een peuleschil met de tandem thumbup.gif geen zwarte Peugeot verf nodig awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: E achter B of cursus?

Bericht door VIP » za 4 mar 2017 22:36

RE.gif

Bochtje achteruit jullie oprit op met een Premium Tandemasser knipoog.gif mrgreen.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: E achter B of cursus?

Bericht door PD » za 4 mar 2017 22:38

RE.gif
Om te oefenen was het geen Premium, stel dat je zo'n prachtige caravan beschadigt awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: E achter B of cursus?

Bericht door VIP » za 4 mar 2017 23:00

Daar heb je gelijk in mrgreen.gif
Porsche + Tabbert

Joostg
Berichten: 100
Lid geworden op: di 28 feb 2017 20:26

Re: E achter B of cursus?

Bericht door Joostg » zo 5 mar 2017 10:17

Oeps, ik heb een hele discussie ontketend zie ik. Haha, de tip op het parkeerterrein is een goede. Daarmee beginnen en dan denk ik toch maar E achter B. De cursus van caravantrekker is interessant maar vanuit Zeist is de reistijd me iets te gortig.
Sleurhut: Fendt 495 SFB 2021

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: E achter B of cursus?

Bericht door PD » zo 5 mar 2017 10:20

RE.gif
Vrijwel elke rijschool biedt een ééndaagse training aan zonder examendoel. Toen wij in 2008 met caravannen begonnen, heb ik dat ook gevolgd omdat ik ooit de E automatisch gekregen had. Voordeel is dat je de hele dag 1 op 1 met de instructeur bezig bent, zowel theorie als rijden met je eigen combi.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: E achter B of cursus?

Bericht door meeder » zo 5 mar 2017 11:14

Zo'n eendaagse cursus zonder examen lijkt mij ook wel een goed idee. Dan kan je ook direct zien waar je nog extra op moet letten als je echt voor E gaat.
Toch maar eens over nadenken.

Gebruikersavatar
perry
Berichten: 498
Lid geworden op: do 9 jul 2009 11:11
Locatie: vianen

Re: E achter B of cursus?

Bericht door perry » zo 5 mar 2017 11:36

Zou zeker voor B E gaan iets wat je haalt en ze je niet meer afpakken.
Mits je geen gekke dingen doet blij.gif
Echt ervaring doe je toch op met praktijk dus de tip die hier gegeven word.
Ga op een industrieterrein oefenen is gewoon heel slim.
Rijden met een caravan stelt niks voor. Gewoon zorgen dat je de ruimte om je heen heb en als je het niet vertrouwd stoppen en uitstappen effe kijken en weer door.
En op de camping afkoppelen en duwen of nog beter mover.

Suc6
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012 blij.gif
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”