rijbewijs E
rijbewijs E
Sinds enige tijd zijn we ons aan het orienteren op een nieuwe caravan. We willen graag eentje met een stapelbed en denken daarbij aan de Hobby 500Kmfe. Nu kwam ik er vanochtend bij toeval achter dat ik dan ook nog rijbewijs E moet gaan halen. Ik vroeg me af of dit ook betekent dat ik eerst nog opnieuw het theorie examen moet doen. Weet iemand dit???
groet Hans
groet Hans
Je hoeft idd niet apart een theorie examen af te leggen zoals je dat bij de auto moet doen, maar je krijgt wel enkele algmene vragen die je mondeling moet kunnen beantwoorden zoals bijvoorbeeld:
Hoe lang, breed en hoog mag de combinatie max. zijn?
Je moet de kentekenpapieren kunnen "lezen" ....dus begrijpen wat er staat......enz............
Toen ik vorig jaar m'n E heb gehaald had ik eerst een soort intake-les van 2 uur en kon ik de dagen erna thuis via internet m'n "theorie" oefenen op de site van de instructeur.....en dat werkte perfekt .
Op de dag van het examen kreeg ik nogmaals 2 uur rijles en kreeg ik van mijn instructeur nog wat vragen voorgelegd om nog even te oefenen.
direkt daarna volgde het examen......
Mijn instructeur en examinator letten vooral op het kijkgedrag als je met de combinatie rijdt.......vooral heel goed rekening houden met het langzamere verkeer zoals (brom)fietsers, voetgangers, e.d.
Voor de rest valt het wel mee als je een beetje handig bent met manouvreren en achteruitrijden met een combinatie.
Btw....de "echte les" krijg je toch pas als werkelijk met je eigen caravan op pad gaat.
succes
Hoe lang, breed en hoog mag de combinatie max. zijn?
Je moet de kentekenpapieren kunnen "lezen" ....dus begrijpen wat er staat......enz............
Toen ik vorig jaar m'n E heb gehaald had ik eerst een soort intake-les van 2 uur en kon ik de dagen erna thuis via internet m'n "theorie" oefenen op de site van de instructeur.....en dat werkte perfekt .
Op de dag van het examen kreeg ik nogmaals 2 uur rijles en kreeg ik van mijn instructeur nog wat vragen voorgelegd om nog even te oefenen.
direkt daarna volgde het examen......
Mijn instructeur en examinator letten vooral op het kijkgedrag als je met de combinatie rijdt.......vooral heel goed rekening houden met het langzamere verkeer zoals (brom)fietsers, voetgangers, e.d.
Voor de rest valt het wel mee als je een beetje handig bent met manouvreren en achteruitrijden met een combinatie.
Btw....de "echte les" krijg je toch pas als werkelijk met je eigen caravan op pad gaat.
succes
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke
Precies zo gaat het ongeveer.stoekie schreef:Je hoeft idd niet apart een theorie examen af te leggen zoals je dat bij de auto moet doen, maar je krijgt wel enkele algemene vragen die je mondeling moet kunnen beantwoorden zoals bijvoorbeeld:
Hoe lang, breed en hoog mag de combinatie max. zijn?
Je moet de kentekenpapieren kunnen "lezen" ....dus begrijpen wat er staat......enz............
Toen ik vorig jaar m'n E heb gehaald had ik eerst een soort intake-les van 2 uur en kon ik de dagen erna thuis via internet m'n "theorie" oefenen op de site van de instructeur.....en dat werkte perfekt .
Op de dag van het examen kreeg ik nogmaals 2 uur rijles en kreeg ik van mijn instructeur nog wat vragen voorgelegd om nog even te oefenen.
direct daarna volgde het examen......
Mijn instructeur en examinator letten vooral op het kijkgedrag als je met de combinatie rijdt.......vooral heel goed rekening houden met het langzamere verkeer zoals (brom)fietsers, voetgangers, e.d.
Voor de rest valt het wel mee als je een beetje handig bent met manouvreren en achteruitrijden met een combinatie.
Zelf heb ik eerst de hele ochtend en begin van de middag gereden met een combinatie, zodat ik ook de bestelbus met automaat onder de knie had, daarna examen. Zelf rij ik in een schakel personenauto, maar een moderne bestelauto is ongeveer hetzelfde.
Aanvulling op Stoekie: Waar bij mij opgelet werd was snelheid, participeren, heel veel kijken en volgen totdat combinatie geheel de fietser of auto voorbij is, recht achter uit rijden, straatje keren, inparkeren in dokshelter en door enkele smalle straten rijden met dubbel geparkeerde auto's. (Rijswijk Z-H)
Bij mij ging alles goed zodat ik tevreden aan het eind van de dag met het papiertje naar huis ging, een bos bloemen voor de rijinstructeur achter latend. Een geslaagde dag dus. :D
Veel succes.
In 2 uur als het moet.HansBB schreef:Bedankt voor jullie snelle antwoorden!! Dit is dus zelfs in 1 dag te doen!!! Valt dat gelukkig nog een beetje mee, ik zal morgen eens een rij instructeur bellen om het e.e.a. te regelen.
Wat ook helpt is continu je verkeersbeslissingen benoemen.
Dat voorkomt discussies achteraf van "heb je dat wel gezien".
In een binnenstad op kleine straatje heb je nogal een last van fietsers die ook als dat niet hebben gewoon voorrang nemen. Zeg dan gewoon "ik heb wel voorrang, maar ik niet de indruk dat die fietser dat ook weet".
A. je geeft aan hem gezien te hebben, B. je neemt het zekere voor het onzekere en C. je laat zien dat je de regels nog kent. 8)
2 keer zakken kan ook .......... (ja, ik beken). Woon zelf in A'dam, maar reed (door omstandigheden) af in de provincie. Niet slim. De Amsterdamse rijstijl werd daar niet geapprecieerd ....
Beetje geluk moet je ook hebben met de instructeur. Toen ik de tweede keer zakte, trok mijn rij-instructeur (een hele beschaafde man!!) de examinator zo ongeveer bij zijn lurven over de tafel toen hij hoorde om welke onbenullige reden ik zakte. 3x was scheepsrecht, een bom duiten armer, en een E rijker ... Heb helaas nog wel dat kreukel papiertje, nu heb je geloof ik rijbewijzen op credit card formaat? Had me wel zo handig geleken, maar nu 10 jaartjes wachten.
En inderdaad, leren doe je in de praktijk. Met les moet je met een enorme combitie door allerlei onzinnige woonwijken rijden, waarbij je voor elke scheet moet stoppen en iedere (mogelijke) fietster rekening moet houden ;-)
Beetje geluk moet je ook hebben met de instructeur. Toen ik de tweede keer zakte, trok mijn rij-instructeur (een hele beschaafde man!!) de examinator zo ongeveer bij zijn lurven over de tafel toen hij hoorde om welke onbenullige reden ik zakte. 3x was scheepsrecht, een bom duiten armer, en een E rijker ... Heb helaas nog wel dat kreukel papiertje, nu heb je geloof ik rijbewijzen op credit card formaat? Had me wel zo handig geleken, maar nu 10 jaartjes wachten.
En inderdaad, leren doe je in de praktijk. Met les moet je met een enorme combitie door allerlei onzinnige woonwijken rijden, waarbij je voor elke scheet moet stoppen en iedere (mogelijke) fietster rekening moet houden ;-)
Geeft niets hoor, bij mij was het dan ook 2x 2uurJJ schreef:2 keer zakken kan ook .......... (ja, ik beken). Woon zelf in A'dam, maar reed (door omstandigheden) af in de provincie. Niet slim. De Amsterdamse rijstijl werd daar niet geapprecieerd ....
Beetje geluk moet je ook hebben met de instructeur. Toen ik de tweede keer zakte, trok mijn rij-instructeur (een hele beschaafde man!!) de examinator zo ongeveer bij zijn lurven over de tafel toen hij hoorde om welke onbenullige reden ik zakte. 3x was scheepsrecht, een bom duiten armer, en een E rijker ... Heb helaas nog wel dat kreukel papiertje, nu heb je geloof ik rijbewijzen op credit card formaat? Had me wel zo handig geleken, maar nu 10 jaartjes wachten.
En inderdaad, leren doe je in de praktijk. Met les moet je met een enorme combitie door allerlei onzinnige woonwijken rijden, waarbij je voor elke scheet moet stoppen en iedere (mogelijke) fietster rekening moet houden ;-)
De eerste keer reed ik zoals ik al ruim 10 jaar met een caravan reed.
Die aanhangertjes waarmee je examen moet doen zijn qua formaat niet te vergelijken met een beetje caravan. Dat er BE voor nodig hebt is omdat ze te zwaar mogen zijn.
Maar goed, de tweede keer als een natte krant gereden en continu erbij verteld waarom.
Nou dat kan ik niet zeggen. Ik had achter een Toyata Landcruiser II een 2,10 meter brede en 5,50 meter lange dubbelasser (totale lengte bijna 7 meter) hangen met een MTM van 2500 kg. En beladen tot 2100 kg.Citrorob schreef: Die aanhangertjes waarmee je examen moet doen zijn qua formaat niet te vergelijken met een beetje caravan. Dat er BE voor nodig hebt is omdat ze te zwaar mogen zijn.
Hoge kar 2.2 meter met huif. Dat heb ik er nu echt niet achter hangen.
Ik reed af met een Mercedes V klasse bus en ook een huifwagen van ca 6 meter lang, 240 cm breed en 2.20 hoog.
Ik weet niet wat Citrorob erachter had hangen maar,,,
Ik weet niet wat Citrorob erachter had hangen maar,,,
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Ford Windstar met een 6m lang (totaal) en 2,4m breed.deusjevo schreef:Ik reed af met een Mercedes V klasse bus en ook een huifwagen van ca 6 meter lang, 240 cm breed en 2.20 hoog.
Ik weet niet wat Citrorob erachter had hangen maar,,,
Hij was beladen tot (uit mijn hoofd) 1300kg.
Door dat de wielen van de aanhanger uitsteken is de bak smaller dan de auto.
Dat rijd toch heel ander dan dat je met een auto van 175cm breed een caravan van totaal 6m lang en 230cm breedt er achter hebt van 1200kg.
Gewicht en lengte zijn in de verrichtingen sfeer van een examen niet spannend. De breedte verhouden tussen het trekkende voertuig en de aanhanger wel.