Rijbewijs kwijt in Duitsland! En dan????

Wanneer E achter B?
Plaats reactie
arnovariante

Rijbewijs kwijt in Duitsland! En dan????

Bericht door arnovariante » za 25 jun 2016 08:39

Een paar maanden geleden heb ik een snelheidsovertreding begaan in Duitsland waarna ik mijn rijbevoegdheid in Duitsland kwijt raakte.
Toen ik dat in een draadje ter sprake bracht kwamen er gelijk allerlei mensen met opmerkingen over de gevolgen voor het rijden hier in Nl die achteraf gezien totaal de plank mis sloegen.
Om hier, voor zover mogelijk, duidelijkheid in te verschaffen start ik dit draadje.
De meeste opmerkingen gingen over het feit dat haast iedereen dacht/vond dat je in Nl ook niet mag rijden als je in Duitsland je rijbevoegdheid kwijt bent omdat je je rijbewijs moet opsturen naar de stad waar je overtreding geconstateerd is, in mijn geval Kreis Viersen.

In de brief van Kreis Viersen staat een hoop ambtelijke taal, met mijn huidige ervaring vraag ik een eventuele volgende x om en Nl vertaling, dat maakt het heel wat makkelijker.
Het komt hierop neer:
- Je krijgt een boete, in mijn geval € 188,50 voor 42 km te hard in wegwerkzaamheden ( stond wel een bord maar ik had de verandering van 100 km naar 80 km/uur gemist, wegwerkzaamheden waren nergens te zien, zelfs geen versmalling....), in Nl had me dit ongeveer € 500 gekost....
- Je moet binnen 4 maanden je rijbewijs inleveren in Viersen, de rijbevoegdheid wordt je 1 maand ontnomen.
- Je ontvangt 2 punten op je rijbewijs wat wordt bijgehouden in Flensburg

Nu heb ik binnen 5 dagen een mail gestuurd met wat vragen waar ik nog steeds antwoord op moet krijgen, daarna nog 2 x gebeld met de meneer die vermeld stond op de boete, steeds was hij niet aanwezig.
Op een gegeven moment heb ik maar besloten om mijn rijbewijs aangetekend op te sturen naar Viersen.
De volgende dag ontving ik een schrijven dat Kreis Viersen maar had besloten dat ik in augustus 4 weken niet mocht rijden in Duitsland omdat ik mijn rijbewijs nog niet had ingeleverd...., blijkbaar hebben mijn rijbewijs en dit schrijven elkaar gekruist.

Ik heb toen weer gebeld, na 4 x doorgeschakeld te zijn kreeg ik uiteindelijk de chef aan de lijn die me duidelijk te woord stond en me heeft geholpen.
Het blijkt 5 dagen te duren voordat mijn rijbewijs aangetekend in Viersen op het bureau van de behandelende persoon ligt.
Op mijn vraag of ik nog een ontvangstbewijs zou krijgen gaf deze man mij als antwoord: maar wij gaan uw rijbewijs direct terug sturen hoor!
U mag in Nl gewoon blijven rijden, daarom sturen we altijd het rijbewijs gewoon direct retour.
Belachelijk dat je dan toch je rijbewijs moet opsturen maar goed.
Wat de eerste behandelende meneer had doen besluiten om maar uit zichzelf een periode te bepalen waarin ik niet mocht rijden in Duitsland begreep zijn chef ook niet, dat was zeker niet de procedure!
Als je niet binnen 4 maanden je rijbewijs hebt opgestuurd wordt je gesignaleerd en nemen ze je rijbewijs in als ze je zien rijden, dat is de normale procedure, niet zomaar even zelf bepalen dat je een bepaalde periode niet mag rijden in Duitsland.

Nu het rijden in Nederland terwijl je rijbewijs in Duitsland ligt.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ngevorderd

Op deze site van de overheid staat duidelijk dat je niet mag rijden in Nl als je rijbewijs in Duitsland ligt omdat je geen rijbewijs kunt tonen als je wordt staande gehouden. Maar er staat ook bij de rijontzegging niet in Nl geld....
Daar begint de onduidelijkheid dus al, zelfs een site van de overheid brengt geen duidelijkheid.

Maar...., de praktijk achterhaalde deze info al snel.
Een forumgenoot en ik hebben onafhankelijk van elkaar een en ander gebeld.
Verschillende politie bureaus, RDW en verzekering werden geraadpleegd.
Het komt hier op neer.

Je moet idd je rijbewijs kunnen tonen als je wordt staande gehouden in Nl.
Maar, ook als je je rijbewijs toont zal een agent zijn computer raadplegen om te controleren of het allemaal wel klopt.
Als je je rijbewijs niet kunt tonen omdat het in Duitsland ligt kan de agent dus toch controleren of je een rijbewijs hebt en dat je in Nl gewoon rijbevoegd bent.
Je kunt dan met de brief en verzendbewijs aantonen dat je rijbewijs momenteel in Duitsland ligt.
Uiteraard KUN je een boete krijgen omdat je geen rijbewijs kunt tonen maar iig niet omdat je rijd terwijl je bevoegdheid is ingetrokken.
Het zal dan van de situatie afhangen hoe de agent daarmee omgaat, hoe je je gedraagt en wat er aan de hand is, waarom je wordt staande gehouden.

Dan de verzekering.

Zowel de verzekering van de forumgenoot als mijn verzekering stellen dat er gewoon wordt uitgekeerd als je een schade rijd terwijl je rijbewijs in Duitsland ligt.
Hoe ze ermee omgaan als je in Duitsland een schade zou rijden tijdens de rijontzegging is mij onbekend maar dan ben je wel een beetje dom bezig.

Ik hoop hiermee wat duidelijkheid te verschaffen.
Een en ander blijft afhankelijk van de kennis en kunde van een paar personen.
De behandelende meneer in Duitsland wist blijkbaar ook niet geheel hoe hij zijn werk goed moest uitvoeren.
Hetzelfde geld voor agenten in Nl, ook hier lopen onwetenden bij die maar wat doen omdat de parate kennis gewoon ontbreekt.

arnovariante

Re: Rijbewijs kwijt in Duitsland! En dan????

Bericht door arnovariante » za 25 jun 2016 10:06

Deze info over de punten op je rijbewijs in Flensburg vond ik nog.

http://www.anwaltskanzlei-peters.de/Nie ... sburg.html

Of deze info allemaal juist is weet ik ook niet.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Rijbewijs kwijt in Duitsland! En dan????

Bericht door Micky » za 25 jun 2016 10:16

Die info is inmiddels oud, het is nu bij 8 punten rijbewijs inleveren, ik probeer al weken mijn punten aantal te achterhalen, ik denk dat ik er 3 heb maar wil het graag zeker weten er zijn websites die vragen meer dan 30 euro alleen voor het opvragen van het aantal, belachelijk.


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

arnovariante

Re: Rijbewijs kwijt in Duitsland! En dan????

Bericht door arnovariante » za 25 jun 2016 10:33

Dat klinkt idd wel belachelijk ja.
Opmerkelijk vond ik in dit verhaal dat je punten 2 jaar blijven staan.
Maar als je binnen die 2 jaar een nieuwe overtreding maakt blijven die punten weer voor een volgende 2 jaar staan, ze verdwijnen dus niet na 2 jaar.
Pas als je 2 jaar lang geen overtreding begaat waarvoor je punten krijgt verdwijnen ze blijkbaar.

Ik heb nu nauwelijks last van de invordering van het rijbewijs.
Afgelopen dinsdag zijn we aan boord gekomen in Bingen, gelukkig heb ik nog een matroos die een rijbewijs heeft en nog goed rijd ook!!
22 jaar maar altijd een eigen auto gehad vanaf zijn 18e, dus veel rijervaring voor iemand van 22.
Zeker op de Autobahn, niet angstig zoals je vaak ziet.
Ik heb vaak zat gehad dat ik de enige ben met een rijbewijs, dan was het probleem groter geweest!!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Rijbewijs kwijt in Duitsland! En dan????

Bericht door Micky » za 25 jun 2016 10:35

RE.gif

Ze blijven inmiddels ook iets van 5 jaar staan en je kunt punten "afkopen" door een soort seminar te volgen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

arnovariante

Re: Rijbewijs kwijt in Duitsland! En dan????

Bericht door arnovariante » za 25 jun 2016 11:04

Dat zal ook niet goedkoop zijn vrees ik.
Gewoon een beetje normaal rijden lijkt me makkelijker.
Die 42 km te hard in werkzaamheden is ook niet mijn normale rijstijl gelukkig.
Te hard rijd ik altijd wel, maar zoveel is niet gebruikelijk.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Rijbewijs kwijt in Duitsland! En dan????

Bericht door eurotrotter » za 25 jun 2016 11:15

Micky schreef:RE.gif

Ze blijven inmiddels ook iets van 5 jaar staan en je kunt punten "afkopen" door een soort seminar te volgen.
Volgens mij zit t iets anders in elkaar; als je rijbewijs definitief ingevorderd is doordat je aan je maximum aantal punten zit,en deze periode is afgelopen,krijg je je rijbewijs alleen terug na het afleggen van een soort examen,de MPU,(Medizinisch-Psychologische-Untersuchung)de z.g Idiotentest.( zoals die in de Duitse volksmond genoemd word)

https://www.bussgeldkatalog.org/mpu/#fu ... s_moeglich
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Rijbewijs kwijt in Duitsland! En dan????

Bericht door Micky » za 25 jun 2016 11:20

Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

arnovariante

Re: Rijbewijs kwijt in Duitsland! En dan????

Bericht door arnovariante » za 25 jun 2016 12:49

Wanner de punten vervallen is nu duidelijk.
Als deze info tenminste klopt.
Iedereen gaat er altijd maar van uit dat wat ze vinden op Google klopt, logisch ook eigenlijk, maar de praktijk blijkt vaak anders.
Jammer dat je in de link van Micky niet de mogelijkheid kunt gebruiken om je aantal punten op te vragen in Doesburg.
Moet blijkbaar een Duits adres zijn wat je opgeeft.
Een Nl postcode wordt niet geaccepteerd.

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Rijbewijs kwijt in Duitsland! En dan????

Bericht door Wim Verso » za 25 jun 2016 13:22

Wat een gedoe allemaal, ik denk dat je voortaan wel goed zal opletten om niet weer in diezelfde fout terecht te komen, ook al heb je het niet bewust gedaan.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Rijbewijs kwijt in Duitsland! En dan????

Bericht door Micky » za 25 jun 2016 13:44

Dat valt niet mee Wim, ik heb pas een boete en een punt gekregen voor te weinig afstand, de afstand was 20 meter dus bijna 5 auto's zo'n afstand zie je in Nederland niet vaak tussen de auto's bij drukte


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 336
Lid geworden op: di 7 sep 2010 23:18
Locatie: IJmond

Re: Rijbewijs kwijt in Duitsland! En dan????

Bericht door Storm » za 25 jun 2016 20:02

@Micky bij welke gereden snelheid was de 20 m afstand kennelijk niet voldoende!

Als je het niet meer trekt, moet je duwen.


Subaru Forester 2.0i Comfort, Hobby de luxe 460 lu, Unico Torino en Bologna.
Reich EasyDriverPro 1.8 mover met Mobility Power Pack.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Rijbewijs kwijt in Duitsland! En dan????

Bericht door Micky » za 25 jun 2016 20:26

RE.gif

boven de 40km/h, je moet je snelheid door 2 delen, dus bij 80 moet je al 40 meter afstand houden, bij 100 wat ik ongeveer reed dus 50 meter, kortom belachelijk en onmogelijk..

dus, 106 reed ik waar je 130 mocht, mijn afstand was 20 meter en moest 53 meter zijn.........
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

arnovariante

Re: Rijbewijs kwijt in Duitsland! En dan????

Bericht door arnovariante » za 25 jun 2016 20:38

Zeker niet reëel!
En een probleem wat ik eigenlijk het grootste probleem vind wat je vaak tegen komt bij opsporingsambtenaren en inspecteurs zoals ik ze ook vaak aan boord ontvang.
Je bent afhankelijk van de persoonlijke mening en misschien zelfs bui van deze ambtenaar.
Die gasten krijgen duidelijke richtlijnen waarbinnen ze moeten functioneren maar het blijft wel mensenwerk wat vaak ook nog eens op meerdere manieren kan worden geïnterpreteerd.
Het is nu eenmaal moeilijk inschatten wat 20 mtr is.
Het verschil tussen 18 of 22 inschatten vanuit een rijdende auto is al helemaal moeilijk.
En als zo'n vent net ruzie met zijn vrouw heeft gehad of al een maand . . . straf heeft heb jij een boete te pakken.

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Rijbewijs kwijt in Duitsland! En dan????

Bericht door Wim Verso » za 25 jun 2016 20:44

Zijn die regels dit jaar ingevoerd?

Ik heb in het verleden en met name nog vorig jaar op de heen en terugreis naar Tsjechië met de caravan door Duitsland gereden en al die andere jaren ook al eens, en ook zonder caravan.
Nog nooit iets van een boete thuis gekregen en ook ik zal me niet altijd aan die afstanden gehouden hebben, waarover jullie nu schrijven.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Rijbewijs kwijt in Duitsland! En dan????

Bericht door Micky » za 25 jun 2016 20:56

RE.gif

nee, niet nieuw en de controles zie je gewoon, ik weet het nog exact, maar dacht dat ik meer dan voldoende afstand hield :oops:
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Rijbewijs kwijt in Duitsland! En dan????

Bericht door Wim Verso » za 25 jun 2016 21:55

RE.gif

Lijkt me heel vervelend en zeker als je voor je werk daar vele keren rijd.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Rijbewijs kwijt in Duitsland! En dan????

Bericht door Micky » za 25 jun 2016 22:05

RE.gif

Zal met toch moeten aanpassen, regels zijn regels natuurlijk, maar zeker hier in Nederland schiet iedereen er al tussen met 10 meter ruimte :oops:
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Volvodriver

Re: Rijbewijs kwijt in Duitsland! En dan????

Bericht door Volvodriver » zo 26 jun 2016 14:35

Arno, in het geval van Micky is het gewoon gemeten door een statische opstelling. Net zoals bij ons de flitskasten. Dan hangt het dus niet af van het humeur van de verbalisant. Dan is het gewoon constateren, en wie in overtreding is krijgt de brief van het bevoegd gezag thuis, met alle gevolgen van dien.

En ja ik heb in mijn werk ook met Algemene opsporings-ambtenaren (over het algemeen de politie) of (erger) BOA's te maken. En ja dat zijn mensen en ja die kunnen ook wel eens de persoonlijke voorkeur laten gelden en dan de richtlijnen strakker of soepeler hanteren. Dat heet discretionaire bevoegdheid. Maar daar heb je met het soort controle waar Micky tegenaan is gelopen dus niets aan.

En jij bent in jou geval dus de "dupe" geworden van een samenloop van omstandigheden met het Duitse gezag. Waarbij er intern blijkbaar niet goed gecommuniceerd is.

arnovariante

Re: Rijbewijs kwijt in Duitsland! En dan????

Bericht door arnovariante » zo 26 jun 2016 15:36

RE.gif
Och ja, dat "de dupe" zijn van wat dwalingen ben ik zelfs wel een beetje gewend.
Feit is dat ik zelf te hard heb gereden en daarvoor gestraft wordt.
Het is niet anders.
Die statische meting van de afstand tussen auto's is mij idd bekend.
Waar ik meer op duidde was het feit dat een agent je ook kan bekeuren naar aanleiding van zijn eigen waarneming.
Dan ben je natuurlijk wel afhankelijk van die omstandigheden waar ik het over had.

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”