Misverstanden mbt rijbewijs B en BE

Wanneer E achter B?
arnovariante

Re: Misverstanden mbt rijbewijs B en BE

Bericht door arnovariante » vr 30 sep 2016 06:04

RE.gif
Ik heb niet eens zin om me erin te verdiepen.
Probeer het niet eens te onthouden, wat een onzinnige regeltjes allemaal.
Gelukkig hebben we Daphne om een en ander te corrigeren als er weer eens een foute interpretatie op het forum geslingerd wordt.
Want problemen ontstaan eigenlijk pas als er weer eens iemand een stelling op het forum gooit omdat regels voor meerdere uitleg vatbaar zijn.
En die foute stelling wordt vaak vol overtuiging als waarheid gedeponeerd zodat onwetenden het voor waar gaan aannemen.

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Misverstanden mbt rijbewijs B en BE

Bericht door Fred G » vr 30 sep 2016 09:49

Jeetje zeg,

Heb dit draadje doorgelezen en wat ben ik blij dat ik apart E achter B heb gedaan, (Had al C, maar daarachter geen E)
Het is toch een soort van opleiding, je moet examen doen volgens de CBR normen. En je krijgt er toch een hoop van mee.
Ik voel me met een aanhanger/caravan uitermate comfortabel in het verkeer, ook een beetje steken en draaien op een campingplaats is geen probleem.
Sommigen onder ons -misschien wel de meesten- hebben dat misschien van "nature" al, maar ik dus niet. Ik was maar wat blij met tips en trucs van ervaren mensen die mij zeiden hoe om te gaan met een aanhanger. Ik reed in een bestelbusje met tandemasser met een blok beton er in voor de lessen en examen. Werd door straatjes gestuurd die ik normaal nooit gedaan zou hebben etc.

Het geeft gewoon voor mij een hoop zelfvertrouwen mee.
Èn ik hoef alleen maar te kijken wat de auto maximaal mag trekken.
En dat voor die EUR 600,- thumbup.gif thumbup.gif
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Misverstanden mbt rijbewijs B en BE

Bericht door Fred G » vr 30 sep 2016 09:51

En voor de combi die ik nu rij is t niet nodig, maar toch lekker om te hebben
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
DuikKees
Berichten: 26
Lid geworden op: di 13 sep 2016 10:57

Re: Misverstanden mbt rijbewijs B en BE

Bericht door DuikKees » vr 30 sep 2016 09:58

Wat ik probeerde aan te geven was dat het in de wettekst gewoon fout staat.
“Totaal gewicht” betekent gewoon feitelijk gewicht. Het totaal gewicht van een leeg pak melk is immers misschien 50 gram , geen 1kg.
Ik denk dat elke rechter gehakt maakt van de wettekst mocht deze situatie voor de rechter komen.

Maar goed. Het is nu duidelijk, het gaat om de MTM.

Wat anders (misschien beter in een ander topic ?).
Afgelopen zomer heb ik me niet gerealiseerd dat voor de 3,5t snelheidslimiet in Frankrijk ook de MTM geldt. Op de Franse snelwegen ben ik dus vrolijk met 110kmh voorbij camera’s en controle’s gescheurd.
Vooralsnog heb ik gelukkig nog geen Franse post mogen ontvangen. Is er iemand die ooit hiervoor een bon heeft gekregen?
Volvo XC90 T8 + Dethleffs Camper 510 LE

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: Misverstanden mbt rijbewijs B en BE

Bericht door Monster900 » vr 30 sep 2016 10:34

De "automatische" controle voor zoiets is natuurlijk quasi onmogelijk, of men moet met slimme camera's nummerplaten analyzeren, in een databank controleren wat de MTM is. Dan nog moet er gekeken worden of de eventuele combinatie met de aanhanger misschien voor een andere snelheidlimiet zorgt, enz. enz.
Denk niet dat dit al zover geautomatiseerd is.

Ik heb (tot een half jaar geleden) een MTM van 3992 kg gehad met mijn Dodge, maar vanwege de leeftijd en het feit dat ik er als particulier mee rijd, heb ik geen verplichting tot tachograaf en snelheidsbegrenzer, dus kon ik net zoals de gewone personenwagens 130 km/u rijden op de NL snelwegen, maar dat was dus wel 50 km/u sneller dan toegelaten! Nooit een bon van gezien (maar eerlijk gezegd ook nooit sneller dan 110 gereden, en meestal, vanwege het verbruik, 90)
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

Gebruikersavatar
DuikKees
Berichten: 26
Lid geworden op: di 13 sep 2016 10:57

Re: Misverstanden mbt rijbewijs B en BE

Bericht door DuikKees » vr 30 sep 2016 10:38

Thanks,
Ja, dacht al zoiets. Eigen verantwoording natuurlijk, maar zal wel loslopen.
edit: topicje hierover gevonden: viewtopic.php?f=81&t=10005
Volvo XC90 T8 + Dethleffs Camper 510 LE

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Misverstanden mbt rijbewijs B en BE

Bericht door Daphne » vr 30 sep 2016 12:55

DuikKees schreef:Wat ik probeerde aan te geven was dat het in de wettekst gewoon fout staat.
In de wettekst staat het niet fout. De uitleg van de rijksoverheid is ook niet fout, maar is onvolledig (en dat is niet de wettekst :wink: )
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (47.11 KiB) 14029 keer bekeken
http://wetten.overheid.nl/BWBR0008074/2016-01-01
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Volvodriver

Re: Misverstanden mbt rijbewijs B en BE

Bericht door Volvodriver » vr 30 sep 2016 13:24

RE.gif
Juist. En die wettekst is voor leken op het gebied van ambtelijke taal (nitwits cool.gif ) niet te begrijpen.

Daphne vertaald het perfect naar Jip en Janneke taal. En echt dat is gewoon duidelijk en juist. Dus aub dat niet meer in twijfel trekken.!!!!

Gebruikersavatar
DuikKees
Berichten: 26
Lid geworden op: di 13 sep 2016 10:57

Re: Misverstanden mbt rijbewijs B en BE

Bericht door DuikKees » vr 30 sep 2016 15:04

Yep, wettekst is inderdaad klip en klaar. In de brochure staat het wat dubbelzinnig.
Volvo XC90 T8 + Dethleffs Camper 510 LE

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Misverstanden mbt rijbewijs B en BE

Bericht door wolf » vr 30 sep 2016 16:41

bestaat in Nederland het rijbewijs B met code 96 niet?

in Belgie mag je daarmee:
Het rijbewijs B + code 96 laat toe samenstellen van voertuigen te besturen bestaande uit een trekkend voertuig van
categorie B en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg, op voorwaarde dat de
maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 4.250 kg bedraagt

Dat is om het nog wat complexer te maken stom.gif
en .... neen code 97, 98 99 bestaat niet in Belgie blij.gif
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7067
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Misverstanden mbt rijbewijs B en BE

Bericht door karelV » vr 30 sep 2016 19:03

Fred G schreef:Jeetje zeg,

Heb dit draadje doorgelezen en wat ben ik blij dat ik apart E achter B heb gedaan, (Had al C, maar daarachter geen E)
Het is toch een soort van opleiding, je moet examen doen volgens de CBR normen. En je krijgt er toch een hoop van mee.


Het geeft gewoon voor mij een hoop zelfvertrouwen mee.
Èn ik hoef alleen maar te kijken wat de auto maximaal mag trekken.
En dat voor die EUR 600,- thumbup.gif thumbup.gif



Kostte voor mijn vrouw maar €271,00 via vakantieveiling en ook een hoop zelfvertrouwen mrgreen.gif

Mijn vrouw heeft al verschillende keren gereden met de caravan achter de trekker en ze reed altijd heel goed en voorzichtig maar we waren natuurlijk op deze manier niet verzekerd en daarom maar voor deze weg gekozen. zucht.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1199
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Misverstanden mbt rijbewijs B en BE

Bericht door fortissimo » vr 30 sep 2016 19:55

wolf schreef:bestaat in Nederland het rijbewijs B met code 96 niet?

in Belgie mag je daarmee:
Het rijbewijs B + code 96 laat toe samenstellen van voertuigen te besturen bestaande uit een trekkend voertuig van
categorie B en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg, op voorwaarde dat de
maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 4.250 kg bedraagt

Dat is om het nog wat complexer te maken stom.gif
en .... neen code 97, 98 99 bestaat niet in Belgie blij.gif
B+96 mag je minder mee dan met BE en de exameneisen en kosten zijn gelijk.
Dus B+69 komt hier heel weinig voor.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Misverstanden mbt rijbewijs B en BE

Bericht door wolf » vr 30 sep 2016 23:11

fortissimo schreef:Dus B+69 komt hier heel weinig voor.
dat kan ik geloven! haphop.gif blij.gif
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Misverstanden mbt rijbewijs B en BE

Bericht door Fred G » za 1 okt 2016 13:06

karelV schreef:
Fred G schreef:Jeetje zeg,

Heb dit draadje doorgelezen en wat ben ik blij dat ik apart E achter B heb gedaan, (Had al C, maar daarachter geen E)
Het is toch een soort van opleiding, je moet examen doen volgens de CBR normen. En je krijgt er toch een hoop van mee.


Het geeft gewoon voor mij een hoop zelfvertrouwen mee.
Èn ik hoef alleen maar te kijken wat de auto maximaal mag trekken.
En dat voor die EUR 600,- thumbup.gif thumbup.gif



Kostte voor mijn vrouw maar €271,00 via vakantieveiling en ook een hoop zelfvertrouwen mrgreen.gif

Mijn vrouw heeft al verschillende keren gereden met de caravan achter de trekker en ze reed altijd heel goed en voorzichtig maar we waren natuurlijk op deze manier niet verzekerd en daarom maar voor deze weg gekozen. zucht.gif
Verstandig! thumbup.gif
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
fs1986
Berichten: 852
Lid geworden op: vr 4 feb 2011 15:29

Re: Misverstanden mbt rijbewijs B en BE

Bericht door fs1986 » za 1 okt 2016 21:55

fortissimo schreef: B+96 mag je minder mee dan met BE en de exameneisen en kosten zijn gelijk.
Dus B+96 komt hier heel weinig voor.
Op die manier heeft het inderdaad natuurlijk geen enkel voordeel (eerder een nadeel), waarschijnlijk moest Nederland simpelweg verplicht meedoen met de rest van Europa maar mochten ze toch zo hun eigen eisen opstellen aan het behalen van het B+ rijbewijs. Nou heb ik nog nooit ergens cijfers/statistieken gezien hoeveel B+ rijbewijzen er jaarlijks in Luxemburg worden uitgegeven maar ik kan me zo voorstellen dat indien 4250 KG voldoende is er in Luxemburg echt bijna niemand voor het BE rijbewijs kiest; B+ kent hier namelijk geen examen terwijl BE dat wel heeft.

flup
Berichten: 7
Lid geworden op: di 1 jan 2019 13:39

Re: Misverstanden mbt rijbewijs B en BE

Bericht door flup » vr 4 jan 2019 00:47

het is toch niet zo moeilijk

3500 kg + 750kg aanhangwagen, B
alles lager, ook b

mtm auto + mtm aanhanger minder als 3500 kg waarbij mtm aanhangwagen lager is als het theoretische leeggewicht auto (dat op de fiche staat), B
dus, een auto van 1700 kg met een mtm van 2200 kg met een caravan van 1300 kg mtm is B
(in belgie toch)

de rest, be (en dat rijbewijs met het nummertje, daar weet niemand het nut van)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Misverstanden mbt rijbewijs B en BE

Bericht door Micky » vr 4 jan 2019 00:54

RE.gif

sorry flup, maar hier zit je er naast...

Belgie als Land heeft hier niets mee te maken omdat het deel uitmaakt van de EU.

MTM aanhanger mag hoger zijn dan MTM auto, als beide MTM's tezamen maar niet hoger is als 3500kg (uitzondering auto van 3500kg met ongeremde aanhanger van 750kg, want dat mag altijd)

voor het gemak hier de regels die in België gelden (overigens EU regels)

http://www.goca.be/nl/p/nieuwe-reglementering-BE

Edit: HUH, je hebt je post aangepast voordat ik klaar was, maar het verhaal blijft hetzelfde thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Misverstanden mbt rijbewijs B en BE

Bericht door eurotrotter » vr 4 jan 2019 18:46

Monster900 schreef:
vr 30 sep 2016 10:34


Ik heb (tot een half jaar geleden) een MTM van 3992 kg gehad met mijn Dodge, maar vanwege de leeftijd en het feit dat ik er als particulier mee rijd, heb ik geen verplichting tot tachograaf en snelheidsbegrenzer, dus kon ik net zoals de gewone personenwagens 130 km/u rijden op de NL snelwegen, maar dat was dus wel 50 km/u sneller dan toegelaten! Nooit een bon van gezien (maar eerlijk gezegd ook nooit sneller dan 110 gereden, en meestal, vanwege het verbruik, 90)

Het ligt eraan hoe je auto op het kentekenbewijs geregistreerd is,vrachtwagen,T(empo) 100 bus of personenwagen.
Dat maakt de maximumsnelheid uit,In Frankrijk b.v. is e.e.a. weer ander geregeld,daat mogen vrachtwagens tot MTM 12 000 kg op de snelweg 110 km/h.

Het feit dat je niet tachograafplichtig bent zit m in het feit dat je voertuig niet is gekeurd voor het vervoer van goederen.
En je dus niet valt onder EU verordening 561/2006,die de rij en rusttijden regelt van chauffeurs die beroepsmatig goederen vervoeren:


https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 06:102:TOC

En dank de schepper maar dat je,als tourist/caravanner niet onder deze regels valt. mrgreen.gif

Als je iets niet duidelijk is ,zeg t maar,dan maak ik een nieuw topic over deze EU verordening ( als ik t hier doe slaat de "off-topic val "dicht. mrgreen.gif )
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Misverstanden mbt rijbewijs B en BE

Bericht door Daphne » vr 4 jan 2019 19:19

RE.gif

Ouwe koeien uit de sloot halen heet zoiets scratch.gif weenie.gif Waarom? Citaat is van 2016!
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Misverstanden mbt rijbewijs B en BE

Bericht door eurotrotter » vr 4 jan 2019 19:56

RE.gif
Wederom ,beste Daphne, werd dit topic door flup nieuw leven ingeblazen,ik las t door en reageerde op de bijdrage van Monster 900.
Een bijdrage die wetmatig gezien( gewicht ,snelheidsbegrenzer en tachograaf nog steeds actueel is.
Misschien is dit voor jou,mij en ander doorgewinterde forumers "schnee von gestern",anderen zullen dit misschien interessant vinden( of niet).
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Misverstanden mbt rijbewijs B en BE

Bericht door Daphne » vr 4 jan 2019 20:22

RE.gif

Het ligt vast aan mijn verwachtingen denk ik. Een draadje dat dood is, is alles over gezegd anders zou het niet in de vergetelheid zijn geraakt. Wanneer een nieuweling een oud draadje tot leven wekt, dan wil die een antwoord of reactie op zijn/haar vraag.
Een reactie op een heel oud bericht, dat overigens niet in dit onderwerp thuishoort ligt dan niet in lijn met de verwachting. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Je zou een nieuw onderwerp kunnen openen en hier anderen mee helpen, een zware trekker is een trend op dit forum en het is wachten op de eerste die een caravan gaat trekken met een auto boven de 3500 kg (C-CE rijbewijs).
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”