Rijbewijs B+ of E

Wanneer E achter B?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Rijbewijs B+ of E

Bericht door Daphne » vr 3 jul 2015 15:08

Enige tijd geleden heb ik bij het CBR gevraagd waarom in Nederland voor een B+ rijbewijs hetzelfde examen moet worden afgelegd als bij een E rijbewijs, terwijl in de landen om ons heen een cursus (zonder examen) voldoende is.

Nadat mijn email telkens weer werd doorgestuurd omdat niemand het antwoord wist, heb ik vandaag antwoord ontvangen:
Geachte mevrouw xxxx,



Hierbij wil ik reageren op uw mail van 11 juni aan Informatie Rijksoverheid. Daarin vraagt waarom men in Nederland een volledig examen (E bij B) moet worden gedaan voor een B+ rijbewijs, terwijl in de landen om ons heen een cursus zonder examen voldoende is.

U schrijft dat B+ in Nederland geen enkele zin heeft, want waarom zou je jezelf beperken met een B+ rijbewijs als je toch het E examen moet afleggen.


De categorie B+ zit, vrij vertaald, tussen de categorie B en BE in.

Met de categorie B mag een B voertuig (personenauto) worden bestuurd, met een aanhanger, mits de totaal toegestane massa (ledig gewicht + max. laadvermogen) van het trekkend voertuig en de aanhanger samen niet meer bedraagt dan 3500 kg.

Met de categorie BE mag een B voertuig (personenauto) worden bestuurd, met een aanhanger, mits de toegestane massa van de aanhanger niet meer bedraagt dan 3500 kg.

B+ is een uitbreiding van B: met de categorie B+ mag een B voertuig (personenauto) worden bestuurd, met een aanhanger, mits de totaal toegestane massa van het trekkend voertuig en de aanhanger samen niet meer bedraagt dan 4250 kg.



In de 3e Europese rijbewijsrichtlijn (2006/126/EG) is vastgelegd dat voor dat stukje uitbreiding (van 3500 tot 4250 kg) de lidstaten kunnen eisen dat de bestuurder zowel een opleiding moet hebben voltooid als geslaagd moet zijn voor een examen inzake rijvaardigheid en rijgedrag.

Nederland heeft er voor gekozen om hiervoor een examen te eisen, en wel het reguliere examen E bij B. De reden daarvan is dat, gezien de beperkte verwachte omvang van de doelgroep, een apart examen te duur zou worden.

Concreet betekent dat inderdaad, zoals u schrijft, dat B+ in Nederland geen betekenis heeft.



Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.



Indien u op deze e-mail wilt reageren, dat kan alleen via http://www.rijksoverheid.nl/contact/contactformulier.

Wilt u dan de eerdere correspondentie meesturen met het bovenstaande kenmerk.



DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,

Namens deze,

Hoofd afdeling Verkeersveiligheid en Wegvervoer

drs xxxxxx
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Rijbewijs B+ of E

Bericht door Jan van Vijven » vr 3 jul 2015 15:20

Duidelijk, Nederland heeft dus zelf besloten om B+ zinloos te maken. Schrap dat onzinnige rijbewijs dan gewoon uit de lijst, worden er ook geen mensen met een waardeloos rijbewijs opgezadeld.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Rembrandt
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 29 aug 2014 21:48

Re: Rijbewijs B+ of E

Bericht door Rembrandt » vr 3 jul 2015 16:35

RE.gif

Eensch!

Het is mij ook totaal NIET gevraagd of ik een B+ wilde. Ik kreeg automatisch een BE.
Volkswagen Tiguan Allspace 1.5 TSI 150pk DSG Highline Business R (2020) + Knaus Südwind 500 TK (2003)

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Rijbewijs B+ of E

Bericht door Kingpin1966 » vr 3 jul 2015 16:44

Toch wel een fijn gevoel om datgene wat wij hier al tijden verkondigen nu ook officieel bevestigd te krijgen. mrgreen.gif
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
duwerke
Berichten: 509
Lid geworden op: do 1 apr 2010 12:34
Locatie: Menen

Re: Rijbewijs B+ of E

Bericht door duwerke » vr 3 jul 2015 22:22

das gelijk aan belgie!
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Rijbewijs B+ of E

Bericht door VIP » zo 5 jul 2015 16:06

Zelfs drs XXXXXXX geeft onvolledige informatie.

Want wie BE heeft gehaald voor 19-01-2013 mag zoveel trekken als op het kentekenbewijs van het trekkend voertuig vermeld staat.

Ofwel een aanhanger/oplegger van meer dan 3500 kilo met BE is ook mogelijk. (Er zijn BE combi's tot 14 ton bekend).

Wie na 19-01-2013 zijn E heeft behaald zit idd aan de nieuwe wetgeving vast van 3.500 kilo max gewicht trekkende voertuig en maximaal 3.500 kilo voor de aanhanger/oplegger. maakt 7.000 kilo totaal.
Porsche + Tabbert

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Rijbewijs B+ of E

Bericht door henry12 » zo 5 jul 2015 17:30

RE.gif

klopt dat er BE combi's zijn tot 14 ton maar hier heeft men ook een chauffeurs diploma voor nodig en zit er een tachograaf in deze wagens en hebben deze combi's ook een schotel ipv een trekhaak.
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Rijbewijs B+ of E

Bericht door VIP » zo 5 jul 2015 19:52

RE.gif

Dat staat er los van. tacho is voor privé niet van toepassing.

Je kunt ook een bv Iveco bestelbus nemen van 3,5 ton met daarachter een luchtgeremde schamelwagen van 5 ton en mag je gewoon met BE rijden.

Als ik een Pick up truck neem van 3,5 ton met daarachter een 5th wheeler van bv 7,0 ton mag ik daar gewoon met BE mee rijden.

Voor beide geen tacho plicht , chauffeursdiploma niet van toepassing want het trekkende voertuig is categorie B.

Voor de wet maakt het niet uit of je een trekhaak, schotel of muilkoppeling hebt, bepalend is het totaalgewicht van het trekkende voertuig voor wat betreft de rijbewijs categorie.
Porsche + Tabbert

Citrorob

Re: Rijbewijs B+ of E

Bericht door Citrorob » wo 8 jul 2015 13:24

Een chauffeurs diploma is ook niet altijd nodig:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Chauffeur ... rachtauto)

Daarnaast moet je deze ook alleen in Nederland hebben / kunnen tonen...
Het is iets dat komt uit het Arbeidstijdenbesluit Vervoer.
Daar moet je na het behalen van het rijbewijs blijkbaar nog een keer kunnen aantonen dat je je rijbewijs waard bent scratch.gif
Blijkbaar levert het CBR volgens de wetgever geen goed werk... schrik.gif

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Rijbewijs B+ of E

Bericht door Meenhoes » wo 8 jul 2015 15:07

RE.gif
Het chauffeursdiploma bestaat al sinds 2009 niet meer. Dat heet nu Europees Vakbekwaamheidsdilpoma, oftewel Code95. Europees geregeld dus niet alleen voor NL
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vakbekwaamheid_chauffeurs


Sent from my iPhone using Tapatalk
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Citrorob

Re: Rijbewijs B+ of E

Bericht door Citrorob » wo 8 jul 2015 15:59

Je zult gegarandeerd gelijk hebben maar daar ging het mij niet echt om.

Het rare is dat je privé alleen een rijbewijs hoeft te halen en dat je zakelijk nog een chauffeurs diploma nodig hebt.
Dat is m.i. een beetje raar. Een diploma is wel of niet goed.

Opzich vindt ik het systeem van een chauffeursdiploma niet raar, zeker met de verplichte bijscholing maar waarom niet voor iedere chauffeur.
Ik zie genoeg gekken op de weg die naar mijn mening nooit een rijbewijs c.q. chauffeursdiploma hadden mogen krijgen dus waterdicht is het ook niet.
Maar dat is wellicht weer een heel andere discussie.

JRijkmans
Berichten: 742
Lid geworden op: zo 9 okt 2005 20:17
Locatie: Friesland

Re: Rijbewijs B+ of E

Bericht door JRijkmans » wo 8 jul 2015 19:42

Het vroegere chauffeursdiploma, of nu de code 95 heb je alleen nodig als je meer dan 12 uur per week rijdt.
Het maakt hierbij niet uit of het beroepsmatig of privé is. Dit kan gecontroleerd worden d.m.v. je bestuurderskaart of bij oudere wagens met je tachograafschijven.

Groeten van Jan
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic

Volvodriver

Re: Rijbewijs B+ of E

Bericht door Volvodriver » wo 8 jul 2015 19:54

RE.gif
En voor zover mijn kennis strekt geldt dat ook voor BE combi's boven de 7 (of is het nou 10) ton MTM.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Rijbewijs B+ of E

Bericht door VIP » di 14 jul 2015 06:57

RE.gif
Zo lang prive gebruik ( dus niet commercieeel) niet van toepassing.
Porsche + Tabbert

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”