Na gisteren zelf men B+E examen gedaan te hebben toch enkele verduidelijkingen voor de Belgen op dit forum. het zijn vooral zaken die ik zelf niet direct kon vinden op het internet en vaak onduidelijk of onwaar beschreven zijn op forums van rijbewijzen etc.
- je mag dus je examen met een caravan doen, als deze voldoet aan alle regels opgelegd door GOCA (min gewicht, lengte en breedte)
(zorg wel dat alles vastzit en je geen losse voorwerpen in de caravan slingeren hebt, de examinator zal dit nakijken en je testen met te vragen hoe je omgaat met je lading. In dit geval moet je antwoorden zoals een goederen aanhangwagen. De lading moet stabiel en vast liggen, en deze moet evenwichtig verdeeld zijn)
(PS ik heb er wel even de gasflessen uitgenomen, om te vermijden dat ze zouden zeggen dat dit ADR producten zijn en ons voorste verduister gordijn toegedaan om geen commentaar te krijgen dat ik zogezegd door de caravan kon kijken (lukt toch niet, maar tis het idee)
- wat je spiegels betreft, daar het een caravan is en meestal breder is dan de auto. Heb je zelf caravan spiegels nodig, en dan je begeleider ook eentje (rechts). Wij hebben er een opgezet (op de caravanspiegel beugel) met een metalen spanband. Dat ding ging nergens meer heen. En daar hadden ze dan ook geen opmerkingen op.
- Manoeuvres op parcours (je moet je houden aan de opgelegde tijd voorzien per oefening, maar echt waar dit moet lukken, meestal heb je aan de helft genoeg)
1) achteruitrijden -> spreekt voor zich
2) Achteruit S-parkeren tegen een stoep en kade -> je moet dus zowel achter als zijwaarts op 30CM max van de stoep en kade staan. Heb het even nagevraagd, je overhang mag over de stoep komen tijdens het manoeuvre, dit laat je toe minder correcties uit te voeren op het einde. let wel op, je banden mogen de stoep niet raken. Eenmaal je in het opstel veld bent, dan mag je zoveel als je wilt vooruit en achteruit kleine aanpassingen doen -> ZOLANG je maar in het veld blijft, eens je wiel er over komt, dan moet je helemaal opnieuw beginnen.
je mag ook zoveel uitstappen als je wilt om je afstanden te controleren, maar let op! altijd je deur sluiten. (als je niet honderd procent zeker bent van je afstand, stap uit + check, en vermijd dat je tegen de kade gaat rijden -> want dan ben je wel gebuisd.
- opstelveld
3) loskoppelen, gebruik je handschoenen (staat duidelijk in de regels en ze letten erop) (handrem, wiel, elek los en breekkabel los)
4) er uit rijden, tot voorbij het opstelveld en dan achteruit rijden tot naast je caravan -> spreekt voor zich
5) aankoppelen, als je geen camera hebt hoef je niet te gaan gokken als je er nu wel of niet al onder je dissel zit. Je hebt een meter dus is meer dan voldoende om in de buurt te komen. Eenmaal handrem los, mag je de aanhanger of caravan in dit geval niet loslaten tot deze vasthangt aan de wagen (handrem los, vasthangen, elek en dan breekkabel)
6) lichten check, metertje naar voor en dan vragen aan je examinator om je te helpen.
- oefening op de baan
deze spreekt voor zich, aantonen dat je caravan en auto onder controle hebt en inzicht hebt op de baan etc. PS voor diegenen die nog aan het oefenen moeten, ga ook maar eens door een stad rijden. Tijdens men examen stuurde de examinator ons dwars door centrum delen van een grote stad. Let goed op je borden en vooral de voetgangers en fietsers. Ze komen van alle kanten.
Hopelijk hebben de personen hier iets aan die er nog aan moeten beginnen. Laat je niet ontmoedigen, het lukt wel als je zeker bent van jezelf en je kunnen.
Kostprijs 38 euro, daar hoef je het niet voor te laten.
Groeten en succes
J