tips rijbewijs BE

Wanneer E achter B?
Barreman
Berichten: 433
Lid geworden op: do 12 mei 2016 01:02

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Barreman » do 8 feb 2018 18:13

Op het examen ben je verplicht met een lesauto te verschijnen. Wat Micky zegt, al kan je alles al, van zo'n ochtendje word je altijd slimmer. En zonder rijschool een examen boeken kan volgens mij niet eens, maar dat is slechts wat ik me herinner.
Audi A8 4.2 V8 uit 2002 met een Hobby 495 UL DeLuxe Edition 2016

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Peter 1969 » do 8 feb 2018 18:56

AdriaDirk schreef: en maak vast een afspraak bij de garage voor een nieuwe koppeling... mrgreen.gif
Ik rij een fatsoenlijke trekauto.....die hebben NOOOOIT een koppeling ! mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Micky » do 8 feb 2018 19:05

RE.gif

Een Kia sorento een fatsoenlijke trekauto scratch.gif dat is persoonlijk en geen feit, ik vind het niks zo'n dweilende traktor sorry whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

workel

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door workel » do 8 feb 2018 19:33

RE.gif

mrgreen.gif thumbup.gif

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door karelV » do 8 feb 2018 20:59

AdriaDirk schreef:Ik heb ook de be in een dag gedaan. Dat leer je jezelf of je vrouw echt niet aan...
Dus de personen die vroeger E erbij kregen snappen het niet of kunnen niet met een caravan achter de auto omgaan omdat je dat volgens jou niet zelf aan kunt leren. whistle.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Nimma » do 8 feb 2018 21:05

RE.gif hihi
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Micky » do 8 feb 2018 22:20

RE.gif

ik had voldoende aan een paar uur in de ochtend, daarna geslaagd, maar om eerlijk te zijn kon ik al lezen en schrijven met een aanhanger mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Re di Coppi » vr 9 feb 2018 05:56

Van de week heb ik mijn E opgehaald bij het gemeentehuis. Met wat inzicht met het rijden van een aanhanger en het correct volgen de richtlijnen, zoals met een rechtgestrekte combi een kruising benaderen, is het halen vh rijbewijs eenvoudig. Het gaat er met name om dat je aantoont dat je de combi onder controle hebt in het verkeer.
Zelf heb ik 400 EUR betaald voor de lessen en examen (dagdeel) en in 1x gehaald.
V60, Fendt Saphir 510 TFK

arnovariante

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door arnovariante » vr 9 feb 2018 07:17

Micky schreef:RE.gif

Een Kia sorento een fatsoenlijke trekauto scratch.gif dat is persoonlijk en geen feit, ik vind het niks zo'n dweilende traktor sorry whistle.gif
Als trekauto gaat het nog wel, dat gaat niet zo hard.
Maar op snelheid en snelweg zijn die oudere types wel verschrikkelijke hobbelpaarden hoor.
whistle.gif
Daar hebben wel meer oudere SUV achtigen last van trouwens.
De nieuwere zijn niet te vegelijken, veel beter.

Mees

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Mees » vr 9 feb 2018 08:04

RE.gif RE.gif
Heb je goed gedaan en omschreven: het correct volgen van de richtlijnen !
Gefeliciteerd Re di Coppi en je verdient 'de pot' voor de best gegeven tip in dit draadje (tot nu toe).

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Re di Coppi » vr 9 feb 2018 08:14

danku.gif
V60, Fendt Saphir 510 TFK

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door eurotrotter » vr 9 feb 2018 08:16

Micky schreef:RE.gif

ik had voldoende aan een paar uur in de ochtend, daarna geslaagd, maar om eerlijk te zijn kon ik al lezen en schrijven met een aanhanger mrgreen.gif

Ja,maar jij bent een natuurtalent. mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Peter 1969 » vr 9 feb 2018 09:11

arnovariante schreef:
Als trekauto gaat het nog wel, dat gaat niet zo hard.
Maar op snelheid en snelweg zijn die oudere types wel verschrikkelijke hobbelpaarden hoor.
Feit als lege auto, maar juist met 100 kg op de kogel gaan ze veel comfortabeler rijden. Dan krijgt de zware starre as iets meer tegendruk bij het willen opspringen en stuitert de auto helemaal niet meer.
Daar hebben wel meer oudere SUV achtigen last van trouwens.
De nieuwere zijn niet te vegelijken, veel beter.
Beter als je ervan uitgaat uitsluitend rijden op de verharde weg inderdaad. En dat doet vrijwel iedereen die een SUV koopt, mijzelf inbegrepen op wat vakantie gein na dus ik kan ver meegaan in die mening.

Maar er is nog steeds een voordeel aan zo'n starre achteras voor gebruik op de verharde weg : die kan enorm veel (trek)belasting verdragen. Mede daarom is het max trekgewicht van de schakelversie 3500 kg......

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Fred G » vr 9 feb 2018 09:31

Heb zelf ook E achter B gedaan. ‘s Ochtends lessen, ‘s middags examen. Echt leuk en leerzaam. Door smalle straatjes heen, straatje keren mbv zijstraat en recht achteruit rijden. Ook de aan- en afkoppel procedure doornemen. Hen er zelf echt veel van geleerd. Ook al heeft onze combi voldoende aan B.
Ik kan het iedereen in ieder geval aanraden. thumbup.gif
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Citrorob

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Citrorob » vr 9 feb 2018 09:56

AdriaDirk schreef:Volgens mij gaat het er hier om of je in relatief korte tijd jezelf of je partner voldoende kennis en kunde bij kan brengen om met goed gevolg een examen af te kunnen leggen. Ik denk dat dat niet kan. Dat er hier ouwe knarren op het forum zitten die hun be bij de zeeuws meisje zegels kregen die het zich in de loop der jaren zelf geleerd hebben geloof ik wel. Dat er voldoende mensen het nooit zullen leren geloof ik ook. whistle.gif mrgreen.gif
Precies. Daarbij is er een verschil tussen iets goed kunnen en iets goed kunnen overbrengen aan een ander.
Ook weet een instructeur ook nog eens haarfijn uit te leggen wat een examinator verwacht van een kandidaat.
Tevens is het heel goed mogelijk dat een niet instructeur je dingen aanleert die ze op het examen juist niet willen zien.
Zelfs al is het juridisch niet fout wat je doet maar geeft het een beeld wat ze niet willen zien en dat kan het verschil maken tussen net wel of net niet slagen.

Gebruikersavatar
Bart-s
Berichten: 68
Lid geworden op: do 7 dec 2017 17:43
Locatie: Regio Oss-Nijmegen

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Bart-s » vr 9 feb 2018 10:27

De baas toen der tijd laten betalen. Veel bedrijven kunnen dit hun personeel gewoon aanbieden dat het ze bijna niets kost.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik1977
Berichten: 40
Lid geworden op: do 1 mar 2018 19:23
Locatie: Het mooie Twente

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Erik1977 » vr 2 mar 2018 19:14

Mijn mening is dat eigenlijk iedereen die een aanhanger achter zijn voertuig knoopt in het bezit zou moeten zijn van een BE rijbewijs.
Maar goed dan zouden veel mensen gedwongen op kosten worden gejaagd en dat wil men dan ook weer niet.

Daarom zou men het naar mijn mening eigenlijk zo moeten regelen dat alle aanhangers tot 750 kg met en B rijbewijs getrokken mogen
worden en alles daarboven en dus met een eigen kenteken daarvoor zou je BE moeten hebben.
Voorkom je veel discussies en ellende mee. Maar goed NL is het land van het poldermodel door voor alles is weer een uitzondering
of bijzonderheid en daarom zitten we met deze ondoorzichtige regels.....

Maakt het er niet makkelijker en veiliger op.
Love the life we live.

Caravan: Hobby 495 UL 2001, Auto: Skoda Superb 1.4 TSI 150 pk uit 2016

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door PD » vr 2 mar 2018 19:17

RE.gif
De regels voor rijbewijzen zijn europees vastgesteld, niks NL poldermodel dus :(
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Erik1977
Berichten: 40
Lid geworden op: do 1 mar 2018 19:23
Locatie: Het mooie Twente

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Erik1977 » vr 2 mar 2018 19:45

Een aantal jaren geleden is deze wetgeving inderdaad Europees gemaakt en gelijk getrokken met de andere landen.
Toen is het wel beter geworden qua duidelijkheid. Maar blijft een vreemd verhaal dat als je je maar net houdt aan alle
gewichten je met combinaties mag rijden die niet echt veilig zijn voor sommigen. Mensen die hun BE rijbewijs nog 'gratis'
hebben gekregen kunnen soms amper vooruit rijden met een aanhanger, laat staan achteruit.....

Maar goed ik ben de wetgever niet, wij ruimen alleen de puinhopen op als het mis gaat. scratch.gif
Love the life we live.

Caravan: Hobby 495 UL 2001, Auto: Skoda Superb 1.4 TSI 150 pk uit 2016

WillemTh
Berichten: 14
Lid geworden op: za 20 jan 2018 18:30

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door WillemTh » vr 2 mar 2018 19:59

Ik ben het met de vorige "spreker" eens.
Bovendien: als je een auto kan betalen en een caravan erachter kunt hangen, dan kan dat beetje voor een BE rijbewijs toch ook wel.
Gewoon doen, ook als je combi het niet verlangt. Veiligheid voor alles.
Volvo V90 D4 / Hobby 560 CFe Excellent

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Micky » vr 2 mar 2018 20:09

RE.gif

Ik roep al jaren dat het verplicht zou moeten worden, ongeacht de combi, onze huidige caravan hebben we met veel verschillende trekkers getrokken en telkens wanneer we een "veiligere" trekker hebben, is het "E" en met de marginale trekker van de baas ervoor is het weer "B" nu ook, onze Passat is een 2.0 TDI met 4 wiel-aandrijving en daardoor 100kg zwaarder dan de variant zonder 4Motion, nu BE en 100kg lichter en geen 4x4 is "B" hoe verzin je het scratch.gif zelfde trekker, minder veilig is "B" :(
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Zapp
Berichten: 55
Lid geworden op: za 11 nov 2017 22:49

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Zapp » vr 2 mar 2018 20:23

RE.gif
De wet heeft nou eenmaal die lijn tot 3500 kg getrokken. Je krijgt gewoon de ruimte om rond dit gewicht te pielen met de marge en zo zal een “B” bezitter zijn 4motion laat schieten. En naarmate de auto’s lichter worden en de caravans zwaarder zie je straks de meest krankzinnige combinaties.
BMW 520i Touring sportline High Executive bj. 2020 - Tabbert Rossini Booster 490TD 2023 - Enduro mover EM305 volautomaat - Omnistore 9200 cassette luifel

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Micky » vr 2 mar 2018 20:41

RE.gif

Niet altijd, ik reed al vele jaren rond met caravan en toen we een A6 Allroad kochten werd een een "E" combi, dus heb ik mijn examen gedaan, daar toch genoeg zaken geleerd om te zeggen dat eigenlijk iedereen het examen zou moeten doen, dus laten schieten? nee.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door deusjevo » vr 2 mar 2018 20:50

Bij het rijden met gekentekende aanhangers van > 750 kilo verplicht BE of B met code huppeldepup.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Micky » vr 2 mar 2018 20:53

RE.gif

HUH, wat schrijf je nu vriend scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”