tips rijbewijs BE

Wanneer E achter B?
Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Kingpin1966 » vr 11 aug 2017 13:33

Peter 1969 schreef: Hoe komt zo iemand dan aan inzicht ?
Door die persoon te blijven confronteren met de gevolgen van zijn/haar handelen en dan idd. maar hopen dat het "land".
M.a.w. met een engelengeduld laten zien wat er gebeurt als je iets doet of nalaat en wat daar het gevolg van wordt
"Al doende leert men" luid een bekend spreekwoord.
En hoe vaker je iets doet.......

Ik kan me nog goed voor de geest halen dat er in de eerste exemplaren van "Het Beste Boek voor de Weg" (wie kent hem niet) met tekeningen werd uitgelegd hoe je met een aanhanger moest keren of achteruit rijden met een aanhanger.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Daphne » vr 11 aug 2017 13:39

Kingpin1966 schreef:Door die persoon te blijven confronteren met de gevolgen van zijn/haar handelen en dan idd. maar hopen dat het "land".
Als je een einde aan je relatie wil maken, dan moet je dat vooral doen..... whistle.gif [aschrik.gif]
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Kingpin1966 » vr 11 aug 2017 13:40

RE.gif
Een rijschoolhouder doet niets anders dan dat hoor.
Alleen is ie niet met de cursiste getrouwd. mrgreen.gif

Om het goed te doen moet je eerst laten zien wat er gebeurt als je het fout doet.
Van je fouten leer je immers, niet van wat je goed doet.

Achteruit keren met een caravan is net als het brouwen van bier.
Met bier brouwen is het zoeken naar de balans tussen lekker en niet te zuipen.
Met het achteruit keren van een caravan moet je de balans zoeken tussen te veel stuurbewegingen/snelheid en te weinig stuurbewegingen/snelheid.
Hoe meer gas je geeft, des te sneller zal de aanhanger/caravan zijn kont omgooien.
Een fluwelen rechtervoet is het belangrijkste stuk "gereedschap".

Misschien een wat rare vergelijking maar beter kan ik het niet uitleggen.
Laatst gewijzigd door Kingpin1966 op vr 11 aug 2017 14:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Peter 1969 » vr 11 aug 2017 14:00

rverlaek schreef: Of misschien op marktplaats een goedkope op de kop tikken en na behalen van het rijbewijs weer verkopen?
Dat is iets wat ik nog niet had bedacht, ik zal het eens overwegen. Dank je. haphop.gif

Al zal ze dan wel weer bezwaar maken dat de oprit/carport wordt bezet. Maar je moet er toch iets voor over hebben he mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

tips rijbewijs BE

Bericht door Micky » vr 11 aug 2017 16:18

Kingpin1966 schreef:RE.gif
De caravan zodanig leeg maken dat je span onder de 3500 kg. blijft.
Dan maakt het niet uit of het een enkel of dubbelasser is en mag ze er mee rijden c.q. oefenen.
Dat de caravan bijv. een MTM van 1900 kg. heeft maakt dan niet uit.
En natuurlijk het geremd trekgewicht van de auto niet overschrijden. knipoog.gif
Krijg je evt. controle van de politie en moet je naar een weegbrug kunnen ze je niets maken.
Het MTM van de caravan zegt nl. alleen tot hoe zwaar je de caravan mag beladen, niet dat je hem zo zwaar moet beladen.
Dat is niet waar, het gaat om de max toegestane gewichten, dus als de combi zwaarder mag wegen dan 3500 kg dan heb je altijd E nodig.

Heeft je combi een max van minder dan 3500 KG dan geld idd wel het feitelijke gewicht


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Daphne » vr 11 aug 2017 16:31

RE.gif

thumbup.gif
Die had ik gemist, goed dat je die hebt gezien.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door deusjevo » vr 11 aug 2017 16:58

@Peter 1969

Is terugkeuren van de combi naar < 3500 kilo geen optie?

(Heb je voorstel berichtje waarschijnlijk gemist dus weet niet wat voor combinatie je hebt knipoog.gif )
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Kingpin1966 » vr 11 aug 2017 17:19

Micky schreef:
Dat is niet waar, het gaat om de max toegestane gewichten, dus als de combi zwaarder mag wegen dan 3500 kg dan heb je altijd E nodig.

Heeft je combi een max van minder dan 3500 KG dan geld idd wel het feitelijke gewicht
Dan heeft iemand mij verkeerd ingelicht, ik dacht dat het in dit geval ook om feitelijk gewicht handelde en niet om wat de caravan maximaal mag wegen.

Dan mag die bijdrage als niet geschreven worden beschouwd.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Daphne » vr 11 aug 2017 17:23

RE.gif

Voor het rijbewijs B ALTIJD de maximum toegelaten gewichten en voor het maximum trekgewicht het werkelijk gewogen gewicht.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Kingpin1966 » vr 11 aug 2017 17:30

deusjevo schreef:@Peter 1969

Is terugkeuren van de combi naar < 3500 kilo geen optie?
Dat is alleen een optie als je laadvermogen genoeg hebt.

Ik denk dat de enigste optie is investeren in een goede rijschool, die goed kijkt naar wat er nodig is om te slagen voor het E achter B.
Dus met een intake procedure.
En die eendaagse cursussen misschien maar laten voor wat ze zijn?
Het gaat je toch geld kosten, linksom of rechtsom, dus dan maar meteen goed aanpakken.
Dat je er al € 450,- aan verknald hebt is pech hebben en was wellicht te voorkomen geweest, maar dat is achteraf gepraat.
Wil je echt dat je vrouw haar E haalt dan zul je er toch geld in moeten steken, daar is geen ontkomen aan.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Peter 1969 » vr 11 aug 2017 19:32

Er was een "intake" waarbij meteen het examen werd geregeld een paar dagen daarna. Wellicht is dat de "standaard" procedure die veel mensen ook verwachten.

Ik vind die optie een (huif) aanhangwagen aan te schaffen van bijv. marktplaats en daarna weer te verkopen voor ongeveer hetzelfde bedrag eigenlijk best goed klinken. Beter dan rijlessen of huren omdat mijn vrouw weleens HEEL veel oefening nodig zou kunnen hebben. Wel vervelend op de oprit zo'n ding maar je moet ergens een veer laten als je wat wilt.

Enige puntje is dan nog dat de kar groot genoeg moet zijn niet heel zenuwachtig te zijn maar klein genoeg om niet meteen BE nodig te hebben anders heeft het nog geen zin. ( kunnen we net zo goed de caravan gebruiken ) De meeste tandem assers hebben 2 ton laadvermogen....de auto mag dat wel ( 2.8 ton ) maar met een B rijbewijs kan dat natuurlijk nooit legaal.

Of kun je heel toevallig zo'n kar technisch laten terugkeuren ??

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door deusjevo » vr 11 aug 2017 19:49

RE.gif

Gelukkig een duidelijk antwoord op m'n vraag whistle.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door eurotrotter » vr 11 aug 2017 19:51

Tramlijn16 schreef:Als je caravan gelijk blijft en je auto zwaarder wordt dan blijft de eis voor B. Of BE toch het zelfde of heeft een focus een hoger toegestaan trek gewicht?
Het gaat om de totale MTM van de trekker én de aanhanger,als dat meer is dan 3500kg heb je BE nodig.
Het toegestane trekgewicht heeft er nis mee te maken.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

rverlaek
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 1 apr 2016 18:57

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door rverlaek » vr 11 aug 2017 19:53

Terug keuren kan zeker, meer weet ik er helaas ook niet van. Misschien iemand anders hier, want er is al best veel over geschreven hier?

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Hans1954 » vr 11 aug 2017 21:15

Volgens mij is er maar 1 punt waar het mis kan gaan. Als je beseft dat als je rechtsaf wilt, je dan ook naar rechts moet sturen. Maakt niet uit of je voor- of achteruit rijdt. Heb je een aanhanger, dan moet je eerst naar links sturen (het zogenaamde tegensturen). Het punt waar je de auto weer gewoon de bocht moet laten lopen is het moeilijke. Dat is gewoon iets dat je door ervaring moet leren. En door vooral te spiegelen. De tip om het goed te oefenen op een parkeerterrein is een hele goede. Maar ga haar zelf geen les geven. Vreemde ogen dwingen. Te overwegen valt dus ook een cursus bij Menno en Bert of de Caravantraining van de ANWB. Dat gaat dus om langdurige training en niet om een los uurtje.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Peter 1969 » vr 11 aug 2017 21:34

deusjevo schreef:RE.gif

Gelukkig een duidelijk antwoord op m'n vraag whistle.gif
Sorry deusjevo ik had er half overheen gelezen. Je hebt gelijk, wellicht is een tandem asser terug keuren naar een gewicht dat ie onder de 3500 kg treingewicht blijft een optie als dat mag van de RDW. Er moet immers toch geen 2 ton lading in, die kar is en blijft leeg en is voor oefen doeleinden. Het zal geen logisch verzoek zijn in hun ogen en ook geld kosten. Maar wel een manier om eventueel legaal en verzekerd te oefenen met B rijbewijs. En als het mag wellicht beter als tientallen lessen met onzekere slagingskans. Ik wil haar pas weer bij een rijschool/examen hebben als ze inzicht en vaardigheid heeft opgedaan. ( en dat wil ze zelf ook uiteraard )

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door eurotrotter » za 12 aug 2017 11:02

Leentje schreef:
jalex_h schreef:Dat je moet weten wat je vervoert, klopt. Die vraag was/is ook onderdeel van de gehele procedure. Maar dat er daarna een uitleg kwam van 3 minuten over het testen van liften niet. Overigens, nadat ik aangegeven had dat ik mijn E-rijbewijs nodig had omdat ik met een halve mud aardappelen op vakantie wilde, was het snel klaar. Nog even 3 meter achteruit rijden en toen weer terug naar het begin. Mijn instructeur had nog nooit zo'n kort rondje mee gemaakt.
Gegroet,
Die vraag kreeg ik ook: waarom E achter B. Mijn uitleg was dat ik de ANWB (of andere hulpdienst) niet in wil schakelen als mijn man onderweg iets zou gaan mankeren. Dan wil ik zonodig zelf de combi naar huis kunnen rijden.
Blijkbaar een plausibele antwoord, want ook mijn rijtijd was lekker kort. (of ik reed gewoon enorm goed knipoog.gif )
Vragen ze dat echt? scratch.gif waarom E achter B?
Dat gaat ze toch niks aan,jij beslist dat je dat rijbewijs wilt halen en hun moeten je dat examen afnemen,de reden waarom is niet relevant.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Kingpin1966 » za 12 aug 2017 11:11

RE.gif
Zou dat misschien kunnen zijn zodat ze zaken die niet direct iets met specifiek caravan rijden te maken hebben achterwege kunnen laten?
E achter B is immers een algemene aanhanger rijbewijs, niet specifiek voor Caravans.
Ik zou die vraagstelling anders ook niet begrijpen, of het moet pure nieuwsgierigheid van de instructeur zijn.
Maar omdat in beide gevallen de examenduur werd ingekort........
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Jan van Vijven » za 12 aug 2017 11:17

Leg uit, wat is het verschil?


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Kingpin1966 » za 12 aug 2017 11:20

RE.gif
Dat verschil zie ik persoonlijk ook niet, maar het was voor de instructeur in beide gevallen na de vraagstelling blijkbaar aanleiding genoeg de examenduur drastisch in te korten.
Naar de ware beweegredenen kunnen we alleen maar gissen...
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door meeder » za 12 aug 2017 11:28

Lijkt mij ook niet de bedoeling dat een examinator de cursist anders gaat beoordelen omdat het voor de caravan bedoeld is.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Kingpin1966 » za 12 aug 2017 11:30

RE.gif
Daar lijkt in de door Eurotrotter aangehaalde quotes echter wel sprake van.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Peter 1969 » za 12 aug 2017 11:45

meeder schreef:Lijkt mij ook niet de bedoeling dat een examinator de cursist anders gaat beoordelen omdat het voor de caravan bedoeld is.
Daar had ik wel op gehoopt voor mijn vrouw. Die gaat toch niets anders doen dan de caravan op snelwegen en N wegen vooruit rijden en dat deed ze al toen we een lichtere auto ( maar 600 kg verschil ) hadden. Voorheen durfde de caravan nog weleens te kwispelen, dat kon ze gewoon herstellen. Evenals gemeen zuigende autobussen of zijwind na een viaduct. Nu met de zware auto is dat allemaal weg....veel veiliger, maar ze mag niet meer rijden. Absurd.

Om zoveel poeha te maken om een luttle 600 kg meer ( solo rijdend weegt die auto dus ook 600 kg meer dan de vorige ) is een puur administratieve kwestie en erg ergerlijk om dan ( vaak ) te moeten zakken op gebrek aan inzicht in iets wat je toch niet gaat doen - bijzondere verrichtingen - en met een iets lichtere auto met precies dezelfde aanhanger gewoon mag.

Het is natuurlijk een HEEL andere kwestie als je bedrijfsmatig met 7 ton gaat rijden en rangeren waar BE recht op geeft. Maar het is zoals het is, maar mij hoor je niet roepen dat BE terecht zo moeten zijn voor alle aanhangers boven ongeremd 750 kg. Je mag immers ook "zomaar" met een heel zware bedrijfsbus rijden van 3.5 ton ipv een boodschappen autootje van 800 kg. En dat rijdt en remt ook wel ff anders.....

Ik vind het dan ook jammer dat men heeft beslist dat een code 96 rijbewijs ook met aanhanger gehaald dient te worden. Met een zware bedrijfsbus was dat beslist makkelijker geweest en doet dan ook recht aan het meergewicht. Nu is code 96 nutteloos : BE is meer waard ( 7 ton tov 4.25 ton ) maar het examen vrijwel hetzelfde.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door meeder » za 12 aug 2017 12:01

Dan zouden een speciaal rijbewijs voor caravans in moeten voeren en dat lijkt mij ook niet wenselijk.

Als ze bij BE andere normen aanhouden voor mensen die een caravan hebben dan zou iedereen die BE nodig heeft wel gaan zeggen dat het voor de caravan is...

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Kingpin1966 » za 12 aug 2017 12:09

RE.gif
Dan krijg je in zekere zin net zoiets als met de keuze die je krijgt nadat het examen succesvol hebt afgelegd, B+ of BE op je rijbewijs.
Bijna niemand kiest voor het eerste, vaak ook omdat ze weten dat dan voor BE weer examen moet worden gedaan.
Dus kies je BE, al zou in principe B+ volstaan.

Ik kan het gedrag van de examinator om het examen in te korten dan ook niet verklaren.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”