tips rijbewijs BE

Wanneer E achter B?
Gebruikersavatar
elsengunther
Berichten: 169
Lid geworden op: do 11 okt 2012 10:02
Locatie: ieper/belgie

tips rijbewijs BE

Bericht door elsengunther » za 24 jan 2015 10:21

Aangezien ik met de aankoop van de Ford Mondeo een rijbewijs BE nodig heb,had ik graag enkele tips gekregen ivm het examen.Welke oefeningen met men doen?Zou proberen zonder rijschool
Ford mondeo 1.8 tdci+Home car rally 496 h

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Leentje » za 24 jan 2015 10:39

Twee bijzondere verrichtingen (bv keren op de weg, recht achteruit, bochtje achteruit, parkeren voor juiste garage) en deelname aan het verkeer. Juiste wijze aan- en afkoppelen aanhanger.
Ook met langdurige ervaring ontvang je nog uitstekende tips tijden een rijles. Bv werken met de schaduw vd caravan om afstand te bepalen. Dode hoeken, hoe voor rotonde opstellen, fietspaden vrijhouden en toch goed zicht houden. Tegels / stoepranden tellen bij achteruit zetten om afstand te bepalen. Visuele gedachten strepen bij in- en terugdraaien van je stuur (wanneer draai je terug). Check verlichting. Leren lezen van je groene kaart / MTM / kogeldruk. Wat als er ijs op de aanhanger ligt, etc.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
Beste Rob
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 17 jun 2012 13:27

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Beste Rob » za 24 jan 2015 10:56

RE.gif thumbup.gif Niets aan toe te voegen.
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02

Gebruikersavatar
WouterJ
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 24 nov 2014 19:37

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door WouterJ » za 24 jan 2015 11:31

Ik heb een aantal maanden geleden mijn be gehaald. Dit vanwege het gewicht van de nieuwe caravan. Ik heb een proefles genomen en daar kwam uit dat ik 3 uur les nodig zou hebben en aansluitend examen. De 3 uur les was zeker wel prettig omdat er op het examen toch getoetst wordt op een aantal vastgestelde punten (zie post hierboven) die je echt goed moet kunnen laten zien.
Veel succes met het behalen van je examen!
Sorento 3.3 V6 & Elddis Odyssey 534

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Paul » za 24 jan 2015 11:35

ik heb vorig jaar ook mijn be rijbewijs gehaald en zou je toch willen adviseren om in ieder geval zo een dagpakket te nemen.
ik heb vrij veel geoefend met een grote tandemasser maar het viel me vies tegen.
het rijden valt wel mee maar het kijken anticiperen en dat volgens de regels doen is knap wennen, zeker als je al een tijd je rijbewijs hebt.
hou er ook rekening mee dat je af rijdt in een vreemde combinatie en je daar ook even tijd voor nodig hebt om aan te wennen.
zo een dagpakket kost zo rond de 500 euro en hebben een vrij hoog slaginspercentage.

examen is verder inderdaad zoals beschreven.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
elsengunther
Berichten: 169
Lid geworden op: do 11 okt 2012 10:02
Locatie: ieper/belgie

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door elsengunther » za 24 jan 2015 11:59

Denk niet dat een dagpakket bij ons in belgie mogelijk is.Heb al prijzen gezien van rijscholen hier in de buurt tuusen de 8 en 900 euro
Ford mondeo 1.8 tdci+Home car rally 496 h

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Paul » za 24 jan 2015 12:07

Hoe het in België gaat weet ik helaas niet.
Er zullen vast wel meer belgen op dit forum zitten die hier goede info over kunnen geven.
In ieder geval succes met het behalen van het rijbewijs.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door PMT » za 24 jan 2015 14:01

Naast alle tips die Leentje al gegeven heeft kreeg ik bij de caravantraining nog een tip die ik zelf erg veel gebruik nl. bij het recht achteruit rijden. Daar waar je je caravan in je spiegel ziet verschijnen een kort rukje naar beneden aan je stuur geven. Dus zie je in de rechter buitenspiegel de kont van de caravan komen, even met je rechterhand een kort rukje het stuur naar beneden geven. Zo kan ik nu moeiteloos snel en bijna streeploos achteruit rijden.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Anko

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Anko » za 24 jan 2015 15:12

Leentje schreef:Twee bijzondere verrichtingen (bv keren op de weg, recht achteruit, bochtje achteruit, parkeren voor juiste garage) en ...
Die ene twijfel ik toch echt een beetje over .... knipoog.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Micky » za 24 jan 2015 16:14

elsengunther schreef:Aangezien ik met de aankoop van de Ford Mondeo een rijbewijs BE nodig heb,had ik graag enkele tips gekregen ivm het examen.Welke oefeningen met men doen?Zou proberen zonder rijschool
Wil je examen doen zonder rijschool? of wil je gewoon geen les? mijn advies als je al met een caravan kunt rijden, gewoon een dagcursus te doen met in de middag een examen, kostte mij €350,- all in.
je leert in 4 uurtjes 's ochtends wat je moet kunnen waaronder achteruit naar een laaddok rijden met max 1 keer uitstappen moet je binnen een meter van het dok eindigen enz enz. ondanks veel ervaring met aanhangers, heb ik in die ochtend veel geleerd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Tramlijn16
Berichten: 228
Lid geworden op: di 14 mei 2013 19:39
Locatie: Almere

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Tramlijn16 » za 24 jan 2015 16:32

Als je caravan gelijk blijft en je auto zwaarder wordt dan blijft de eis voor B. Of BE toch het zelfde of heeft een focus een hoger toegestaan trek gewicht?
Renault scenic 2L met Chateau Chiara 400 + voortent (Brand Ostara)

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door evr66 » za 24 jan 2015 16:42

Hangt van de precieze gewichten af, maar terug laten zetten van gewicht op kenteken auto LAN ook optie zijn. In mij geval was t 25 kg., niet de moeite.

pd0bao40

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door pd0bao40 » za 24 jan 2015 17:03

@ Tramlijn 16 Als caravangewicht hetzelfde blijft KAN een zwaardere auto het totaalgewicht over 3500kg brengen. Dit leidt ook tot verplichting BE Jaap.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19707
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Daphne » za 24 jan 2015 17:11

Tramlijn16 schreef:Als je caravan gelijk blijft en je auto zwaarder wordt dan blijft de eis voor B. Of BE toch het zelfde of heeft een focus een hoger toegestaan trek gewicht?
Tramlijn, een hoger of lager toegestaan trekgewicht heeft nooit invloed op het benodigd rijbewijs.

De Mondeo heeft een hoger maximum toelaatbaar gewicht en daarom komt de combinatie met de caravan van Els en Gunther (die 1500 kg mag wegen) boven de 3500 kg uit. Daarom moeten ze een E rijbewijs hebben voor deze combinatie.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
jalex_h
Berichten: 240
Lid geworden op: vr 16 jan 2015 22:36

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door jalex_h » za 24 jan 2015 17:58

Meest simpele: zolang je niet rijdt, kun je ook niet zakken:). Dus uitgebreid de eigen medische verklaring door nemen, rustig aan doen bij het aankoppelen, etc.


Gegroet,
Afbeelding
Volvo V70 D4 GT + HomeCar 48 KMU Racer
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt

Kasper

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Kasper » za 24 jan 2015 18:03

RE.gif Vrij naar Johan Cruyff?

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Leentje » za 24 jan 2015 19:37

Anko schreef:
Leentje schreef:Twee bijzondere verrichtingen (bv keren op de weg, recht achteruit, bochtje achteruit, parkeren voor juiste garage) en ...
Die ene twijfel ik toch echt een beetje over .... knipoog.gif
Toch wel, ik heb de combi moeten keren in een straat met aanliggend pleintje. Keren mbv een kruising kun je het ook noemen. Beetje ongelukkig verwoord wellicht, maar wel moeten doen. Gelukkig ging het recht achteruit rijden me beter af ;-)
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
jalex_h
Berichten: 240
Lid geworden op: vr 16 jan 2015 22:36

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door jalex_h » za 24 jan 2015 22:29

borm147 schreef:RE.gif Vrij naar Johan Cruyff?
Nope, eigen ervaring. De examinator was ook nog zo dom om te vragen wat de lading was. Dat waren testgewichten en ik heb meteen maar even uitgelegd waarvoor die dienden. Kortom, de eersten kwamen zo ongeveer al weer terug toen ik eindelijk vertrok:)


Gegroet,
Afbeelding
Volvo V70 D4 GT + HomeCar 48 KMU Racer
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Micky » zo 25 jan 2015 10:20

RE.gif

Zo dom? is gewoon een vraag omdat jij als chauffeur hoort te weten wat je in je aanhanger mee hebt, je hebt toch ook je weegbriefje aan hem moeten laten zien of niet? whistle.gif

Wat betreft dat rustig aandoen, dat heeft heel weinig zin, tenzij je toch al zo slecht gaat rijden dat hij je de hele examentijd laat rijden omdat hij nog niet overtuigd is, ik was binnen 20 minuten terug had ik 5 minuten langer gedaan over het aankoppelen, dan waarschijnlijk na 25 minuten terug...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Kingpin1966 » zo 25 jan 2015 10:33

micky schreef:RE.gif

Zo dom? is gewoon een vraag omdat jij als chauffeur hoort te weten wat je in je aanhanger mee hebt, je hebt toch ook je weegbriefje aan hem moeten laten zien of niet? whistle.gif
Ze vragen je zelfs nog wat de lengte van de combinatie in totaal is. Dus is het gewicht vragen ook niet zo gek.
"Weten wat je hebt is weten wat je wel/niet kunt" is in dit geval het devies.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
jalex_h
Berichten: 240
Lid geworden op: vr 16 jan 2015 22:36

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door jalex_h » zo 25 jan 2015 11:16

Dat je moet weten wat je vervoert, klopt. Die vraag was/is ook onderdeel van de gehele procedure. Maar dat er daarna een uitleg kwam van 3 minuten over het testen van liften niet. Overigens, nadat ik aangegeven had dat ik mijn E-rijbewijs nodig had omdat ik met een halve mud aardappelen op vakantie wilde, was het snel klaar. Nog even 3 meter achteruit rijden en toen weer terug naar het begin. Mijn instructeur had nog nooit zo'n kort rondje mee gemaakt.


Gegroet,
Afbeelding
Volvo V70 D4 GT + HomeCar 48 KMU Racer
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Micky » zo 25 jan 2015 11:22

RE.gif scratch.gif

awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Jan van Vijven » zo 25 jan 2015 11:37

Mensen die met een halve mud aardappelen op vakantie gaan moeten ze sowieso geen E geven. awhoea.gif
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Leentje » zo 25 jan 2015 12:11

jalex_h schreef:Dat je moet weten wat je vervoert, klopt. Die vraag was/is ook onderdeel van de gehele procedure. Maar dat er daarna een uitleg kwam van 3 minuten over het testen van liften niet. Overigens, nadat ik aangegeven had dat ik mijn E-rijbewijs nodig had omdat ik met een halve mud aardappelen op vakantie wilde, was het snel klaar. Nog even 3 meter achteruit rijden en toen weer terug naar het begin. Mijn instructeur had nog nooit zo'n kort rondje mee gemaakt.
Gegroet,
Die vraag kreeg ik ook: waarom E achter B. Mijn uitleg was dat ik de ANWB (of andere hulpdienst) niet in wil schakelen als mijn man onderweg iets zou gaan mankeren. Dan wil ik zonodig zelf de combi naar huis kunnen rijden.
Blijkbaar een plausibele antwoord, want ook mijn rijtijd was lekker kort. (of ik reed gewoon enorm goed knipoog.gif )
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Kingpin1966 » zo 25 jan 2015 12:12

RE.gif
T was het laatste. knipoog.gif
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”