tips rijbewijs BE

Wanneer E achter B?
DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door DanielW » vr 2 mar 2018 21:09

RE.gif ja daar zou ik ook graag een bron bij hebben! Betekend dat ik als de wiedeweerga een BE rijbewijs moet halen.
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door PD » vr 2 mar 2018 21:14

Ook ik vind het een goed idee dat elke caravanner tenminste een caravantraining volgt voordat hij/zij met een combi de weg op gaat. Of dit geexamineerd moet worden, vraag ik me wel af, een getuigschrift of pasje lijkt me voldoende.

Zelf heb ik E bij B gekregen maar heb wel een dag caravantraining bij een rijschool gedaan, overigens met mijn eigen caravan... Ook de woonwijk in met smalle straatjes en bochtjes; je leert dat er veel meer mogelijk is dan je wellicht dacht.

Overigens is het E-papiertje ook niet zaligmakend; sommigen krijgen er gewoon nooit gevoel voor :(
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door deusjevo » vr 2 mar 2018 21:22

RE.gif RE.gif en
RE.gif RE.gif RE.gif

Is het erg onduidelijk?
Mijn voorstel om van dat rijbewijs gezeur en geschipper met kilo's of te zijn.

Je oefent voor je B rijbewijs 0,0 minuten met een aanhanger van een meter of 6 a 7 en 1500 kilo zwaar achter je lesauto.
Waarom zou je er als je eenmaal dat B rijbewijs cardje hebt straffeloos mee mogen rijden?
Gewoon eerst oefenen, basisregels leren in praktijk en theorie, examen doen en dan pas de weg op.
Dat het dan wellicht bij enkelen nog niet goed gaat is natuurlijk altijd mogelijk.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Micky » vr 2 mar 2018 21:28

RE.gif

dus je bedoelt eigenlijk:
deusjevo schreef:Bij het rijden met gekentekende aanhangers van > 750 kilo
zou iedereen een vorm van examen/extra rijbewijs moeten halen..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door deusjevo » vr 2 mar 2018 21:51

Zo zou je het ook kunnen omschrijven knipoog.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Carnavalswiertz » za 3 mar 2018 06:34

In Duitsland B+ tot 4250 kg zonder examen, alleen deelname aan cursus is voldoende. Dan vraag ik me af of de gemiddelde NL automobilist zoveel slechter is dan de gemiddelde D automobilist.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door DanielW » za 3 mar 2018 07:06

RE.gif RE.gif

Dit is een veronderstelling maar ik neem even aan dat je tot de leeftijdscatagorie behoort die E achter B er doodleuk bij kreeg. Dat vind ik in de eerste instantie al de grootste fout. Hoeveel mensen hebben daar dan ervaring? Dat je achteraf lessen neemt vind ik heel verstandig!

Je voorstel is mijninsziens een brug te ver zeker met de kennis dat bestuurders hun E rijbewijs er gewoon bij kregen, maar een training met een certificaat of aantekening op het rijbewijs oid vind ik absoluut een goed idee en die training ga ik zelf ook volgen.

Dezelfde kolderieke situaties met motorrijbewijzen tegenwoordig, opeens moest het anders. Rijschoolhouder die ik soms spreek word op kosten gejaagd want hij heeft nu 3 verschillende motoren staan ipv 1 met een 25kw versie wat redelijk goedkoop is op te lossen.
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Erik1977
Berichten: 40
Lid geworden op: do 1 mar 2018 19:23
Locatie: Het mooie Twente

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Erik1977 » za 3 mar 2018 07:12

Zo uit mijn blote hoofd: dat als je voor 1986 je rijbewijs hebt gehaald kreeg je BE er gratis bij. Maar ja dat gold ook voor C en dergelijke. Haalde je dat dan kreeg je D er ook bij. En geloof me een bus rijdt compleet anders dan een vrachtwagen.
Love the life we live.

Caravan: Hobby 495 UL 2001, Auto: Skoda Superb 1.4 TSI 150 pk uit 2016

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door VIP » za 3 mar 2018 07:38

RE.gif

Dat was tot 31-12-1983.

Ik heb alle categorien idd apart moeten behalen.
Porsche + Tabbert

Erik1977
Berichten: 40
Lid geworden op: do 1 mar 2018 19:23
Locatie: Het mooie Twente

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Erik1977 » za 3 mar 2018 07:49

Oke 1984 dus.... Nou ja ergens in die tijd dan. ;-)
Love the life we live.

Caravan: Hobby 495 UL 2001, Auto: Skoda Superb 1.4 TSI 150 pk uit 2016

martijn v o

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door martijn v o » za 3 mar 2018 08:47

Hier ook E achte B gehaald. Onze combi vereist dat ook, maar anders had ik het ook gedaan.
Kan nooit geen kwaad en je leert echt een paar dingen bij. Wat mij nog is bijgebleven is bij het achteruit rijden en inhalen middels de schaduw. Nu rijden wij altijd naar de zon, dus dat komt mooi uit!
tevens is het leuk om te doen.

Kan me nog herinneren dat de rijschool daar een aangepaste auto voor heeft. Het zijn toch geen misselijke aanhangers waar je mee rijdt. Volgens mij zat er extra koeling op de automaatbak omdat er zoveel achteruit gereden wordt dat de bak anders niet goed koelt.

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Carnavalswiertz » za 3 mar 2018 08:49

Klopt in 1981 eerst B gedaan en E er gratis bij en 2 maanden later C waar ik CE en DE er gratis bij kreeg.
Voordat er azijnpissers met zure opmerkingen komen, nee ik stap nu niet zomaar ff in een 50T vrachtauto (en ff als weetje CE/DE moet om de 5 ipv 10 jaar wirden vernieuwd en geneeskundig onderzoek(je) is verplicht).


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Micky » za 3 mar 2018 09:42

Carnavalswiertz schreef:In Duitsland B+ tot 4250 kg zonder examen, alleen deelname aan cursus is voldoende. Dan vraag ik me af of de gemiddelde NL automobilist zoveel slechter is dan de gemiddelde D automobilist.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Beina dagelijks deelnemen aan verkeer in beide Landen geeft mij de bevestiging dat de gemiddelde Duitser echt beter rijdt dan de gemiddelde Nederlander.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Jan van Vijven » za 3 mar 2018 09:43

Die medische keuring stelt niets voor, en dat vernieuwen kost alleen geld!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door deusjevo » za 3 mar 2018 09:59

DanielW schreef:RE.gif RE.gif

Dit is een veronderstelling maar ik neem even aan dat je tot de leeftijdscatagorie behoort die E achter B er doodleuk bij kreeg. Dat vind ik in de eerste instantie al de grootste fout. Hoeveel mensen hebben daar dan ervaring? Dat je achteraf lessen neemt vind ik heel verstandig!

Je voorstel is mijninsziens een brug te ver zeker met de kennis dat bestuurders hun E rijbewijs er gewoon bij kregen, maar een training met een certificaat of aantekening op het rijbewijs oid vind ik absoluut een goed idee en die training ga ik zelf ook volgen.

Dezelfde kolderieke situaties met motorrijbewijzen tegenwoordig, opeens moest het anders. Rijschoolhouder die ik soms spreek word op kosten gejaagd want hij heeft nu 3 verschillende motoren staan ipv 1 met een 25kw versie wat redelijk goedkoop is op te lossen.
i

Foute veronderstelling whistle.gif ik heb gewoon mijn E achter B apart moeten halen, die regeling van automatisch en gratis E achter B was net vervallen toen ik afreed voor B in 1984. zucht.gif
Ik heb dus extra training gevolgd en vind/vond dat prima ook al kostte mij dat 900 keiharde guldentjes.
Voor A en C rijbewijs heb je toch ook een speciale opleiding en aansluitend examen?
Dat dat extra kosten met zich mee brengt vind ik totaal niet boeiend, opleiding en examen kosten nu eenmaal geld.
Dat er vroegûh wel E automatisch achter B meegeleverd werd en nu niet meer vind ik ook niet zo boeiend, dat is een uitsterf constructie
Inzichten veranderen en vroegûh reden er niet zoveel mensen met caravans rond.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Carnavalswiertz » za 3 mar 2018 10:21

Micky schreef:
Carnavalswiertz schreef:In Duitsland B+ tot 4250 kg zonder examen, alleen deelname aan cursus is voldoende. Dan vraag ik me af of de gemiddelde NL automobilist zoveel slechter is dan de gemiddelde D automobilist.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Beina dagelijks deelnemen aan verkeer in beide Landen geeft mij de bevestiging dat de gemiddelde Duitser echt beter rijdt dan de gemiddelde Nederlander.
Ik persoonlijk denk dat je gelijk hebt, het was als een open vraag bedoeld.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door DanielW » za 3 mar 2018 12:20

RE.gif RE.gif

Dan was dat idd een verkeerde veronderstelling sorry.gif .

Ikzelf heb ook 0 problemen met het moeten halen van een E rijbewijs, ook niet als je suggestie de regel zou zijn, dat is mijn argument ook niet.
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door meeder » za 3 mar 2018 14:58

Micky schreef:
Carnavalswiertz schreef:In Duitsland B+ tot 4250 kg zonder examen, alleen deelname aan cursus is voldoende. Dan vraag ik me af of de gemiddelde NL automobilist zoveel slechter is dan de gemiddelde D automobilist.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Beina dagelijks deelnemen aan verkeer in beide Landen geeft mij de bevestiging dat de gemiddelde Duitser echt beter rijdt dan de gemiddelde Nederlander.
Maar ik krijg wel het idee dat middenbaan hangen wel een nationale sport is in Duitsland. Als je zoals jij meestal op de linkerbaan zit zal dat niet zo irritant zijn ;-)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Micky » za 3 mar 2018 15:05

RE.gif

Klopt de rechterbaan is meestal leeg of alleen vrachtwagens, ik rij idd altijd links mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Chris » za 3 mar 2018 16:14

mmmmmm....
Ik ben zo'n ouwe l.l die E gratis mee kreeg met B...was in 1974 ofzo.
Nu rij ik al 40 jaar met een hut...vooruit en ook achteruit.. :lol: en nada problemen.
Volgens mij... als ik nu E moet gaan halen laten ze me op B acuut zakken.
In al die jaren leer je een eigen rijstijl aan, en niet een beetje.
Nou... ik ga maar gewoon door zo, gaat tot op heden probleemloos, ik snap waar een stuur voor is.
( en een gaspedaal ook hoor)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1200
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door fortissimo » za 3 mar 2018 18:12

Ik vind die discussie over BE zo grappig elke keer.
Ik ken zat mensen die hun BE hebben gehaald en die het nog steeds niet kunnen om met de caravan te rijden.
Zelf ben ik volgens sommigen een megagevaar op de weg. Ik rij met mijn B-rijbewijs met een combinatie van 1995 (mtm auto) + 1300 (mtm caravan) terwijl ik ook nog eens met 1 oog blind ben en dus geen diepte kan zien.
Bij bijna elke campingtrip heb ik de carvan met de auto op de plaats kunnen manoeuvreren (geen mover), maar het zou zonder E veel te gevaarlijk zijn.

Mijn vader hoort bij de generatie die alles gratis kreeg.
Hij heeft B, C, D, E. Allemaal gehaald in de eerste helft van de jaren '70.
Hij haalde zijn C in een bestelbus waar een blok beton achterin lag voor het juiste gewicht.
Hij kreeg zijn E bij zijn B (en C) cadeau.
Hij kreeg zijn D bij zijn C cadeau.
Hij zou ook niet goed kunnen rijden.
Hij heeft jarenlang in de nachtdienst als (straat)postbode met opleggers/trailers met aanhangers (hoe heet zo'n dubbele combinatie) gereden en kon die dingen verdomd goed zowel vooruit als achteruit besturen.
Zover zelfs dat hij bij een nieuw geplaatst hek achteruit met ingeklapte spiegels moest insteken.
Dat doe ik hem niet na (en velen als ik ze soms zie rijden ;)).

Het gaat er om dat mensen goed met iets kunnen rijden en dat leer je niet door rijlessen te volgen en een rijbewijs te halen.
Je moet er ten eerste gevoel voor hebben. Ook zonder gevoel kan je je rijbewijs halen en met gevoel kan je hem niet halen (examenvrees).
Maar als je rijdt met een combinatie ga je hem leren kennen, je gaat voelen hoe alles rijdt.
Wij gaan bij voorkeur een ochtend per jaar naar een leeg parkeerterrein om te rijden met de combinatie. Bochtjes vooruit en achteruit, en dat soort dingen.
Ik rij normaliter altijd naar de camping en plaats de caravan. Afgelopen jaar heeft mijn vrouw de combinatie achteruit de straat uit gereden zonder problemen.

De wetgevers hebben nu eenmaal een besluit genomen wat wanneer moet en daar moeten we ons gewoon aan houden.
Als iedereen dat zou doen, zou het allemaal veel veiliger worden. Denk ook maar eens aan belading, snelheden, zichtvelden, verlichting, enz.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 693
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Mstuniek » za 3 mar 2018 18:44

RE.gif
Inderdaad een betoog zoals vroeger de wetgeving in elkaar stak en er nu andere inzichten zijn (diesels bijv).
Een oom van mij had een kunstbeen en had echt alle rijbewijzen en mocht er nog meer rijden ook, dat kon nog in de 50-er jaren.
Zelf als kind ervaring opgedaan op het landbouwbedrijf met landbouwtrekkers en schamelwagens (1 vaste as en een stuurbare as).
Tegenwoordig is een trekker rijbewijs verplicht. Toen ik dan ook in 1973 mijn B rijbewijs behaalde kreeg ik E er bij cadeau.
Had je B kreeg je destijds het bromfietscertificaat ook cadeau.
Ben toen direct voor het bedrijf gaan rijden met tandemassers (max 2000kg), kleine, grote en aanhangwagens met huif.
Dus die ervaring is er wel.
Wat ik nu eigenlijk nog mis zijn de "tips rijbewijs BE" zoals bijvoorbeeld,
- let op de schaduw,
- let op met voertuigen die niet evenwijdig of niet haaks op de weg staan in verband met uitzwaaien caravan.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Micky » za 3 mar 2018 19:14

Als je je rijbewijs E gehaald hebt KUN je wel met een aanhanger rijden, anders was je niet geslaagd, maar als je vervolgens alleen rechtuit rijdt en altijd direct afkoppelt verleer je dat gedeeltelijk weer uiteraard.


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door VIP » za 3 mar 2018 20:17

Sommige kunnen niet eens met hun B overweg, zoals nu te zien is op RTL5 SCVN
Porsche + Tabbert

Erik1977
Berichten: 40
Lid geworden op: do 1 mar 2018 19:23
Locatie: Het mooie Twente

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Erik1977 » za 3 mar 2018 20:53

Oh hou op..... wat een idioten op de weg zijn er.
Love the life we live.

Caravan: Hobby 495 UL 2001, Auto: Skoda Superb 1.4 TSI 150 pk uit 2016

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”