Gewicht caravan verlagen of niet?

Wanneer E achter B?
Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door RichTrip » wo 21 jan 2015 16:54

Ik heb al heel veel gelezen hierover, maar blijf toch met wat twijfel zitten. Vandaar toch even een opsomming van mijn gegevens.

-Mijn auto mag een geremde aanhanger trekken van maximaal 1300 kg
-De maximum massa van mijn caravan mag 1350 kg zijn (vanaf fabriek verhoogd van 1200 naar 1350 kg)
-Ik heb rijbewijs BE, mijn vrouw (welke echter nooit met de caravan rijdt) alleen B

Ik heb gelezen dat als ik zorg dat mijn caravan niet meer weegt dan 1300 kg ik geen enkel probleem heb. Toch lees je ook vaak dat het gewicht van de caravan wordt verlaagd omdat de auto de caravan anders niet mag trekken.

Ik ben nu van mening dat ik mijn kenteken van de caravan dus niet hoef aan te passen naar 1300 kg en me die 58 euro voor de aanpassing kan besparen. Maar ik wil het wel graag zeker weten.

Graag hoor ik dus jullie mening hierover en de eventuele redenen om de aanpassing toch te laten doen.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door PD » wo 21 jan 2015 16:57

Ik zou in jiuw geval het caravangewicht verlagen naar 1300 kg. Wanneer je aangehouden wordt en er geen mogelijkheid tot wegen is en je een fanatieke diender hebt, heb je alvast een probleem.

Of dit later juridisch aan te vechten is, zou ik zo voorkomen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Wim Verso » wo 21 jan 2015 17:14

Wil je het zeker weten bel dan naar RDW, ik heb jarenlang gereden met een caravan die je tot 1300 kg mocht beladen, maar mijn auto mocht niet meer dan 1200 kg trekken, dus als je dan zoals ik beneden die 1200 kg blijf en je heb rijbewijs BE, dan is dat toegestaan.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Nordicman » wo 21 jan 2015 17:15

Even je E rijbewijs halen, kan je verantwoord op stap.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Paul » wo 21 jan 2015 17:25

Mtm auto + mtm caravan mag niet meer dan 3500 kg zijn.
Dus even op je kentekenpapieren kijken of de mtm van je auto minder is als 2150 kg en dan mag ook je vrouw er gewoon mee rijden
Indien alleen jij ermee rijdt hoef je niets te doen, gewoon niet zwaarder laden dan 1300kg.
Enige kans die je hebt is dat er in het buitenland moeilijk gedaan kan worden als ze puur naar de papieren kijken.
Ik zou hier niet zo van wakker liggen en je gewicht lekker op 1350 laten staan.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Anko

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Anko » wo 21 jan 2015 18:01

PremiumPeugeot schreef:Ik zou in jiuw geval het caravangewicht verlagen naar 1300 kg. Wanneer je aangehouden wordt en er geen mogelijkheid tot wegen is en je een fanatieke diender hebt, heb je alvast een probleem.
Dat lijkt me niet. In de criteria voor B of Be speelt het werkelijke gewicht nl. geen rol:
U mag met rijbewijs B in de volgende situaties een aanhanger gebruiken:

De toegestane maximummassa van aanhangwagen of oplegger is minder dan 750 kilo. De toegestane maximummassa is het lege gewicht + het laadvermogen.
Is de aanhanger of oplegger zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs B toegestaan, als de toegestane maximummassa van de auto en aanhanger samen niet meer bedraagt dan 3.500 kilo.
Dus op basis van papier zal worden bepaald of het mocht of niet. Mocht het niet, dan lost wegen niets op. Want het gaat om maximum en niet feitelijk. Mocht het wel, dan kan wegen alleen maar aantonen dat je te zwaar beladen bent.


Zolang het max gewicht van de auto onder de 2200 kg zit is er geen probleem.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door PD » wo 21 jan 2015 18:24

RE.gif
Ik leg geen enkele relatie naar het soort rijbewijs. De auto mag 1300 kg trekken volgens kentekenbewijs en om die reden zou ik de caravan op papier terug laten keuren naar 1300 kg.

Om oeverloze discussies met de fanatieke diender te voorkomen, laat staan in het buitenland waar je de taal minder machtig bent thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Anko

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Anko » wo 21 jan 2015 18:47

PremiumPeugeot schreef:RE.gif
Ik leg geen enkele relatie naar het soort rijbewijs.
Daar heb je gelijk in. Ik liet me denk ik (teveel) leiden door de plek waar ik dit draadje vond: Forumoverzicht ‹ Reizen met de caravan ‹ Trekauto en rijden met caravan ‹ Rijbewijs

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door PD » wo 21 jan 2015 18:48

thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Micky » wo 21 jan 2015 18:52

Verlagen hoeft niet en is ook echt niet nodig, ook in het Buitenland rijdt de hele wereld met paardentrailers en autoambulances, die mogen allemaal doorgaans meer wegen dan de "standaard" trekker die men gebruikt, dus ook in het Buitenland moet dat echt geen probleem zijn.

Het zou een beetje krom zijn dat je zaken laat aanpassen voor een agent die de wet niet kent stom.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door PD » wo 21 jan 2015 18:57

RE.gif
Het is ook maar wat ik zelf zou doen, zie mijn posts knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Micky » wo 21 jan 2015 19:06

RE.gif

thumbup.gif tuurlijk, dat snap ik ook hoor, ik ben misschien wat eigenwijzer hierin en denk gewoon, dat als ik aan de wet voldoe, hebben zij een probleem niet ik, wel zou ik (en dat heb ik al eens hier ergens aangegeven), eventueel zorgen voor een schriftelijke onderbouwing desnoods in het Nederlands en die kun je bij een discussie overhandigen, zij mogen die dan vertalen, want jij moet voldoen aan de Nederlandse wet, ook als jij in het buitenland rijdt mrgreen.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door PD » wo 21 jan 2015 19:08

Ik ben wat minder recalcitrant knipoog.gif en rij na een evt. controle direct door awhoea.gif
Zaterdag doen we een bakkie C stophier.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Jan van Vijven » wo 21 jan 2015 20:04

RichTrip,
Zoals jij het voorstelt voldoe je aan de wet, dus hou die 58 Euries maar in je zak.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Micky » wo 21 jan 2015 20:28

PremiumPeugeot schreef:Ik ben wat minder recalcitrant knipoog.gif en rij na een evt. controle direct door awhoea.gif
Zaterdag doen we een bakkie C stophier.gif
zeker mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door eurotrotter » wo 21 jan 2015 22:33

Nordicman schreef:Even je E rijbewijs halen, kan je verantwoord op stap.
Dat heeft niets met het te trekken maximum gewicht te maken.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Micky » wo 21 jan 2015 22:36

RE.gif

En Ts gaf al aan dat hij BE had whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 336
Lid geworden op: di 7 sep 2010 23:18
Locatie: IJmond

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Storm » do 22 jan 2015 10:27

Bewijs last voor een overtreding ligt bij de diender. Indien hij niet de mogelijkheid heeft tot wegen heeft hij/zij een probleem.

Echter bedenk wel of het tijdens je vakantie trip liever is om een (paar) uur oponthoudt en het omrijden naar een weegbrug te hebben of het nu op je gemak 58€ en terug te keuren zodat in één oogopslag duidelijk is dat je op papier goed zit en je in de toekomst niet bij het zien van elke politieauto je met de billen zit te knijpen omdat de reis weer onderbroken kan worden.

Als je het niet meer trekt, moet je duwen.


Subaru Forester 2.0i Comfort, Hobby de luxe 460 lu, Unico Torino en Bologna.
Reich EasyDriverPro 1.8 mover met Mobility Power Pack.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door PD » do 22 jan 2015 10:33

RE.gif
Dat is dus ook mijn motivatie.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Daphne » do 22 jan 2015 11:17

Storm schreef:
Echter bedenk wel of het tijdens je vakantie trip liever is om een (paar) uur oponthoudt en het omrijden naar een weegbrug te hebben of het nu op je gemak 58€ en terug te keuren zodat in één oogopslag duidelijk is dat je op papier goed zit en je in de toekomst niet bij het zien van elke politieauto je met de billen zit te knijpen omdat de reis weer onderbroken kan worden.

Ontspan de billen maar hoor mrgreen.gif Hoe vaak word je nou aangehouden? De politie is er helemaal niet op uit om zomaar vakantiegangers van de weg te halen om papieren te controleren. Ja als je een combi hebt die met de bodem over de grond sleept of al kilometers onderdelen aan het verliezen is, zal men eens kijken wat er aan de hand is.
En als je in een fuik rijdt voor een grote controle, dan heb je sowieso oponthoud, of je nu wel of niet de kilootjes van het kenteken hebt laten verwijderen.

Ik ga nu al meer dan 20 jaar met een caravan op vakantie, en heb nog nooit een controle gehad onderweg. Er is ooit een poll geweest op het forum over hoe vaak je al bent aangehouden met de caravan, het aantal keren is te verwaarlozen. De kans om voor snelheid te worden geflitst is vele malen groter :(
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door eurotrotter » do 22 jan 2015 13:11

Storm schreef:Bewijs last voor een overtreding ligt bij de diender. Indien hij niet de mogelijkheid heeft tot wegen heeft hij/zij een probleem.

Echter bedenk wel of het tijdens je vakantie trip liever is om een (paar) uur oponthoudt en het omrijden naar een weegbrug te hebben of het nu op je gemak 58€ en terug te keuren zodat in één oogopslag duidelijk is dat je op papier goed zit en je in de toekomst niet bij het zien van elke politieauto je met de billen zit te knijpen omdat de reis weer onderbroken kan worden.
Ik denk niet dat zo n diender iedere auto en caravan combinatie zit te bekijken of ie niet te zwaar is,hij kan aan de buitenkant niet zien hoeveel je mag trekken en hoe zwaar je caravan precies weegt.
evenmin kan hij zien dat je m terug hebt laten keuren
als ie t niet vertrouwd neemt hij je zowiezo mee naar een weegbrug,en als je dan niet te zwaar bent mag je gewoon je weg vervolgen.
Hou je die € 58 in je zak en kun je s'avonds mooi een tournér generál geven in de kantine van de camping. mrgreen.gif mrgreen.gif

En als je voor 50 kg overwicht( in dit geval 3.8 % ) al met samengeknepen billen moet rijden, heb je wel een heel slecht geweten. :lol: :lol:
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

vespaman
Berichten: 12
Lid geworden op: za 13 dec 2014 23:21

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door vespaman » do 22 jan 2015 19:59

Even 2 zaken uit elkaar trekken:
In Jip en Janneke taal:

De auto mag maar 1300 kg trekken. TMM van de caravan is 1350 KG. Zolang je onder de 1300 gewicht, met lading etc van je caravan blijft en je bent in het bezit van een rijbewijs BE, is er niets aan de hand. Belading moet dan gewogen worden. Ben je maximaal 1300 kg is er niets aan de hand. Ben je meer dan 1300 maar onder de 1350, mag je dus niet met die auto rijden..... Ben je meer dan 1350 kg dan ben je strafbaar voor overbelading.

Voor je vrouw is het anders. Met een rijbewijs B mag zijn in de auto rijden met een aanhangwagen, mist deze niet zwaarder is dan het trekkend voertuig en het toegstane aanhangwagengewicht is dan ook van belang. Je mag zelfs niet met een "lege" aanhangwagen rijden die dus meer is dan die 1300 kg die jouw auto mag trekken, zonder rijbewijs BE. Laat je de caravan terugkeuren naar 1300 kg, mag zij er wel mee rijden, omdat het totaal, dus auto en caravan onder de 3500 kg blijft.
Klinkt inderdaad wat tegenstrijdig, maar dat is hoe het nu eenmaal zit.
Of je vrouw haar E laten halen, altijd leerzaam zeker met achteruitrijden. Zijn hele volksstammen die nog "gratis"hun E hebben gehaald die alleen maar vooruit kunnen rijden (en dan ben je zelfs je leven niet zeker als je op de stoep loopt bij een bocht etc).

Kijk maar voor het rijbewijs op deze link:
http://www.rijbewijs.nl/rijbewijs-halen ... hangwagen/

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Micky » do 22 jan 2015 20:03

RE.gif

Maak jij het nu maar even ingewikkeld, klopt niet helemaal wat je schrijft whistle.gif
in je link staat het wel uitgelegd knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Daphne » do 22 jan 2015 20:11

RE.gif

Inderdaad de link is goed de uitleg van vespaman niet :oops:

@vespaman,
Het maximum trekgewicht heeft geen invloed op het benodigd rijbewijs. Als het maximum totaalgewicht onder de 3500 kg blijft mag mevrouw TS ook met de combinatie rijden, mits de caravan het maximum trekgewicht niet overschrijdt. En de regel van aanhanger niet zwaarder dan leeggewicht auto is sinds januari 2013 niet meer.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

vespaman
Berichten: 12
Lid geworden op: za 13 dec 2014 23:21

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door vespaman » do 22 jan 2015 20:15

micky schreef:RE.gif

Maak jij het nu maar even ingewikkeld, klopt niet helemaal wat je schrijft whistle.gif
in je link staat het wel uitgelegd knipoog.gif
Je moet even verschil maken tussen de beladingseisen en de rijbewijsregels. Kijk daar maar eens goed naar.
Rijbewijsplicht is iets anders dan eisen voor wat je mag trekken. Daarvoor is het daadwerkelijk gewicht van belang.

Maar ja, je komt er vanzelf wel achter als er wel wat gebeurt, je caravan gaat scharen of zo en je moet bij de verzekering je verhaal uitleggen. Die zijn daar heel makkelijk in en keren niets uit als je niet de juiste categorie rijbewijs bezit. Los dat je nog een proces-verbaal kan krijgen voor rijden zonder geldig rijbewijs.

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”