Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Wanneer E achter B?
Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Micky » di 10 jun 2014 12:32

RE.gif

dat heb ik niet geschreven, als je quote " " is het wel zo fijn dat je vermeld wat er werkelijk geschreven is iets niet "waard" zijn is heel wat anders...

Wat is schreef en bedoelde was dat ik van mening ben dat als je 10 lessen nodig hebt om je "E" te halen óf de rijschool je gewoon te veel lessen laat nemen om extra geld te verdienen, óf je kunt (voordat je begint met lessen) echt niet rijden met een aanhanger (en dat is toch ook zo, anders heb je geen 10 lessen nodig om het onder de knie te krijgen :wink: ) niets denigrerend aan eerder realistisch.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Volvodriver

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Volvodriver » di 10 jun 2014 12:41

Sorry micky ik blijf het met je oneens.
In de periode dat ik het E achter B heb gehaald (1993) was het echt niet anders dan dat je dit in een 10 lessen pakket (45 minuten per les) deed. Hoeveel ervaring je ook had. Het was gewoon zo. Een ééndaagse cursus was er toen gewoon nog niet. (dat was trouwens net na de periode dat men niet meer met een schamelwagen hoefde te lessen en af te rijden) Overigens denk ik dat het aantal lesuren achter het stuur niet veel verschilt van wat je nu met een eendaagse cursus krijgt.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door RichTrip » di 10 jun 2014 13:08

RE.gif
Ik weet niet meer hoeveel lessen ik heb gehad, maar volgens mij had ik ook een soort van pakket E achter B voor een vaste prijs. Toen de examendatum vast stond heb ik voor die tijd een x aantal lessen gehad. Het waren er in ieder geval niet veel.
Dit was volgens mij ook onafhankelijk van je ervaring in het rijden met aanhangers.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Citrorob

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Citrorob » di 10 jun 2014 13:24

Ik heb mijn BE in 2001 gehaald. Ik vind nog steeds de exameneisen bedroevend laag. Ik ben twee uur voor het examen in de combinatie van de rijschool gestapt en ik heb direct aan sluitend examen gedaan.

Je hoeft totaal niet goed te kunnen rijden. De enige eis is dat het veilig gaat. Als je daarbij de rest van het verkeer kapot irriteert, is niet van belang.

Het technisch goed kunnen rijden wordt in het geheel niet beoordeeld.

Kom niet met bijv. het bochtje achteruit aan zetten of het achteruit voor een laadklep parkeren. Dit stelt echt niets voor.

Ik ben met Micky eens dat als dit al een probleem was voor het examen en je reed al met een caravan, dan moet je je afvragen af je wel zo slim bezig bent geweest.

Natuurlijk heb ik het ook moeten leren en dat deed ik dan ook met de B combinatie zelf op een industrieterrein. Net zo lang tot het vlekkeloos ging. Pas daarna ging ik met het gezin op pad.

Volvodriver

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Volvodriver » di 10 jun 2014 13:47

Hoe je het ook wendt of keert,
Iedereen heeft ooit moeten leren met een combinatie te rijden. In mijn geval ging ik inderdaad volledig blanco in de E achter B opleiding. Ik had daarvoor nog nooit met een combinatie gereden. Ik ging E achter B halen omdat ik met een caravan (en grote kar) wilde gaan rijden. Op zich bleek het uiteindelijk een peuleschil te zijn, en zou ik na misschien 7 lessen aan het examen hebben kunnen deelnemen. Maar ik had per slot dat pakket. Dus waarom niet alles eruit halen (ons bent zuunig niet? ) waar je recht op hebt.
En hoeveel jongeren van nu hebben ook geen ervaring met het rijden met een kar of caravan?

Overigens, dat bochtje achteruit en naar een laadstation/klep rijden blijkt voor veel caravanners toch moeilijker hoor als ik zie hoe sommige mensen daarmee stuntelen met hun combinatie. weenie.gif

Bary
Berichten: 133
Lid geworden op: wo 24 jul 2013 08:28
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Bary » di 10 jun 2014 17:50

RE.gif

Ik ben zelf ook van mening dat het BE waardevol is. En vanuit niets in 10 lessen BE halen is in mijn ogen een hele prestatie. Daarnaast heb je ook nog voldoende mensen met examenvrees, dus kun je ook niet alles over één kam scheren. Een vriend van mij heeft 7 maal gedaan over de auto en 5 maal over de aanhanger. Het was niet dat hij niet kon rijden, maar door de examenvrees maakt hij domme fouten.

Iedereen moet het rijden met een combinatie leren. De één heeft 'm in 2 lessen, de ander in 10 lessen. Wat maakt het uit? het gaat erom dat het rijbewijs in bezit is. Pas daarna leer je echt rijden.
Knaus Sudwind 530 bj. 1994 - Seat Alhambra 2.8 V6 bj. 2004

Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf.

pd0bao40

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door pd0bao40 » di 10 jun 2014 18:20

en waarom wordt hier alleen gesproken over BE als enige mogelijkheid voor de zwaardere aanhanger?
Er is ook nog de B+ mogelijkheid die soelaas geeft tot 4250 kg treingewicht, denk dat 90% van de caravan-
ners hier ruim voldoende aan heeft ? Of het examen voor het BE, dat recht geeft op 7000 kg treingewicht
veel scheelt met B+ weet ik niet, maar is misschien de moeite van het overwegen waard.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Micky » di 10 jun 2014 18:44

RE.gif

Als je voor B+ gaat kun je net zo goed gelijk E halen vind ik
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Oenema » di 10 jun 2014 20:04

Het examen is gelijk!! Je kiest zelf of je B+ of BE op je rijbewijs wilt!
Dit kan achteraf niet meer gewijzigd worden..
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

cedicol
Berichten: 179
Lid geworden op: di 9 jun 2015 13:17
Locatie: Bellingen (Pepingen) Belgié

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door cedicol » wo 10 jun 2015 07:08

Zelf heb ik een landbouw achtergrond en ben ik dus gewend aan rijden met zware ladingen. Als ik anderzijds mensen zie rijden met eender welke trailer gaat mijn nekharen recht omhoog staan. Rijden met een wagen op een degelijke manier is voor veel mensen al een hele opgave blijkbaar, laat staan met een trailer er achter. Veel mensen hebben nog nooit gehoord van juist laden en al helemaal niet van hoe er mee te rijden. Ze rijden maar Door aan veel te hoge snelheid en vergeten dat ze nog iets mee trekken. Als je aanhanger max 750kg weegt en je anticipeert zoals je met een wagen rijdt moet je die 750kg vermenigvuldigen met X als je vol in de remmen moet gaan. Laat staan dat je een trailer van 2000 kg trekt. Ik heb zelf een CE rijbewijs en ben heel blij dat ik rijschool heb moeten volgen. Daarnaast is gezond verstand een must en daar schort het bij velen. Juiste belading is super belangrijk en veel verder op voorhand anticiperen is blijkbaar ook niet evident voor veel chauffeurs.
Nissan Navara D40 2.5 Diesel 126Kw 171Pk 403Nm Koppel.
Sterckeman Starlett 470 PE Kids.

Bary
Berichten: 133
Lid geworden op: wo 24 jul 2013 08:28
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Bary » wo 10 jun 2015 07:20

RE.gif Zeer correct opgemerkt door Cedicol, anticiperen, voet van het gaspedaal.

De vakantie begint zodra je thuis wegrijd, geniet van de rit, wij rijden zo ie zo niet harder dan 80 op de snelweg. Het scheelt brandstof, maar het geeft mij ook veel meer rust in het rijden. Daarnaast, houd afstand, ga niet dicht achter een ander hangen (vrachtwagen airstream liften etc.) want je hebt geen zicht meer om te kunnen anticiperen.

Terecht de vergelijking met de landbouwwerktuigen. Want als je met een volle lading balen, 18 meter lang over de weg gaat, dan hangt je leven soms af van het anticiperen. Denk daar ook maar eens aan, als je nog ff snel voor die tractor de weg op wilt.
Knaus Sudwind 530 bj. 1994 - Seat Alhambra 2.8 V6 bj. 2004

Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf.

arnovariante

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door arnovariante » wo 10 jun 2015 07:47

Als het dan toch over landbouwvoertuigen gaat wil ik ook nog wel even een knuppeltje gooien hoor.
Ik zie hier in de Betuwe regelmatig 16 jarige snotneusjes met 40/50 om/uur over 's lands wegen scheuren met een combi die vrijwel gelijk staat aan een volwaardige vrachtwagen!
En dat gaat vaak alleen maar goed omdat de andere weggebruikers er rekening mee houden.
FOUT! Die snotneus die ermee rijd moet rekening houden met wat voor een gewicht hij onderweg is!
En haast al die snotneusjes zitten te bellen onderweg.
En een selfie maken om aan je vriendjes te laten zien wat je aan het doen bent is ook heeeeel belangrijk natuurlijk.....

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Jan van Vijven » wo 10 jun 2015 07:48

cedicol schreef:Als je aanhanger max 750kg weegt en je anticipeert zoals je met een wagen rijdt moet je die 750kg vermenigvuldigen met X als je vol in de remmen moet gaan. Laat staan dat je een trailer van 2000 kg trekt.
Die 750 kg is qua remmen vaak gevaarlijker dan die 2 tonner omdat die eerste vaak niet geremd zijn, zware aanhangers voel je dan meestal ook minder tijdens remmen!

Je opmerking over beladen heb ik ook zo m'n twijfels over, ik laad veel vrachtauto's en meestal worden die zo beladen zoals ik wil en niet zoals de vrachtwagenchauffeur het wil (?!..) en iets vastzetten doen wij meestal ook zelf omdat we anders niet zeker zijn dat "het" wel heel aankomt.

Btw, een oplegger is veel makkelijker te beladen dan een aanhanger (caravan) vanwege het feit dat een caravan een éénasser is met een kogel en dus serieus naar de kogeldruk gekeken moet worden en ook naar het slingermoment, dus achterin het liefst zo min mogelijk lading.
Terwijl een vrachtauto over de hele lengte geladen kan worden omdat er voor en achter assen zitten. (Voor leunt deze op de achterassen ven de trekker)
Veel vrachtwagen chauffeurs weten daarom weinig tot niets over kogel druk!!

Je stelt dat er rustiger gereden moet worden, dit klopt voor een groot deel, maar begin eerst eens om de boel professioneel te laden alvorens de weg op te gaan. En dit geldt voor beide groepen!

In het BE segment wordt hier niet of te weinig aandacht aan besteed, jammer.
B+ is een overbodig rijbewijs.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Knaus440 » wo 10 jun 2015 09:08

Arno,
Zo'n reactie voelde ik ook al opborrelen, zal wel komen door het vele rijden op de provinciale en smallere wegen in Drenthe en Groningen.
Voelt een beetje als de pot verwijt de ketel. Terwijl we gezamenlijk de groep weggebruikers vormen.

Ik heb ook ooit mijn E gekregen. Na 8 rijlessen examen gedaan voor B, en met BE de deur uit.
Kon ik toen al goed rijden met een aanhanger, eh nee. En dat weet ik zeker.
Ik mocht met BE aan het verkeer deelnemen.
Het werd aan mijn eigen verantwoordelijkheid overgelaten hoe, en alleen de wettelijke grenzen/verkeersregels werden aangegeven.
Na een ruime 35 jaar aardig wat ervaring opgedaan.
Maar ik heb geen idee of ik nu direct zou slagen voor B of BE.
Ik denk van wel, heb aardig overzicht, rij anticiperend, heb rijervaring(is dat nadeel of voordeel?) en bovenal geen aanrijdingen/ongelukken veroorzaakt.
Kan goed achteruit rijden met aanhanger, parkeren ook, "noodstop" oefen ik elk jaar even op een verlaten industrieterrein.
Ik voel me een verantwoordelijke chauffeur met BE.
Maar ben geen ervaren chauffeur met BE. Ik rij 3 a 4 weken per jaar met de caravan, en niet eens elke dag. Maximaal een 3000 a 3500km per jaar.
En daar gedraag ik me dan ook maar naar, met mijn gekregen E op zak!
Sorry als ik dus voor je rij met 90-95km/h, op een smalle weg echt even stop als er een bus, vrachtauto of trekker aan komt, de bocht wat ruimer neem dan solo,
en bovenal met een vakantie gevoel rond rij mrgreen.gif mrgreen.gif
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

cedicol
Berichten: 179
Lid geworden op: di 9 jun 2015 13:17
Locatie: Bellingen (Pepingen) Belgié

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door cedicol » wo 10 jun 2015 09:10

arnovariante schreef:Als het dan toch over landbouwvoertuigen gaat wil ik ook nog wel even een knuppeltje gooien hoor.
Ik zie hier in de Betuwe regelmatig 16 jarige snotneusjes met 40/50 om/uur over 's lands wegen scheuren met een combi die vrijwel gelijk staat aan een volwaardige vrachtwagen!
En dat gaat vaak alleen maar goed omdat de andere weggebruikers er rekening mee houden.
FOUT! Die snotneus die ermee rijd moet rekening houden met wat voor een gewicht hij onderweg is!
En haast al die snotneusjes zitten te bellen onderweg.
En een selfie maken om aan je vriendjes te laten zien wat je aan het doen bent is ook heeeeel belangrijk natuurlijk.....
Helemaal juist van u. Daarom dat hier in Belgie nu zelfs een landbouwerzoon een special rijbewijs nodig heeft om op de weg te Mogen. In mijn tijd (hoor mij bezig zeg met mijn 36 jaar awhoea.gif ) kon je tractor in een afdaling hooguit 35km/u halen. Nu kunnen die dingen 50 en zelfs 60 gaan met een aanhanger van 20 ton achter de kont. Natuurlijk staat op veel van die aanhangers tegenwoordig ook een reminstalatie op. Dit was vroeger niet zo. Dan had je de tractor die heel die boel tot stilstand moest brengen en dit dan nog op enkel de achterwielen. Vooraan heb je daar geen remmen opzitten.
Jan van Vijven schreef:
cedicol schreef:Als je aanhanger max 750kg weegt en je anticipeert zoals je met een wagen rijdt moet je die 750kg vermenigvuldigen met X als je vol in de remmen moet gaan. Laat staan dat je een trailer van 2000 kg trekt.
Die 750 kg is qua remmen vaak gevaarlijker dan die 2 tonner omdat die eerste vaak niet geremd zijn, zware aanhangers voel je dan meestal ook minder tijdens remmen!

Je opmerking over beladen heb ik ook zo m'n twijfels over, ik laad veel vrachtauto's en meestal worden die zo beladen zoals ik wil en niet zoals de vrachtwagenchauffeur het wil (?!..) en iets vastzetten doen wij meestal ook zelf omdat we anders niet zeker zijn dat "het" wel heel aankomt.

Btw, een oplegger is veel makkelijker te beladen dan een aanhanger (caravan) vanwege het feit dat een caravan een éénasser is met een kogel en dus serieus naar de kogeldruk gekeken moet worden en ook naar het slingermoment, dus achterin het liefst zo min mogelijk lading.
Terwijl een vrachtauto over de hele lengte geladen kan worden omdat er voor en achter assen zitten. (Voor leunt deze op de achterassen ven de trekker)
Veel vrachtwagen chauffeurs weten daarom weinig tot niets over kogel druk!!

Je stelt dat er rustiger gereden moet worden, dit klopt voor een groot deel, maar begin eerst eens om de boel professioneel te laden alvorens de weg op te gaan. En dit geldt voor beide groepen!

In het BE segment wordt hier niet of te weinig aandacht aan besteed, jammer.
B+ is een overbodig rijbewijs.
Een aanhanger dat 2 ton weegt waar je kort in de remmen mee moet gaan heeft altijd een fractie van een seconde nodig om te beginnen remmen. Die fractie is omdat het gaat over een oplooprem. Die fractie van een seconde kan al het verschil zijn tussen veilig stil staan of crashen. Bij een vrachtwagen gaat dat mee op de luchtrem instalatie van de trekker en is de rem instant samen met de trekker.

Ik ben het met u eens dat er veel meer aandacht zou moeten besteed worden op de rijscholen over belading en tonggewicht. Dit is echt belachelijk hoe weinig info je hierover krijgt. Dat een B+ rijbewijs nutteloos is vind ik dan weer niet maar zoals ik hier net boven zet Word er te weinig aandacht besteed aan veiligheid en juiste belading. Het gaat er vooral over hoe je moet maneuvers uitvoeren en niet hoe je juist moet laden.
Nissan Navara D40 2.5 Diesel 126Kw 171Pk 403Nm Koppel.
Sterckeman Starlett 470 PE Kids.

cedicol
Berichten: 179
Lid geworden op: di 9 jun 2015 13:17
Locatie: Bellingen (Pepingen) Belgié

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door cedicol » wo 10 jun 2015 09:15

Knaus440 schreef:Arno,
Zo'n reactie voelde ik ook al opborrelen, zal wel komen door het vele rijden op de provinciale en smallere wegen in Drenthe en Groningen.
Voelt een beetje als de pot verwijt de ketel. Terwijl we gezamenlijk de groep weggebruikers vormen.

Ik heb ook ooit mijn E gekregen. Na 8 rijlessen examen gedaan voor B, en met BE de deur uit.
Kon ik toen al goed rijden met een aanhanger, eh nee. En dat weet ik zeker.
Ik mocht met BE aan het verkeer deelnemen.
Het werd aan mijn eigen verantwoordelijkheid overgelaten hoe, en alleen de wettelijke grenzen/verkeersregels werden aangegeven.
Na een ruime 35 jaar aardig wat ervaring opgedaan.
Maar ik heb geen idee of ik nu direct zou slagen voor B of BE.
Ik denk van wel, heb aardig overzicht, rij anticiperend, heb rijervaring(is dat nadeel of voordeel?) en bovenal geen aanrijdingen/ongelukken veroorzaakt.
Kan goed achteruit rijden met aanhanger, parkeren ook, "noodstop" oefen ik elk jaar even op een verlaten industrieterrein.
Ik voel me een verantwoordelijke chauffeur met BE.
Maar ben geen ervaren chauffeur met BE. Ik rij 3 a 4 weken per jaar met de caravan, en niet eens elke dag. Maximaal een 3000 a 3500km per jaar.
En daar gedraag ik me dan ook maar naar, met mijn gekregen E op zak!
Sorry als ik dus voor je rij met 90-95km/h, op een smalle weg echt even stop als er een bus, vrachtauto of trekker aan komt, de bocht wat ruimer neem dan solo,
en bovenal met een vakantie gevoel rond rij mrgreen.gif mrgreen.gif
Wel, ik rij liever achter iemand die 90 a 95 rijd maar weet waar hij mee bezig is dan achter iemand die maar gast en plots heel hard in de ankers moet vliegen omdat hij niet weet met welk gevaarte hij rond rijd. thumbup.gif
Nissan Navara D40 2.5 Diesel 126Kw 171Pk 403Nm Koppel.
Sterckeman Starlett 470 PE Kids.

Bary
Berichten: 133
Lid geworden op: wo 24 jul 2013 08:28
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Bary » wo 10 jun 2015 17:31

RE.gif

Helemaal mee eens, liever langzaam en heel aankomen.

Ik heb mijn leven lang naast de A28 gewoont en daar diverse aanhangwagen ongelukken gezien (dus ook caravans en vrachtwagen aanhangwagens). Vaak door volkomen absurd rijgedrag.

Als ik met de personen auto 120 rijd en nog wordt ingehaad door een bus met caravan, dan gun ik die persoon een schaarongeluk.
Knaus Sudwind 530 bj. 1994 - Seat Alhambra 2.8 V6 bj. 2004

Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf.

Gebruikersavatar
Luifeltje
Berichten: 87
Lid geworden op: do 9 okt 2014 12:08

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Luifeltje » wo 10 jun 2015 17:35

Ik gun niemand een ongeluk.

arnovariante

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door arnovariante » wo 10 jun 2015 17:46

@Knaus 440,

Ik voel me totaal niet aangesproken door je uitgebreide verhaal over die pot en de ketel.
Ook je uitleg over alle rijbewijzen en ervaring zie ik als irrelevant in je reactie op mijn uitspraken over landbouwvoertuigen en snotneuzen.
Je excuus voor het rijden met 90/95 (voor mijn neus zoals je stelt) is dan ook niet nodig.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Kingpin1966 » wo 10 jun 2015 17:47

Knaus440 schreef: Ik heb ook ooit mijn E gekregen. Na 8 rijlessen examen gedaan voor B, en met BE de deur uit.
Kon ik toen al goed rijden met een aanhanger, eh nee. En dat weet ik zeker.
Ik mocht met BE aan het verkeer deelnemen.
Het werd aan mijn eigen verantwoordelijkheid overgelaten hoe, en alleen de wettelijke grenzen/verkeersregels werden aangegeven.
Na een ruime 35 jaar aardig wat ervaring opgedaan.
Maar ik heb geen idee of ik nu direct zou slagen voor B of BE.
Ik denk van wel, heb aardig overzicht, rij anticiperend, heb rijervaring(is dat nadeel of voordeel?) en bovenal geen aanrijdingen/ongelukken veroorzaakt.
Kan goed achteruit rijden met aanhanger, parkeren ook, "noodstop" oefen ik elk jaar even op een verlaten industrieterrein.
Ik voel me een verantwoordelijke chauffeur met BE.
Maar ben geen ervaren chauffeur met BE. Ik rij 3 a 4 weken per jaar met de caravan, en niet eens elke dag. Maximaal een 3000 a 3500km per jaar.
Het klinkt een beetje als een verontschuldiging. mrgreen.gif
Maar zeg eens eerlijk, wie rijdt er nu nog net zo als hij dat bij het rijexamen geleerd heeft?
Ik durf rustig te stellen dat dat er niet veel meer zullen zijn.
Rijervaring hebben met een aanhanger is zeker een voordeel, een rijinstructeur kan echt wel zien of je (regelmatig) met een aanhanger rijd of niet.
Het zal bij de E achter B opleiding zeker in je voordeel werken.

Ach, wat is ervaring. Ervaring is de grenzen van jezelf en je combinatie kennen, en vooral deze respecteren.
Iemand zij ooit eens tegen mij: Ervaring is als goede wijn, dat rijpt met de jaren.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

primera
Berichten: 517
Lid geworden op: zo 30 mar 2014 11:19

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door primera » wo 10 jun 2015 21:08

En soms is ervaring heel gevaarlijk. Want die gaan vol van vertrouwen 100 tot 120 km/u. Jou inhalen op de snelweg.

want ik rij al jaren schade vrij, en vorig jaar reed ik ook al net zo hard.

of stom ik mag in België 120 met mijn combinatie( mtm minder dan 3500).
Idem voor frankrijk.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Micky » wo 10 jun 2015 21:40

RE.gif

Stom scratch.gif

Voor Frankrijk is het trouwens 130 km/h mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Stigter » wo 10 jun 2015 21:57

primera schreef:of stom ik mag in België 120 met mijn combinatie( mtm minder dan 3500).
Idem voor frankrijk.
Ne hoor als je eindelijk met 120 km per uur door Belgie bent en dat gaat goed kan het harder in Franktijk je mag dan 130 per uur.

Komt door de kwaliteit van de wegen denk ik. mrgreen.gif





Damm Micky je verpest mijn grap mooi testosterontopic is dit weer.
Groet Arnold

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Chris » wo 10 jun 2015 21:59

Ervaring of gevoel????

Ik durf helemaal niet meer te schrijven.
42 jaar geleden kreeg je gratis een E als je B haalde.
Dus... ik heb alleen maar B gelest, en E als kadootje erbij gekregen.
Toch..
Ik rij al 42 jaar.... ruim 30 jaar met de caravan....volledig schadevrij.... ( afkloppen op massief hout...)
Gevoel voor rijden is iets anders dan ervaring, dat is wellicht nog belangrijker.
En gevoel om met een caravan te rijden heb je, of simpel , heb je niet.
En gevoel is ook anders dan anticiperen.
Hoeveel jongere mannen ik heb zien klunzen met hun caravan... en die hebben gelest??
Kijk maar wat er gebeurt als er achteruit gereden moet worden, of achteruit een bochtje om...dan kan je vaak lachen... daar vallen er vele door de mand.
Ervaring, of gevoel... een groot verschil denk ik.

Greetz
Chris.......
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Conradi » wo 10 jun 2015 22:16

RE.gif
Psies! Ik behoor tot het laatste jaar 'E gratis achter B'. De rest is praktijk. Ooit met de kip van m'n ouders begonnen, nu 8 meter bij 2,5 m.
Het is gevoel, velen van ons hebben dat perfect. Een enkeling niet, en die leert het nooit. Dat ga je ook niet met extra opleiding, regeltjes en lesjes bereiken. Hetzelfde geldt voor de beladen van een caravan. Daarom geloof ik niet zo in extra opleiding, dat brengt alleen maar een hoop gedoe en theorie. Gelukkig is het aantal ongelukken met caravans klein.

Zeker nu E-acher-B weer wat is opgerekt, heb je een E-rijbewijs niet zo snel nodig. Al die bestuurders rijden, net als wij toen, zonder opleiding met en caravan rond. Dat gaat toch prima?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”