Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Wanneer E achter B?
Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Micky » do 11 jun 2015 21:23

Ik denk als ik alles zo lees dat de mensen die E hebben moeten halen, meer overtuigd zijn van het nut dan de mensen die hem erbij kregen, wel logisch ook eigenlijk, als je geen "E" les hebt gehad weet je ook niet wat je mist of gemist hebt aan "leerschool"
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Stigter » do 11 jun 2015 22:44

Dat denk ik ook een voorbeeld van een tip toen ik afreed voor E achter B:

Normaal is ik naar een kruising rijd zet ik op het laatste moment mijn wielen iets in de goede richting.
Het probleem is dan dat je een dode hoek maakt, tips die veel inzicht geven.
Reed al jaren met open aanhangers maar daar kijk je overheen, kleine kinderen niet overigens.

Ja ik ben voorstander van zo'n lesdag en zie dat liever uitgebreid worden met bijvoorbeeld uitleg over belading etc.
Het examen is mij te commercieel juist omdat er diverse belangrijke zaken niet worden behandeld.
Groet Arnold

Gebruikersavatar
Rembrandt
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 29 aug 2014 21:48

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Rembrandt » do 11 jun 2015 23:37

Diny schreef: En er kunnen zich op de openbare weg ook obstakels bevinden, die achteruitrijden noodzakelijk maken.
En dat achteruitrijden, al of niet met bocht, is m.i. het lastigste.
Mijn rij-instructeur gaf aan dat de meesten zakken op het vóóruit rijden.

Ik heb een anderhalve maand geleden mijn BE gehaald.
Een ochtend rijden, veel situaties oefenen, waaronder ook achteruit rijden. En veel geleerd.

En uiteindelijk geslaagd zonder ook maar een centimeter achteruit te (hoeven) rijden. whistle.gif
Volkswagen Tiguan Allspace 1.5 TSI 150pk DSG Highline Business R (2020) + Knaus Südwind 500 TK (2003)

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Diny » do 11 jun 2015 23:46

RE.gif
De man zal het ongetwijfeld beter weten dan ik. Heeft hij ook uitleg gegeven waarom er mensen zakken op vooruit rijden?
Jij hoefde niet achteruit te rijden. Welke lastige verrichtingen heb je wel gedaan?

Gebruikersavatar
Rembrandt
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 29 aug 2014 21:48

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Rembrandt » do 11 jun 2015 23:58

RE.gif

Vooral het kijken, denk ik.
En je plaats op de weg kennen. Bijvoorbeeld als je bij een drukke weg komt en de weg op moet. Dan moet je met een caravan erachter heel wat meer kijken dan bij alleen de auto:
- red ik het om er tussen te komen?
- als ik blijf staan, blokkeer ik dan niets? (Goed opstellen op kruising)
- bij bocht maken in de spiegel kijken of er niets naast je zit (je scoopt zo een brommer van de weg bij uitzwaaien)

Binnen een kwartiertje had ik twee situaties waarbij ik vlot en zonder twijfelen kon doorrijden. Kennelijk vond de examinator dat voldoende.

Moet wel zeggen dat ik die ochtend had geleerd de combinatie snaarstrak achterwaarts op z'n plek te zetten. mrgreen.gif

Wat van de leerpunten?
- zoals al eerder aangegeven: het recht blijven bij voorsorteren voor afslaan (geen dode hoek in de spiegels)
- altijd proberen de combinatie linksaf (dus aan bestuurderskant) de bocht om te draaien achterwaarts
- blijven wisselen van spiegels bij achteruit rijden. Niet te lang in 1spiegel loeren. Heeft mij erg geholpen bij recht-achteruit rijden

Al met al een leerzaam ochtendje geweest.
Volkswagen Tiguan Allspace 1.5 TSI 150pk DSG Highline Business R (2020) + Knaus Südwind 500 TK (2003)

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Diny » vr 12 jun 2015 00:14

RE.gif
Dank voor de uitleg en alsnog gefeliciteerd met het halen van BE RE.gif
De tips komen redelijk overeen met de aanwijzingen die ik kreeg bij de les in de camper.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Knaus440 » vr 12 jun 2015 08:02

Ik heb het hele draadje nog maar weer eens doorgenomen, nuttig!
Elders, en ook in dit item, heb ik al eens aangegeven dat ik elk jaar voordat we op vakantie gaan,
met de auto en caravan een uurtje op een verlaten industrieterrein even de combi wil voelen.
Dus bochtje achteruit, recht achteruit, rotonde rijden, met 50 en 70 km/h aan komen rijden en dan zo snel mogelijk,
tot stilstand willen komen. Wel verantwoord uiteraard, want we willen wel op vakantie met onze Knaus. mrgreen.gif

Naast het idee van een extra cursus of bijscholing, ben ik hier altijd al erg tevreden mee.
Ik test dan ook gelijk of de oploop rem goed werkt, of de caravanrem niet (te snel) blokkeert, etc.
Oja, en af de kastjes dicht blijven natuurlijk awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Gelukkig zit op dat verlaten industrieterrein ook mijn caravanbedrijf.
Kan dus zo even onderdelen halen, of vragen stellen.
En in nood achterlaten voor reparatie.


Naast de hele, en terechte, discussie over zin en onzin E, vind ik dat ik zelf verantwoordelijk ben voor mijn rijgedrag met onze combi.
En daar hoort het "weer even voelen" voor we echt rijden, zeer zeker bij.
Voor we de 1e keer op vakantie gingen met de caravan, ik had wel ervaring met campers, kleine aanhanger en vouwwagen, hebben we op dat industrieterrein
met een andere ervaren caravan rijder, rond gereden.
En zeer praktische en bruikbare instructie gehad.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

cedicol
Berichten: 179
Lid geworden op: di 9 jun 2015 13:17
Locatie: Bellingen (Pepingen) Belgié

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door cedicol » vr 12 jun 2015 12:17

RE.gif
Dat is een mooi voorbeeldje. Goed dat je dat jaarlijks eens doet gaan rondtuffen op een parking. Als je voor de rest in het jaar nooit iets achter hebt hangen is dat zeker geen overbodige luxe. Het geeft je weer even gewenning en je voelt je meteen veel zekerder op de baan. thumbup.gif
Nissan Navara D40 2.5 Diesel 126Kw 171Pk 403Nm Koppel.
Sterckeman Starlett 470 PE Kids.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Knaus440 » vr 12 jun 2015 14:33

Is wel iets meer dan een paking whistle.gif
google maar eens op bedrijventerrein Messchenveld Assen.
Iets van 1,3 km bij 900meter. Een terrein met wegen, rotondes, en vooral in de weekenden geen verkeer!
Alleen op zaterdag een rijschool met van de BE aanhangers mrgreen.gif
En een auto met caravan. whistle.gif
En omdat het niet vol gebouwd is, heerlijk overzictelijk, geen stoepranden. Wel grasstroken naast de wegen!!

Kortom, misschien een voor-vakantie metingsplek met instructies voor noordelingen?
Er zit ook een goed caravanbedrijf. whistle.gif

Voorbeeld overzichtje:
Afbeelding
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Burgelijk
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 22 apr 2015 09:25
Locatie: Utrecht

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Burgelijk » di 23 jun 2015 17:57

Over de zin en onzin...
Vandaag een halve dag cursus gehad en aansluitend een examen voor BE.

- Een paar vragen over de regels en het kenteken... vragen die ik hier nooit gesteld heb zien worden (wat niemand zich dus afvraagt).
- Aankoppelen van de aanhanger en bij terugkomst weer afkoppelen.
- Rondje van max 15 minuten rijden met achteruit rijden ergens halverwege.

Enorm gelachen maar weinig geleerd behalve dan weer overdreven kijken en de handjes netjes op het stuur.
Volvo V70 2.0 5 cilinder full options (2013) - Dethleffs C'go 495 qsk met bijna alle opties (2015)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Daphne » di 23 jun 2015 17:59

RE.gif

En geslaagd?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Burgelijk
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 22 apr 2015 09:25
Locatie: Utrecht

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Burgelijk » di 23 jun 2015 18:18

ja wel geslaagd blij.gif
Volvo V70 2.0 5 cilinder full options (2013) - Dethleffs C'go 495 qsk met bijna alle opties (2015)

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Diny » di 23 jun 2015 19:30

RE.gif
Niet klagen maar manmoedig dragen en uiteindelijk slagen.
gefeliciteerd aflower.gif

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1199
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door fortissimo » di 23 jun 2015 19:50

Ik heb zelf geen E, maar doe soms de gekste dingen met de caravan (en eerder vouwwagen).
Haaks achteruit de vouwwagen in een parkeervak steken en na afkoppelen gewoon de auto er naast kunnen zetten.
Caravan tussen twee andere caravans achteruit inparkeren bij de stalling (doodeng ;)).
Op de camping de caravan achteruit tussen de struiken parkeren zodat hij na afkoppelen alleen opzij gedraaid hoeft te worden en staat.

Maar andere dingen lukken mij dan weer soms niet.
Een straat van nog geen 50 meter recht achteruit rijden met links in de lengterichting geparkeerde auto's en rechts haaks geparkeerde auto's afgewisseld met stenen schuurtjes.
De auto uit een niet gecontroleerde schaar halen zonder een (gevoelsmatig) groot stuk vooruit te moeten rijden.
Bij de caravanstalling rechtsaf wegrijden (https://goo.gl/maps/DQ5P9), ik heb dit geprobeerd i.v.m. wegwerkzaamheden maar moest achteruit de werf weer opsteken. Terwijl er altijd een hond losloopt, erg lastig...

Ik ben jaloers op mijn vader die BE, CE, DE had en de moeilijkste manouvres uithaalde met de grootste wagens.
Ik weet wel dat het zelf doen zorgt voor de beste manier van leren. "Je leert hoe je een auto moet rijden met rijles, maar je leert pas rijden als je een auto hebt" hoorde ik vroeger veel. Dat klopt denk ik wel, ook voor een aanhanger.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Micky » di 23 jun 2015 20:09

Burgelijk schreef:Over de zin en onzin...
Vandaag een halve dag cursus gehad en aansluitend een examen voor BE.

- Een paar vragen over de regels en het kenteken... vragen die ik hier nooit gesteld heb zien worden (wat niemand zich dus afvraagt).
- Aankoppelen van de aanhanger en bij terugkomst weer afkoppelen.
- Rondje van max 15 minuten rijden met achteruit rijden ergens halverwege.

Enorm gelachen maar weinig geleerd behalve dan weer overdreven kijken en de handjes netjes op het stuur.
Gefeliciteerd!

Welke vragen heb je het dan over die hier nooit gevraagd worden?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Burgelijk
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 22 apr 2015 09:25
Locatie: Utrecht

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Burgelijk » di 23 jun 2015 20:53

hoe hoog mag een lading zijn
hoe lang is de minimale combinatie om geen gebruik te mogen maken van meer als de eerste twee rijstroken
hoe lang mag de combinatie maximaal zijn
waar vind je de maximale kogeldruk van de kogel en waar van de aanhanger
vanaf hoe breed moet een aanhanger verlichting aan de voorzijde hebben
vanaf welke lengte lang zijn oranje lichten verplicht ipv reflectoren (aan de zijkant)
hoe zie je aan de achterkant dat je te maken hebt met een aanhanger
wat is de minimale kogeldruk

mag je bv twee motorblokken van 700 kilogram meenemen (aanhanger mocht maar 900kg lading hebben)
Antwoord toch ja omdat het busje lading mocht hebben en de aanhanger dus ook

.... dat waren zo'n beetje mijn vragen voor het rondje rijden, zullen dr nog meer zijn maar mn theorie was al om 0700 uur in de ochtend dus was niet helemaal wakker mrgreen.gif

nog wat vragen bij het voertuig wat je moet controleren.
wat controleer je aan de banden
wat controleer je aan de bevestiging van de koppeling
wat controleer je aan het chassis
welke 5 soorten verlichting heb je
wat controleer je aan de rem: oploop, kabel en de metalen schreef die onder de aanhanger door loopt
Volvo V70 2.0 5 cilinder full options (2013) - Dethleffs C'go 495 qsk met bijna alle opties (2015)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Micky » wo 24 jun 2015 08:58

RE.gif

Tja, een E is natuurlijk niet alleen maar voor de caravan, dus dat je een aantal vragen hier niet tegen komt snap ik, maar een aantal van jou vragen worden/ zijn hier echt wel gesteld hoor thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Leentje » wo 24 jun 2015 09:20

RE.gif RE.gif Op mijn examen E achter B zijn wel degelijk een aantal van die vragen gesteld. Zelf kijk ik swinters inmiddels ook naar de bovenkant van vrachtwagens en aanhangers: komt er ijs vanaf? Zo zijn er nog wel wat puntjes te noemen die mijn (rij) gedrag hebben beïnvloedt.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Kingpin1966 » wo 24 jun 2015 09:23

RE.gif
Toch loop ik mij af te vragen hoeveel BE bezitters bovenstaande controlepunten ook daadwerkelijk uitvoeren. scratch.gif
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18817
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Hobby Linka » wo 24 jun 2015 10:20

In ieder geval een, en dat ben ik. Zo controleer ik ook minimaal een keer in de week de vloeistoffen van de auto. Waarschijnlijk een tik die ik heb overgehouden van de periode dat in nog brandweerchauffeur was en in mijn dienstweek dagelijks dit soort controles moest uitvoeren.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Kingpin1966 » wo 24 jun 2015 11:28

RE.gif
Een gezonde tik, een brandweerauto kan geen pech gebruiken. Dat kost mensenlevens.
Ik weet toevallig dat het er bij een donkerbruin koeriersbedrijf net zo aan toe gaat.
Van alle bestelbusjes en vrachtwagens staat bij aankomst op het magazijn de motorkap open.
En nog voor dat er 1 motor gestart word moeten eerst alle vloeistoffen gecontroleerd zijn.
En oei als je daar van afwijkt...........

Maar ik denk dat van bovengenoemde controlepunten de meesten niet verder komen dan alleen de banden.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Micky » wo 24 jun 2015 12:15

RE.gif

Bij dat bedrijf mag je ook geen gezichtshaar hebben mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ralf83d
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 15 jun 2015 18:07
Locatie: Terneuzen

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Ralf83d » wo 24 jun 2015 15:01

Ik ben persoonlijk van mening dat voor mensen die caravan rijden een paar lesje E achter B geen kwaad kan. Zeker omdat mensen vaak maar paar keer per jaar rijden met een caravan of aanhanger. Zo leer je ook vaak wat basis dingen over manouvreren met het compleet spel.
Zolang je onder het toe gestane limiet blijft qua gewicht zou ik enkel zeggen paar een les of 2 maar rij je met zwaarder geschut pak gewoon heb complete pakket.
Een ander voordeel is vaak ook mocht je betrokken raken bij een ongeval in het buitenland dat de aantekening E vaak wel gewaardeerd wordt omdat het aangeeft dat je er wel iets voor gevolgd hebt. (Persoonlijke ervaring)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mazda 5 2.0 CiTD 110pk en 310nm, wilk 500 100 de luxe 1994

Burgelijk
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 22 apr 2015 09:25
Locatie: Utrecht

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Burgelijk » wo 24 jun 2015 16:02

Slecht was het zeker!

Ik kan niet voor anderen praten aangezien ik niet weet hoe zeker een ieder op de weg is en alle regels goed weet.
Persoonlijk was het voor mij weer een bewustwording; even in de spiegels kijken voor je optrekt. Bij bochten voordat je gaat draaien en je eigen zicht ontneemt even eerst goed kijken. Hoe simpel ook maar kijken was het belangrijkste onderdeel naast het netjes rijden en bij kruisingen zorgen dat je niets blokkeert met je combinatie. Voor mij persoonlijk was het een lesje bewustwording en weer netjes rijden ipv veel over de beheersing geleerd te hebben.

Losse lessen waren nergens in Utrecht eo mogelijk. De 1-dagscursus met examen en examengarantie a 500,- is wat vrijwel elke rijschool wilde aanbieden. Geen spijt van gehad hoor want het heeft zijn nut gehad. Zelf had ik alleen het idee dat ik meer tips zou krijgen over de beheersing van de combinatie. Hierin heb ik niets nieuws geleerd.
Volvo V70 2.0 5 cilinder full options (2013) - Dethleffs C'go 495 qsk met bijna alle opties (2015)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Micky » wo 24 jun 2015 16:33

RE.gif

Daarvoor kun je natuurlijk altijd een ANWB cursus volgen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”