Zin en/of onzin van het E rijbewijs
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
Ik denk als ik alles zo lees dat de mensen die E hebben moeten halen, meer overtuigd zijn van het nut dan de mensen die hem erbij kregen, wel logisch ook eigenlijk, als je geen "E" les hebt gehad weet je ook niet wat je mist of gemist hebt aan "leerschool"
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
Dat denk ik ook een voorbeeld van een tip toen ik afreed voor E achter B:
Normaal is ik naar een kruising rijd zet ik op het laatste moment mijn wielen iets in de goede richting.
Het probleem is dan dat je een dode hoek maakt, tips die veel inzicht geven.
Reed al jaren met open aanhangers maar daar kijk je overheen, kleine kinderen niet overigens.
Ja ik ben voorstander van zo'n lesdag en zie dat liever uitgebreid worden met bijvoorbeeld uitleg over belading etc.
Het examen is mij te commercieel juist omdat er diverse belangrijke zaken niet worden behandeld.
Normaal is ik naar een kruising rijd zet ik op het laatste moment mijn wielen iets in de goede richting.
Het probleem is dan dat je een dode hoek maakt, tips die veel inzicht geven.
Reed al jaren met open aanhangers maar daar kijk je overheen, kleine kinderen niet overigens.
Ja ik ben voorstander van zo'n lesdag en zie dat liever uitgebreid worden met bijvoorbeeld uitleg over belading etc.
Het examen is mij te commercieel juist omdat er diverse belangrijke zaken niet worden behandeld.
Groet Arnold
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
Mijn rij-instructeur gaf aan dat de meesten zakken op het vóóruit rijden.Diny schreef: En er kunnen zich op de openbare weg ook obstakels bevinden, die achteruitrijden noodzakelijk maken.
En dat achteruitrijden, al of niet met bocht, is m.i. het lastigste.
Ik heb een anderhalve maand geleden mijn BE gehaald.
Een ochtend rijden, veel situaties oefenen, waaronder ook achteruit rijden. En veel geleerd.
En uiteindelijk geslaagd zonder ook maar een centimeter achteruit te (hoeven) rijden.
Volkswagen Tiguan Allspace 1.5 TSI 150pk DSG Highline Business R (2020) + Knaus Südwind 500 TK (2003)
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
RE.gif
De man zal het ongetwijfeld beter weten dan ik. Heeft hij ook uitleg gegeven waarom er mensen zakken op vooruit rijden?
Jij hoefde niet achteruit te rijden. Welke lastige verrichtingen heb je wel gedaan?
De man zal het ongetwijfeld beter weten dan ik. Heeft hij ook uitleg gegeven waarom er mensen zakken op vooruit rijden?
Jij hoefde niet achteruit te rijden. Welke lastige verrichtingen heb je wel gedaan?
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
RE.gif
Vooral het kijken, denk ik.
En je plaats op de weg kennen. Bijvoorbeeld als je bij een drukke weg komt en de weg op moet. Dan moet je met een caravan erachter heel wat meer kijken dan bij alleen de auto:
- red ik het om er tussen te komen?
- als ik blijf staan, blokkeer ik dan niets? (Goed opstellen op kruising)
- bij bocht maken in de spiegel kijken of er niets naast je zit (je scoopt zo een brommer van de weg bij uitzwaaien)
Binnen een kwartiertje had ik twee situaties waarbij ik vlot en zonder twijfelen kon doorrijden. Kennelijk vond de examinator dat voldoende.
Moet wel zeggen dat ik die ochtend had geleerd de combinatie snaarstrak achterwaarts op z'n plek te zetten.
Wat van de leerpunten?
- zoals al eerder aangegeven: het recht blijven bij voorsorteren voor afslaan (geen dode hoek in de spiegels)
- altijd proberen de combinatie linksaf (dus aan bestuurderskant) de bocht om te draaien achterwaarts
- blijven wisselen van spiegels bij achteruit rijden. Niet te lang in 1spiegel loeren. Heeft mij erg geholpen bij recht-achteruit rijden
Al met al een leerzaam ochtendje geweest.
Vooral het kijken, denk ik.
En je plaats op de weg kennen. Bijvoorbeeld als je bij een drukke weg komt en de weg op moet. Dan moet je met een caravan erachter heel wat meer kijken dan bij alleen de auto:
- red ik het om er tussen te komen?
- als ik blijf staan, blokkeer ik dan niets? (Goed opstellen op kruising)
- bij bocht maken in de spiegel kijken of er niets naast je zit (je scoopt zo een brommer van de weg bij uitzwaaien)
Binnen een kwartiertje had ik twee situaties waarbij ik vlot en zonder twijfelen kon doorrijden. Kennelijk vond de examinator dat voldoende.
Moet wel zeggen dat ik die ochtend had geleerd de combinatie snaarstrak achterwaarts op z'n plek te zetten.
Wat van de leerpunten?
- zoals al eerder aangegeven: het recht blijven bij voorsorteren voor afslaan (geen dode hoek in de spiegels)
- altijd proberen de combinatie linksaf (dus aan bestuurderskant) de bocht om te draaien achterwaarts
- blijven wisselen van spiegels bij achteruit rijden. Niet te lang in 1spiegel loeren. Heeft mij erg geholpen bij recht-achteruit rijden
Al met al een leerzaam ochtendje geweest.
Volkswagen Tiguan Allspace 1.5 TSI 150pk DSG Highline Business R (2020) + Knaus Südwind 500 TK (2003)
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
RE.gif
Dank voor de uitleg en alsnog gefeliciteerd met het halen van BE RE.gif
De tips komen redelijk overeen met de aanwijzingen die ik kreeg bij de les in de camper.
Dank voor de uitleg en alsnog gefeliciteerd met het halen van BE RE.gif
De tips komen redelijk overeen met de aanwijzingen die ik kreeg bij de les in de camper.
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
Ik heb het hele draadje nog maar weer eens doorgenomen, nuttig!
Elders, en ook in dit item, heb ik al eens aangegeven dat ik elk jaar voordat we op vakantie gaan,
met de auto en caravan een uurtje op een verlaten industrieterrein even de combi wil voelen.
Dus bochtje achteruit, recht achteruit, rotonde rijden, met 50 en 70 km/h aan komen rijden en dan zo snel mogelijk,
tot stilstand willen komen. Wel verantwoord uiteraard, want we willen wel op vakantie met onze Knaus.
Naast het idee van een extra cursus of bijscholing, ben ik hier altijd al erg tevreden mee.
Ik test dan ook gelijk of de oploop rem goed werkt, of de caravanrem niet (te snel) blokkeert, etc.
Oja, en af de kastjes dicht blijven natuurlijk
Gelukkig zit op dat verlaten industrieterrein ook mijn caravanbedrijf.
Kan dus zo even onderdelen halen, of vragen stellen.
En in nood achterlaten voor reparatie.
Naast de hele, en terechte, discussie over zin en onzin E, vind ik dat ik zelf verantwoordelijk ben voor mijn rijgedrag met onze combi.
En daar hoort het "weer even voelen" voor we echt rijden, zeer zeker bij.
Voor we de 1e keer op vakantie gingen met de caravan, ik had wel ervaring met campers, kleine aanhanger en vouwwagen, hebben we op dat industrieterrein
met een andere ervaren caravan rijder, rond gereden.
En zeer praktische en bruikbare instructie gehad.
Elders, en ook in dit item, heb ik al eens aangegeven dat ik elk jaar voordat we op vakantie gaan,
met de auto en caravan een uurtje op een verlaten industrieterrein even de combi wil voelen.
Dus bochtje achteruit, recht achteruit, rotonde rijden, met 50 en 70 km/h aan komen rijden en dan zo snel mogelijk,
tot stilstand willen komen. Wel verantwoord uiteraard, want we willen wel op vakantie met onze Knaus.
Naast het idee van een extra cursus of bijscholing, ben ik hier altijd al erg tevreden mee.
Ik test dan ook gelijk of de oploop rem goed werkt, of de caravanrem niet (te snel) blokkeert, etc.
Oja, en af de kastjes dicht blijven natuurlijk
Gelukkig zit op dat verlaten industrieterrein ook mijn caravanbedrijf.
Kan dus zo even onderdelen halen, of vragen stellen.
En in nood achterlaten voor reparatie.
Naast de hele, en terechte, discussie over zin en onzin E, vind ik dat ik zelf verantwoordelijk ben voor mijn rijgedrag met onze combi.
En daar hoort het "weer even voelen" voor we echt rijden, zeer zeker bij.
Voor we de 1e keer op vakantie gingen met de caravan, ik had wel ervaring met campers, kleine aanhanger en vouwwagen, hebben we op dat industrieterrein
met een andere ervaren caravan rijder, rond gereden.
En zeer praktische en bruikbare instructie gehad.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
RE.gif
Dat is een mooi voorbeeldje. Goed dat je dat jaarlijks eens doet gaan rondtuffen op een parking. Als je voor de rest in het jaar nooit iets achter hebt hangen is dat zeker geen overbodige luxe. Het geeft je weer even gewenning en je voelt je meteen veel zekerder op de baan.
Dat is een mooi voorbeeldje. Goed dat je dat jaarlijks eens doet gaan rondtuffen op een parking. Als je voor de rest in het jaar nooit iets achter hebt hangen is dat zeker geen overbodige luxe. Het geeft je weer even gewenning en je voelt je meteen veel zekerder op de baan.
Nissan Navara D40 2.5 Diesel 126Kw 171Pk 403Nm Koppel.
Sterckeman Starlett 470 PE Kids.
Sterckeman Starlett 470 PE Kids.
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
Is wel iets meer dan een paking
google maar eens op bedrijventerrein Messchenveld Assen.
Iets van 1,3 km bij 900meter. Een terrein met wegen, rotondes, en vooral in de weekenden geen verkeer!
Alleen op zaterdag een rijschool met van de BE aanhangers
En een auto met caravan.
En omdat het niet vol gebouwd is, heerlijk overzictelijk, geen stoepranden. Wel grasstroken naast de wegen!!
Kortom, misschien een voor-vakantie metingsplek met instructies voor noordelingen?
Er zit ook een goed caravanbedrijf.
Voorbeeld overzichtje:
google maar eens op bedrijventerrein Messchenveld Assen.
Iets van 1,3 km bij 900meter. Een terrein met wegen, rotondes, en vooral in de weekenden geen verkeer!
Alleen op zaterdag een rijschool met van de BE aanhangers
En een auto met caravan.
En omdat het niet vol gebouwd is, heerlijk overzictelijk, geen stoepranden. Wel grasstroken naast de wegen!!
Kortom, misschien een voor-vakantie metingsplek met instructies voor noordelingen?
Er zit ook een goed caravanbedrijf.
Voorbeeld overzichtje:
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
Over de zin en onzin...
Vandaag een halve dag cursus gehad en aansluitend een examen voor BE.
- Een paar vragen over de regels en het kenteken... vragen die ik hier nooit gesteld heb zien worden (wat niemand zich dus afvraagt).
- Aankoppelen van de aanhanger en bij terugkomst weer afkoppelen.
- Rondje van max 15 minuten rijden met achteruit rijden ergens halverwege.
Enorm gelachen maar weinig geleerd behalve dan weer overdreven kijken en de handjes netjes op het stuur.
Vandaag een halve dag cursus gehad en aansluitend een examen voor BE.
- Een paar vragen over de regels en het kenteken... vragen die ik hier nooit gesteld heb zien worden (wat niemand zich dus afvraagt).
- Aankoppelen van de aanhanger en bij terugkomst weer afkoppelen.
- Rondje van max 15 minuten rijden met achteruit rijden ergens halverwege.
Enorm gelachen maar weinig geleerd behalve dan weer overdreven kijken en de handjes netjes op het stuur.
Volvo V70 2.0 5 cilinder full options (2013) - Dethleffs C'go 495 qsk met bijna alle opties (2015)
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
RE.gif
En geslaagd?
En geslaagd?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
ja wel geslaagd
Volvo V70 2.0 5 cilinder full options (2013) - Dethleffs C'go 495 qsk met bijna alle opties (2015)
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
RE.gif
Niet klagen maar manmoedig dragen en uiteindelijk slagen.
gefeliciteerd
Niet klagen maar manmoedig dragen en uiteindelijk slagen.
gefeliciteerd
- fortissimo
- Berichten: 1220
- Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
Ik heb zelf geen E, maar doe soms de gekste dingen met de caravan (en eerder vouwwagen).
Haaks achteruit de vouwwagen in een parkeervak steken en na afkoppelen gewoon de auto er naast kunnen zetten.
Caravan tussen twee andere caravans achteruit inparkeren bij de stalling (doodeng ;)).
Op de camping de caravan achteruit tussen de struiken parkeren zodat hij na afkoppelen alleen opzij gedraaid hoeft te worden en staat.
Maar andere dingen lukken mij dan weer soms niet.
Een straat van nog geen 50 meter recht achteruit rijden met links in de lengterichting geparkeerde auto's en rechts haaks geparkeerde auto's afgewisseld met stenen schuurtjes.
De auto uit een niet gecontroleerde schaar halen zonder een (gevoelsmatig) groot stuk vooruit te moeten rijden.
Bij de caravanstalling rechtsaf wegrijden (https://goo.gl/maps/DQ5P9), ik heb dit geprobeerd i.v.m. wegwerkzaamheden maar moest achteruit de werf weer opsteken. Terwijl er altijd een hond losloopt, erg lastig...
Ik ben jaloers op mijn vader die BE, CE, DE had en de moeilijkste manouvres uithaalde met de grootste wagens.
Ik weet wel dat het zelf doen zorgt voor de beste manier van leren. "Je leert hoe je een auto moet rijden met rijles, maar je leert pas rijden als je een auto hebt" hoorde ik vroeger veel. Dat klopt denk ik wel, ook voor een aanhanger.
Haaks achteruit de vouwwagen in een parkeervak steken en na afkoppelen gewoon de auto er naast kunnen zetten.
Caravan tussen twee andere caravans achteruit inparkeren bij de stalling (doodeng ;)).
Op de camping de caravan achteruit tussen de struiken parkeren zodat hij na afkoppelen alleen opzij gedraaid hoeft te worden en staat.
Maar andere dingen lukken mij dan weer soms niet.
Een straat van nog geen 50 meter recht achteruit rijden met links in de lengterichting geparkeerde auto's en rechts haaks geparkeerde auto's afgewisseld met stenen schuurtjes.
De auto uit een niet gecontroleerde schaar halen zonder een (gevoelsmatig) groot stuk vooruit te moeten rijden.
Bij de caravanstalling rechtsaf wegrijden (https://goo.gl/maps/DQ5P9), ik heb dit geprobeerd i.v.m. wegwerkzaamheden maar moest achteruit de werf weer opsteken. Terwijl er altijd een hond losloopt, erg lastig...
Ik ben jaloers op mijn vader die BE, CE, DE had en de moeilijkste manouvres uithaalde met de grootste wagens.
Ik weet wel dat het zelf doen zorgt voor de beste manier van leren. "Je leert hoe je een auto moet rijden met rijles, maar je leert pas rijden als je een auto hebt" hoorde ik vroeger veel. Dat klopt denk ik wel, ook voor een aanhanger.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
Gefeliciteerd!Burgelijk schreef:Over de zin en onzin...
Vandaag een halve dag cursus gehad en aansluitend een examen voor BE.
- Een paar vragen over de regels en het kenteken... vragen die ik hier nooit gesteld heb zien worden (wat niemand zich dus afvraagt).
- Aankoppelen van de aanhanger en bij terugkomst weer afkoppelen.
- Rondje van max 15 minuten rijden met achteruit rijden ergens halverwege.
Enorm gelachen maar weinig geleerd behalve dan weer overdreven kijken en de handjes netjes op het stuur.
Welke vragen heb je het dan over die hier nooit gevraagd worden?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
hoe hoog mag een lading zijn
hoe lang is de minimale combinatie om geen gebruik te mogen maken van meer als de eerste twee rijstroken
hoe lang mag de combinatie maximaal zijn
waar vind je de maximale kogeldruk van de kogel en waar van de aanhanger
vanaf hoe breed moet een aanhanger verlichting aan de voorzijde hebben
vanaf welke lengte lang zijn oranje lichten verplicht ipv reflectoren (aan de zijkant)
hoe zie je aan de achterkant dat je te maken hebt met een aanhanger
wat is de minimale kogeldruk
mag je bv twee motorblokken van 700 kilogram meenemen (aanhanger mocht maar 900kg lading hebben)
Antwoord toch ja omdat het busje lading mocht hebben en de aanhanger dus ook
.... dat waren zo'n beetje mijn vragen voor het rondje rijden, zullen dr nog meer zijn maar mn theorie was al om 0700 uur in de ochtend dus was niet helemaal wakker
nog wat vragen bij het voertuig wat je moet controleren.
wat controleer je aan de banden
wat controleer je aan de bevestiging van de koppeling
wat controleer je aan het chassis
welke 5 soorten verlichting heb je
wat controleer je aan de rem: oploop, kabel en de metalen schreef die onder de aanhanger door loopt
hoe lang is de minimale combinatie om geen gebruik te mogen maken van meer als de eerste twee rijstroken
hoe lang mag de combinatie maximaal zijn
waar vind je de maximale kogeldruk van de kogel en waar van de aanhanger
vanaf hoe breed moet een aanhanger verlichting aan de voorzijde hebben
vanaf welke lengte lang zijn oranje lichten verplicht ipv reflectoren (aan de zijkant)
hoe zie je aan de achterkant dat je te maken hebt met een aanhanger
wat is de minimale kogeldruk
mag je bv twee motorblokken van 700 kilogram meenemen (aanhanger mocht maar 900kg lading hebben)
Antwoord toch ja omdat het busje lading mocht hebben en de aanhanger dus ook
.... dat waren zo'n beetje mijn vragen voor het rondje rijden, zullen dr nog meer zijn maar mn theorie was al om 0700 uur in de ochtend dus was niet helemaal wakker
nog wat vragen bij het voertuig wat je moet controleren.
wat controleer je aan de banden
wat controleer je aan de bevestiging van de koppeling
wat controleer je aan het chassis
welke 5 soorten verlichting heb je
wat controleer je aan de rem: oploop, kabel en de metalen schreef die onder de aanhanger door loopt
Volvo V70 2.0 5 cilinder full options (2013) - Dethleffs C'go 495 qsk met bijna alle opties (2015)
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
RE.gif
Tja, een E is natuurlijk niet alleen maar voor de caravan, dus dat je een aantal vragen hier niet tegen komt snap ik, maar een aantal van jou vragen worden/ zijn hier echt wel gesteld hoor
Tja, een E is natuurlijk niet alleen maar voor de caravan, dus dat je een aantal vragen hier niet tegen komt snap ik, maar een aantal van jou vragen worden/ zijn hier echt wel gesteld hoor
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
RE.gif RE.gif Op mijn examen E achter B zijn wel degelijk een aantal van die vragen gesteld. Zelf kijk ik swinters inmiddels ook naar de bovenkant van vrachtwagens en aanhangers: komt er ijs vanaf? Zo zijn er nog wel wat puntjes te noemen die mijn (rij) gedrag hebben beïnvloedt.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....
- Kingpin1966
- Erelid
- Berichten: 5657
- Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
- Locatie: Heerhugowaard
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
RE.gif
Toch loop ik mij af te vragen hoeveel BE bezitters bovenstaande controlepunten ook daadwerkelijk uitvoeren.
Toch loop ik mij af te vragen hoeveel BE bezitters bovenstaande controlepunten ook daadwerkelijk uitvoeren.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18953
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
In ieder geval een, en dat ben ik. Zo controleer ik ook minimaal een keer in de week de vloeistoffen van de auto. Waarschijnlijk een tik die ik heb overgehouden van de periode dat in nog brandweerchauffeur was en in mijn dienstweek dagelijks dit soort controles moest uitvoeren.
Andre
Andre
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
- Kingpin1966
- Erelid
- Berichten: 5657
- Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
- Locatie: Heerhugowaard
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
RE.gif
Een gezonde tik, een brandweerauto kan geen pech gebruiken. Dat kost mensenlevens.
Ik weet toevallig dat het er bij een donkerbruin koeriersbedrijf net zo aan toe gaat.
Van alle bestelbusjes en vrachtwagens staat bij aankomst op het magazijn de motorkap open.
En nog voor dat er 1 motor gestart word moeten eerst alle vloeistoffen gecontroleerd zijn.
En oei als je daar van afwijkt...........
Maar ik denk dat van bovengenoemde controlepunten de meesten niet verder komen dan alleen de banden.
Een gezonde tik, een brandweerauto kan geen pech gebruiken. Dat kost mensenlevens.
Ik weet toevallig dat het er bij een donkerbruin koeriersbedrijf net zo aan toe gaat.
Van alle bestelbusjes en vrachtwagens staat bij aankomst op het magazijn de motorkap open.
En nog voor dat er 1 motor gestart word moeten eerst alle vloeistoffen gecontroleerd zijn.
En oei als je daar van afwijkt...........
Maar ik denk dat van bovengenoemde controlepunten de meesten niet verder komen dan alleen de banden.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
RE.gif
Bij dat bedrijf mag je ook geen gezichtshaar hebben
Bij dat bedrijf mag je ook geen gezichtshaar hebben
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
Ik ben persoonlijk van mening dat voor mensen die caravan rijden een paar lesje E achter B geen kwaad kan. Zeker omdat mensen vaak maar paar keer per jaar rijden met een caravan of aanhanger. Zo leer je ook vaak wat basis dingen over manouvreren met het compleet spel.
Zolang je onder het toe gestane limiet blijft qua gewicht zou ik enkel zeggen paar een les of 2 maar rij je met zwaarder geschut pak gewoon heb complete pakket.
Een ander voordeel is vaak ook mocht je betrokken raken bij een ongeval in het buitenland dat de aantekening E vaak wel gewaardeerd wordt omdat het aangeeft dat je er wel iets voor gevolgd hebt. (Persoonlijke ervaring)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zolang je onder het toe gestane limiet blijft qua gewicht zou ik enkel zeggen paar een les of 2 maar rij je met zwaarder geschut pak gewoon heb complete pakket.
Een ander voordeel is vaak ook mocht je betrokken raken bij een ongeval in het buitenland dat de aantekening E vaak wel gewaardeerd wordt omdat het aangeeft dat je er wel iets voor gevolgd hebt. (Persoonlijke ervaring)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mazda 5 2.0 CiTD 110pk en 310nm, wilk 500 100 de luxe 1994
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
Slecht was het zeker!
Ik kan niet voor anderen praten aangezien ik niet weet hoe zeker een ieder op de weg is en alle regels goed weet.
Persoonlijk was het voor mij weer een bewustwording; even in de spiegels kijken voor je optrekt. Bij bochten voordat je gaat draaien en je eigen zicht ontneemt even eerst goed kijken. Hoe simpel ook maar kijken was het belangrijkste onderdeel naast het netjes rijden en bij kruisingen zorgen dat je niets blokkeert met je combinatie. Voor mij persoonlijk was het een lesje bewustwording en weer netjes rijden ipv veel over de beheersing geleerd te hebben.
Losse lessen waren nergens in Utrecht eo mogelijk. De 1-dagscursus met examen en examengarantie a 500,- is wat vrijwel elke rijschool wilde aanbieden. Geen spijt van gehad hoor want het heeft zijn nut gehad. Zelf had ik alleen het idee dat ik meer tips zou krijgen over de beheersing van de combinatie. Hierin heb ik niets nieuws geleerd.
Ik kan niet voor anderen praten aangezien ik niet weet hoe zeker een ieder op de weg is en alle regels goed weet.
Persoonlijk was het voor mij weer een bewustwording; even in de spiegels kijken voor je optrekt. Bij bochten voordat je gaat draaien en je eigen zicht ontneemt even eerst goed kijken. Hoe simpel ook maar kijken was het belangrijkste onderdeel naast het netjes rijden en bij kruisingen zorgen dat je niets blokkeert met je combinatie. Voor mij persoonlijk was het een lesje bewustwording en weer netjes rijden ipv veel over de beheersing geleerd te hebben.
Losse lessen waren nergens in Utrecht eo mogelijk. De 1-dagscursus met examen en examengarantie a 500,- is wat vrijwel elke rijschool wilde aanbieden. Geen spijt van gehad hoor want het heeft zijn nut gehad. Zelf had ik alleen het idee dat ik meer tips zou krijgen over de beheersing van de combinatie. Hierin heb ik niets nieuws geleerd.
Volvo V70 2.0 5 cilinder full options (2013) - Dethleffs C'go 495 qsk met bijna alle opties (2015)
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
RE.gif
Daarvoor kun je natuurlijk altijd een ANWB cursus volgen.
Daarvoor kun je natuurlijk altijd een ANWB cursus volgen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB