Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?

Wanneer E achter B?
Basp
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 8 jan 2014 08:09

Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?

Bericht door Basp » za 18 jan 2014 12:19

Ik snap de regels voor het BE rijbewijs, maar het komt soms wel vreemd over. Ik ben aan het kijken naar een nieuwe auto. Neem nu bijvoorbeeld de Citroen C4 Grand Picasso. Daarbij staat hetvolgende:

massa ledig voertuig 1295
nuttige belasting 855
max toelaatbaar gewicht 2150
max aanhanger geremd 1500

op basis van bovenstaande zou rijbewijs BE nodig zijn. (Klopt toch?)

maar er staat ook:
max massa combinatie 3350

Ik mag dus nooit rijden met de auto en een caravan waarbij de totale combinatie boven de 3500 kg komt. Waarom zou ik dan een BE nodig hebben? Dat zou toch alleen nodig zijn omdat de combinatie boven de 3500kg uit zou kunnen komen. scratch.gif

Ik ben benieuwd wat jullie er van denken.

Groeten,
Bas
Knaus 550 KU (2004)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?

Bericht door Daphne » za 18 jan 2014 12:30

Op papier kan je wel BE nodig hebben. Je aanhanger mag 1500 wegen. Dat je dan de auto of caravan minder mag beladen voor het Max treingewicht doet er niet toe.

Je kunt dus een keuze maken voor de zwaardere aanhanger en toch rekening houden met het Max treingewicht door de auto niet of minder te beladen. De mogelijkheid om met een BE combi op pad te gaan met deze auto bestaat dus wel.

Die Max massa (treingewicht) is het werkelijk gewogen gewicht. Bepaling van het benodigd rijbewijs is een papierenkwestie.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?

Bericht door Meenhoes » za 18 jan 2014 12:49

Dat je max massa van de combinatie maar 3350kg mag zijn heeft waarschijnlijk te maken met de remcapiciteit van de auto en misschien nog andere technische aspecten weenie.gif

Vraag me trouwens wel af waar je de 'max massa combinatie' vandaan haalt want ik kan dat bij mij op de kentekenpapieren nergens vinden scratch.gif
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?

Bericht door Hobby Linka » za 18 jan 2014 13:00

De maximale massa combinatie staat nergens. Als ik naar mijn wagen kijk staat er:

Maximale massa voertuig 1975 kg.
Maximale massa aanhanger geremd 1400 kg.

Trein massa is dan 1975 + 1400 = 3375 kg.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?

Bericht door jackt » za 18 jan 2014 13:25

RE.gif Kijk je dan naar de papieren of de wagen zelf? Meestal staat op het typeplaatje van de auto de maximale treinmassa vermeld.
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Rijk

Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?

Bericht door Rijk » za 18 jan 2014 13:35

Dat maximale treingewicht staat op een plaatje met gewichten, onder de motorkap. Daarnaast staat het in het zelden gelezen boekje dat je bij aflevering krijgt, ook wel gebruiksinstructie-boekje genoemd. Soms vind je het ook terug in de technische gegevens van de verkoopbrochure.

Het is een verschijnsel dat zich vooral voordoet bij Franse auto's of een afgeleide, zoals Dacia. Ik heb me ooit laten wijs maken dat het met name betrekking heeft op de beperkingen van de aandrijftrein.

Onderstaande link geeft wellicht wat duidelijkheid. Europese regels zeggen dat ten minste 5 keer binnen beperkte tijd tegen een helling van 12% moet worden opgetrokken en tot stilstand worden gebracht.

http://www.kamperen-informatie.nl/treka ... ingewicht/

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?

Bericht door Hobby Linka » za 18 jan 2014 14:18

jackt schreef:RE.gif Kijk je dan naar de papieren of de wagen zelf? Meestal staat op het typeplaatje van de auto de maximale treinmassa vermeld.

Gewoon de gegevens op het kentekenbewijs bij elkaar optellen.

Je kunt ook de gegeves opvragen bij het RDW. Kijk dan bij gewichten.

Andre.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?

Bericht door Meenhoes » za 18 jan 2014 14:28

RE.gif

Bij TS zit daar dus verschil in

Max massa combinatie: 3350kg

Max toelaatbaar gewicht: 2150kg + max aanhanger geremd: 1500kg is samen 3650kg en in de verkoopbrochure zal dus waarschijnlijk de max massa combinatie staan van 3350kg.

De vrouw is net terug van het werk dus ik ga zo eens even onder de motorkap kijken
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?

Bericht door Daphne » za 18 jan 2014 14:54

RE.gif
Bij VW zul je geen verschil vinden. Daar is de optelsom van auto + aanhanger gelijk aan Max treinmassa.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

arnovariante

Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?

Bericht door arnovariante » za 18 jan 2014 14:55

Het is dus niet een kwestie van dom de cijfers op het kenteken bij elkaar optellen!
Wat de max treinmassa mag zijn staat ook niet op het kenteken maar vaak in de handleiding van een auto en op het plaatje wat op het chassis zit ergens. Bij de ene auto onder de motorkap bij een andere ergens in het interieur.
Bij veel Franse auto's kom je idd tegen dat een rekensommetje je leert dat je nog maar heel weinig laadvermogen hebt als je kijkt naar de max treinmassa.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?

Bericht door Hobby Linka » za 18 jan 2014 15:34

Begrijp ik het dus verkeerd? Als ik gecontroleerd wordt kijkt met naar de kentekenpapieren. Niet naar een folder van de trekkende auto. Op mijn chassisnummer staat alleen een chassisnummer en geen max treinmassa.

De enige beperking zou de trekhaak kunnen zijn. Deze zit er af fabriek onder en kan geen typeplaatje vinden. Ik hou het dus gewoon op de gegevens op de kenteken papieren.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?

Bericht door Daphne » za 18 jan 2014 15:50

RE.gif

Je kijkt niet verkeerd hoor. Bij aanhouding wordt alleen naar kentekenpapieren gekeken. In de verkeersregels staat niets over het houden aan treingewicht. Dat is een fabrieksding. De fabrikant garandeert tot dit maximum.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

arnovariante

Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?

Bericht door arnovariante » za 18 jan 2014 16:05

RE.gif thumbup.gif

@Hobbylinka,
Ik heb het ook niet over het chassis nummer maar het plaatje wat ergens zit waarop staat wat de auto leeg weegt en wat hij max mag wegen, wat hij mag trekken staat daar ook op. En dus ook wat het max treingewicht mag zijn.

En ik heb wel eens gezien bij een of ander programma op TV (wegmisbruikers of zo) dat er door de controlerende heren op dit plaatje werd gekeken omdat de bestuurder zijn kentekenbewijs niet bij zich had.....

Signmaker

Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?

Bericht door Signmaker » za 18 jan 2014 16:56

Daphne schreef:RE.gif

Je kijkt niet verkeerd hoor. Bij aanhouding wordt alleen naar kentekenpapieren gekeken. In de verkeersregels staat niets over het houden aan treingewicht. Dat is een fabrieksding. De fabrikant garandeert tot dit maximum.
Volgens mij zit je er een beetje naast Daphne..

Stel MtM is 3400 KG

auto mag totaal 2200 KG wegen
Hij mag 1500 KG Trekken
zou je in theorie 3700 KG mogen zijn toch ?
echter heeft je auto maar een typegoedkeuring van 3400 KG dan dien je je hier toch aan te houden ? of zie ik het nu verkeerd...

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?

Bericht door Daphne » za 18 jan 2014 18:28

RE.gif
Het is verstandig om je er aan te houden. De fabrikant geeft dit niet voor niets op. Maar in de Wegenverkeerswet of verkeersreglement kom je dit niet tegen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Signmaker

Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?

Bericht door Signmaker » za 18 jan 2014 18:56

RE.gif
(http://maxius.nl/)
Artikel 5.18.18a 1. Als in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs van personenauto’s een maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, dan mag: a. de totale massa van aanhangwagens met een bedrijfsrem, b. de som van de aslasten van autonome aanhangwagens met een bedrijfsrem, of c. de som van de aslasten of de aslast in combinatie met een positieve koppelingsdruk van middenasaanhangwagens met een bedrijfsrem,
achter die personenauto’s maximaal 3.500 kg bedragen en daarbij de laagste van de volgende waarden niet overschrijden: 1°. de maximum te trekken massa aanhangwagen zoals die in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld; 2°. de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de constructie van het trekkend voertuig;
Ik lees hier uit dat het niet mag volgens de wet, toch ? aflower.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?

Bericht door Daphne » za 18 jan 2014 19:03

RE.gif

Ik kan er niets vinden over overschrijden van treinmassa. Alleen maximum trekgewicht. In het voorbeeld van TS is dat 1500 kg. Die mag niet worden overschreden.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Basp
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 8 jan 2014 08:09

Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?

Bericht door Basp » za 18 jan 2014 19:38

Dank jullie voor alle reacties. Hieruit begrijp ik dat een BE rijbewijs toch echt nodig is.

De reden waarom een BE rijbewijs is ingevoerd, is om mensen die met een zware combinatie rijden te verplichten een opleiding gevolgd te hebben. Daarom vind ik het soms raar dat er naar MTM wordt gekeken, en niet naar werkelijke gewichten.

Ik mag achter een auto van 1900 kg geen lege auto-transporter vervoeren (leeg gewicht 650kg, mtm 3000kg), terwijil ik wel een caravan van 1500kg mtm en werkelijk gewicht mag vervoeren met alleen een B-rijbewijs. Ik snap niet dat het hier veiliger van zou worden. Maarja, regels zijn regels :-)
Knaus 550 KU (2004)

pd0bao40

Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?

Bericht door pd0bao40 » za 18 jan 2014 23:39

Alleen een aanhanger t/m 750 kg mag zonder meer (E) worden getrokken achter een auto van 3500 kg wat dus een treingewicht oplevert van 4250 kg.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?

Bericht door Daphne » zo 19 jan 2014 00:08

Basp schreef:Ik mag achter een auto van 1900 kg geen lege auto-transporter vervoeren (leeg gewicht 650kg, mtm 3000kg), terwijil ik wel een caravan van 1500kg mtm en werkelijk gewicht mag vervoeren met alleen een B-rijbewijs. Ik snap niet dat het hier veiliger van zou worden. Maarja, regels zijn regels :-)
Die lege autotransporter met een max toegestane massa van 3000 kg mag je theoretisch met een B-rijbewijs trekken, als de auto een max toegelaten massa van 500 kg heeft en ook nog eens 650 kg mag trekken :wink:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

frank76
Berichten: 298
Lid geworden op: wo 5 okt 2011 19:40
Locatie: Kapelle

Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?

Bericht door frank76 » do 6 feb 2014 19:22

RE.gif Neen!
De eisen voor het rijbewijs zijn altijd op basis van de maximaal toegestane massa.
Een lege of volle aanhanger doet niet terzake, maar het gewicht dat de aanhanger MAG wegen.
De TS heeft het over een caravan van 1500 kg en een lege massa van de auto van 1295 kg, al reden genoeg om een BE te moeten hebben.
Het werkelijk gewicht is alleen interessant als je al BE hebt. Dan gaat de vlieger op dat wat de auto mag trekken er ook maximaal achter mag. Zuiver op basis van de weegschaal, niet op basis van maximum.
Een auto die 1400 kg mag trekken en 1200 weegt, mag dus wel een caravan trekken met een MTM van 1200 kg (mits het maximaal toegestane treingewicht max 3500 kg is) met B rijbewijs, een caravan van 1450 kg mag niet, omdat de auto te ligt is, ook al mag ie op papier 1500 kg trekken en is ie maximaal tot 2000 kg te beladen.
Zoveel mensen, zoveel meningen!

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1200
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?

Bericht door fortissimo » do 6 feb 2014 20:50

RE.gif

Sinds januari 2013 geldt het daadwerkelijke gewicht en niet het papieren gewicht.
Als je auto 1000 weegt en 1300 mag trekken, dan heb je geen E meer nodig.
Als je auto 2000 weegt en 1500 mag trekken, dan heb je geen E meer nodig.
Als je auto 2000 weegt en 2000 mag trekken en je aanhanger niet meer dan 1500 weegt, dan heb je geen E nodig.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ijbewijs-b
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?

Bericht door Daphne » do 6 feb 2014 21:01

frank76 schreef: Neen!
De eisen voor het rijbewijs zijn altijd op basis van de maximaal toegestane massa.
Een lege of volle aanhanger doet niet terzake, maar het gewicht dat de aanhanger MAG wegen.
Je hebt gelijk frank76, maar ik schrijf in mijn bericht niets verkeerd. Lees mijn bericht nog maar eens goed. Het is een theoretische absurde combinatie, die met de huidige rijbewijsregels zou mogen met alleen een B. En als je het hele draadje hebt gelezen, zul je zien dat TS al lang weet dat er een BE rijbewijs nodig is bij zijn combi. Het ging ook om een andere kwestie, nl de beperking van het treingewicht waardoor hij nooit boven de 3500 kg zou mogen uitkomen. Alleen is dat (helaas voor TS) geen vrijbrief om de combi met een B-rijbewijs te mogen rijden.
fortissimo schreef:Sinds januari 2013 geldt het daadwerkelijke gewicht en niet het papieren gewicht.
Deze zin klopt niet, en ook de uitleg die je daarna geeft ook niet.

Gewicht auto en trekgewicht hebben namelijk niets met de rijbewijskwestie van doen. In de voorbeelden heb je inderdaad aan een B-rijbewijs voldoende, maar niet om de door jou genoemde reden. En het gaat bij het bepalen van het rijbewijs wel degelijk om papieren gewichten en niet het daadwerkelijk gewicht. Blijft moeilijke materie hè? :wink:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1200
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?

Bericht door fortissimo » do 6 feb 2014 21:40

Daphne schreef:
fortissimo schreef:Sinds januari 2013 geldt het daadwerkelijke gewicht en niet het papieren gewicht.
Deze zin klopt niet, en ook de uitleg die je daarna geeft ook niet.

Gewicht auto en trekgewicht hebben namelijk niets met de rijbewijskwestie van doen. In de voorbeelden heb je inderdaad aan een B-rijbewijs voldoende, maar niet om de door jou genoemde reden. En het gaat bij het bepalen van het rijbewijs wel degelijk om papieren gewichten en niet het daadwerkelijk gewicht. Blijft moeilijke materie hè? :wink:
Met een rijbewijs B mag u vanaf 19 januari 2013
• Een motorrijtuig besturen van maximaal 3500 kg dat geschikt is voor het vervoer van maximaal 8
personen (uzelf niet meegerekend).
• Een aanhangwagen of oplegger tot maximaal 750 kg achter uw auto voorttrekken.
• Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van meer dan 750 kg achter uw auto voorttrekken.
Alleen als het gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg. De aanhangwagen of
oplegger mag wel meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto. Uit het kentekenbewijs van de
auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.
(bron: http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... er2012.pdf)

Het probleem zit hem denk ik in het feit dat de rijksoverheid niet duidelijk is in haar informatie.
Op de ene plek spreken ze over het totaal gewicht en op de andere plek over toegestane massa.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Beste Rob
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 17 jun 2012 13:27

Re: Rijbewijs BE nodig bij afwijkend treingewicht?

Bericht door Beste Rob » do 6 feb 2014 22:28

De Maximaal toelaatbare massa is bij B-rijbewijs leidend. Maximaal 3500 kg.
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”