Rijbewijs BE of rijvaardigheidscursus

Wanneer E achter B?
Plaats reactie
oornick
Berichten: 41
Lid geworden op: di 21 mei 2013 16:05
Locatie: Monnickendam

Rijbewijs BE of rijvaardigheidscursus

Bericht door oornick » ma 26 aug 2013 09:42

Ik heb onlangs gehoord dat er een caravan rijvaardigheidscursus bestaat waardoor je geen rijbewijs BE nodig hebt. Het klinkt mij raar in de oren, maar heeft iemand hier wel eens wat van gehoord?
Adria Adora 492 UL 2013 getrokken door een Skoda Superb 2012, 1.6 tdi Greenline

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Rijbewijs BE of rijvaardigheiscursus

Bericht door Jan van Vijven » ma 26 aug 2013 09:47

Welkom....

Voor die rijvaardigheidscursus heb je niet perse BE nodig, misschien word dat bedoeld.
Maar als je combi te zwaar is voor B zal je altijd een BE nodig hebben, cursus of niet.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
DVDGuy
Berichten: 430
Lid geworden op: do 27 aug 2009 12:42
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Rijbewijs BE of rijvaardigheidscursus

Bericht door DVDGuy » ma 26 aug 2013 12:39

RE.gif

Waarom zou dat een fabeltje zijn? scratch.gif

Nergens wordt gesuggereerd dat dit een vervanging zou zijn van BE whistle.gif
Afbeelding

Skoda Octavia Wagon 1.6 D Automaat (2015) gechipt naar 125 pk + Hobby 495 Ufe Excellent Easy (2007) met Truma SE Mover

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Rijbewijs BE of rijvaardigheidscursus

Bericht door Gemineye » ma 26 aug 2013 12:50

Er bestaan wel rijvaardigheidscursussen voor het rijden met een caravan, ik weet dat mijn vader zoiets jaren geleden ook al eens heeft gedaan. Dit heeft echter helemaal niets met je rijbewijs te maken. Zo'n cursus doe je op vrijwillige basis.

Afhankelijk van de aanbieder van de cursus leer je dan in een of meerdere dagen de kneepjes van het rijden met een caravan. Bijvoorbeeld achteruit rijden. Je kunt zo'n cursus bijvoorbeeld volgen als jouw auto/caravan combinatie niet "E-rijbewijsplichtig" is, maar je je niet veilig voelt bij het besturen van zo'n combinatie. Het rijden met zo'n groot ding achter je auto heb je immers niet hoeven leren tijdens het behalen van je B rijbewijs. Je zou zo'n cursus ook kunnen volgen als je nog tot de generatie behoort die hun E rijbewijs gratis gekregen hebben.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Rijbewijs BE of rijvaardigheidscursus

Bericht door Leentje » ma 26 aug 2013 12:53

Je kunt bij een rijschool altijd vragen naar een cursus rijvaardigheid met een aanhanger. Veel (ouderen) hebben hun E al op hun rijbewijs staan, maar hebben nog nooit met een aanhanger gereden. Of je wil je rijvaardigheid opfrissen. Dat kan dus zonder examen. Lijkt mij een aanrader!

Mijn moeder heeft bijvoorbeeld drie lessen rijvaardigheid gevolgd toen ze na 40 jaar automaat terug ging naar schakelen. Als ik sons mensen op de weg zie stunten, dan kan ik dergelijke bij- en omscholingen alleen maar aanraden!
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

oornick
Berichten: 41
Lid geworden op: di 21 mei 2013 16:05
Locatie: Monnickendam

Re: Rijbewijs BE of rijvaardigheidscursus

Bericht door oornick » ma 26 aug 2013 15:59

Hahaha, dacht ik ook al dat dit niet helemaal klopt. Alhoewel een rijvaardigheidscursusje hier en daar sowieso geen kwaad kan whistle.gif

Dank voor de reacties! Op naar een BE rijbewijs binnen 1 dag dan maar..
Adria Adora 492 UL 2013 getrokken door een Skoda Superb 2012, 1.6 tdi Greenline

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: Rijbewijs BE of rijvaardigheidscursus

Bericht door Patman » ma 26 aug 2013 16:16

Ik heb zo'n caravanrijvaardigheidcursus gedaan, bij de ANWB in Lelystad. Ik heb hier erg veel van geleerd. Voor mijn combinatie heb ik geen E nodig. Ik heb de training cadeau gehad trouwens.

Je leert hier diverse vaardigheden, bv achteruit inparkeren, achteruit 90 graden insteken, hoe je moet sturen en corigeren etc . Ik vond het erg handig.

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Rijbewijs BE of rijvaardigheidscursus

Bericht door jackt » ma 26 aug 2013 18:42

Even een reactie op:
bestaat waardoor je geen rijbewijs BE nodig hebt.
Nergens wordt gesuggereerd dat dit een vervanging zou zijn van BE
Het woordje 'waardoor' in de eerste quote suggereert dat je geen BE nodig zou hebben... whistle.gif
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Rijbewijs BE of rijvaardigheidscursus

Bericht door deusjevo » ma 26 aug 2013 18:47

Wordt er niet een rijbewijs B+ bedoeld met de rijvaardigheidscursus?

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... turen.html
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: Rijbewijs BE of rijvaardigheidscursus

Bericht door Fransosowitz » ma 26 aug 2013 21:46

oornick schreef: Dank voor de reacties! Op naar een BE rijbewijs binnen 1 dag dan maar..
Enkele weken geleden heb ik ook BE gedaan(ondanks dat het voor mijn huidige combinatie niet perse nodig was). Ik was blij dat ik de opleiding uitgesmeerd had over twee lesdagen: ik vond de eerste sessie met 3 lesuren namelijk best pittig m.n. door de speciale verrichtingen en doordat al je handelingen onder een vergrootglas gelegd werden. Ik was dan ook behoorlijk moe na die eerste sessie. Daarnaast vond ik het een groot voordeel dat er tijd was tussen sessie 1 en sessie 2 (met nog 2 uur les & aansluitend examen) om zelf te oefenen. Al met al was het zeker nuttig voor mij, maar raad ik aan om de opleiding dus niet in 1 dag te doen. Tenzij je al veel ervaring hebt met caravanrijden en de speciale verrichtingen en/of een natuurtalent bent! knipoog.gif
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Rijbewijs BE of rijvaardigheidscursus

Bericht door Gemineye » di 27 aug 2013 13:59

RE.gif

Ik ben zelfs blij dat ik het rijbewijs gehaald bij een normale rijschool. Dus gewoon een paar lessen van 1,5 uur. Weet niet meer precies hoeveel ik er gehad heb, maar ik dacht dat dat er een stuk of 8 waren. Destijds heb ik dat rijbewijs gehaald via de werkgever omdat ik met regelmaat met aanhangers moest rijden waarvoor een E rijbewijs vereist was.

In het verleden ook wel caravans geleend waarvoor het E rijbewijs noodzakelijk was, onze huidige combinatie vereist dit bij langena niet. TOCH ben ik erg blij dat ik het papiertje heb, want voor veel vaardigheden maakt het helemaal niet uit of je nou met een caravan van max 800kg of een caravan van max 2000kg rijdt. (achteruit rijden en gebruik van spiegels bijvoorbeeld).
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
perry
Berichten: 498
Lid geworden op: do 9 jul 2009 11:11
Locatie: vianen

Re: Rijbewijs BE of rijvaardigheidscursus

Bericht door perry » di 27 aug 2013 20:47

Ik zou ook best zo rijvaardigheidscursus willen doen.
En voor achteruit rijden inparkeren haakse bocht draaien enz heb ik het niet nodig.
Dit kan en doe ik zonder bij na te denken.
Nog bewezen op de camping 2 weken terug :wink:
Maar wat ik zeker zou willen leren is hoe hou ik me caravan in een nood situatie in bedwang.
Slipcursus bv
Daar zou ik wel wat aan hebben.
en niet alleen ik denk ik ook me kinderen en me vrouw plus nog de mede weggebruikers.
Ongelukje zit in de kleinste hoek ook voor een ervaren beroepschauffeur.

Even over het feit dat ik de bijzondere verrichtingen wel kan rij al wat jaartjes met trekker oplegger.

het BE rijbewijs snap ik toch geen zak meer van wanneer je nu wel of niet mag rijden ik mag het whistle.gif
En me auto mag de caravan trekken dus zit het wel goed blij.gif
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012 blij.gif
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------

oornick
Berichten: 41
Lid geworden op: di 21 mei 2013 16:05
Locatie: Monnickendam

Re: Rijbewijs BE of rijvaardigheidscursus

Bericht door oornick » wo 28 aug 2013 21:51

Jahaaa, en dan lees je op caravantrekker.nl over een B+ of oo wel code 96 rijbewijs. Tussen een B en een BE rijbewijs in. Je combinatie mag dan meer dan 3500kg zijn maar minder dan 4250kg. Wat zou dat betekenen voor wat betreft de prijs. BE kost 500 euro in 1 dag...iemand ervaring hiermee?

http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=62918
Adria Adora 492 UL 2013 getrokken door een Skoda Superb 2012, 1.6 tdi Greenline

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: Rijbewijs BE of rijvaardigheidscursus

Bericht door Oenema » wo 28 aug 2013 22:05

RE.gif

De cursus is gelijk, je mag zelf kiezen of je BE of B+ wilt, je kan echter daarna niet wisselen!
Kies je voor B+ en later wil je toch BE, zal je de cursus opnieuw moeten doen voor BE.
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Rijbewijs BE of rijvaardigheidscursus

Bericht door Micky » wo 28 aug 2013 22:43

oornick schreef:Jahaaa, en dan lees je op caravantrekker.nl over een B+ of oo wel code 96 rijbewijs. Tussen een B en een BE rijbewijs in. Je combinatie mag dan meer dan 3500kg zijn maar minder dan 4250kg. Wat zou dat betekenen voor wat betreft de prijs. BE kost 500 euro in 1 dag...iemand ervaring hiermee?

http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=62918
als je bedoelt met BE in 1 dag, ja dat heb ik ongeveer 2 jaar geleden gedaan, als je goed kunt rijden met een aanhanger is het heel makkelijk te doen, wel leerde ik toch veel nieuwe dingen die ik gewoon niet wist, of niet bij stil stond
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”