Rijbewijs BE - wat mag er dan ?

Wanneer E achter B?
tsmit

Rijbewijs BE - wat mag er dan ?

Bericht door tsmit » vr 26 aug 2005 15:32

Ik heb rijbewijs BE. Mij is echter onduidelijk wat je nu wel of niet mag trekken. Over B tov BE is veel geschreven, over BE alleen niet.

Concreet: mag ik rijden met de volgende combinatie met BE rijbewijs ?

Auto: leeggewicht 1300 kilo
Auto: trekgewicht 1300 kilo

Caravan: leeggewicht 1100 kilo
Caravan: maximaal toegestaan 1500 kilo.

Ik laad de caravan tot 1250 kilo !


Voldoet BE nu ?

Citrorob

Bericht door Citrorob » vr 26 aug 2005 15:55

Ja.

Ik wil alleen de caravan nog zien die maximaal 1500kg mag wegen en dan leeg 1100 kg weegt. Meestal is dat wel leeg op kenteken maar met de minimale standaard uitrusting en de 5% die de fabrikant mag afwijken zit je al snel op de 1200kg en dan heb je er zelf nog niets in gestopt. :shock:

Dan heb je meestal wel een voortent wat water in de tank en het toilet en de koelkast gevuld en dan ben al weer 100kg verder. Je zit dan al op 1300kg en is er met jou combinatie zelfs geen ruimte meer voor een zwembroek.

Kortom, ik zeg niet dat het niet kan maar vertrouw niet op het lediggewicht dat op het kenteken staat en vergeet niet dat je heel veel kilogrammen ongemerkt als onderdeel van de caravan aanmerkt die dat voor de lediggewicht berekening niet zijn.

tsmit

Bericht door tsmit » vr 26 aug 2005 16:01

Ik heb nu een Laguna Grand Tour 1.9 cdi van 1360 kilo. mag 1500 kilo trekken.
De caravan is een Burstner Ventana 510TS, op kenteken 1094 kilo, maximaal te beladen tot 1500 kilo.

Als ik niet op vakantie ben maar bv naar de stalling rijd e.d. zou ik deze ook kunnen rijden met een andere auto: een auto van 1150 kilo en maximaal 1300 kilo te trekken.

Citrorob

Bericht door Citrorob » vr 26 aug 2005 17:02

tsmit schreef:
De caravan is een Burstner Ventana 510TS
Mooi ding he. :lol: 8)

Gebruikersavatar
Bert64
Berichten: 252
Lid geworden op: wo 6 jul 2005 19:45
Locatie: Overijssel

Bericht door Bert64 » za 27 aug 2005 09:48

tsmit schreef:Ik heb nu een Laguna Grand Tour 1.9 cdi van 1360 kilo. mag 1500 kilo trekken.
De caravan is een Burstner Ventana 510TS, op kenteken 1094 kilo, maximaal te beladen tot 1500 kilo.
Tip: ga er eens mee naar een weegbrug. Mijn Laguna Grand Tour 19 dCi weegt daar geen 1360 maar 1500 kg.... :? (incl. ± 50 lr diesel)
Ook mijn caravan bleek veel zwaarder dan ik had verwacht:
- Leeg volgens kenteken: 1130 kg
- Rijklaar volgens opgave: 1230 kg (incl. verswater en gas tot 90% en een stroomkabel)
- Weegbrug: 1425 kg (incl. 2 gasflessen, camping stoelen en tafel, voortent, bestek, potten en pannen, servies, etc. Alles behalve water, kleding en proviant)
Dat viel dus wel even tegen, mijn caravan mag tot 1600 kg, maar de Laguna maar tot 1500 kg zoals jij ook al schrijft.
Bert
BMW X1 sDrive 20i High Executive, VDL Nedcar Edition
Hymer Eriba Nova 495 Luxus Line

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Rijbewijs BE - wat mag er dan ?

Bericht door JPGeetje » za 27 aug 2005 10:44

tsmit schreef:Ik heb rijbewijs BE. Mij is echter onduidelijk wat je nu wel of niet mag trekken. Over B tov BE is veel geschreven, over BE alleen niet.
Volgens mij mag je met een rijbewijs BE een voertuig op meer dan 3 wielen rijden met een maximaal gewicht van 3500kg. incl. lading.
Daarenboven mag je een aanhanger trekken die ongeremd maximaal de helft van het ledige gewicht van het trekkende voertuig weegt met een maximum van 750kg., of mag je een geremde aanhanger trekken met als maximaal totaalgewicht, het gewicht waarvoor het trekvoertuig is goedgekeurd bij de RWD.
Dat laatste kan erg ver gaan. Misschien heb je ze wel eens zien rijden; die Sprintertjes als trekker met daarachter een oplegger van een metertje of 8 lang. Die combinaties worden volgens mij ook met BE gereden en hebben misschien wel een treingewicht van 5 ton of meer.
Correct me if I'm wrong!

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » za 27 aug 2005 14:14

Even heel simpel, met BE:
autogewicht maximaal 3500 kg, maximum aanhangergewicht is afhankelijk van de auto. Als de auto 3500 kg mag trekken mag je dus totaal met 7 ton op pad.
iid, je ziet wel van die omgebouwde bussies met opleggers. Mag gewoon met BE.

Gebruikersavatar
Nachtuil
Berichten: 557
Lid geworden op: za 29 nov 2003 23:26
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Nachtuil » za 27 aug 2005 14:39

Ik ga soms zo'n opleggetje huren om mijn graafkraantje te vervoeren en dat mag 8 ton laden. Het rare er aan is dat de trekker een Belgisch kenteken heeft en de oplegger een Nederlands kenteken. Mag dat eigenlijk wel?

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » za 27 aug 2005 15:19

geen idee eigelijk. Zelfde is of je met een belgische auto een nederlandse caravan mag trekken....'kweenie....

Vroem

Bericht door Vroem » za 27 aug 2005 17:47

Voor wat het waard is.............laast in de Autoweek gelezen dat dat niet mag.

Zal het nog eens opzoeken :wink:

Patje

Bericht door Patje » ma 29 aug 2005 16:56

Ja, mag WEL. Althans wel in België, en beperkt tot aanhangers < 750 kg. Voor Nederlanders weet ik het niet.

Ziehier de Belgische wettekst:
KB 20/07/01 - Artikel 30
Aan de voorzijde van een motorvoertuig bedoeld in artikel 1, 6°, a) van dit besluit, wordt in het midden of links daarvan een reproductie van de kentekenplaat bevestigd.
Een reproductie van de kentekenplaat van het trekkend voertuig wordt, op dezelfde wijze als beschreven in artikel 29, eerste lid, aangebracht op zijn aanhangwagen die behoort tot een van de categorieën vermeld in artikel 2, § 2, 4° tot 9°.
Als de aanhangwagen van een in België ingeschreven voertuig niet in België is ingeschreven, dan wordt op die aanhangwagen een reproductie bevestigd van de kentekenplaat van het trekkend voertuig. Als die aanhangwagen reeds een nummerplaat draagt van een ander land, dan mag deze door die reproductie niet bedekt worden.

Fordrijder

Re:

Bericht door Fordrijder » di 9 mar 2010 20:52

zandvoorta schreef:Even heel simpel, met BE:
autogewicht maximaal 3500 kg, maximum aanhangergewicht is afhankelijk van de auto. Als de auto 3500 kg mag trekken mag je dus totaal met 7 ton op pad.
iid, je ziet wel van die omgebouwde bussies met opleggers. Mag gewoon met BE.
Dit is weliswaar al een oud draadje maar toch nog even een aanvulling:
Met BE rijbewijs mag je een auto van maximaal 3500kg rijden en daar achter een aanhanger.
MAAR die combinatie mag niet zwaarder zijn dan 7500kg. Vanaf dat gewicht moet je een chauffeursdiploma (ja die vrachtwagenchauffeurs ook hebben) hebben. Hoe raar het ook klinkt.
Ik ben zelf vrachtwagenchauffeur en rij ook regelmatig op een BE oplegger.
Niet dat er veel zullen gaan rijden met zo'n combinatie denk ik, maar toch...

Mischa

Re: Rijbewijs BE - wat mag er dan ?

Bericht door Mischa » di 9 mar 2010 21:55

moet je wel het kenteken verlagen naar 1300 kg als je auto niet meer mag trekken want ze gaan uit van het totale gewicht, dus ook al laadt je hem maar tot 1250 kg, als je aangehouden wordt ben je evengoed de sjaak

Mischa

Re:

Bericht door Mischa » di 9 mar 2010 21:59

tsmit schreef:Ik heb nu een Laguna Grand Tour 1.9 cdi van 1360 kilo. mag 1500 kilo trekken.
De caravan is een Burstner Ventana 510TS, op kenteken 1094 kilo, maximaal te beladen tot 1500 kilo.

Als ik niet op vakantie ben maar bv naar de stalling rijd e.d. zou ik deze ook kunnen rijden met een andere auto: een auto van 1150 kilo en maximaal 1300 kilo te trekken.


deze wekker gaat niet op ze gaan ten alle tijden uit van wat er op het kenteken staat en dat is tot max beladen gewicht, dus dan moet er ten alle tijden een auto voor staan die 1500 mag trekken, nagevraagd bij rdw

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Rijbewijs BE - wat mag er dan ?

Bericht door Daphne » di 9 mar 2010 23:35

Mischa, bij een B rijbewijs gaat men idd uit van kentekengewichten.
Indien je een B-E rijbewijs hebt gaat men uit van de werkelijk gewogen gewichten en is het voorbeeld van tsmit gewoon toegestaan, mits hij niet de caravan niet boven het maximum trekgewicht van de auto belaadt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Mischa

Re: Rijbewijs BE - wat mag er dan ?

Bericht door Mischa » wo 10 mar 2010 18:30

Daphne schreef:Mischa, bij een B rijbewijs gaat men idd uit van kentekengewichten.
Indien je een B-E rijbewijs hebt gaat men uit van de werkelijk gewogen gewichten en is het voorbeeld van tsmit gewoon toegestaan, mits hij niet de caravan niet boven het maximum trekgewicht van de auto belaadt.
dat dacht ik ook maar ben zelf in bezit van alle rijbewijzen en heb dit nagevraagd bij het rdw maar het mag echt niet als de caravan totaal met lading 1500 mag wegen moet er ten alle tijden een auto voor staan die 1500 mag trekken of de caravan nou beladen is of niet dat maakt niet uit

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Rijbewijs BE - wat mag er dan ?

Bericht door Kingpin1966 » wo 10 mar 2010 19:05

RE.gif

Dan zit er niets anders op dan het MTM kentekengewicht terug te laten brengen naar 1300 Kg.
Is slechts een administratieve ingreep, aan de caravan zelf veranderd er niks.
Alleen mag hij i.p.v tot 1500 Kg nu nog tot 1300 Kg beladen worden.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

500TK

Re: Rijbewijs BE - wat mag er dan ?

Bericht door 500TK » wo 10 mar 2010 19:22

@Mischa ik vrees dat Daphne het bij het rechte eind heeft.

Wanneer je een rijbewijs BE hebt kijkt men naar het werkelijk gewicht van de aanhanger en niet naar MTM.

Ik heb een aanhanger van 2800 MTM maar mag deze trekken met een wagen met max aanhanger MTM 2000 KG wanneer ik de aanhanger niet zwaarder belaad.

@Fordrijder, kan je mij een voorbeeld geven van een combinatie +7,5 ton (rijbewijs B geld enkel voor wagens tot 3,5 ton -> welke auto mag 4 ton trekken?).

Mischa

Re: Rijbewijs BE - wat mag er dan ?

Bericht door Mischa » wo 10 mar 2010 20:02

Kingpin1966 schreef:RE.gif

Dan zit er niets anders op dan het MTM kentekengewicht terug te laten brengen naar 1300 Kg.
Is slechts een administratieve ingreep, aan de caravan zelf veranderd er niks.
Alleen mag hij i.p.v tot 1500 Kg nu nog tot 1300 Kg beladen worden.
ja dat heb ik dus gedaan ik heb mijn caravan teruggezet naar 1400 want mijn auto mag niet meer trekken dan 1400, maarje dan zal ik wel verkeerd ingelicht zijn door het rdw maar dat lijkt mij stug

JPdJ

Re: Rijbewijs BE - wat mag er dan ?

Bericht door JPdJ » wo 10 mar 2010 20:56

RE.gif

Mischa ik denk dat je verkeerd bent voorgelicht door de RDW,
ik heb een aantal jaren geleden (2004) ook deze vraag aan de RDW gesteld, ik kreeg een schriftelijke reactie wat overeenkomt met het verhaal van Daphne.
Jammer dat je je laadvemogen hebt verlaagd, als je hem weer wilt verhogen moet je waarschijnlijk de caravan laten keuren.
PS als je er belang bij hebt wil ik de schriftelijke van de RDW wel mailen.

gr.
Jelle

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 538
Lid geworden op: wo 3 dec 2008 20:24
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Rijbewijs BE - wat mag er dan ?

Bericht door Bram » wo 10 mar 2010 21:37

Misschien even hier:
http://www.cbr.nl/1041.pp
en hier:
http://www.cbr.nl/1130.pp
kijken?
Kia Carens III 2.0 met Dethleffs Camper Lifestyle 510V

Mischa

Re: Rijbewijs BE - wat mag er dan ?

Bericht door Mischa » wo 10 mar 2010 23:28

mijne heren dames ik ga jullie allemaal gelijk geven, volgens de wet klopt jullie verhaal ik ga morgen gelijk de rdw bellen en 65 euries claimen hahaha ps terugzetten naar orgineel gewicht kost weer 65 euries maar dan hoeft de caravan niet gekeurd te worden, aan de andere kant was ik nog niet van plan een andere auto te kopen dus ik hou het zo maar.


gr mischa ps weer wat wijzer geworden

Citrorob

Re: Re:

Bericht door Citrorob » do 11 mar 2010 14:08

Fordrijder schreef:MAAR die combinatie mag niet zwaarder zijn dan 7500kg. Vanaf dat gewicht moet je een chauffeursdiploma (ja die vrachtwagenchauffeurs ook hebben) hebben. Hoe raar het ook klinkt.
Ik ben zelf vrachtwagenchauffeur en rij ook regelmatig op een BE oplegger.
Niet dat er veel zullen gaan rijden met zo'n combinatie denk ik, maar toch...
Een chauffeursdiploma en je moet voldoen aan de arbeidstijdenbesluit. Echter dit geldt alleen voor beroepsmatig verkeer.
Iemand die dit privé rijdt heeft geen beroepsdiploma's nodig en voldoet een BE-rijbewijs.

Voor zo'n graafmachine komen ze ook nog wel wel met alleen BE. Als je namelijk minder dan 12u in de week met zo'n ding rond rijdt, heb je ook een vrijstelling van het chauffeursdiploma. 12u in de week is meer dan 2u per dag...

http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.p ... 8&p=300137

pd0bao

Re: Rijbewijs BE - wat mag er dan ?

Bericht door pd0bao » do 11 mar 2010 14:24

De enige begrenzing van het aanhangergewicht is het mtm dat vermeld staat op het kenteken van het trekkende voertuig. groet , Jaap.

pd0bao

Re: Rijbewijs BE - wat mag er dan ?

Bericht door pd0bao » wo 17 mar 2010 14:49

Als dat MTM van de aanhanger = >3500 kg geldt in NL een maximumsnelheid van 80 km/u. Het betreft hier het gewicht van de lege aanhangwagen plus het maximaal toegestane gewicht van de lading of bagage. (RVV 1990 art.22)
Denk dat hier vzv betreft caravans alleen een Airstream o.i.d onder valt ? Groeten, Jaap.

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”