E achter B in 1 dag? Ervaringen??

Wanneer E achter B?
sanger

E achter B in 1 dag? Ervaringen??

Bericht door sanger » do 5 aug 2010 15:45

Ik heb me dus ingeschreven voor een cursus E achter B in 1 dag. Wie heeft hier nog meer ervaring mee, en uiteraard hoe was die ervaring?

Voor die tijd moet ik nog een keer eenaanhanger huren, dus ga ik alvast veel oefenen op achteruit rijden.

lausberg

Re: E achter B in 1 dag? Ervaringen??

Bericht door lausberg » vr 13 aug 2010 09:53

Ik denk dat 1 dag wel aardig zwaar is, ik heb de mijn E ±1 maand geleden gehaald met 10 uur les verdeeld over 4 dagen.

de bijzondere verrichtingen zijn niet eens het grootste, kijken en inzicht zijn veel belangrijker.
(ik moest alleen een stuk achteruitrijden en stoppen bij een lantaren paal)

de bijzondere verrichting die je mogelijk moet doen tijdens een examen zijn:
- de combinatie keren d.m.v achteruit de bocht om (hier heb je hulp van stoepranden)
- de combinatie keren d.m.v halve cirkel
- achteruit een laad dock/parkeerplaats in rijden (hier heb je geen hulp van stoepranden)
- achteruitrijden en stoppen bij een vast object (bv. een lantaren paal, het schatten van je lengte is hier belangrijk)

ik geloof dat ik ze nu allemaal heb gehad scratch.gif

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: E achter B in 1 dag? Ervaringen??

Bericht door willianv » vr 13 aug 2010 10:26

Ik heb het in 1 dag gehaald.
Wel heb ik van te voren een intake gehad waarin wordt gekeken of je in aanmerking komt voor de 1-daagse cursus.

Ik heb er goede ervaring mee, ik vond het echt een makkie.
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: E achter B in 1 dag? Ervaringen??

Bericht door Ab » vr 13 aug 2010 10:45

Iedereen zal het anders ervaren..wat voor de een een makkie is, kan voor de ander heel moeilijk zijn.

Vergelijk het maar met stoppen met roken. Ik vond het een makkie. Maar je hoort ook anders.. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

sjoerdniqui
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 29 mei 2009 23:16
Locatie: Noord-Holland

Re: E achter B in 1 dag? Ervaringen??

Bericht door sjoerdniqui » vr 13 aug 2010 10:47

Hier bestaat al een topic over: viewtopic.php?f=83&t=10177

Mijn man heeft het gedaan en was er erg tevreden over. Het scheelt veel als je al ervaring hebt met het rijden met een caravan.
Hobby 540 UF

Van Breugel

Re: E achter B in 1 dag? Ervaringen??

Bericht door Van Breugel » za 14 aug 2010 12:17

ik heb het ook in 1 dag gehaald.
eerst op zaterdag een intake en vervolgens een dag cursus met om 15:00 uur het examen.
makkelijk te doen in 1 dag.

heeft mij ongeveer 550 euro gekost totaal met rijbewijs erbij

michiel74

Re: E achter B in 1 dag? Ervaringen??

Bericht door michiel74 » vr 20 aug 2010 09:51

ik heb voor de zomervakantie ook mijn E in 1 dag gehaald. Zonder intake. 's-morgens om 8:00 uur beginnen en 's-middags om 14:00 uur examen. Valt allemaal wel mee (vond ik). Rijden met aanhanger deed ik al jaren, ging met name om bijzondere verrichtingen. Die verrichtingen krijgen ze in 1 dag wel uitgelegd. Het zijn voornamelijk tips waardoor die verrichtingen eenvoudiger worden.

sanger

Re: E achter B in 1 dag? Ervaringen??

Bericht door sanger » ma 23 aug 2010 12:30

Ik heb het zelf inmiddels ook gehaald blij.gif haphop.gif

sjoerdniqui
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 29 mei 2009 23:16
Locatie: Noord-Holland

Re: E achter B in 1 dag? Ervaringen??

Bericht door sjoerdniqui » di 24 aug 2010 12:34

Gefeliciteerd! thumbup.gif
Hobby 540 UF

Peteriba

Re: E achter B in 1 dag? Ervaringen??

Bericht door Peteriba » di 24 aug 2010 12:52

proost.gif

sanger

Re: E achter B in 1 dag? Ervaringen??

Bericht door sanger » di 24 aug 2010 13:17

Viel me overigens reuze mee. Vond het wel goed te doen :Y

denniscc

Re: E achter B in 1 dag? Ervaringen??

Bericht door denniscc » di 24 aug 2010 13:54

Wat misschien ook een positief detail is!
De aanhanger die erachter zit bij E achter B examen is vaak smaller dan een caravan.
In mijn geval had ik een dubbelasser die ongeveer 1000 kg. woog en dat rijd eigenlijk vanzelf.
Ook ik heb de 1 dag examen gedaan en gehaald, maar je moet ook geluk hebben met examinator en verkeersdrukte.

Toen ik een bocht achteruit moest doen ging deze op dat moment alleen over rechts (links is de kant van de bestuurder en is makkelijker door meer zicht).
De examinator zei dat ik eventueel door mocht rijden om een betere plaats te kiezen,maar ik wist dat deze mij ook goed afging en maakte de bocht achteruit op de eerst aangewezen plaats.Dit was het moment dat je laat zien de combinatie te beheersen en de examinator te overtuigen.
Hierna zijn we weer richting start gegaan.

Het komt er op neer dat als je al wat ervaring hebt met een aanhanger of caravan je de 1 dag's examen best kunt doen.
De examinator laten zien dat je de combinatie en de situatie in de hand hebt is het belangrijkste.

Groeten, Dennis

martijn-wieteke

Re: E achter B in 1 dag? Ervaringen??

Bericht door martijn-wieteke » ma 6 sep 2010 20:00

Ik had niet zoveel ervaring met aanhangers maar vond het wel belangrijk om er goed mee te kunnen rijden. ook ik heb het in 1 dag gehaald. Het zijn idd de tips die je helpen want de rest is gewoon je verstand gebruiken...

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: E achter B in 1 dag? Ervaringen??

Bericht door Dutchdrummer » di 7 sep 2010 01:27

Ook ik heb het in 1 dag gehaald. Tot die tijd alleen ervaring met aanhangertjes en een vouwwagen.

Wat mij opviel was dat het heel erg back to basic was: spiegelen, spiegelen, spiegelen, en nog meer spiegelen..... En daarna nog meer spiegelen :lol:

Groet,

Joost

PS En proficiat!
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

koppelomvormer

Re: E achter B in 1 dag? Ervaringen??

Bericht door koppelomvormer » za 27 feb 2016 22:20

lausberg schreef:
de bijzondere verrichting die je mogelijk moet doen tijdens een examen zijn:
- de combinatie keren d.m.v achteruit de bocht om (hier heb je hulp van stoepranden)
- de combinatie keren d.m.v halve cirkel
- achteruit een laad dock/parkeerplaats in rijden (hier heb je geen hulp van stoepranden)
- achteruitrijden en stoppen bij een vast object (bv. een lantaren paal, het schatten van je lengte is hier belangrijk)
Ik broed op het plan om een karretje ( met opbouw/zeil om die makkelijker te volgen in je spiegels ) te huren ( bij verhuurbedrijf a 14,50 per uur ) en met eigen auto op een rustig industrieterrein dan eens flink mijn vrouw te laten oefenen met dat soort rangeerbewegingen.....

Ik denk zelf dat dat zoiets voorafgaand haar succes bij een snelcursus en examen behoorlijk kan verhogen. Wat je vaak doet wordt je beter in, en als dat vaak doen goedkoper kan dan aan uurtarief van een rijschool dan denk ik wel dat het interessant kan zijn. Of zie ik iets over het hoofd ? Zo denk ik dat ze wel 2 lessen nodig heeft voor ze weer gewend is aan een koppelingspedaal......

Uiteraard heeft ze B rijbewijs en al ervaring met caravan trekken toen onze trekauto nog lichter was en ze wel de caravan mocht trekken. Aankoppelen, papieren enz weet ze ook door ervaring met die caravan, toen ze nog wel mocht rijden. Het is dan ook puur een beetje een papieren iets......maar ja je moet er wel examen voor doen en daarvoor slagen...
Laatst gewijzigd door koppelomvormer op za 27 feb 2016 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: E achter B in 1 dag? Ervaringen??

Bericht door PD » za 27 feb 2016 22:29

RE.gif
Wij zijn inmiddels 27 jaar getrouwd, maar om de 28 jaar te bereiken zou ik mijn meissie beter niet zelf instrueren awhoea.gif Vreemde ogen dwingen :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

koppelomvormer

Re: E achter B in 1 dag? Ervaringen??

Bericht door koppelomvormer » za 27 feb 2016 22:31

PremiumDiscovery schreef:RE.gif
Wij zijn inmiddels 27 jaar getrouwd, maar om de 28 jaar te bereiken zou ik mijn meissie beter niet zelf instrueren awhoea.gif Vreemde ogen dwingen :lol:
Ook daar ben ik wel een beetje bang voor..... awhoea.gif

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: E achter B in 1 dag? Ervaringen??

Bericht door eurotrotter » za 27 feb 2016 23:03

Van Breugel schreef: ongeveer 550 euro gekost
Kassa !!!!!! haphop.gif blij.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: E achter B in 1 dag? Ervaringen??

Bericht door Micky » za 27 feb 2016 23:37

koppelomvormer schreef:
lausberg schreef:
de bijzondere verrichting die je mogelijk moet doen tijdens een examen zijn:
- de combinatie keren d.m.v achteruit de bocht om (hier heb je hulp van stoepranden)
- de combinatie keren d.m.v halve cirkel
- achteruit een laad dock/parkeerplaats in rijden (hier heb je geen hulp van stoepranden)
- achteruitrijden en stoppen bij een vast object (bv. een lantaren paal, het schatten van je lengte is hier belangrijk)
Ik broed op het plan om een karretje ( met opbouw/zeil om die makkelijker te volgen in je spiegels ) te huren ( bij verhuurbedrijf a 14,50 per uur ) en met eigen auto op een rustig industrieterrein dan eens flink mijn vrouw te laten oefenen met dat soort rangeerbewegingen.....

Ik denk zelf dat dat zoiets voorafgaand haar succes bij een snelcursus en examen behoorlijk kan verhogen. Wat je vaak doet wordt je beter in, en als dat vaak doen goedkoper kan dan aan uurtarief van een rijschool dan denk ik wel dat het interessant kan zijn. Of zie ik iets over het hoofd ? Zo denk ik dat ze wel 2 lessen nodig heeft voor ze weer gewend is aan een koppelingspedaal......

Uiteraard heeft ze B rijbewijs en al ervaring met caravan trekken toen onze trekauto nog lichter was en ze wel de caravan mocht trekken. Aankoppelen, papieren enz weet ze ook door ervaring met die caravan, toen ze nog wel mocht rijden. Het is dan ook puur een beetje een papieren iets......maar ja je moet er wel examen voor doen en daarvoor slagen...
ze kan de dagcursus gewoon doen met automaat, heb ik ook gedaan, ik mocht kiezen thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: E achter B in 1 dag? Ervaringen??

Bericht door Wim Verso » za 27 feb 2016 23:44

Oei Oei, dit Topic, bijna zes jaar geleden........................ whistle.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: E achter B in 1 dag? Ervaringen??

Bericht door Micky » za 27 feb 2016 23:46

RE.gif

Oei oei beter lezen, de vraag van Koppelomvormer is van vandaag whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

arnovariante

Re: E achter B in 1 dag? Ervaringen??

Bericht door arnovariante » zo 28 feb 2016 08:04

Net als PD ga ik mij zeker niet wagen aan het instructie geven aan mijn eega.....
Maar ze wil toch niet rijden met aanhanger, grote auto's (en bussie) heeft ze totaal geen problemen mee, op achteruit inparkeren na, maar met aanhanger echt niet.
Als mij wat overkomt tijdens de vakantie zal het geheel moeten worden terug gebracht door de verzekering.

On topic: ik heb 2 halve dagen les gehad en toen gelijk examen gedaan.
Had ook makkelijk in 1 hele dag gekund, was een makkie. Gewoon lekker relaxed gereden.
Ik kan me voorstellen dat je beter kunt spreiden over meerdere dagen als je niet relaxed in de trekauto zit.

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: E achter B in 1 dag? Ervaringen??

Bericht door Davendre » zo 28 feb 2016 09:46

Wim Verso schreef:Oei Oei, dit Topic, bijna zes jaar geleden........................ whistle.gif
En als er een nieuw topic was aangemaakt had je waarschijnlijk geroepen: "heb je de zoekfunctie al gebruikt?" whistle.gif

Ik heb E ook in 1 dag gedaan. Prima te doen thumbup.gif
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: E achter B in 1 dag? Ervaringen??

Bericht door Stigter » zo 28 feb 2016 11:29

Koppelomvormer denk dat het huren van een aanhanger om te wennen aan een grote combinatie een slecht idee is. Dan leer je niet wat je tijdens lessen leert met name inzicht en overzicht. Ook kan je dingen verkeerd aanleren. Kies eerst voor een proefles en laat je vervolgens adviseren door de rijschool. Geschikt volg de cursus, onzeker huur een aanhanger als je de no-claim wilt riskeren anders toch de cursus volgen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groet Arnold

Gebruikersavatar
jalex_h
Berichten: 240
Lid geworden op: vr 16 jan 2015 22:36

Re: E achter B in 1 dag? Ervaringen??

Bericht door jalex_h » zo 28 feb 2016 11:52

Op zich kan het zeker geen kwaad om eerst te oefenen. Hoef je je tijdens de les daar niet meer zo druk om te maken. Die verkeersinzichten pik je wel op tijdens de les en hoef je maar een paar uur te onthouden :). Ik zou alleen niet zo'n gebakkie met een zeiltje nemen. Die rijdt heel anders achteruit dan je caravan of de zware tandemasser waar je mee je lest. Als je alleen al naar het stuur kijkt, sta je al achterstevoren.

Gegroet,
Afbeelding
Volvo V70 D4 GT + HomeCar 48 KMU Racer
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”