rijbewijzen logica

Wanneer E achter B?
Plaats reactie

Wat vindt je van het huidige rijbewijzensysteem

goed
7
64%
niet goed
4
36%
 
Totaal aantal stemmen: 11

jo0207

rijbewijzen logica

Bericht door jo0207 » do 4 aug 2005 12:10

Misschien is het in Nederland ook zo, bij ons in ieder geval wel.

Het rijbewijzen systeem

Mijn vrouw gaat voor haar D-rijbewijs. Dus dadelijk (als ze slaagd) mag ze met een bus rijden. (theorie-examen reeds geslaagd)
Ook met een gelede bus.(harmonica, lengte 18m!!) Het aanhangsel wordt niet aanzien als aanhangwagen. Volgens mijn bescheiden mening zal het toch wel een stuk boven de 750kg liggen en heeft het dezelfde karakteristieken als een aanhangwagen, bocht afsnijden, bij het achteruitrijden etc)

Nu komt het: Met onze wagen + caravan mag ze NIET rijden. Want ze heeft slechts een B, en geen BE. (combinatie 3525kg)

Zelfde verhaal bij mijzelf. Ik heb een D, maar mag bijvoorbeeld niet rijden met een camper van 3550kg. (wel met een bus van 18m)

Als iemand hiervan de logica ziet, gelieve dit dan ten berde te brengen :D

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » do 4 aug 2005 13:24

Is toch simpel

a: motor
b: auto
c: vrachtwagen
d: bus
e: aanhanger

Ik zie er geen moeilijkheden in :?

Etab

Bericht door Etab » do 4 aug 2005 16:01

Nu heb ik alles dus zal niet klagen maar de logica is simpel.

Een gelede bus is een onlosmakelijke combinatie. vaak zit de motor in het achtergedeelte , zo niet dan zeker de brandstof tank.

En als je b en d hebt is BE lastiger rijden dan D met gelede bus daar die gewoon volg in de bochten.

Daarnaast sid e D gelede bus veel stabieler in rijeigenschappen dan een caravan en auto van de door jou genoemde gewichten.

Gelukkig kan men tegenwoordig per categorie E halen.
Ik moet omdat IK DE nodig had (internationaal touringcar chauffer met aanhanger achter mijn bus) Eerst C halen om vervolgens CE te doen en dan kreeg ik De erbij. Want DE examen bestond niet.

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”