Eigenaar B-rijbewijs mag zwaardere caravan trekken

Wanneer E achter B?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Eigenaar B-rijbewijs mag zwaardere caravan trekken

Bericht door Trina » do 23 jun 2005 13:53

Eigenaar B-rijbewijs mag zwaardere caravan trekken

Uitgegeven: 23 juni 2005 13:28
Laatst gewijzigd: 23 juni 2005 13:44

BRUSSEL - Wie een rijbewijs-B heeft, mag in de toekomst in de hele Europese Unie een combinatie van auto en caravan besturen van maximaal 4250 kilo. Daarvoor bestaat een voldoende meerderheid onder de Europese ministers van Verkeer en in het Europees Parlement. Dat is donderdag vernomen uit diplomatieke bronnen in Brussel. Het is nog niet bekend wanneer het plan zal worden ingevoerd.

Momenteel geldt voor een eigenaar van een rijbewijs-B nog een limiet van 3500 kilo. Het Europees Parlement wil dat chauffeurs die over een B-rijbewijs beschikken ook een lichte vrachtwagen tot 4250 kilo mogen besturen. Daarvoor bestaat echter geen meerderheid onder Europese verkeersministers. Vooral Nederland ziet dit niet zitten. Zo'n akkoord zou er op neerkomen dat ook houders van een normaal rijbewijs ook achter het stuur van zware kampeerbussen kunnen gaan zitten.

Bron: NU.nl

DJ

Re: Eigenaar B-rijbewijs mag zwaardere caravan trekken

Bericht door DJ » do 23 jun 2005 14:34

Trina schreef:Eigenaar B-rijbewijs mag zwaardere caravan trekken

Uitgegeven: 23 juni 2005 13:28
Laatst gewijzigd: 23 juni 2005 13:44

BRUSSEL - Wie een rijbewijs-B heeft, mag in de toekomst in de hele Europese Unie een combinatie van auto en caravan besturen van maximaal 4250 kilo. Daarvoor bestaat een voldoende meerderheid onder de Europese ministers van Verkeer en in het Europees Parlement. Dat is donderdag vernomen uit diplomatieke bronnen in Brussel. Het is nog niet bekend wanneer het plan zal worden ingevoerd.

Momenteel geldt voor een eigenaar van een rijbewijs-B nog een limiet van 3500 kilo. Het Europees Parlement wil dat chauffeurs die over een B-rijbewijs beschikken ook een lichte vrachtwagen tot 4250 kilo mogen besturen. Daarvoor bestaat echter geen meerderheid onder Europese verkeersministers. Vooral Nederland ziet dit niet zitten. Zo'n akkoord zou er op neerkomen dat ook houders van een normaal rijbewijs ook achter het stuur van zware kampeerbussen kunnen gaan zitten.

Bron: NU.nl
als het trekkend voertuig 3500 kg mag je al 4250 kg rijden met b, want je mag altijd een aanhenger/caravan achter de auto hebben deze mag dan wel max 750 kg wegen.

Gebruikersavatar
Diesel
Erelid
Berichten: 1996
Lid geworden op: do 9 jun 2005 21:01
Locatie: Nederland

Bericht door Diesel » do 23 jun 2005 14:56

Je mag toch trekken maximaal het ledig gewicht van je auto met alleen b, als het samen maar niet meer is dan 3500 kg

zoals mijn auto is ledig 1250 kg zwaar
caravan mag maximaal 1200 kg

volgens veel internet sites mag ik dit dan gewoon trekken met mijn b rijbewijs.
bv http://www.caravantrekker.nl

of snap ik jou uitleg niet dj.

Patje

Bericht door Patje » do 23 jun 2005 15:23

diesel schreef:Je mag toch trekken maximaal het ledig gewicht van je auto met alleen b, als het samen maar niet meer is dan 3500 kg
@ diesel:

Kijk eens naar dit draadje: viewtopic.php?t=513&postdays=0&postorder=asc&start=30

Daar heeft André de huidige situatie knap geformuleerd. Hij schreef:
Zandvoorta schreef:Een auto die maximaal 1500 kg mag trekken mag rustig een aanhanger trekken die tot 2000 kg beladen mag worden MITS hij niet zwaarder dan 1500 kg wordt belanden en MITS de bestuurder rijbewijs E heeft.
Praktijkvoorbeeld:
Min auto mag 1500 kg trekken. Wij meosten een eend vervoeren van 600 kg. Autoambulance gehuurd die 700 kg weegt en maximaal tot 2700 kg beladen mag worden. Ambulance en eend wegen samen 1300kg dus mag achter mijn auto maar ik had zelf geen E rijbewijs dus schoonvader heeft gereden en dat mag!
En verder schreef hij nog:
Zandvoorta schreef:nog een keer:

A: Ledige massa auto.

B: Laadvermogen auto

C: Maximale totaalgewicht aanhanger (leeggewicht plus laadvermogen, papieren gewicht)


C mag niet groter zijn dan A en totaal mogen ABC niet groter zijn dan 3500kg. Anders E achter B.

Voor het maximaal trekgewicht van de auto is het werkelijk gewicht van de aanhanger geldend.

Gebruikersavatar
Diesel
Erelid
Berichten: 1996
Lid geworden op: do 9 jun 2005 21:01
Locatie: Nederland

Bericht door Diesel » do 23 jun 2005 16:06

dan klopt het toch in mijn hoofd , begon al te twijfelen :D

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » do 23 jun 2005 16:10

Toch mag je al met 4250 kg totaal treingewicht op pad met B zoals dj al aangeeft. Een aanhanger van minder dan 750 kg mag je namelijk ALTIJD trekken (mits het voertuig het ook mag trekken natuurlijk) Dus als je auto 3500 kg totaalgewicht is mag daar gewoon nog een aanhanger van 750 kg achter.
zoiets noemen we een maas in de wet. :D

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Bericht door Daphne » do 23 jun 2005 20:19

Begrijp de commotie niet zo goed. Als ik het goed begrijp veranderd er wezenlijk niet zo veel. Het zou pas een grote verandering zijn als er net als bij BE een aanhanger zwaarder mag wegen als het leeggewicht van het trekkende voertuig. Maar dat kan ik in de tekst niet terugvinden.
En dat zou natuurlijk niet eerlijk zijn tegenover de BE bezitters. Vooral voor degene die er een extra examen voor hebben gedaan.
De regeling zou dus alleen interessant voor mensen met zware auto's met veel laadvermogen.

JJ

Bericht door JJ » do 23 jun 2005 20:54

De regeling zou dus alleen interessant voor mensen met zware auto's met veel laadvermogen.
Inderdaad. Heb zelf een bestelbus/camper, weegt leeg 2200 kg. de caravan weegt leef 1000 kg. Mag ik dus niet trekken met alleen B. want er gaat echt wel meer mee dan 300 kg (ik ben zelf gelukkig iets lichter).

Met onze "gewone" auto mag het overigens weer wel, die weegt 1300, mag 1300 trekken, en ik heb het maximale caravan gewicht van de caravan laten verlagen tot 1300 kg.

Maar inderdaad, met name interessant voor de B-ers met zwaardere auto's. Ben benieuwd of het doorgaat, en wanneer, zou me de kosten van E besparen.

Patje

Bericht door Patje » vr 24 jun 2005 07:39

JJ schreef:ik heb het maximale caravan gewicht van de caravan laten verlagen tot 1300 kg.
:shock: Waar is dat goed voor :?:

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » vr 24 jun 2005 07:42

Patje schreef:
JJ schreef:ik heb het maximale caravan gewicht van de caravan laten verlagen tot 1300 kg.
:shock: Waar is dat goed voor :?:

Idd, dat was niet nodig geweest als je toch BE hebt. Met alleen B wel aangezien je auto 1300 kg weegt en je dan dus niet meer dan 1300 kg max gewicht mag trekken.

Patje

Bericht door Patje » vr 24 jun 2005 07:44

zandvoorta schreef:Met alleen B wel aangezien je auto 1300 kg weegt en je dan dus niet meer dan 1300 kg max gewicht mag trekken.
Akkoord, maar heb jij elders niet eens gezegd dat het werkelijke gewicht in rekening gebracht wordt? Als jij je eend veroerd hebt op een autoambulance, dan het maximaal toegelaten gewicht toch veel hoger dan het werkelijke? Met het theoretische gewicht had jij niet mogen rijden, met het reële wel? Of ben ik fout?

JJ

Bericht door JJ » vr 24 jun 2005 07:46

inderdaad, wat zandvoorta zegt.

- ik heb dus alleen B, dan max maximaal laadgewicht van caravan op kenteken niet meer zijn dan leeggewicht auto (ook niet als het daadwerkelijke gewicht lager is). Caravan weegt overigens leeg 980 kg, beladen mag 1400 kg, dus verlagen naar 1300 is maar een administratieve handeling, zodat ik niet snel eerst even E moest halen. 320 kg laadgewicht blijft over, is voor mij voldoende, ik leg de zak met aardappelen wel achter in de auto ;-)

btw, dit "probleem" wordt met de (mogelijk) nieuwe wetgeving niet opgelost.

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » vr 24 jun 2005 08:00

Patje schreef:
zandvoorta schreef:Met alleen B wel aangezien je auto 1300 kg weegt en je dan dus niet meer dan 1300 kg max gewicht mag trekken.
Akkoord, maar heb jij elders niet eens gezegd dat het werkelijke gewicht in rekening gebracht wordt? Als jij je eend veroerd hebt op een autoambulance, dan het maximaal toegelaten gewicht toch veel hoger dan het werkelijke? Met het theoretische gewicht had jij niet mogen rijden, met het reële wel? Of ben ik fout?
Je haalt twee dingen doorelkaar. Het gewicht wat een auto mag trekken en het de rijbewijsgewichten.
Voor wat een auto mag trekken geldt het werkelijk gewicht. Dus een auto die 1500 kg mag trekken mag een aanhanger trekken die maximaal 2000 kg weegt mits het werkelijk gewicht niet hoger is dan 1500 kg.
Voor rijbewijsgewichten:
Zandvoorta schreef:nog een keer:

A: Ledige massa auto.

B: Laadvermogen auto

C: Maximale totaalgewicht aanhanger (leeggewicht plus laadvermogen, papieren gewicht)


C mag niet groter zijn dan A en totaal mogen ABC niet groter zijn dan 3500kg. Anders E achter B.

Voor het maximaal trekgewicht van de auto is het werkelijk gewicht van de aanhanger geldend.
[/quote]

Patje

Bericht door Patje » vr 24 jun 2005 09:08

zandvoorta schreef:Je haalt twee dingen doorelkaar.
:oops: :oops: ikke nu begreep heb chef, ikke excuus vraag, ikke nooit nie meer doen nie chef :oops: :oops:

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » vr 24 jun 2005 09:37

Laat het niet weer gebeuren :evil: , en vort, nu aan het werk, snel!


:lol: :lol:

JJ

Bericht door JJ » vr 24 jun 2005 12:05

Patje, je was me 2 minuten voor vanmorgen ...

Om nog een aspect toe te voegen: treingewicht (maximaal toegestane massa van de combinatie=-auto+aanhangsel).

Je kan voldoen aan alle eisen zoals genoemd, maar let er dan ook nog op dt de totale combinatie niet teveel weegt! Zeker als de toegestane trekmassa meer is dan wat de auto weegt, en je daar ook nog eens gebruik van maakt.

Leuk he?!

Etab

Bericht door Etab » vr 24 jun 2005 23:42

die nieuwe regel is geen nieuwe regel. Is altijd al zo geweest.

een auto van 3500 kg mag nog steeds een aanhanger van 750 trekken.

JJ

Bericht door JJ » za 25 jun 2005 09:02

@etab: met de nieuwe regel mag je dus ook aanhangers trekken boven de 750 als daarmee de "trein" >3500 kg weegt, dat mag nu niet met B.
En ook bv campers van > 3500 kg berijden met B. Voor betreffende (kleine) groepen prettig.

Etab

Bericht door Etab » ma 27 jun 2005 12:13

JJ schreef:@etab: met de nieuwe regel mag je dus ook aanhangers trekken boven de 750 als daarmee de "trein" >3500 kg weegt, dat mag nu niet met B.
En ook bv campers van > 3500 kg berijden met B. Voor betreffende (kleine) groepen prettig.
dat heb ik in deze regelgeving niet gelezen. Denk dat een aanname is die je doet?

DJ

Bericht door DJ » ma 27 jun 2005 14:20

JJ schreef:@etab: met de nieuwe regel mag je dus ook aanhangers trekken boven de 750 als daarmee de "trein" >3500 kg weegt, dat mag nu niet met B.
En ook bv campers van > 3500 kg berijden met B. Voor betreffende (kleine) groepen prettig.

en toch heeft etab gelijk, je mag een auto rijden tot 3500 met b je mag er altijd een aanhanger achter hangen van 750 kg. nu weet ik niet hoe het zit als je auto 2700 kg weegt en je aanhanger 1500 kg.

JJ

Bericht door JJ » ma 27 jun 2005 20:26

als de aanhanger <751 dan mag het wel wel met B. Indien aanhanger >750 is dan mag de trein / totaal niet meer dan 3500 wegen (indien je enkel B hebt), dat is wat ik bedoelde. Ik hoor het graag als het anders is, scheelt mij weer het halen van E, maar ik heb het op diverse plaatsen nagevraagd.

DJ

Bericht door DJ » ma 27 jun 2005 20:45

JJ schreef:als de aanhanger <751 dan mag het wel wel met B. Indien aanhanger >750 is dan mag de trein / totaal niet meer dan 3500 wegen (indien je enkel B hebt), dat is wat ik bedoelde. Ik hoor het graag als het anders is, scheelt mij weer het halen van E, maar ik heb het op diverse plaatsen nagevraagd.
jj zoals je zegt is het, je hebt gelijk.

Etab

Bericht door Etab » di 28 jun 2005 10:03

deze verandering van de wet heb ik nergens gelezen. En ik krijg toch ook veel rijschool gereleateerde krantjes in huis.

Waar staat deze specifieke wijziging dan beschreven? Want miz verandert er niks. Het enige wat ik gehoord heb is dat je straks in een camper op de juiste stoelen moet vgaan zitten en niet meer lekker aan tafel tijdens het rijden.

JJ

Bericht door JJ » di 28 jun 2005 10:11

zover is het nog lang niet! Het voorstel is "ergens gesignaleerd" en stond oa op www.nu.nl. Of dit wordt ingebracht, en zelfs toegepast, is maar de vraag , en zeker ook wanneer, dat duurt dan zeker eindeloos.

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”