Geslaagd!

Wanneer E achter B?
Toktok

Geslaagd!

Bericht door Toktok » zo 1 nov 2009 10:00

Ik wilde dit toch even kwijt:

Afgelopen vrijdag ben ik geslaagd voor mijn Rijbewijs BE!! haphop.gif

Ook al heb ik het eigenlijk niet nodig met mijn combinatie, heb ik er enkele weken geleden toch voor gekozen om te gaan voor het BE rijbewijs.
Je weet nooit of in de toekomst er misschien toch een zwaardere caravan komt en, waar ik vooral voor ging, je leert hoe je met een aanhanger moet omgaan. (hoeveel mensen zijn er niet die de caravan afkoppelen als ze moeten keren?? :oops: ).

Ik kan het iedereen zeker aanraden die nog geen BE rijbewijs heeft!! Je leert toch op een andere manier omgaan met je combinatie en wat misschien nog meer belangrijk is: je "leert" kijken.
Voor ik begon met de opleiding al veelvuldig weggeweest met onze caravan, maar ik was een leek vergeleken met alles wat ik nu weet!

Groeten, Een happy camper

Gebruikersavatar
HansTabbert
Erelid
Berichten: 2419
Lid geworden op: ma 16 okt 2006 21:48
Locatie: Twente

Re: Geslaagd!

Bericht door HansTabbert » zo 1 nov 2009 10:09

gefeliciteerd Toktok blij.gif blij.gif
VW touran TDI 190pk 2019 Tabbert 490Booster 2020

Gysman

Re: Geslaagd!

Bericht door Gysman » zo 1 nov 2009 10:59

Gefeliciteerd! Ook ik rij al jaren met aanhangers (boottrailer 1350 kg) en sinds dit jaar ook met caravan. Ik denk dus redelijk te kunnen rijden met combinatie. Maar omdat er volgend jaar een nieuwe auto gaat komen en het totaal dan allemaal net weer wat zwaarder wordt, heb ik dan ook BE nodig. Wat zijn de kosten voor BE, hoe gaat dat in zn werk? 1 (mid)dagje les, en aansluitend examen, werkt dat zo?

Irene

Re: Geslaagd!

Bericht door Irene » zo 1 nov 2009 11:03

Mijn man heeft BE nog "gekregen" (dat ging vroeger zo), maar heeft toen hij de caravna kreeg toch een aantal lessen genomen.
Ik dacht 3x 2 uur.
Ondanks hij gewend was met de aanhanger en de hondenkar te rijden achter de auto, is een caravan van 1500 kg en 7,5 meter lang toch iets anders, vooral bij achteruitrijden en keren tegelijk.
Hij heeft er veel aan gehad.

Groetjes,
Irene

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Re: Geslaagd!

Bericht door Stoekie » zo 1 nov 2009 12:04

Gefeliciteerd TokTok met je BE rijbewijs thumbup.gif
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

wendy+pablo

Re: Geslaagd!

Bericht door wendy+pablo » zo 1 nov 2009 12:06

gefeliciteerd zeg

sjoerdniqui
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 29 mei 2009 23:16
Locatie: Noord-Holland

Re: Geslaagd!

Bericht door sjoerdniqui » zo 1 nov 2009 12:36

Gefeliciteerd! Mijn man heeft het ook afgelopen maand behaald. Hij betaalde 395 euro incl examen.

Op donderdag in de namiddag had hij een uur les om het niveau te bepalen. (indien nodig konden nodig konden ze er dan een paar uurtjes extra les aan vast plakken). De volgende morgen vanaf 9 uur les en om 12.30 uur het examen bij het CBR. Het uurtje op donderdag en de vervolglessen op vrijdagochtend waren ruim voldoende. Hij had al ervaring met een iets kleinere caravan, dat scheelt natuurlijk..
Hobby 540 UF

Toktok

Re: Geslaagd!

Bericht door Toktok » zo 1 nov 2009 21:22

Ik was 627 Euri kwijt inclusief examen.

Ik heb een kleine 4 weken een zogenaamde proefles gedaan waarbij mijn "niveau" bepaald werd. Bleek dus dat ik helemaal niet goed keek en achteruit rijden ging ook niet goed.
Ik had dus 10 lesuren nodig.

Afgelopen donderdag 6 lesuren en vrijdag even 4 lesuren met aansluitend examen. Het waren 2 fantastische dagen :P

Gerhard N

Re: Geslaagd!

Bericht door Gerhard N » zo 1 nov 2009 22:32

Gefeliciteerd! Ik heb hem er vroeger gratis bijgekregen, maar heb 25 jaar terug ook een paar lessen gevolgd met een aanhanger en heb daar veel profijt van gehad, een goede keuze van je! thumbup.gif thumbup.gif

IreneH

Re: Geslaagd!

Bericht door IreneH » ma 2 nov 2009 09:10

Gefeliciteerd, heerlijk he om hem binnen te hebben. ik heb hem in maart van dit jaar gehaald. Reed altijd wel al met de paardentrailer maar door de aanschaf van een andere auto moest ik mijn E erbij halen.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Geslaagd!

Bericht door deusjevo » ma 2 nov 2009 12:15

thumbup.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

EDMARDER

Re: Geslaagd!

Bericht door EDMARDER » ma 2 nov 2009 13:49

Ik heb de proefles 2 weken geleden gehad........nu nog een afspraak maken bij de rijschool.....dan zal ik 3 uur les krijgen en de dag daarna nog 1 uur en dan gevolgd door het examen. Ik ben (als ik slaag) dan rond de 400 eurie kwijt. Ik heb het rijbewijs wel nodig omdat de Santa Fe en de Fendt samen over de 3500 kilo gaan.

En toktok..GEFELICITEERD haphop.gif

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 538
Lid geworden op: wo 3 dec 2008 20:24
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Geslaagd!

Bericht door Bram » wo 4 nov 2009 19:17

Bij veel rijscholen is 6 lesuren standaard. Je kunt vaak kiezen uit alles (incl. examen van een uur) op 1 dag, of spreiden over meerdere dagen. Ook hoort er een stukje theorie bij over o.a. wettelijke eisen van de aanhanger, bijbehorende papieren, welke combinaties toegestaan zijn, enz. Voor ervaren aanhangerrijders bestaat soms de mogelijkheid tot een verkorte cursus. Reken op een bedrag tussen de 450 en 600 euro.
Kia Carens III 2.0 met Dethleffs Camper Lifestyle 510V

StevenPierre
Berichten: 210
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 19:03
Locatie: Merksem bij Antwerpen

Re: Geslaagd!

Bericht door StevenPierre » zo 15 nov 2009 19:54

Ook ik heb laatst mijn BE exaam gedaan en vond er geen meerwaarde in.Achteruit rijden oké,maar achteruit rijden met een S-beweging tegen een loskade?
Daar zie ik echt het nut niet van in.Auto akoppelen en terug aankoppelen nog veel minder.Dit doe je toch altijd met hulp?Als er geen hulp is kan je nog altijd in paar keer tot tegen dissel komen en klein beetje bijtrekken?Mij heeft het,8 uur les (verplicht!)exaam begeleiding en het exaam zelf bijna 900€ gekost,dit was bij de goedlkoopste rijschool in en rond Antwerpen.
Ford Mondeo
Sprite Cruzer 495 SR.

Jheroen

Re: Geslaagd!

Bericht door Jheroen » do 4 mar 2010 09:44

En ik moet nog beginnen, woensdag 17 maart de rijtest en dan zien we wel verder.

whistle.gif

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Geslaagd!

Bericht door deusjevo » do 4 mar 2010 10:21

StevenPierre schreef:Ook ik heb laatst mijn BE exaam gedaan en vond er geen meerwaarde in.Achteruit rijden oké,maar achteruit rijden met een S-beweging tegen een loskade?
Daar zie ik echt het nut niet van in.
En da's nou juist de extra waarde van E achter B, bijzondere dingen die je best wel eens zullen overkomen thumbup.gif
Parkeersteek achteruit maken gebeurd je niet dagelijks maar het is toch prima als je weet hoe je hem uit moet voeren?
Je moet eens weten hoeveel caravantrekkers het in hun broek doen als ze 10 meter achteruit moeten rijden.
Er worden zelfs movers gemonteerd en caravans op bergweggetjes losgekoppeld (zo dom... boos.gif ) om die reden... scratch.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

EDMARDER

Re: Geslaagd!

Bericht door EDMARDER » vr 9 apr 2010 20:53

Ook ik heb nu de E op mn rijbewijs....was ff zweten en koste de nodige euries, maar hij is binnen knipoog.gif

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Geslaagd!

Bericht door Trina » vr 9 apr 2010 21:18

Super, gefeliciteerd!!! haphop.gif

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 538
Lid geworden op: wo 3 dec 2008 20:24
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Geslaagd!

Bericht door Bram » vr 9 apr 2010 23:52

Gefeliciteerd, Edmarker! thumbup.gif
Kia Carens III 2.0 met Dethleffs Camper Lifestyle 510V

Jheroen

Re: Geslaagd!

Bericht door Jheroen » za 10 apr 2010 08:43

Ik mag 27 april voor een dagje BE rijden....

pd0bao

Re: Geslaagd!

Bericht door pd0bao » za 10 apr 2010 09:40

Nu wordt er een specifiek examen afgelegd voor aanhanger -en terecht -en ontbreekt een theorie gedeelte betrekking hebbend op de weinige regels die dan gelden ? Niet zo wijs van de overheid. Denk dan bv aan het verbod tot rijden op andere dan de twee meest rechts gelegen rijstroken op auto(snel)wegen en de borden : C10 C17 t/m C21. het weten hoe hoog , breed en lang je combinatie is heeft ook zo z'n voordelen. Zelf kwam ik rijdend in een noord-Italiaanse stad eens een balkon "tegen"dat op 2,40 mtr. de straat opstak ! Door een "zwieper "te maken waarbij ik op het weggedeelte voor tegemoetkomend verkeer moest komen,kon ik voorkomen dat de caravan gescalpeerd werd. In die straat gold geen verbod voor aanhangers > 2,40 !! Gr. Jaap

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Geslaagd!

Bericht door Kingpin1966 » za 10 apr 2010 10:22

Van harte gefeliciteerd met het behalen van je BE rijbewijs Toktok!!
Daar nemen we er eentje op. proost.gif

Ik zou ook graag mijn E achter B hebben omdat je dan wat minder beperkt bent in je keuze van caravan.
Je hoeft immers dan alleen maar op het trekgewicht van je auto te letten.
Maar zolang ik hier in mijn omgeving een half maandsalaris moet neerleggen voor de 1 daagse opleiding, zal het er wel niet van komen vrees ik. boos.gif
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Jheroen

Re: Geslaagd!

Bericht door Jheroen » za 10 apr 2010 11:09

Kingpin1966 schreef:Maar zolang ik hier in mijn omgeving een half maandsalaris moet neerleggen voor de 1 daagse opleiding, zal het er wel niet van komen vrees ik. boos.gif
Tsja, hier zijn de totale kosten inclusief de rijtest ook € 571,- tel uit je winst.....

maar ja wat moet dat moet, van harte trouwens met het behaalde E - tje

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Geslaagd!

Bericht door Kingpin1966 » za 10 apr 2010 11:32

RE.gif

Ik vraag me nog altijd af welke berekening een rijschoolhouder er op los laat om tot dergelijke bedragen te komen.
Of is het E achter B rijbewijs zo "hot" dat elke rijschoolhouder er qua tarieven "maar een gooi naar doet"?
Betalen doen ze het toch wel als ze het E achter B zo graag willen.

Of ben ik nu (te) cynisch?
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Brigitte

Re: Geslaagd!

Bericht door Brigitte » vr 10 sep 2010 19:25

StevenPierre schreef:Ook ik heb laatst mijn BE exaam gedaan en vond er geen meerwaarde in.Achteruit rijden oké,maar achteruit rijden met een S-beweging tegen een loskade?
Daar zie ik echt het nut niet van in.Auto akoppelen en terug aankoppelen nog veel minder.Dit doe je toch altijd met hulp?Als er geen hulp is kan je nog altijd in paar keer tot tegen dissel komen en klein beetje bijtrekken?Mij heeft het,8 uur les (verplicht!)exaam begeleiding en het exaam zelf bijna 900€ gekost,dit was bij de goedlkoopste rijschool in en rond Antwerpen.

Hallo, ook ik had dezelfde bedenkingen bij het behalen van mijn BE.(juni 2010)
Rijschool gehad van Braschaat,was iets goedkoper.
Brigitte

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”