denken jullie even mee?
Re: denken jullie even mee?
Hier een margeauto. 1367kg ledig gewicht 1467 rijklaar gewicht aanhanger 683 ongeremd en 1500 kg geremd 600kg laadgewicht auto
Re: denken jullie even mee?
Als je naar "vroeger" terug wil, mij best. "Vroeger" waren er geen autogordels, was je auto een grote kreukelzone, vielen er jaarlijks 1000+ doden in het verkeer. Het gaat er niet om of een auto "technisch in staat is om lasten te kunnen dragen" maar om goed opgeleide en verkeersveilige weggebruikers....Hans1954 schreef: ↑do 6 mei 2021 17:38Ik denk dat het lood om oud ijzer is. Een camper die louter om rijbewijsredenen blijft nog steeds technisch in staat om lasten te kunnen dragen. Een aanhanger er achter maakt het ook niet onveiliger. Het zit dus alleen in het rijbewijs. Vroeger kregen mensen net als ik het -E- rijbewijs "gratis". Moet je het zelf maar uitzoeken. De politie kan natuurlijk bonnen uitdelen wanneer zaken niet in orde zijn Maar verzekeringsmaatschappijen draaien op voor schades. Vanuit die hoek heb ik nooit gehoord dat zij vinden dat er een verschil moet zijn tussen "geschoolde" rijbewijsbezitters en zij die dat niet zijn. Het gaat hier steeds over gewicht. En dat is arbitrair. Stel je maakt van heel licht materiaal als carbon een aanhanger met de maximale maten. En je vervoerd daarmee heel lichte zaken. Dan ben je heel erg groot maar onder de 750 kg. Hoef je geen rijbewijs voor te hebben. Het is in principe ook niet gevaarlijk voor de meeste campers om overbeladen te zijn. Ze zijn sowieso geschikt tot 4250 kg. Hele rijbewijzen zooi is gewoon geldklopperij.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16296
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: denken jullie even mee?
Kom op zeg, 750 kg achter een camper is niet echt levens gevaarlijk.
En achter een Panda of zoiets mag maar een slordige 400 kg, ook daar maak ik me niet druk over.
Die ongeremde grofvuil karretjes die je met B alleen mag sleuren zijn het probleem niet.
“Goed opgeleide E chauffeurs”?? Zolang je er geen gevoel bij hebt kom je ook nergens. Ik mag met mijn huidige auto 1800 kg sleuren, het mag maar ik heb nu al besloten dat dit in de bergen niet veilig is als ik alleen in de auto zit zonder bagage. Wellicht wel met een gewone kar maar zeker niet met een caravan!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
En achter een Panda of zoiets mag maar een slordige 400 kg, ook daar maak ik me niet druk over.
Die ongeremde grofvuil karretjes die je met B alleen mag sleuren zijn het probleem niet.
“Goed opgeleide E chauffeurs”?? Zolang je er geen gevoel bij hebt kom je ook nergens. Ik mag met mijn huidige auto 1800 kg sleuren, het mag maar ik heb nu al besloten dat dit in de bergen niet veilig is als ik alleen in de auto zit zonder bagage. Wellicht wel met een gewone kar maar zeker niet met een caravan!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: denken jullie even mee?
Goed opgeleide en verkeersveilige weggebruikers? Band verwisselen en dan de wegenwacht bellen. Rijscholen die sjoemelen met slagingspercentages. 7 keer het theorie-examen doen omdat ze alleen maar bezig zijn met oefenvragen en niet met de stof en de achterliggende gedachte. En als ze het roze kaartje hebben zo snel mogelijk het geleerde vergeten. Ik zie het allemaal zo vaak. Ik durf te stellen dat mijn rijopleiding in het leger in 1973 op de DAF YA328 ook nu nog ver daarboven staat. Verder ook nog een rijopleiding op een AMX-Pri panstserrupsvoertuig en bijna 30 jaar ervaring op de stadsbus in Amsterdam. Verder kan je van een Porsche met een rode driehoek een landbouwvoertuig maken, maar het blijft een Porsche. En dat zelfde geldt voor een camper die in Duitsland 4250 kg mag wegen maar in Nederland maar 3500 kg. Het zijn exact dezelfde auto's die even sterk en even veilig zijn. Het verschil in de Regeling Voertuigen tussen lichte- (<750 kg) en zware aanhangers (>750 kg) behelst ook niets meer dan het gewicht. En zogenaamd veilig kan ook onveilig blijken en andersom. Het gaat uiteindelijk om het poppetje dat aan dat wiel linksvoor draait.Shelter+ schreef: ↑vr 7 mei 2021 01:48Als je naar "vroeger" terug wil, mij best. "Vroeger" waren er geen autogordels, was je auto een grote kreukelzone, vielen er jaarlijks 1000+ doden in het verkeer. Het gaat er niet om of een auto "technisch in staat is om lasten te kunnen dragen" maar om goed opgeleide en verkeersveilige weggebruikers....
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: denken jullie even mee?
"Het gaat uiteindelijk om het poppetje dat aan dat wiel linksvoor draait"
Dat is ook precies waar ik het over heb
Dat is ook precies waar ik het over heb
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16296
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: denken jullie even mee?
Wel of geen diploma zegt niets over de kwaliteit van dat poppetje.
In mijn vak komt de nieuwe generatie soms met universitaire diploma’s binnen en menen het allemaal al te kunnen... als het op papierwerk en regeltjes aankomt zijn ze mij vaak de baas, als het op het eigenlijke werk aankomt bakken ze er vaak niets van!
Als je dat E rijbewijs echt serieus wilt nemen is het niet mogelijk om dat even te regelen op een middagje.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
In mijn vak komt de nieuwe generatie soms met universitaire diploma’s binnen en menen het allemaal al te kunnen... als het op papierwerk en regeltjes aankomt zijn ze mij vaak de baas, als het op het eigenlijke werk aankomt bakken ze er vaak niets van!
Als je dat E rijbewijs echt serieus wilt nemen is het niet mogelijk om dat even te regelen op een middagje.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: denken jullie even mee?
Als 18 jarig jochie met mijn net behaalde roze papiertje werd ik al bijna direct de weg opgestuurd met een grote zware auto en een aanhanger van een meter of 8. Dagelijks.
Best wel wat lastig de eerste paar dagen.
Na een week werd het al veel makkelijker.
Een maand later ging het bijna vanzelf.
Nog een maandje later werd het gewoon een 2e natuur.
Er is geen betere opleiding als de dagelijkse praktijk.
Best wel wat lastig de eerste paar dagen.
Na een week werd het al veel makkelijker.
Een maand later ging het bijna vanzelf.
Nog een maandje later werd het gewoon een 2e natuur.
Er is geen betere opleiding als de dagelijkse praktijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: denken jullie even mee?
En daarom is het niets meer of minder dan geldklopperij. Je kan met goed gevolg een examen afleggen, maar het echte leren begint daarna.Jan van Vijven schreef: ↑za 8 mei 2021 11:20Als je dat E rijbewijs echt serieus wilt nemen is het niet mogelijk om dat even te regelen op een middagje.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: denken jullie even mee?
Niet mee eens, als je al vele jaren met aanhangers rijdt, heb je die ervaring al, alleen voldoe je formeel niet aan de regels als je boven de 3500kg wilt trekken.
Het examen is net als gewoon "B examen" een compleet examen (ik gok dat jij je "E" gekregen hebt en dus zelf dit examen niet gedaan hebt) en je slaagt niet als je niet voldoet aan de gestelde eisen en die zijn echt wel best pittig.
Dit is bij B net zo en daar moet je leren rijden na het ontvangst, bij E hoef je niet te leren rijden, alleen maar kunnen omgaan met een aanhanger, doordat je al jaren reed, hoef je dat dus niet te leren, maar als ervaren rijder met aanhangers leer je ook in deze dagcursus best wel zaken bij.
Iemand die met een aanhanger niet achteruit kan rijden slaagt echt niet in een halve dag
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: denken jullie even mee?
Ik behoor inderdaad tot de groep die het "gratis" kreeg. Toen wij als eerste vervoerbedrijf in Nederland gelede bussen kregen, moesten wij ook even kijken hoe er mee gereden moest worden. Ook achteruit. Blijkbaar ben ik een natuurtalent want ik draaide het ding in een keer achteruit de hoek om. En een tweede en een derde keer. Geluk? Nee hoor. Ik had er even over nagedacht wat de stuurbeweging voor de aanhanger betekende. En dan blijkt dat er maar 1 moment beslissend is. Op welk moment ga je van tegensturen over in meesturen. En daar heb je spiegels voor. Als ik rijscholen nog steeds hoor zeggen dat je een slingering oplost door gas te geven, zakt me broek daar van af. In theorie juist en in de praktijk funest wegens te weinig vermogen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: denken jullie even mee?
Dat zijn wijsheden uit de tijd dat jij je rijbewijs gehaald hebt denk ik, die worden nu niet meer door serieuze rijscholen gepromoot hoor.
Alleen nog op Facebook groepen die iets met caravans doen....
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: denken jullie even mee?
Hier 1880 rijklaar, 750 ongeremd en 2000 geremd.
En zelf voorzien van o.a. BE-rijbewijs.
Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
En zelf voorzien van o.a. BE-rijbewijs.
Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Knaus Azur 640 Tandemasser / Chevrolet Captiva 3.2 v6 230pk
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16296
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
denken jullie even mee?
Als die 50% regel bij lichte aanhangers inderdaad klopt dan neem ik aan dat dit met veiligheid te maken heeft. Op zich niets mis mee, maar... waarom zijn er dan niet dit soort regels bij de zware aanhangers? Als ik met het maximale aanhanger gewicht wil rijden vind ik het logisch dat je de trekker ook zwaar gaat beladen. Feitelijk zou de regel kunnen zijn: indien je er een zware aanhanger achter hangt moet de auto ook maximaal beladen zijn.
Om op de vraag van TS terug te komen, een ton van je trekker afhalen betekend dat er geen gewicht meer in kan, is dit dan nog wel veilig om er een zware aanhanger achter te hangen?? Of zou de RDW het gewicht van de aanhanger dan ook verlagen??
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Om op de vraag van TS terug te komen, een ton van je trekker afhalen betekend dat er geen gewicht meer in kan, is dit dan nog wel veilig om er een zware aanhanger achter te hangen?? Of zou de RDW het gewicht van de aanhanger dan ook verlagen??
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: denken jullie even mee?
Nog geen jaren geleden reed RTL-Autowereld mee met een "ervaren" rijinstructeur. Toen kwam de vraag van het slingeren ter sprake en wat te doen. Het heel stellige antwoord: "gas geven want dan strekt de combinatie zich." Dit was een rijschoolhouder die aangesloten was bij de FNOP. De ANWB had toen allang de stelling neergelegd dat remmen de enige juiste handeling was. In mijn tijd werd er tijdens rijlessen niet zoveel over aanhangers gezegd. Misschien iets over lengtes. Je kreeg dat rijbewijs erbij bij -B-, en in mijn geval, omdat ik mijn rijbewijs op -C- haalde en dus de hele riedel erbij kreeg. Als je destijds een trekhaak gemonteerd had, moest je nog naar de RDW om het met constructietekening te laten keuren. Kreeg je een inlegvel en pas dan mocht je iets aankoppelen. Uiteraard tegen betaling van een aanzienlijke som geld.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: denken jullie even mee?
Hier kan je van alles bij bedenken. Bijvoorbeeld dat de aanhangerlast bij een bezitter van een "oud" -E-rijbewijs helemaal geen maximum heeft. Er gelden wel een maximum voor de kogelkoppeling van 3500 kg, maar met andere systemen gelden veel hogere waardes. In elk geval remt de zware aanhanger zichzelf terwijl de remkracht voor de ongeremde helemaal op de auto komt. Je kan niet een regel die op een enkel punt (het halve gewicht) gaan schaalvergroten naar zwaardere aanhangers. Vooral marktkooplieden zullen het heel erg oneens zijn met je.Jan van Vijven schreef: ↑zo 9 mei 2021 07:29Als die 50% regel bij lichte aanhangers inderdaad klopt dan neem ik aan dat dit met veiligheid te maken heeft. Op zich niets mis mee, maar... waarom zijn er dan niet dit soort regels bij de zware aanhangers? Als ik met het maximale aanhanger gewicht wil rijden vind ik het logisch dat je de trekker ook zwaar gaat beladen. Feitelijk zou de regel kunnen zijn: indien je er een zware aanhanger achter hangt moet de auto ook maximaal beladen zijn.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: denken jullie even mee?
Tja, die “ervaren” rijinstructeur was dan het welbekende stukje kaf onder het koren, wellicht was het een van de broertjes Coronel.Hans1954 schreef: ↑zo 9 mei 2021 08:23Nog geen jaren geleden reed RTL-Autowereld mee met een "ervaren" rijinstructeur. Toen kwam de vraag van het slingeren ter sprake en wat te doen. Het heel stellige antwoord: "gas geven want dan strekt de combinatie zich." Dit was een rijschoolhouder die aangesloten was bij de FNOP. De ANWB had toen allang de stelling neergelegd dat remmen de enige juiste handeling was. In mijn tijd werd er tijdens rijlessen niet zoveel over aanhangers gezegd. Misschien iets over lengtes. Je kreeg dat rijbewijs erbij bij -B-, en in mijn geval, omdat ik mijn rijbewijs op -C- haalde en dus de hele riedel erbij kreeg. Als je destijds een trekhaak gemonteerd had, moest je nog naar de RDW om het met constructietekening te laten keuren. Kreeg je een inlegvel en pas dan mocht je iets aankoppelen. Uiteraard tegen betaling van een aanzienlijke som geld.
Ik heb m’n E achter B in 1985 net niet meer gratis meegekregen dus heb het een jaar of 20 geleden alweer los gehaald, was een dagcursus met ‘s ochtend enige uren theorie en ‘s middags 3,5 uur les gevolgd door een examen.
Heb er echt wel wat aan gehad.
Therorie varieerde van spiegelen, tot aankoppelen, papieren van de combi, kogeldruk en belading, bochten draaien en bijzondere verrichtingen en de meeste van deze onderwerpen keerden ook nog eens terug in de praktijk.
Hoe het tegenwoordig gaat met de cursussen gekocht voor een appel en een ei bij VakantieVeilingen oid weet ik niet.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16296
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: denken jullie even mee?
Niemand hoeft het met me eens te zijn, ik beweer ook niet dat het anders moet.
Ik had zo mijn bedenkingen over de logica, geremd of ongeremd, ergens moet er toch een logica inzitten? Een dikke auto mag meer dan z’n eigen gewicht sleuren terwijl een “kleintje” dat niet mag, is dat niet een beetje vreemd? De motor heeft niets met veiligheid te maken, het gewicht wel.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik had zo mijn bedenkingen over de logica, geremd of ongeremd, ergens moet er toch een logica inzitten? Een dikke auto mag meer dan z’n eigen gewicht sleuren terwijl een “kleintje” dat niet mag, is dat niet een beetje vreemd? De motor heeft niets met veiligheid te maken, het gewicht wel.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: denken jullie even mee?
Ik had destijds een Nissan Primera. Woog leeg 1159 kg en mocht 1400 kg trekken. Deed ik ook en het ding deed het opvallend goed. Helemaal in lijn met de testen die toen gehouden werden. Uiteindelijk kreeg ik allemaal storingen aan remsysteem, ophanging, enz die wat mij betreft wel zijn terug te voeren op het aanhangergebruik. Misschien zit het hier in? Garantie moet er wel gegeven worden natuurlijk.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16296
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: denken jullie even mee?
Garantie of veiligheid zijn wat mij betreft twee verschillende dingen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: denken jullie even mee?
Toch is er voor fabrikanten wel een samenhang. Ten eerste wordt geen enkele personenauto ontworpen met aanhangers in het achterhoofd. Want voor veiligheid zullen ze ook wijzen op de typegoedkeuringen van zware aanhangers. Verder bepaalt de fabrikant wat er aan die auto gehangen mag worden en de enige test die doorstaan moet worden is een hellingproef. Er zijn fabrikanten die zich nogal nadrukkelijk op de caravanner richten. Dan denk ik aan Subaru. Uiteraard is die liefde voornamelijk commercieel. De auto moet het gedurende de garantietermijn wel volhouden met die caravans anders wordt het een dure aangelegenheid. Veiligheid moet dus echt komen van de bestuurder van het span en daar gaat het dus ook redelijk vaak fout. Als ik zie hoeveel mensen hier een vraag stellen terwijl zij blijkbaar geen enkele moeite deden zich in te lezen in het caravankamperen, heb ik mijn gedachten al bepaald.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: denken jullie even mee?
Beetje negatief om iemand die wel vraagt zo te beoordelen. De vraag word gesteld dus er word gelezen en onderzocht.
Vind het persoonlijk niet logisch dat er (nog) ongeremde aanhangers worden gekocht en verkocht.
Vind het persoonlijk niet logisch dat er (nog) ongeremde aanhangers worden gekocht en verkocht.
Groet Arnold
Re: denken jullie even mee?
Waarom niet, ze worden vooral ook verhuurd.
Soms heb je behoefte aan een eenvoudige Boedelbak die maar weinig onderhoud vraagt en redelijk “fool proof” is om een kastje te vervoeren.
Dan voldoet zo’n ongeremd ding toch prima?
Dat er ook mensen zijn die 1300 kilo ophoogzand in een ongeremde Boedelbak knikkeren blijf je altijd houden net zoals je een geremde aanhanger ook kunt overladen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: denken jullie even mee?
Hoezo negatief? Ik zeg toch niet dat er geen vragen gesteld mogen worden. Sterker nog in beantwoord er genoeg. Maar bij ongeveer alles zit er een gebruiksaanwijzing, en ik merk aan de vraagstelling dat die niet gelezen is. En dan vind ik het wel een beetje makkelijk om maar achter het toetsenbord te kruipen om je probleem opgelost te krijgen. Maar ik verbied het niet en mijn aangeboren hulpvaardigheid maakt dat ik wel meewerk. In het kader van dit onderwerp zou ik graag wijzen op http://caravanhandboek.rilexm.eu/ Als je deze stof doorgenomen hebt zoals ik, mag je jezelf iemand noemen voor wie het caravannen weinig geheimen kent.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: denken jullie even mee?
Mooie site, maar mag ondertussen wel eens bijgewerkt worden.
Van bv. een AGM of Gel accu hebben ze nog nooit van gehoord.
Frans
Van bv. een AGM of Gel accu hebben ze nog nooit van gehoord.
Frans