Vloer van een oude stacaravan repareren

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Plaats reactie
Vanbeuningenw
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 24 feb 2021 21:13

Vloer van een oude stacaravan repareren

Bericht door Vanbeuningenw » do 25 feb 2021 11:06

Wij zijn de trotse eigenaar van een oude (jaren 70) maar gezellige stacaravan. Toen we hem kochten 4 jaar geleden was er vloer (spaanplaat met een soort van bouwplastic aan de buitenkant) al op diverse plaatsen slecht. Ik heb toen de slechtste plekken (bij de deuren) de vloer vervangen met watervast multiplex gegrond). De afgelopen jaren zijn er een stuk of drie doorzakplekken ontstaan. Nu wil over een paar weken de vloer repareren en dat wilde ik doen met osb plaat 9 of 12 mm met een isolatie/dampwerende laag tussen de huidige vloer en de osb plaat. Ik wil de huidige vloer laten zitten omdat ik anders de hele caravan moet strippen. Vraag is dit een goede aanpak of Lambik het slimmer aanpakken zonder de vloer er uit te halen en heel veel geld erin te investeren?

Ik ben erg benieuwd.

Bedankt voor jullie reacties/tips

Groet

Wilfred

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Vloer van een oude stacaravan repareren

Bericht door Morgoth » do 25 feb 2021 15:02

Zo zou ik het ook doen. Alleen zou ik liever underlayment nemen dan OSB. Dat is net iets beter vochtbestendig
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Vanbeuningenw
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 24 feb 2021 21:13

Re: Vloer van een oude stacaravan repareren

Bericht door Vanbeuningenw » do 25 feb 2021 18:01

Goede tip, dankjewel

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Vloer van een oude stacaravan repareren

Bericht door blefke » do 25 feb 2021 19:24

Wellicht een idee om aan de onderkant van de caravan een 18 mm multiplex plaat te lijmen en schroeven, daar waar de vloer doorgezakt is..
Tenminste als je er bij komt.
Natuurlijk moet die plaat dan wat groter zijn.
Ben bang dat de plaat die in je in de caravan wilt gaan leggen ook weer kan gaan doorzakken.
Daarbij kun je dan van boven alle platen goed met elkaar verbinden zodat het 1 geheel wordt...



Grzzzz Blefke

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Vloer van een oude stacaravan repareren

Bericht door mrbullmastiff » do 25 feb 2021 21:27

De basis moet goed zijn, ik denk dat je die oude en doorgezakte platen er best uit kan halen. Meer werk maar de enige mogelijkheid om een kwalitatief goede oplossing te krijgen.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Vanbeuningenw
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 24 feb 2021 21:13

Re: Vloer van een oude stacaravan repareren

Bericht door Vanbeuningenw » do 25 feb 2021 23:13

Bedankt voor de tips, ik ga kijken of ik de platen die doorgezakt zijn kan verwijderen ( hangt van de ruimte af die ik heb) of bij die plekken aan de onderkant multiplex te verlijmen en zal natuurlijk alles zoveel mogelijk in mes en groef te leggen.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Vloer van een oude stacaravan repareren

Bericht door Knaus440 » vr 26 feb 2021 09:39

We hebben in onze willerby ook de genoemde bodem platen.
Na lekkage echt doorzak plekken.
Besloten een groot vlak van 15 m2, de slaapkamers en gang, als geheel te vervangen. Inderdaad dus muren weg halen en terug plaatsen. Maar wel een zeker groot draagvlak ipv lappen.
Bovendien zou je, wanneer je huidige platen vochtig zijn/worden, een ideale plek voor schimmel en zwam maken.
Maar wat ik aangeef geldt natuurlijk alleen wanneer de platen echt slecht zijn, vocht opgenomen hebben door bv slechte ventilatie, of optrekkend vocht.
Ik heb waterbestendigde 16 of 18 mm plaat gebruikt met dek/coating laag. Het leek wel soort/principe betonplex, maar dan wel strak en afgewerkt.
Was op advies stacaravan bouwer/hersteller.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vloer van een oude stacaravan repareren

Bericht door Ab » vr 26 feb 2021 11:23

Het ligt ook aan de constructie van de stacaravan.
Veel stacaravans hebben een stalen frame als basis.
De liggers daarvan dragen over de gehele breedte.
De onderlinge afstand is meestal 61 cm hart op hart, bij oudere caravans.
18 of 20 mm watervast multiplex is sterk genoeg om voldoende gewicht te kunnen dragen over deze afstand.
Bij vervangen van een stuk vloer is het belangrijk dat je de uiteinden van de nieuwe plaat laat dragen op deze liggers.
Dus precies tot het midden van de ligger leggen, als de vloer verderop nog goed is.
Een alternatief is een vloer over de oude vloer heen leggen.
Waarbij je dan ook weer moet letten op waar de draagconstructie zit. Is het daarboven rot, dan ter plaatse de oude vloer de rotte delen wegkrabben/snijden en uitvullen met ( bijv) epoxy.
Dat is sowieso handig om erbij te hebben.
Je kunt daar zelfs 2 platen met de kopse kanten mee tegen elkaar aan lijmen. De verbinding is sterker dan de plaat zelf.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Vloer van een oude stacaravan repareren

Bericht door jessedew » do 4 mar 2021 09:25

ik zou ook zeker geen OSB gebruiken. Het is natuurlijk ook een beetje de vraag voor hoelang je het gerepareerd wil hebben, is het voor 10 jaar kan je met wat eenvoudigers volstaan dan helemaal strippen. Hoe komt het dat het doorgezakt is? Vocht van onderen? want de oorzaak weghalen is net zo belangrijk.

Verder heb ik weinig verstand van stacaravans, maar zou als je de oude vloer laat zitten wel iets erop doen wat vochtbestendig is en dan is betonplex misschien wel het beste. Misschien wat dunne houten latjes op het frame monteren en daarop de nieuwe vloer ivm ventilatie.

Maar geen idee hoe je dan uitkomt met je deuren etc.

heel de bodem eruit is natuurlijk nog het beste, maarja ik snap dat je daar geen zin in hebt.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vloer van een oude stacaravan repareren

Bericht door Ab » do 4 mar 2021 11:44

Nee, dan moet je eerst de hele opbouw eraf slopen... mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Vanbeuningenw
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 24 feb 2021 21:13

Re: Vloer van een oude stacaravan repareren

Bericht door Vanbeuningenw » za 6 mar 2021 07:02

Morgen wordt de caravan geplaatst en ga ik de schade eens goed bekijken. Bedankt voor al jullie reacties en tips. Daar kan ik zeker wat mee.

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”