binnenkant aanpakken

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Plaats reactie
richardvdijk
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 27 dec 2015 20:40
Locatie: Vleuten

binnenkant aanpakken

Bericht door richardvdijk » zo 15 nov 2020 21:14

Hallo

Wij hebben het idee opgevat om eens te kijken of we de binnenkant kunnen laten opknappen. Nu zijn we op zoek naa bedrijven die voor ons de binnenkant zouden kunnen schilderen. Wie weet er zo'n bedrijf?
Betreft een LMC Luxus uit 1999

Met vriendelijke groet,
Richard

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: binnenkant aanpakken

Bericht door Knaus440 » zo 15 nov 2020 22:06

Als je een beetje handig bent,zou je dat dan niet zelf gaan doen?
Winterwerk heet dat in hobby/klus-jargon.
Kun je wat foto's plaatsen van de binnen kant van jullie caravan?
Misschien zijn er hier wel goede klussers die het voor je willen doen.
Ik denk dat de prijs van een bedrijf je tegen gaat vallen.
Op het forum staan veel item van mensen die hun caravan zelf opgeknapt hebben.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: binnenkant aanpakken

Bericht door iemand » ma 16 nov 2020 20:47

wat is je budget ? scratch.gif

en

als je iemand anders aan het werk zet, zijn dat de vooral de kosten. weenie.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: binnenkant aanpakken

Bericht door CoralOne77 » ma 16 nov 2020 21:35

Tip: goed ontvetten met St Marc, mat opschuren, grondig stofvrij maken, terug ontvetten met St Marc.

Daarna alles strak mat wit / monokleur zetten voor het overzicht. Krijtverf van Annie Sloan werkt prettig met een fluffy rolletje, dekt goed en blijft wat elastisch. Eventueel afwerken met satin vernis voor de duurzaamheid.

Accentje met behangpapier en plaksel met 50/50 witte houtlijm. Stickertegeltjes, deurtjes in een zacht pastel accentje, en in een paar weekendjes fris je elk oliebollenkraam op tot een frisse beach cabin.

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: binnenkant aanpakken

Bericht door dieseltijger » di 17 nov 2020 00:11

Heb geen enkele ervaring met het opknappen van het interieur. Maar Sigma coatings S2U Nova is een aanrader voor het verfwerk: watergedragen, zeer slijtvast, slechte hechting van vuil en vet, en vloeit prima tijdens het verven. Niet goedkoop.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: binnenkant aanpakken

Bericht door Knaus440 » di 17 nov 2020 09:06

Die Sigma is inderdaad prima spul.
Te koop bij de vakhandel.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: binnenkant aanpakken

Bericht door Morgoth » do 19 nov 2020 10:41

Tipperdertip:
Als je de caravan aan de binnenkant wit verft, neem dan altijd een watergedragen verf. Acrylverf vergeelt namelijk als je dat binnen gebruikt. Ook verf van goede kwaliteit doet dat. Ik ben mijn binnendeuren thuis allemaal opnieuw aan het schilderen omdat de Sikkens verf op acryl basis ernstig aan het vergelen is. Onder de schilden van de deurkrukken was het zelfs bijna ei-geel.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: binnenkant aanpakken

Bericht door deusjevo » do 19 nov 2020 11:36

Hoe behandel je dat voor, is alleen opschuren voldoende?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Ron055
Berichten: 258
Lid geworden op: wo 16 sep 2020 14:20

Re: binnenkant aanpakken

Bericht door Ron055 » do 19 nov 2020 13:46

Morgoth schreef:
do 19 nov 2020 10:41
Tipperdertip:
Als je de caravan aan de binnenkant wit verft, neem dan altijd een watergedragen verf. Acrylverf vergeelt namelijk als je dat binnen gebruikt. Ook verf van goede kwaliteit doet dat. Ik ben mijn binnendeuren thuis allemaal opnieuw aan het schilderen omdat de Sikkens verf op acryl basis ernstig aan het vergelen is. Onder de schilden van de deurkrukken was het zelfs bijna ei-geel.
Acrylverf is toch juist watergedragen verf? Of bedoel je Alkydverf (op terpentine basis)?.

Gekopieerd van de site Verf.nl:
"Wat is verf op waterbasis?
Ten eerste de verf op waterbasis: wat is dit? Er worden allerlei benamingen gebruikt:
Verf op waterbasis
Watergedragen verf
Acrylverf
In alle drie de gevallen gaat het om dezelfde verf. De verf wordt namelijk verdund met water. Dit heeft onder andere een (groot) effect op de glansgraad van de verf, die daardoor wat lager is dan die van verf op basis van terpentine."
Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: binnenkant aanpakken

Bericht door dieseltijger » do 19 nov 2020 20:16

Hi, niet moeilijk doen: gewoon een goede watergedragen verf gebruiken. Als er bij het bindmiddel (alkydhars) welke wordt verdund op terpentinebasis geen UV straling komt, dan vergeelt het bindmiddel.

Dan: ik merk wel wat verschillen tussen de watergedragen verven. Gelukkig zijn de watergedragen verven van tegenwoordig niet meer zo "tandpasta achtig" als vroeger, maar Sigma S2U Nova vind ik top: de verwerkingstijd is redelijk, het trekt mooi strak, het dekt goed, het is knal-en-knalhard, en is binnen 5 uur overschilderbaar. Verder zie ik inderdaad dat er geen vuil aan hecht bij deuren - en dat is weleens anders met andere satijnglans verven.

Nadeel is de prijs (rond de 50 ,- of meer per liter), maar het spul is zo goed, dat het lijkt alsof zelfs ik kan schilderen. Ongetwijfeld zijn er ook andere merken die eveneens subliem zijn - maar gelet op de hoeveelheid werk en het eindresultaat bespaar ik niet op verf.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: binnenkant aanpakken

Bericht door Wim Verso » do 19 nov 2020 20:32

RE.gif

Synthetische verf is zeker ook zo duur of nog duurder, Sigma S2U Satin is in de Schilderswinkel, ongeveer 68 euro de liter, maar dan heb je ook een prachtige verf, ik als Schilder werk daar heel graag mee. thumbup.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: binnenkant aanpakken

Bericht door dieseltijger » do 19 nov 2020 20:52

Ik kan alleen niet - zoals een schilder wel kan - de verf mooi aansnijden bij de overgang glas-hout. Dan is het bij watergedragen verf echt zaak om strepen op het glas snel te verwijderen: want ook de strepen worden ook knalhard, en zijn (denk ik) alleen met een oude panty af te schuren.

En het reinigen van rollers en kwasten is prima te doen. Geen geklooi met groene zeep en water meer.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: binnenkant aanpakken

Bericht door Wim Verso » do 19 nov 2020 21:13

RE.gif
Met een panty afschuren heb ik in mijn hele schildersloopbaan (46 jaar) nog nooit gedaan. Verf op het glas haalden wij altijd weg (als dat al nodig was) met een stanleymes of een mes dat daar speciaal voor is, verkrijgbaar bij de schilderswinkel.
Panty's gebruik je om je verf te zeven, als daar wat rommeltjes in zitten.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: binnenkant aanpakken

Bericht door Morgoth » do 19 nov 2020 22:30

Ron055 schreef:
do 19 nov 2020 13:46
Acrylverf is toch juist watergedragen verf? Of bedoel je Alkydverf (op terpentine basis)?.
Ja idd. Vergissing. Terpentine basis. Dat vergeelt.

Ik gebruik(te) altijd Sikkens. Na een verkeerd verfadvies van Sikkens en daarna niet thuis geven na reclameren, ben ik voor mijn finse houten huis in Nederland overgestapt op een Fins verfsysteem van Tikkurilla. Wàt een verschil! Je merkt aan alles dat deze verf speciaal voor dit soort gebouwen is ontwikkeld.

Op dit moment ben ik thuis de binnendeuren en kozijnen aan het schilderen. Gewoon met een watergedragen verf van Histor. Was in de aanbieding blij.gif
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: binnenkant aanpakken

Bericht door Wim Verso » do 19 nov 2020 23:34

RE.gif

Om geen verwarring te krijgen, hoop ik dat je niet zonder meer op de oude Synthetisch verflaag aan het overschilderen bent met watergedragen, daar hoort een watergedragen grondverf op als tussenlaag, hechtlaag , na eerst schoongemaakt, ontvetten en flink schuren.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: binnenkant aanpakken

Bericht door Morgoth » vr 20 nov 2020 09:59

RE.gif
Zeker. Grondverf eronder. Maar ik heb ze ook helemaal afgebrand en kaal geschuurd. Vroeger heeft er Glitsa op gezeten. Daarop hechtte de vorige verf niet.

Nou heb ik wel gehoord dat water gedragen wel over terpentine gedragen kan maar andersom niet. Klopt dit?
(niet dat ik het wil)
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: binnenkant aanpakken

Bericht door Ab » vr 20 nov 2020 12:13

Hoe weet je wat erop zit is vaak ook nog de vraag.. mrgreen.gif
Gewoon testen op een klein stukje.
Meestal gaat het best.
Binnen in een caravan of huis heeft de verf ook zeer weinig te lijden..
Eigenlijk is alleen slijtage op sommige plaatsen wel een dingetje.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: binnenkant aanpakken

Bericht door Wim Verso » vr 20 nov 2020 12:51

Bij het schildersbedrijf waar ik voorheen werkte, deden wij altijd over terpentine gedragen verflagen zoals jij dat noemt Margoth, een watergedragen tussenlaag grondverf dus voor de hechting.
En daarna met een professionele watergedragen verf er overheen.
Je kan inderdaad niet met synthetische verf over watergedragen schilderen.

En Ab, hoe weet je wat erop zit?
Als je toch gaat schilderen, moet je na het schoonmaken, schuren en dan merk je wat erop zit, als je synthetische verflagen gaat afschuren zal je merken dat tijdens het schuren er behoorlijk wat stof afkomt, schuur je watergedragen verflagen, komt er vrijwel geen stof los, zo kan je merken wat voor laag erop zit.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: binnenkant aanpakken

Bericht door Morgoth » vr 20 nov 2020 12:58

In mijn geval heb ik de synthetische verf er zelf opgezet. Uit onwetendheid dacht ik dat dit sterker zou zijn, niet wetende dat dit vergeelt.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: binnenkant aanpakken

Bericht door Wim Verso » vr 20 nov 2020 13:03

Ik maak daar zelf niet zo'n punt van, ik heb onlangs in onze woning de kozijnen met S2U Satin van Sigma geschilderd in een licht grijze tint, en vergeling?
Dat zal wel meevallen, als je met witte verf gaat schilderen, treed dit nog wel eens op, maar met kleur valt dit wel mee en met goedkopere verf zal dit veel eerder gebeuren.
Sigma S2U Satin is een Dijk van een verf. thumbup.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”