Kwartel's Graziella 340

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Plaats reactie
Kwartel
Berichten: 22
Lid geworden op: do 1 okt 2020 12:44

Kwartel's Graziella 340

Bericht door Kwartel » do 8 okt 2020 20:55

Omdat mensen op forums vaak van verbouwingen en foto's houden zal ik in dit topic zo nu en dan wat vorderingen plaatsen van mijn nieuwe tuinhuisje :)
(de caravan gaat niet mee op vakantie maar moet uiteindelijk een tuinhuisje/kantoortje worden)

Momenteel ligt het gehele interieur er uit en ben ik ten eerste bezig om de boel 100% waterdicht te krijgen. Er zijn namelijk 3 plekken waar er een beetje vocht naar binnen komt:
- Dakraam: zweet alleen een heel klein beetje bij echt forse buien --> komt een nieuwe in (Fiamma Vent 40)
- Van binnenuit gezien linkerkant deurkozijn. Hier was het kozijn gebarsten en liep er wat water langs het stalen kozijn naar beneden. Dit manifesteerde zich uiteindelijk onder de isolatie. Gelukkig geen houtrot in het vloerframe. Kozijn wel een beetje geroest. --> lek verholpen en sindsdien blijven kozijn en vloer droog.
- Langs de ventilatie van de keuken: de drie roosters zijn allemaal gebarsten of zitten gemonteerd met oude/gescheurde kit. Aangezien ik geen keukenblok terug ga plaatsen ga ik al deze permanent dicht maken om zo de boel weer waterdicht te krijgen. Continue ventilatie geschiedt dan via dakraam en deurrooster. Mocht dit het vochtprobleem niet 100% verhelpen dan ga ik verder kijken onder de bruine band, wellicht dat de hechting van de twee helften niet meer in orde is. Stap voor stap dus!

Uiteindelijk komt qua interieur de grote treinzit terug, de hangkast komt terug en op de plek van de keuken komt een kastje van het zelfde formaat. De kasten ga ik optrekken uit nieuw multiplex aangezien de oude panelen niet allemaal meer even netjes zijn. Op de plek van de kleine treinzit komt een werkplek.

Zoals jullie op de foto's kunnen zien heb ik preventief de hele vloer er uit gehaald. Behalve op de plekken waar ik vochtproblemen had was de vloer nagenoeg hard. Ik gok dat 95% van het oude hout er in nieuwstaat uit is gekomen. Alle oude kabels en gasleidingen sloop ik er uit en er komt een nieuw 230volt circuit in.

De zwarte troep die je op de foto's ziet is veelal geen schimmel, dit is vooral zwarte aanslag die met een simpel sopje kan worden schoongemaakt. (was ik nog te lui voor) Zaterdag ga ik waarschijnlijk de laatste restjes van de oude vloer verwijderen. Ik moet bekijken wat ik van de oude isolatie laat zitten. (die 4cm EPS platen kosten werkelijk geen drol)
thumbnail_IMG_3632.jpg
thumbnail_IMG_3631.jpg
thumbnail_IMG_3630.jpg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kwartel's Graziella 340

Bericht door Chris » do 8 okt 2020 21:05

Klinkt en ziet er voortvarend uit... dat mag ik wel.
Maar... op zo'n lege doos zou ik niet zomaar op het dak gaan zitten om het dakluik te vervangen...
Wat dan wel... mmmm.... kweenie... maar niet erop zitten... leunen hooguit..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Kwartel
Berichten: 22
Lid geworden op: do 1 okt 2020 12:44

Re: Kwartel's Graziella 340

Bericht door Kwartel » do 8 okt 2020 21:07

Chris schreef:
do 8 okt 2020 21:05
Klinkt en ziet er voortvarend uit... dat mag ik wel.
Maar... op zo'n lege doos zou ik niet zomaar op het dak gaan zitten om het dakluik te vervangen...
Wat dan wel... mmmm.... kweenie... maar niet erop zitten... leunen hooguit..
Zoveel mogelijk vanaf de zijkant proberen en anders maar een stijger bouwen!
Mocht het echt onmogelijk lijken dan laat ik het oude dakraam zitten en ga ik met Bison Rubber Seal aan de gang ofzo

(kleine aftakking wat betreft het dakraam: https://caravan-forum.nl/viewtopic.php? ... 65#p784365 dakraamtips zijn ook in dit topic welkom!)

Gebruikersavatar
JosD
Berichten: 616
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 15:57

Re: Kwartel's Graziella 340

Bericht door JosD » do 8 okt 2020 21:14

Leuk idee, zeker met het vele thuiswerken van de laatste tijd thumbup.gif thumbup.gif
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kwartel's Graziella 340

Bericht door Chris » do 8 okt 2020 21:23

@ Kwartel..

Van binnenuit kan je natuurlijk al heel veel voorbereiden.
En met je kop door dat gat... 40x40... mmmm beetje krap, dat wel... maar als je er tot je middel door kan, dan heb je ook lekker de mogelijkheid om de oude kit te lijf te gaan..
Hangt van de "omvang" af... voor mij erg krapjes..

Ik heb ooit in een vorige caravan wel op deze manier het dakraam vervangen, toen was mijn postuur daar ook wat beter voor geschikt dan nu.
Op de tafel gestaan gewoon.... ging best.
En het nieuwe luik schuin door het gat ging ook...
Lekker in de butylkit en van onderaf vastschroeven....
Gebruik Butyl kit... da's de enige goeie kit hiervoor, geen butyleen... da's wat anders.

Kortom..beetje handige Harry zou daar wel een gat in zien.... mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kwartel's Graziella 340

Bericht door Micky » do 8 okt 2020 21:28

Als je de stevigheid niet terug brengt krijg je problemen me het sluiten van de deur. Zie de Lander als een zachtgekookt ei, zakt in van boven en wordt in het midden breder, zo is hij gemaakt, van 2 op elkaar gemonteerde schalen die behoorlijk slap zijn van zichzelf


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Kwartel
Berichten: 22
Lid geworden op: do 1 okt 2020 12:44

Re: Kwartel's Graziella 340

Bericht door Kwartel » do 8 okt 2020 21:38

Chris schreef:
do 8 okt 2020 21:23
@ Kwartel..

Van binnenuit kan je natuurlijk al heel veel voorbereiden.
En met je kop door dat gat... 40x40... mmmm beetje krap, dat wel... maar als je er tot je middel door kan, dan heb je ook lekker de mogelijkheid om de oude kit te lijf te gaan..
Hangt van de "omvang" af... voor mij erg krapjes..

Ik heb ooit in een vorige caravan wel op deze manier het dakraam vervangen, toen was mijn postuur daar ook wat beter voor geschikt dan nu.
Op de tafel gestaan gewoon.... ging best.
En het nieuwe luik schuin door het gat ging ook...
Lekker in de butylkit en van onderaf vastschroeven....
Gebruik Butyl kit... da's de enige goeie kit hiervoor, geen butyleen... da's wat anders.

Kortom..beetje handige Harry zou daar wel een gat in zien.... mrgreen.gif
Thanks voor de info! Normaal gesproken dicht en plak ik alles met Shell Tixophalte, weet niet precies wat voor een type dat is.

Kwartel
Berichten: 22
Lid geworden op: do 1 okt 2020 12:44

Re: Kwartel's Graziella 340

Bericht door Kwartel » do 8 okt 2020 21:39

Micky schreef:
do 8 okt 2020 21:28
Als je de stevigheid niet terug brengt krijg je problemen me het sluiten van de deur. Zie de Lander als een zachtgekookt ei, zakt in van boven en wordt in het midden breder, zo is hij gemaakt, van 2 op elkaar gemonteerde schalen die behoorlijk slap zijn van zichzelf


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
De deur sluit nu al niet meer 100% onderaan, dat viel mij gelijk al op toen de verticale ondersteuning er uit kwam. Komt weer in orde met opbouwen!

Kwartel
Berichten: 22
Lid geworden op: do 1 okt 2020 12:44

Re: Kwartel's Graziella 340

Bericht door Kwartel » do 8 okt 2020 21:40

JosD schreef:
do 8 okt 2020 21:14
Leuk idee, zeker met het vele thuiswerken van de laatste tijd thumbup.gif thumbup.gif
Ik werkte al 2-3 dagen per week thuis maar dat is sinds maart alleen maar meer geworden inderdaad

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kwartel's Graziella 340

Bericht door Chris » do 8 okt 2020 21:46

Uhhh Kwartel...

Je hoeft niet voor alles de Citeer functie te gebruiken.... dat maakt het lezen onoverzichtelijk...
Je kan ook @ Chris doen b.v.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Kwartel
Berichten: 22
Lid geworden op: do 1 okt 2020 12:44

Re: Kwartel's Graziella 340

Bericht door Kwartel » do 8 okt 2020 21:51

Excuses, ik zat op mijn telefoon te rammen. Normaal plak ik meerdere quotes in een post, of ik @ inderdaad :)

Kwartel
Berichten: 22
Lid geworden op: do 1 okt 2020 12:44

Re: Kwartel's Graziella 340

Bericht door Kwartel » ma 26 okt 2020 00:30

Kleine update, project loopt nog! Ik zal binnenkort nog wat foto's plaatsen.

- De twee ventilatieroosters naast de deur zijn nu compleet foetsie. Ik heb de gaten opgevuld met wat stukken EPS, deze stukken heb ik vlak met de buitenkant in de gaten gezet en daarna met een flinke laag Bison rubber seal+matjes waterdicht gemaakt. (de lekkages zijn nu dus verholpen) Later wanneer het interieur weer terug is gezet en de caravan zijn originele vorm weer heeft ga ik dit nog afwerken met een stukje trespa en eventueel een dummy rooster. (misschien dat ik het trespa maar gewoon op kleur schilder en de roosters achterwege laat)

- Ik heb alle oude water- ,gas- en electraleidingen uit de bodem getrokken en de gaten van onder dichtgemaakt met 1,5mm alu plaatjes (ik had nog een rol liggen) en van binnenuit opgevuld met PUR schuim. (was nog een hels karwei om onder de caravan te kruipen en al die oude kitresten te verwijderen) De plaatjes heb ik trouwens niet geschroefd maar gekit met Shell Tixophalte.

- De oude vloer is nu volledig verwijderd en aankomende week komt er nieuwe multiplex in, gelijktijdig ga ik dan de oude interieurpanelen die terugkomen overtrekken op nieuw multiplex en in de lak zetten.

- Retro bureaulampje op marktplaats gekocht voor het toekomstige bureau :)

- Het gehele interieur is door mijn vrouw gereinigd. Alle oude lijmresten en zwarte aanslag zijn van het behang en de boel is weer lekker fris dankzij onze alles kunnende vriend Dasty.

Eigenlijk is met het waterdicht maken van de caravan en het prepareren van de vloer het punt bereikt waarop we weer kunnen gaan opbouwen. Zin in!

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Kwartel's Graziella 340

Bericht door deusjevo » ma 26 okt 2020 00:33

Leuk ik ga het volgen, succes!
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Kwartel's Graziella 340

Bericht door jessedew » vr 30 okt 2020 21:05

Leuk, ben benieuwd (en wat het meer kost t.o.v. een blokhutje bijv) de medewerkers van Kip werken ook in een caravan thuis las ik ergens.

Zelf werk ik af en toe thuis in mijn schuur (geisoleerd en een radiator) en vorige lockdown een 2e schuur gebouwd, dat was best nog een forse kostenpost (maar wel een aanwinst)

zelf geen ruimte om een caravan te stallen, maar een andere collega van mij werkte ook thuis in een caravan, ideaal als je binnen niet al teveel ruimte hebt (ik heb ook geen kamer meer over)

Kwartel
Berichten: 22
Lid geworden op: do 1 okt 2020 12:44

Re: Kwartel's Graziella 340

Bericht door Kwartel » ma 7 dec 2020 14:53

Ik denk dat de kosten ongeveer gelijk zullen uitpakken, geen studie op gedaan hoor. Ik had alleen geen zin in nog een houten klusproject in de tuin, daar heb ik er al twee van staan ;)

In de posts hieronder nog wat foto's van de afgelopen tijd (foto's staan niet geheel chronologisch trouwens)
Wat heb ik gedaan:
- Nieuwe multiplex vloer (12mm)
- Laagje hardboard er over om te egaliseren
- Nieuw vinyl vloertje
- Oude kastpanelen overgetrokken op nieuw multiplex en geplaatst (panelen gelakt met Rambo Continental Teak, past goed in de sfeer van de caravan denk ik)
- Op de plek waar het bureau komt heb ik zwarte vloerbedekking tegen de wand gemaakt, ziet er wel geinig uit en laat dit ook meer een aparte hoek lijken (dit moet ik nog wel afmaken hoor!)
- Geheel nieuw 230v elektra ingebouwd. Aantal stopcontacten verspreid door de caravan. Buitenlampje, lampje boven tafel en LED TL boven 'aanrecht'. Op het bureau komt een los lampje
- Vooralsnog wordt de boel verwarmd door een cheap-ass electrische kachel van de Praxis (dat rode ding) als ik die een uurtje aan heb staan zweet je al de tent uit. Isolatie lijkt dus wel goed te zitten ;)
- Er lagen nog wat stukken stof in de caravan toen wij hem kochten (geen idee of dit origineel spul is) en deze hebben wij door een handige tante laten vermaken tot gordijntjes :)

Wat nog te doen:
- Kastindeling maken. (vaste plek kachel, koelkastje, schappen etc.)
- Finishing touch op vloerbedekking tegen wand
- Bureau maken
- Buitenkant van caravan fatsoeneren
- Deur tochtvrij maken, hij sluit onder niet perfect aan. (wel een heel stuk beter nu de kastpanelen weer staan en de caravan dus weer vormvast is)

Tip: vergelijk voor de gein de eerste en de laatste foto in dit topic eens :)

Excuses voor de enorme intervallen tussen de updates. Er zijn weken dat er amper iets gebeurd en vaak vergeet ik ook nog dat ik hier iets moet posten!
Hoe dan ook hoop ik dat jullie van de foto's genieten :D
20201107_095246869_iOS.jpg
20201107_115653613_iOS.jpg
20201107_115646474_iOS.jpg
Laatst gewijzigd door Kwartel op ma 7 dec 2020 15:15, 8 keer totaal gewijzigd.

Kwartel
Berichten: 22
Lid geworden op: do 1 okt 2020 12:44

Re: Kwartel's Graziella 340

Bericht door Kwartel » ma 7 dec 2020 14:53

20201124_221229120_iOS.jpg
20201115_101601811_iOS.jpg
20201107_143127504_iOS.jpg

Kwartel
Berichten: 22
Lid geworden op: do 1 okt 2020 12:44

Re: Kwartel's Graziella 340

Bericht door Kwartel » ma 7 dec 2020 14:54

20201205_134725120_iOS.jpg

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Kwartel's Graziella 340

Bericht door sailor wim » ma 7 dec 2020 15:14

Nou wat leuk!
Gewoon als nieuw.
Gr Wik
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Kwartel's Graziella 340

Bericht door SBerend » ma 7 dec 2020 15:54

Ziet er mooi uit. Heb je kier aan de onderzijde van de deur er nog uit gekregen?
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Kwartel
Berichten: 22
Lid geworden op: do 1 okt 2020 12:44

Re: Kwartel's Graziella 340

Bericht door Kwartel » ma 7 dec 2020 16:40

Thanks :)

De kier is er bijna uit, ik weet niet meer hoe het vooraf was maar met een klein beetje tochtband krijg ik dit wel weg. Eerst had ik een grote kier vanaf de hoogte van het slot naar beneden. Nu is er alleen nog wat tocht ter hoogte van het rooster onderin de deur, daar zie je nog een klein beetje licht tussen deur en kozijn lekken.
Laatst gewijzigd door Ab op ma 7 dec 2020 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Kwartel's Graziella 340

Bericht door jessedew » di 8 dec 2020 14:47

Leuke aanwinst is het geworden.

Wat denk je over de waterdichtheid / vocht op de lange termijn? Ben daar altijd wat huiverig voor wat caravans betreft, zeker als het wat oudere caravans betreft.
(reden dat die van mij overdekt gestald staat)

Kwartel
Berichten: 22
Lid geworden op: do 1 okt 2020 12:44

Re: Kwartel's Graziella 340

Bericht door Kwartel » di 8 dec 2020 23:06

jessedew schreef:
di 8 dec 2020 14:47
Leuke aanwinst is het geworden.

Wat denk je over de waterdichtheid / vocht op de lange termijn? Ben daar altijd wat huiverig voor wat caravans betreft, zeker als het wat oudere caravans betreft.
(reden dat die van mij overdekt gestald staat)
Aangezien het een polyester huls is scheelt het aanzienlijk met het aantal plaatsen waar het kan gaan lekken. Waarschijnlijk moet ik mezelf gaan aanleren om minimaal een keer per jaar (bij voorkeur najaar of zo) de hele handel secuur na te lopen op lekkage en vocht. Daarnaast is het een 40 jaar oude caravan die gebruikt wordt als verkapt buitenkantoor/tuinhuis: de illusie dat deze caravan nog eens 40 jaar meegaat en ondertussen onderhoudsvrij blijft houd ik mezelf niet voor. Ik zie het allemaal wel gebeuren :)

Vanavond heb ik de vloerbedekking afgemaakt op de plek waar het bureau komt. Het is verrassend strak geworden, helemaal gezien ik werkelijk 0 ervaring heb met stofferen. Het houten balkje wat je ziet ga ik gebruiken om het bureau mee in te meten. Zaterdag ga ik een grove mal maken van hardboard en dan uiteindelijk uit een mooi stuk werkblad zagen. (balkje gebruik ik om elke 5cm de diepte van het bureau in te meten, zo hoop ik al een aardig contour te maken van de vorm. Ook dit is iets wat ik voor het eerst doe!)
20201208_192129765_iOS.jpg

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Kwartel's Graziella 340

Bericht door Morgoth » do 17 dec 2020 14:37

Dat ziet er gezellig uit
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”