De lander Graziella van Bommes

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: De lander Graziella van Bommes

Bericht door deusjevo » zo 5 jul 2020 22:44

Ik denk dat een soort strip van kroonsteentjes was in een wat grotere uitvoering dan normaal.
Lag “koud” op het zeil dus had goed fout kunnen gaan toen met die emmer water.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: De lander Graziella van Bommes

Bericht door jessedew » do 9 jul 2020 06:11

leuk project! helemaal in caravanity style zie ik;) Heb het bij onze 22 jaar oude Hobby iets minder heftig aangepakt, voornamelijk beperkt tot wat accenten verven en opfrissen, maar deze is nog heel wat ouder, dan is er echt wel ietst meer nodig dan 1 likje verf.

We hebben in elk geval hetzelfde marmer printje, ook mijn vrouw is van de styling, die kwam met een rol plakfolie aan, hebben we na wit verven, op het aanrecht geplakt.

Zag bij jou dat het ook op de eettafel zit, nu is dat bij ons slaapplek, en is de tafel gewoon wit geverfd, maar wellicht een ideetje om die ook een x van plakfolie te voorzien.

Jammer dat je het niet trof met het regeachtige weer. Waren er verder nog meer klussers of jullie de enige?

Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 366
Lid geworden op: do 19 mar 2020 20:46
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: De lander Graziella van Bommes

Bericht door Bommes » di 4 aug 2020 09:15

@jessedew sorry voor mijn late reactie.. :oops:

Ja er waren nog meer klussers, totaal stonden er 6 caravans, zelfs nog 1 lander.
.
Afbeelding
.
De meeste inderdaad wat minder rigoureus dan dat wij het aangepakt hebben.. mrgreen.gif
We kregen nog wat advies van een ervaren caravan monteur die was "ingehuurd" door Judith.
.
Afbeelding
.
Afbeelding.
.
We hebben ook daar ons kacheltje netjes wit gespoten.
.
Afbeelding
.
Het was een klus zooitje onder het luifeltje.
.
Afbeelding
.

Ik heb nog wat kleine klusjes gedaan, voornamelijk met het kastje wat op de plek waar vroeger het badkamertje was moest komen.
Beetje zagen, al mijn vingers zitten er nog aan
.
Afbeelding
.

.
Afbeelding
.
Op die foto nog niet af, dat was alleen even de hoogtes bepalen en wat pas werk.
De leg planken zijn 10mm spaanplaat met aan 2 zijde wit fineer.
Om het door hangen te voorkomen heb ik aan de voorzijde een aluminium t profiel gelijmd.
Daarmee zijn de liggers een stuk steviger geworden en kunnen de dozen er niet meer uit schuiven.
De bovenste plank moet nog van het zelfde fineer worden voorzien als de tafel.
En de kopsekant van de verticaal staande zijkant van de kast werk ik nog af met een aluminium hoekprofieltje.

Net even nog een extra foto gemaakt, daarop de t profielen er al opgelijmd en even voor de duidelijkheid 1 doos er uit gepakt.
.
Afbeelding
.
.
Afgelopen weekend er weer even 2 nachtjes tussen uit geweest.
.
Afbeelding
.
Ons kleine peugeotje had het er lastig mee op de heen weg.
Het was dik 35 graden op de snelweg (denk wel wat meer op het zwarte asfalt) en de files her en der, het gewicht er achter en de airco aan...
Dat zorgde er voor dat de temperatuur meter angstig ver omhoog ging.
Bij Den Bosch op een gegeven moment de airco maar uit gezet terwijl we in de file stonden.
Toen zakte de temp wel weer wat gelukkig.
Toen het eenmaal weer goed door reed ben ik maar achter een vrachtwagen aan gehaakt en met ongeveer 85/87 km/u bleef de temperatuur acceptabel.
Toen durfde ik de airco wel weer aan te zetten.
Maar het houd niet over dus met het kleine 206je en de Lander er achter.
Greetzzzz, Marius

Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl

Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 366
Lid geworden op: do 19 mar 2020 20:46
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: De lander Graziella van Bommes

Bericht door Bommes » di 18 aug 2020 16:48

Vanmiddag even 2 assteunen gekocht bij de bouwmarkt en zojuist de wieltjes van de Lander af gepakt.
.
Afbeelding
.
Ik wilde graag de bandjes vervangen, dat was best wel nodig ook.
.
Afbeelding

Week 40, 2008..
Fijne caravan dealer die je zo op pad stuurt. :(
Okay gekocht zonder garantie, hij had ze dus ook echt niet hoeven te vervangen. Maar als "deskundige" hoor je hier je klant wel van op de hoogte te brengen vind ik.

Morgen even langs de bandenzaak om er 2 nieuwe omheen te laten draaien. thumbup.gif
Greetzzzz, Marius

Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: De lander Graziella van Bommes

Bericht door Micky » di 18 aug 2020 19:10

RE.gif

Dat dacht jij mrgreen.gif dit is een 3 cijferige code, deze banden zijn van week 40 1998 :shock: [aschrik.gif]

oftewel 22 jaar oud awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 366
Lid geworden op: do 19 mar 2020 20:46
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: De lander Graziella van Bommes

Bericht door Bommes » di 18 aug 2020 21:04

goede bandjes dan dat ze het al zo lang hebben uit gehouden... awhoea.gif
Greetzzzz, Marius

Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl

Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 366
Lid geworden op: do 19 mar 2020 20:46
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: De lander Graziella van Bommes

Bericht door Bommes » do 20 aug 2020 21:22

IMG_20200820_173107354.jpg
.
Nieuwe bandjes zitten er op.
.
IMG_20200820_173115043_HDR.jpg
IMG_20200820_173115043_HDR.jpg (77.64 KiB) 3835 keer bekeken
.
Netjes van dit jaar, dus we kunnen er weer even tegen.
.
IMG_20200820_170831503.jpg
.
Ook meteen de remmen even gecontroleerd, schoongemaakt en de lagertjes opnieuw ingevet.
Vreemd genoeg zag dat er echt super netjes onderhouden uit, splitpen gewoon nog nieuw.
Hoe het dan kan dat de banden al 22 jaar oud waren..??
Greetzzzz, Marius

Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl

Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 366
Lid geworden op: do 19 mar 2020 20:46
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: De lander Graziella van Bommes

Bericht door Bommes » do 20 aug 2020 21:29

Ook binnen wat klusjes gedaan, het lijstje is nog lang en we willen eind volgende week op vakantie met de Lander.

Lampje boven de keuken aangesloten, kabeltje lag nog los in het bovenkastje.
.
IMG_20200820_201649386.jpg
.
En ons manden kasje begint ook steeds meer af te komen, moet nog in de zelfde blauwe kleur als de rest van de kastjes geverft worden.
Wat ik nu gedaan heb is het bovenste plankje voorzien van de zelfde plakfolie als dat op de tafel zit.
En een aluminium afwerklijstje op de voorste rand geplakt.
.
IMG_20200820_201707343.jpg
.

Ook heb ik de 230Volt kabeltjes die nog los hingen boven dat kastje af geknipt en rechtstreeks in een stopcontactje dat in het naast gelegen bovenkastje zit aangesloten.
Zaten wat kroonstenen en soldeer werk tussen, omdat er diverse aftakkingen tussen waren gebeunt door de vorige eigenaar.

Ook die Fiamma fietsendragertje achte rop zat heb ik gedemonteerd.
het achterste raam staat voor een flink stuk vol met water.
Zit een scheur in de buitenste schaal.
Dus raam moet er uit, scheur moet gerepareerd en dat water moet er uit.
En laat het raam er nou niet uit gaan met die fietsendrager gemonteerd op de caravan.
Ook maar goed dat ik het verwijderd heb want een van de bevestigingen van de fietsendrager op/in de achterwand lekt en zat nu ook los merkte ik met demonteren.
Greetzzzz, Marius

Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: De lander Graziella van Bommes

Bericht door eurotrotter » do 20 aug 2020 22:48

Bommes schreef:
do 20 aug 2020 21:22

.
Ook meteen de remmen even gecontroleerd, schoongemaakt en de lagertjes opnieuw ingevet.
Vreemd genoeg zag dat er echt super netjes onderhouden uit, splitpen gewoon nog nieuw.
Hoe het dan kan dat de banden al 22 jaar oud waren..??
DE vorige eigenaar heeft ze misschien regelmatig gecontroleerd op haarscheurtjes,
en heeft misschien geen grote afstanden met de caravan afgelegd .

Blijkt ook dat het geen opgelegd pandoer is dat banden er na 6 jaar onherroepelijk onderuit klappen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 366
Lid geworden op: do 19 mar 2020 20:46
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: De lander Graziella van Bommes

Bericht door Bommes » vr 21 aug 2020 06:51

RE.gif
Zo iets zal het wel zijn inderdaad.
De remmen zagen er echt goed uit en de lagers ook goed in het vet.
Dus daar hoefde ik niet veel aan te doen.
Even het stof er uit gespoeld en wat kopvet op de scharnier punten her en der.

Het lijstje met things to do wordt met de dag korter mrgreen.gif
Greetzzzz, Marius

Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: De lander Graziella van Bommes

Bericht door dieseltijger » vr 21 aug 2020 09:09

Mooi.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 366
Lid geworden op: do 19 mar 2020 20:46
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: De lander Graziella van Bommes

Bericht door Bommes » zo 23 aug 2020 20:00

En weer een bezig dagje verder, het lijstje "things to do the caravan edition" blijft krimpen. mrgreen.gif

Samen met "she who must be obeyed" wat dingen uit meten zodat ik ze kon plaatsen.
.
IMG-20200823-WA0004.jpg
.
Plankjes bij ons bed, zodat we onze brillen ergens neer kunnen leggen als we gaan slapen.
De kleine (nep) plantjes zitten vast op de plankjes, dus dat is wel zeewaardig.
De foto lijstjes moeten we even in de kast leggen als we gaan rijden.
Of ik moet nog een helder idee krijgen om ze strom vast te krijgen.
.
IMG-20200823-WA0005.jpg
.
Ook de spiegel op gehangen, bedoeling was eigenlijk aan de caravan wand, maar die loopt bol dus dat ging niet.
Nou ja dat ging wel maar dan zag ik ongeveer mijn voeten in de spiegel.. :oops:
.
IMG-20200823-WA0002.jpg
.
En het vliegen gordijntje dat "she who must be obeyed" op MP had gevonden op maat geknipt en gezaagd en opgehangen.

We komen er wel, a.s. vrijdag is onze eerste vakantie dag.
Plan is om Frankrijk in te trekken, maar we beginnen bij Durbey in BE.
Woensdag kan ik een vervangende auto op het werk ophalen en mijn lease Yaris Hybride daar achter laten.
Ben benieuwd wat ik mee krijg en dus mee gaat op vakantie.

Ik heb ook nog het achter en zijraam gedemonteerd en de scheuren die daar in zaten gerepareerd.
Nou ja eigenlijk voorkomen dat ze verder scheuren en het geheel weer water dicht gemaakt.
Fietsendrager ook weer achter op gehangen.
Een van de bevestigings punten daar van lekte dus ook dat weer netjes dicht gekit en met nieuwe bouten door de wand vast gezet.
We gaan er geen fietsen achter op hangen maar het ziet er wel leuk uit vind mijn vriendin, en wie weet komen we een toffe old timer fiets tegenop een rommelmarkt in Frankrijk.
Dan kan die toch mooi achter op mee naar huis. mrgreen.gif
Greetzzzz, Marius

Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: De lander Graziella van Bommes

Bericht door Chris » zo 23 aug 2020 20:07

Heerlijk bezig Marius....
En.. Ikea ook weer wat verdiend volgens mij... awhoea.gif awhoea.gif

Ik hoop dat jullie een geweldige vakantie gaan beleven.
Zo in je geheel eigen "ding" lekker in FR...
Misschien vind je idd zo'n ouderwetse gammele franse fiets, zo'n roestend krot... op de drager ermee en vastlassen... geweldig.. thumbup.gif thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: De lander Graziella van Bommes

Bericht door Micky » zo 23 aug 2020 20:11

dat vliegen gordijntje zou ik wel nog een heel stuk inkorten, nu vallen er juist gaten, hij kan beter een cm boven de vloer hangen, de kans dat ze er dan door vliegen is veel kleiner dan nu thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 366
Lid geworden op: do 19 mar 2020 20:46
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: De lander Graziella van Bommes

Bericht door Bommes » zo 23 aug 2020 20:16

RE.gif
Dat is optisch bedrog..
Het vloertje loopt daar behoorlijk bol naar beneden/boven net hoe je het bekijkt.
De sliertjes hangen nu net niet op de grond.
Maar voor het geval ze netjes uit gaan hangen neem ik zeker wel een schaartje mee op vakantie thumbup.gif

@chris bedankt voor je compliment.
Ik doe wel een beetje gekscherend over mijn vriendin (she who must be obeyed) maar ze verzint het wel even allemaal.
Ik voer het uit maar de ideeën zijn van haar.
Super trots dus.. love.gif
Greetzzzz, Marius

Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: De lander Graziella van Bommes

Bericht door Morgoth » zo 23 aug 2020 20:18

Je maakt er een mooi ding van! thumbup.gif
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 366
Lid geworden op: do 19 mar 2020 20:46
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: De lander Graziella van Bommes

Bericht door Bommes » ma 24 mei 2021 22:20

Oud topic weer omhoog.. mrgreen.gif

[re.gif] Dank je wel Morgoth voor je compliment, beetje laat bedankje maar wel vanuit het hart.. thumbup.gif

Voor de actieve forum lezers al wel bekende foto's maar zo heb ik het in 1 topic bij elkaar.
Wel zo fijn.

Actie was een babybedje maken.
We hebben voor nu gekozen om ons dochtertje in haar cosleep (zo een mini bedje voor aan het ouder bed) te laten slapen in de caravan.
Dat is klein genoeg om makkelijk in te kunnen passen in de caravan en groot genoeg om dit jaar nog gebruik van te maken. Voordat ze er uit gegroeid is.

Over ons bed heb ik een "bank" gemaakt, zoals voor thuis ook te krijgen om je ontbijtje op te zetten.
.
1621519595-450-x-600px-IMG_20210520_150217.jpg
1621519595-450-x-600px-IMG_20210520_150217.jpg (134.77 KiB) 3534 keer bekeken
.
Gemaakt van geschaafd vuren steiger hout, 2 planken, 4 scharnieren en 4 kast deur uitzettertjes.
Geheel is in te klappen en tijdens het rijden plat op bed te leggen.
Eventueel ook buiten te zetten, het is stevig genoeg om onverwachte gasten op te laten zitten.
Okay het is ook stevig genoeg om zelf op te zitten, dus niets tegen onverwachte gasten.. awhoea.gif

Over het bed geplaats met ons dochtertje er in:
.
1621669195-600-x-450px-IMG-20210522-WA0002.jpg
1621669195-600-x-450px-IMG-20210522-WA0002.jpg (141.16 KiB) 3534 keer bekeken
.
Per toeval kwam ik er ook achter tijdens het kamperen dat het kastje dat we gemaakt hadden precies de hoogte van de commode thuis heeft, en ook nog eens (ni dan toch nog) breed genoeg is om ons dochtertje op te verschonen.
.
1621669363-530-x-707px-IMG_20210521_173808.jpg
.
.
Na het eerste weekendje op pad is het geheel goed gekeurd.
Ze heeft er heerlijk in geslapen en mama en papa daarom ook.
Greetzzzz, Marius

Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl

Lander Gert
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 28 jul 2023 11:14

Re: De lander Graziella van Bommes

Bericht door Lander Gert » vr 28 jul 2023 11:25

Ik heb een kleine Lander Graziella en een probleem met de banden. Van een band is het loopvlak een flink stuk opengebarsten en losgekomen tijdens de winter. Nu kwam ik erachter dat de vering aan die kant wat minder was en daarom de band tegen de hoek van de wielkast komt tijdens hobbels. Ik neem aan dat dat de reden is. Gelukkig is het thuis kapot gegaan en niet onderweg.
Nu heb ik twijfels over de juiste bandenmaat. Er zitten nu 155/80 R12 banden onder. Ik zie echter ook 155/70 R12 voorbijkomen op afbeeldingen als ik zoek op internet.
Ik ga er van uit dat in geval van 155/70 de band wel netjes in de wielkast past. De vering wordt momenteel gerepareerd en ik moet in ieder geval een band vervangen. Voordat ik die bestel wil ik graag weten wat de officiële maat is. Ik voorkom graag een herhaling.
Weet iemand hier de juiste bandenmaat voor de Landers?

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,
Gert

Lander Gert
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 28 jul 2023 11:14

Re: De lander Graziella van Bommes

Bericht door Lander Gert » vr 28 jul 2023 11:28

O, ik zie nu juist een close up van jullie band. Inderdaad 155/70. Ik kon die foto voorheen niet zien.
Top

Gert

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: De lander Graziella van Bommes

Bericht door deusjevo » vr 28 jul 2023 11:52

Als je 12” velgen hebt is de bandenmaat 145/80
Bij 13” velgen ga je naar 155/80 als ik op m’n geheugen kan vertrouwen in ieder geval…
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: De lander Graziella van Bommes

Bericht door Morgoth » ma 7 aug 2023 09:23

Lander Gert schreef:
vr 28 jul 2023 11:25
Ik heb een kleine Lander Graziella en een probleem met de banden. Van een band is het loopvlak een flink stuk opengebarsten en losgekomen tijdens de winter. Nu kwam ik erachter dat de vering aan die kant wat minder was en daarom de band tegen de hoek van de wielkast komt tijdens hobbels. Ik neem aan dat dat de reden is. Gelukkig is het thuis kapot gegaan en niet onderweg.
Nu heb ik twijfels over de juiste bandenmaat. Er zitten nu 155/80 R12 banden onder. Ik zie echter ook 155/70 R12 voorbijkomen op afbeeldingen als ik zoek op internet.
Ik ga er van uit dat in geval van 155/70 de band wel netjes in de wielkast past. De vering wordt momenteel gerepareerd en ik moet in ieder geval een band vervangen. Voordat ik die bestel wil ik graag weten wat de officiële maat is. Ik voorkom graag een herhaling.
Weet iemand hier de juiste bandenmaat voor de Landers?

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,
Gert
Dat maakt toch geen bal uit? Als je twijfelt of de 80 band er net wel of niet in past, dan neem je toch een 70? Het is geen auto die op de juiste maat band moet staan. Je kunt de maat nemen die je het beste vind passen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: De lander Graziella van Bommes

Bericht door dieseltijger » ma 7 aug 2023 09:43

Gewoon een 70 nemen. of een 65, 60. Minder worstig, en dus geen kans om de wielkast te raken tijdens het inveren. Heerlijk zo'n Lander: geen mover, lichtgewicht dus zowat alle banden zijn ok.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Duckati
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 5 jul 2019 10:00

Re: De lander Graziella van Bommes

Bericht door Duckati » ma 7 aug 2023 12:54

[re.gif]

750kg caravan min 70 kg kogeldruk is nog altijd zo'n 340 kg per wiel.
Ook al weden er vroeger heel vaak gewoon autobanden gebruikt, ga gewoon voor aanhanger-banden.

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”