Caravelair bamba stapelbed

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Plaats reactie
kleisie
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 4 aug 2017 14:36

Caravelair bamba stapelbed

Bericht door kleisie » ma 8 jun 2020 19:31

Ben eindelijk begonnen om een stapelbed te gaan maken in de caravan aan de achterkant.
Leven doen we in de voortent en slapen in de caravan daarom ook de bank eruit en een stapelbed erin.

Als er tijd overblijft wil ik de elektra ook nog gaan aanpassen en het liefst de gaskachel eruit en over naar elektrisch.

Ben begonnen met slopen en de bovenkastjes en de bank met ledikant zijn er uit.

Raam wil ik dicht gaan maken met een witte plaat triplex omdat het bed er toch deels voor komt te staan.

Hierdoor komt er toch een belangrijke vraag naar boven:
Is enkel vloerverwarming voldoende?
Want dan haal ik het oude zeil eruit en leg ik er nieuwe in met daaronder de vloerverwarming.
Wij gaan toch enkel in de zomer erop uit met de caravan en meestal naar het buitenland dus ben het eigenlijk alleen nodig in de koudere nachten.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravelair bamba stapelbed

Bericht door Chris » ma 8 jun 2020 20:33

Vloerverwarming is een bij-verwarming.
Nooit voldoende om de caravan te verwarmen..... helaas..
Maar... zoals jij het schetst is de kou wel van de vloer af.
Heb je daar in de zomer genoeg aan... de rest van de hut warmt niet op door een VV.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

david_ve
Berichten: 85
Lid geworden op: di 31 dec 2019 10:19

Re: Caravelair bamba stapelbed

Bericht door david_ve » ma 8 jun 2020 22:05

Wij hebben vorig jaar in een bamba ook dergelijk ingreep gedaan

voor
1808
na
1809

een beetje rond de vensters gewerkt.
altijd leuk om in zo'n kleine caravan een venster extra te kunnen openzetten.
een klein electrisch vuurtje verwarmde voor ons de caravan heel snel.
vw tiguan 2015 2l lounge editie & adria aviva 522pk 2020 editie

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Caravelair bamba stapelbed

Bericht door Niels83 » di 9 jun 2020 01:45

wij hebben volgens mij een wat grotere caravan. ook wanneer hetbecht koud is, bij 8 graden geprobeerd werd de caravan in een half uur warm met een simpel straal kacheltje dat ronddraait.

raam heb ik expres open gelaten, het raam open en dicht kunnen is wel erg fijn, hoewel we ook een airco hebben geplaats, is ventileren zo nu en dan wel prettig.

kleisie
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 4 aug 2017 14:36

Re: Caravelair bamba stapelbed

Bericht door kleisie » di 9 jun 2020 10:46

eens simpel straalkacheltje hebben wij inderdaad ook gewoon mee.
Deze gebruiken wij meestal in de voortent.

mijn verbouwing is hopelijk iets minder ingrijpend.
ik heb aan de achterkant ook nog het toilet dus bij mij komt het bed in de lengterichting.
in de ruimte tussen het bed en het toilet komt een staande kast hier gebruik ik de oude deurtjes van de bovenkastjes weer voor(althans dat is de bedoeling maar kan nog veranderen)

de gaskachel in de caravan hebben wij eigenlijk ook nog nooit gebruikt sinds we hem hebben dus denk zelf eigenlijk dat de vloerverwarming zelfs overbodig is.
Die ga ik dus eerst maar achterwege laten en kijken hoe het dit jaar gaat.
Het is een kleine caravan en met 4 mensen erin slapen(kinderen zijn nog te klein voor een bijzettentje) zal waarschijnlijk al voldoende warmte geven.

het dichtmaken van de ramen twijfel ik nog over.
ga eens kijken of ze de ramen kunnen blinderen dan kan ik de rolgordijnen achterwege laten en kan ik korter op de wand met het stapelbed.

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Caravelair bamba stapelbed

Bericht door jessedew » zo 14 jun 2020 09:46

In dat geval zou ik de ramen lekker blinderen, ben je voor 15 euro klaar https://zonwerendefolie.com/product/cam ... t-kopieer/ geen idee of dit ook blinderend is en of het ook geschikt is voor caravans (lijkt me wel)

Overigens heb ik achterin onze Hobby 400KB een stapelbed, dat is onderin een omgebouwd zitje en bovenop een uitneembaar, inklapbaar bed. Eventueel is het dus makkelijk om te bouwen, dus wellicht is het nog een optie om een inklapbare lattenbodem te maken. Alleen de dragers aan de zijkant van de caravanwand zijn natuurlijk wel ' vast'.

Al zitten wij altijd in de voortent (nouja kamperen sinds vorig jaar) maar we zouden nog in de caravan kunnen zitten mocht dat nodig zijn.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Caravelair bamba stapelbed

Bericht door RichTrip » zo 14 jun 2020 10:17


Chris schreef:Vloerverwarming is een bij-verwarming.
Nooit voldoende om de caravan te verwarmen..... helaas..
Maar... zoals jij het schetst is de kou wel van de vloer af.
Heb je daar in de zomer genoeg aan... de rest van de hut warmt niet op door een VV.
Wij hebben de VV tijdens onze week in Denemarken als hoofd verwarming gebruikt. Temperaturen kwamen niet boven de 10 graden uit, 's morgens lag het ijs op het tentje buiten.
Hebben alleen de eerste ochtend na aankomst de de kachel even aangehad, daarna de hele week niet meer. VV was wel vol-continue aan.
Overdag wel af en toe de zon, dus die warmt dan ook wel wat op.
Gedurende de 16 jaar met de caravan hebben we de kachel eigenlijk maar weinig gebruikt.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

kleisie
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 4 aug 2017 14:36

Re: Caravelair bamba stapelbed

Bericht door kleisie » di 16 jun 2020 20:50

Dacht inderdaad ook aan blinderen maar als ook dat caravanramen daar niet zo geschikt voor zijn.
Wordt nu een aluminium profiel met daarin triplex kunnen we het raam in elk geval nog openmaken.

We gaan het eerst eens een jaartje proberen zonder kachel als het wel te koud word misschien volgend jaar vv of een infrarood paneeltje of convector kacheltje op de plek van de gaskachel.


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Caravelair bamba stapelbed

Bericht door jessedew » vr 19 jun 2020 11:29

Wij hebben voor in de voortent een infrarood kacheltje, die zijn heel goedkoop en snel warm. Een caravan houdt meer warmte vast dan een voortent.
Die zou je denk ik goed op de plek van de gaskachel kunnen zetten ja.

Sowieso ondingen, kachels in zo'n klein hokje.

Ach, we gaan volgende week, last minute, dan heb ik denk ik geen kachel nodig haphop.gif

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”