Oude stacaravan geheel vernieuwen

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Plaats reactie
Grard

Oude stacaravan geheel vernieuwen

Bericht door Grard » zo 19 apr 2020 22:49

Hallo allen,
Wij zijn een jong, niet zo handig maar wel gemotiveerd, koppel dat sinds kort de trotse eigenaar is van een oude stacaravan. Wij willen deze volledig renoveren, maar willen hierbij wel duurzaam en verstandig te werk gaan.
Wij hebben de caravan al gedeeltelijk gestript, maar vragen ons een aantal zaken af.

- We willen alle wanden voorzien van nieuwe kleur/print. In de keuken, in de woonkamer, in de badkamer enz. Is het verstandig om dit te behangen met vliesbehang/vinylbehang/glasvezelbehang, is het beter om het te schilderen of kunnen we er beter decoplaten tegenaan zetten?

- We willen de gehele vloer eruit halen, is dat verstandig?

- We willen de kastjes die in de hoeken gemonteerd zijn verwijderen. Kan dit? Hebben deze kastjes nog een functie?

Alle tips zijn welkom, erg fijn zelfs.

Onze caravan is er een uit 2001.

Dank u!

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Oude stacaravan geheel vernieuwen

Bericht door jessedew » do 30 apr 2020 21:53

Gefeliciteerd met je aankoop!

Wat is het uiteindelijke doel van de caravan? (puur vakantie of ook verhuur?) overweeg zelf om wellicht over een paar jaar ook ooit zo iets te gaan doen, wellicht leuk zakcentje met de verhuur te verdienen)

Anyway, ik heb met stacaravans zelf geen ervaring, maar wellicht kan ik wel wat advies geven.

Hoe zijn de wanden nu? Is (het behang) wat er nu op zit, makkelijk te verwijderen?
Glasvezelbehang is in principe ideaal. Voordeel is dat het lekker sterk is en in elke gewenste kleur te verven, dus zeker doen.

De vloer kan je er zeker uithalen, althans, wat ga je doen? een huidige laminaatvloer vervangen bijvoorbeeld? of tot aan de balken? dat is nogal een verschil.

Het lijkt me stug dat kastjes in de hoeken niet verwijderd zouden kunnen worden, tenzij ze overduidelijk een functie hebben, zoals je al suggereert.

In elk geval zijn er op dit forum meer mensen die aan hun stacaravan geklust hebben, wellicht staat daar iets bruikbaars bij en als het een NL merk is kan je wellicht bij de fabrikant nog informeren. Daarnaast is Google je beste vriend.

In elk geval worden fotootjes altijd er gewaardeerd, dus kom maar op met de foto's, dan is er vast iemand die een goed advies kan geven. Zonder foto's is het in zijn algemeenheid maar wat roepen.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Oude stacaravan geheel vernieuwen

Bericht door Knaus440 » vr 1 mei 2020 17:37

Ik heb onze stacaravan gerenoveerd.
Enkele foto's in " Balen, lekkage".
Item in draadje stacaravan.
Hoekkastjes zijn soms een versteviging.
Weet je, ik had ook nog nooit een stacaravan gerenoveerd. Wel al eens compleet dak van oldtimer alkoof camper vervangen. Zoals Pipi Langkous al zei:" ik heb het nog nooit gedaan, dus ik weet niet of ik het niet kan".

Een tip is wel neem tijd, en wanneer je dingen moet verwijderen als wanden en deuren, kijk goed hoe het zat! Vloer kun je ook vervangen.
Ik heb een 8-10 m2 vloer vervangen. Kies wel voor vloerplatendie tegen optrekkent vocht kunnen.
We hebben gekozen voor behang en watervaste kale platen. Er is veel vocht in een stacaravan, vooral in de winter en bv met koken.
Ook hebben we behang in de woonkamer die nog goed was, geverfd.
Waar staan jullie in Nederland. We staan in regio 030, kom anders eens kijken.

Voor de vloer gekozen voor pvc click laminaat als afwerking.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”