'88 Beyerland Vitesse 400CT

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Gebruikersavatar
Petare
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 30 okt 2019 16:18

'88 Beyerland Vitesse 400CT

Bericht door Petare » ma 23 mar 2020 11:53

Beste mensen,

De caravan staat inmiddels weer op de carport en we zijn begonnen met opknappen voor ons eerste kampeerseizoen met een caravan!

Afbeelding

We zijn al een weekje of wat bezig en dit staat mij te doen:
  • 13 polig stekker
  • nieuwe achterlichten
  • wifi backup camera
  • kit werk controleren evt vervangen
  • kachel plaatsen
  • LED verlichting
  • stopcontacten
  • nieuwe transformator?
  • Binnenzijde in de verf
  • veel kleinere klusjes
'17 Renault Talisman Initiale Paris 200PK 7EDC & '22 Knaus Sport 540 FDK..

Gebruikersavatar
Petare
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 30 okt 2019 16:18

Re: '88 Beyerland Vitesse 400CT

Bericht door Petare » ma 23 mar 2020 12:24

Wat is er dan zoal al gedaan de laatste weken!

Nieuwe achterlichten inclusief bedrading vanaf de autostekker in 13 polig. Oude lampen waren door corrosie afgeschreven en het merendeel werkte niet meer. Bedrading vervangen van voor tot keuken 13 polig en in lasdozen afgewerkt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Al het kit werk gecontroleerd. De oplettende kijker zal de locatie herkennen! Onze caravan heeft best wat vochtschade gehad aan de voorkant ben ik achter gekomen. Her en daar zijn daar sporen achter de lijsten, rubbers en kit van terug te vinden. Gelukkig voor mij trof ik overal de juiste kit aan en hoefde ik alleen de lijst boven het achterraam en alle raamrubbers nog te doen. De kit was op de hoeken wel vies, maar op alle plekken nog soepel.
Afbeelding
Afbeelding

Zithoek en bed in "pinterest" blauw. Plafond is wit inmiddels (op de foto's nog niet). Het keukenblok en kastenblok met wc zullen ook wit worden, dit staat op het moment van typen allemaal in de grondverf.
En ja er ligt Pattex.. Ik lees op dit forum nogal wat afschuw naar deze kit. Ik deel die mening niet en ben op de juiste toepassing hier groot fan van!
Hier is het gebruikt om de stopcontacten, boven de tafel, te monteren. Ik kan u vertellen, dit zit vaster dan een paar parkers in het dunne hout. Ik moet, door hoe ik zelf met spullen om ga en vooral hoe mijn vrouw met spullen om gaat "hufter-proef" bouwen.
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb de caravan in de schemer moeten bezichtigen. Toen is mij niet opgevallen dat een eigenaar het gehele voorraam heeft gespoten omdat de verduistering kapot is en het raam niet open blijft staan is. Op bovenstaande foto is dit goed te zien. Dit heeft voor dit jaar geen prioriteit om op te lossen en zal later gedaan worden. De reden hiervoor is dat dit raam gedemonteerd moet worden om aan de binnenzijde geschuurd en gepolijst te worden, met alle gevaren van dien.. Nu iets te bang om dit raam te laten scheuren en dan in juni geen vervangend raam te hebben.

Helaas was er in mijn auto geen +15 en +12V getrokken naar achteren, terwijl de trekhaak er wel vanaf nieuw op zit, maar daar staat dit forum ook over vol geschreven!. Onbelast bij de koelkast 14V en belast houden we 12V over! Dik tevreden!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We hebben inmiddels een Truma SL3002 gescoord met ringverwarming welke we nog moeten inbouwen en is inmiddels de camera gemonteerd met wifi zender.
Keep you guys posted! thumbup.gif
'17 Renault Talisman Initiale Paris 200PK 7EDC & '22 Knaus Sport 540 FDK..

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: '88 Beyerland Vitesse 400CT

Bericht door Hans 555 » ma 23 mar 2020 13:13

Wat een klus maar geeft veel voldoening op het moment dat het klaar is. Veel succes gewenst. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 366
Lid geworden op: do 19 mar 2020 20:46
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: '88 Beyerland Vitesse 400CT

Bericht door Bommes » ma 23 mar 2020 13:50

Petare schreef:
ma 23 mar 2020 12:24
Wat is er dan zoal al gedaan de laatste weken!

Nieuwe achterlichten inclusief bedrading vanaf de autostekker in 13 polig. Oude lampen waren door corrosie afgeschreven en het merendeel werkte niet meer. Bedrading vervangen van voor tot keuken 13 polig en in lasdozen afgewerkt.
Afbeelding
Je pakt het grondig aan, goed bezig!
Maar, ja sorry toch een maar.. :oops: en niet eens over je kit.. mrgreen.gif

Begrijp ik het goed dat de blauwe knijp blokjes die nieuwe oplossing is?
Dat zijn echt horror blokjes, liever niet gebruiken dus.
Als het dan al toch zonder speciaal gereedschap moet kun je beter gebruik maken van een kroonsteen.
Zoals op je laatste foto bij je koelkast.
Wel kun je dan nog het knijp adereindhulsjes gebruiken.
Greetzzzz, Marius

Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: '88 Beyerland Vitesse 400CT

Bericht door dieseltijger » ma 23 mar 2020 13:56

Altijd leuk: forummers die met tomeloze inzet (of beter: tomeloze liefde) een caravan een tweede leven geven. En een lol en een voldoening ervaren! Geweldig! Hebben jullie er veel voor betaald?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: '88 Beyerland Vitesse 400CT

Bericht door Morgoth » ma 23 mar 2020 14:10

Heerlijk. Hier hou ik dus van. Een lekkere oude caravan helemaal maken zoals je zelf wil.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Petare
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 30 okt 2019 16:18

Re: '88 Beyerland Vitesse 400CT

Bericht door Petare » ma 23 mar 2020 15:10

Bommes schreef:
ma 23 mar 2020 13:50
Je pakt het grondig aan, goed bezig!
Maar, ja sorry toch een maar.. :oops: en niet eens over je kit.. mrgreen.gif
En dat mag thumbup.gif "agree to disagree". Begrijp me goed, ik smeer dit niet onder de alu lijsten aan de buitenzijde (en ook geen siliconenkit daarzo) :wink: .
Bommes schreef:
ma 23 mar 2020 13:50
Begrijp ik het goed dat de blauwe knijp blokjes die nieuwe oplossing is?
Dat zijn echt horror blokjes, liever niet gebruiken dus.
Als het dan al toch zonder speciaal gereedschap moet kun je beter gebruik maken van een kroonsteen.
Zoals op je laatste foto bij je koelkast.
Wel kun je dan nog het knijp adereindhulsjes gebruiken.
Nee, dat met die blauwe knijp blokjes is origineel heb deze manier van werken bij meerdere Beyerlands voorbij zien komen op verschillende forums scratch.gif . Het zit nu in die grijze doosjes met kroonstenen.

Bedankt voor de leuke reacties!
'17 Renault Talisman Initiale Paris 200PK 7EDC & '22 Knaus Sport 540 FDK..

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: '88 Beyerland Vitesse 400CT

Bericht door Chris » ma 23 mar 2020 16:01

Hoi Petare..

Heerlijk dat geklus en geklooi aan je eigen caravan.
Zo wordt ie echt eigen.... van jou en jou alleen.... top.

Je sprak ook over een nieuwe transformator..en LED verlichting..
Ik heb ondertussen al diverse caravans "omgebouwd" naar een dikke LED voeding.
Zo'n ding van 25 - 30 Ampere bij 12 Volt.
Dan heb je een prachtig mooie gelijkspanning waar pompjes en LED verlichting uitstekend op werkt.
Alleen... je hebt in je auto zeg je + 15 en + 12 volt naar de trekhaak getrokken...
Even denken...is dat niet een geschakelde + 12 volt en een constante + 12 volt.
( En ja, als de motor draait is de laadspanning natuurlijk hoger, dat klopt, maar we blijven het gewoon 12 volt noemen... knipoog.gif )
De geschakelde +12 is voor de KK, dan trekt de KK je accu niet leeg als de motor niet draait.
De constante +12 volt is voor de verlichting en pompjes etc...
Let op dat je daar wel een relais bij gaat gebruiken, er mag geen situatie kunnen ontstaan waarbij de caravan omvormer (LEDvoeding b.v.) aanstaat en de auto ook gekoppeld is.... dan gebeuren er gekke dingen... rokende bekabeling ect.

Maar... lekker bezig.... hou vol en post veel foto's, daar smullen we hier van..

SUC6
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: '88 Beyerland Vitesse 400CT

Bericht door BertJan » ma 23 mar 2020 21:42

leg bovenop de raamlijst voor (boven het raam) bovenop een lijmende polymeren kit, de constructie van de fabrikant was vanaf productie aan al fout en hier is standaard of met gebruik van de juiste kit onder de lijst veel kans op lekkage.
dit deed de betere dealer t/m de modellen van 1998 (engels abi) standaard bij levering.

Gebruikersavatar
Avdp
Berichten: 541
Lid geworden op: ma 1 aug 2016 17:03
Locatie: Friesland

Re: '88 Beyerland Vitesse 400CT

Bericht door Avdp » di 24 mar 2020 19:19

Lekker bezig. Hier ook een beyerland leeg getrokken en eigen gemaakt.

( Beyerland slaapkamer / bagagewagen)
Bmw e91 318d 2007
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: '88 Beyerland Vitesse 400CT

Bericht door WillyL » wo 25 mar 2020 09:58

Een idee voor je verwarming...

Ik had vroeger ook een bijna gelijke caravan (Quarts. 420 oid) en heb daar een kachel in geplaatst (de prachtige oorspronkelijke was stukgevroren).
Het was een elektrisch wandtoestel geworden die aan het kastdeurtje onder de grote hangkast hing ( of was dat die van het kleine schoenenkastje ? scratch.gif ) en iets van ongeveer 1000W. Niet veel maar voldoende om die caravan op te warmen.
De verwarming was ongeveer 30 op 40 cm. Ik moest er Niets voor uitbreken of gasleiding aanleggen en de beugeltjes waar de verwarming aan hing lieten nog een luchtspleet tussen deurtje en het element. Dat soort toestel is ook erg licht en de ophanging van het kastdeurtje stevig genoeg voor het extra gewicht.
Hopelijk ben je hier iets mee.
Bij heel erge koude of om de caravan heel snel op te warmen gebruikte ik wel een warmeluchtblazertje van 2000w, maar dat alleen slechts zelden.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Petare
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 30 okt 2019 16:18

Re: '88 Beyerland Vitesse 400CT

Bericht door Petare » za 28 mar 2020 17:05

Chris schreef:
ma 23 mar 2020 16:01

Dan heb je een prachtig mooie gelijkspanning waar pompjes en LED verlichting uitstekend op werkt.
Alleen... je hebt in je auto zeg je + 15 en + 12 volt naar de trekhaak getrokken...
Even denken...is dat niet een geschakelde + 12 volt en een constante + 12 volt.
( En ja, als de motor draait is de laadspanning natuurlijk hoger, dat klopt, maar we blijven het gewoon 12 volt noemen... knipoog.gif )
De geschakelde +12 is voor de KK, dan trekt de KK je accu niet leeg als de motor niet draait.
De constante +12 volt is voor de verlichting en pompjes etc...
Let op dat je daar wel een relais bij gaat gebruiken, er mag geen situatie kunnen ontstaan waarbij de caravan omvormer (LEDvoeding b.v.) aanstaat en de auto ook gekoppeld is.... dan gebeuren er gekke dingen... rokende bekabeling ect.
De geschakelde +12V heet de +15(staat daar ook geen V achter). Voor de voeding. Tja, hier ben ik nog niet naar op zoek. Ik weet dat ik een gestabiliseerde voeding moet hebben met omschakelautomaat, maar het hoe en wat staat nog open! In gedachten heb ik de volgende oplossing; een 'goedkopere' omvormer met automaat voor het waterpompje en plak ik een 12V relais bij een nette voeding voor de LED verlichting
BertJan schreef:
ma 23 mar 2020 21:42
leg bovenop de raamlijst voor (boven het raam) bovenop een lijmende polymeren kit, de constructie van de fabrikant was vanaf productie aan al fout en hier is standaard of met gebruik van de juiste kit onder de lijst veel kans op lekkage.
dit deed de betere dealer t/m de modellen van 1998 (engels abi) standaard bij levering.
Onder deze lijst (en alle andere) zit al zo'n soepel blijvende kit (recentelijk vervangen). Maar zal nog is kijken naar deze (extra) oplossing! Een volgende lekkage, zeker met de nu nieuwere kit, zal nog even duren. Maar een volgende lekkage, indien te laat gevonden, zal de beyerland direct afschrijven.
Avdp schreef:
di 24 mar 2020 19:19
Lekker bezig. Hier ook een beyerland leeg getrokken en eigen gemaakt.

( Beyerland slaapkamer / bagagewagen)
Ik heb jouw thread eerst goed bestudeerd en heeft voor inspiratie gediend! En ook als pressiemiddel naar de vrouw om onze vouwwagen te kunnen verkopen en een goedkopere caravan aan te schaffen met hetzelfde comfort als een duurdere en zwaardere caravan thumbup.gif !
WillyL schreef:
wo 25 mar 2020 09:58
Een idee voor je verwarming...

Ik had vroeger ook een bijna gelijke caravan (Quarts. 420 oid) en heb daar een kachel in geplaatst (de prachtige oorspronkelijke was stukgevroren).
Het was een elektrisch wandtoestel geworden die aan het kastdeurtje onder de grote hangkast hing ( of was dat die van het kleine schoenenkastje ? scratch.gif ) en iets van ongeveer 1000W. Niet veel maar voldoende om die caravan op te warmen.
De verwarming was ongeveer 30 op 40 cm. Ik moest er Niets voor uitbreken of gasleiding aanleggen en de beugeltjes waar de verwarming aan hing lieten nog een luchtspleet tussen deurtje en het element. Dat soort toestel is ook erg licht en de ophanging van het kastdeurtje stevig genoeg voor het extra gewicht.
Hopelijk ben je hier iets mee.
Bij heel erge koude of om de caravan heel snel op te warmen gebruikte ik wel een warmeluchtblazertje van 2000w, maar dat alleen slechts zelden.
(nog) Niet nodig! Zie hieronder:)
'17 Renault Talisman Initiale Paris 200PK 7EDC & '22 Knaus Sport 540 FDK..

Gebruikersavatar
Petare
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 30 okt 2019 16:18

Re: '88 Beyerland Vitesse 400CT

Bericht door Petare » za 28 mar 2020 17:44

We hebben de afgelopen dagen lekker kunnen werken aan de caravan met het mooie weer!

Er is geschilderd! Raam rubbers nog even schoonmaken mrgreen.gif . En aan de keuken is ook het ea gebeurd. Onder de besteklades zijn nu 2 diepe lades gekomen voor pannen en borden. Zoals ook een stopcontact in de hoek, en helemaal voorin onder het grote raam.
Afbeelding
Afbeelding

Truma SL3002 met ringverwarming geplaatst.
Afbeelding
Afbeelding
laagje verf erover!
Afbeelding


En toen begon de ellende met de kachel...
Altijd alles controleren op lekkages bij gas! whistle.gif
Afbeelding

Na deze horde voor het eerst de kachel ontstoken en helaas kwam de hoofdbrander maar niet aan boos.gif ! Kachel ontstak snel op de waakvlam, automatische ontsteking werkte perfect en de waakvlam bleef ook branden.. Na lang puzzelen en zoeken op dit forum, een camperforum en youtube viel mij iets op.. Als ik de knop van het gas had ingedrukt kwam deze maar heel langzaam omhoog, dat gebeurde niet op de youtube video's! Aan de klus dus!
Aanschouw, een gasregelaar in hoofdgroepen uiteen genomen (en een vies wattenstaafje)..
Afbeelding

Hoop vuil, stroef bewegende onderdelen, WD40, remmenreiniger, wattenstaafjes, staalborstel, nog wat WD40 verder en alles zit weer in elkaar.. Resultaat van al deze noeste arbeid vraagt u?!... Niet getreurd mensen! Op de workmate een brandende warme kachel haphop.gif!

Volgend hoofdstuk...
De ontsteking blijft nu alles in elkaar zit maar vonken........, Ik heb deze nu al opnieuw bedraad van de microswitch naar de batterijhouder doordat de vonk niet altijd op de juiste plek gebeurd(overslag onder de microswitch naar de thermostaat), en nu nog niet btw. Mocht ook niet helpen. Kachel laten branden, bij sommigen lees ik dat deze wel is een minuut blijft door vonken, nou hier niet hoor, zolang er sap in de batterij zit blijft deze vonken.. Iemand een goed idee?! boos.gif boos.gif boos.gif


Maar er is ook goed nieuws! Er is een AKS 2000 gescoord, zijn we binnenkort af van die onhandige (en kapotte) SSKII koppeling blij.gif .
'17 Renault Talisman Initiale Paris 200PK 7EDC & '22 Knaus Sport 540 FDK..

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: '88 Beyerland Vitesse 400CT

Bericht door Chris » za 28 mar 2020 20:35

Petje af... respect hoor...
De klus wordt grondig aangepakt, en je durft ook de handen uit de mouwen te steken.
Nu kan ik je over caravan electra van alles vertellen, maar gaskachels is mijn terrein helaas voor jou ... dus niet.
Ik weet geen oplossing of fout voor het constant ontsteken..

Een ding is zeker...
Je zit je niet te vervelen..
Je zit niet in de kroeg.
Je bent niet lastig voor anderen
en je vrouw heeft ook rust...
Toppie..

Ga zo door.. thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif


p.s.
Ik heb vorig jaar voor een ander forumlid ook een andere voeding in een Beijerland gemaakt.
Zijn voeding was uitgebrand... beetje onrepareerbaar stuk... hup... LED voeding er in... klaar.
Beijerlands hebben nog niet een erg uitgebreide 12 volt installatie... da's best te doen.
En idd.. een omschakelrelais ertussen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
cahummel
Berichten: 136
Lid geworden op: di 26 mar 2019 14:36

Re: '88 Beyerland Vitesse 400CT

Bericht door cahummel » zo 29 mar 2020 10:15

Vroeger in de caravan van mijn vader zat precies zo een kachel en die bleef soms ook vonken terwijl de kachel al brandde. Dat kwam doordat het mechanisme achter de knop die je moest indrukken om een vonk te krijgen bleef hangen, de knop kwam wel omhoog, dus het leek alsof alles werkte zoals het moest. Kan dat misschien aan de hand zijn?
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: '88 Beyerland Vitesse 400CT

Bericht door WillyL » zo 29 mar 2020 10:54

Prachtig werk.

Bij mij zat de keuken achteraan, dwars naast de toiletruimte, de zitbank was daarentegen 2 meter lang zodat je een groot bed van 2/2 kon maken of tijdens een pauze heerlijk languit kon liggen zonder iets aan te passen. De koelkast zat in het midden naast de deur (waar bij jou keuken staat). Aan de andere kant stond de kleerkast en legkast die minder breedt was dan die bij jou, net omdat de bank langer was.

Succes met je verwarming, die zal zeker alles mooi op temperatuur krijgen thumbup.gif
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Petare
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 30 okt 2019 16:18

Re: '88 Beyerland Vitesse 400CT

Bericht door Petare » vr 15 mei 2020 13:07

Beste mensen!

Het is even stil geweest met onze caravan. Helaas door de situatie is deze terug naar de stalling in afwachting van betere tijden nu onze geplande roadtrip is verschoven naar volgend jaar!
We hebben de caravan afgemaakt, op wat kleinere klussen na. Hieronder de laatste vorderingen.
AKS2000 met ´DIY slot´
Afbeelding

Camera met WIFI zender. Deze zendt zijn signaal naar een Nexus 7 tablet welke Android Auto draait in mijn auto ter vervangen van een verouderd navigatie systeem in mijn Megane. De tablet is een al langer lopend project welke nu toevallig de optie gaf om dit te doen.
Afbeelding
Afbeelding

Rest van de caravan weer in elkaar!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder is het volgende gedaan, helaas geen foto's gemaakt!
-De ringverwarming gemonteerd met 2 uitgangen in de caravan.
-De watertank weer verplaatst van de disselbak terug naar het hokje bij de gasfles.
-Is er een schakelautomaat gemaakt en gemonteerd.
-LED verlichting boven de keuken, bed, zitje en WC. En een extra LED strip, welke over was, geplaatst in de disselbak.

Voor de volgend keer staat alleen nog maar het volgende open:
-Schokbrekers,banden, remmen,lagers, vet. Eigenlijk alles wat onderstel is! De banden zijn nog goed en pas 2 jaar oud, maar wel het superieure merk HiFly. Zelf groot fan van Vredestein en deze zullen er in de toekomst onderkomen. De remmen piepen als een malle bij lichte belasting, moet de lagers nog controleren/stellen en kan het nooit kwaad om het vet te vervangen in de oploop rem.
-Nieuwe cups in de koppeling. Deze zijn nu nog net aan goed.
-Raam voorin schuren en polijsten zodat we hier weer doorheen kunnen kijken.
-Tafel bij zitje ook in vuren hout. Die in de keuken was terloops zelfs lichter van gewicht dan wat het vervangen heeft.
-Bougie(?) in de Truma kachel vervangen. Deze lijkt kapot, vonkt nog wel maar de interne weerstand is te hoog.

Misschien kunnen we er nog mee weg dit jaar!
'17 Renault Talisman Initiale Paris 200PK 7EDC & '22 Knaus Sport 540 FDK..

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: '88 Beyerland Vitesse 400CT

Bericht door mrbullmastiff » zo 17 mei 2020 21:00

Hifly is een low budget merk van Michelin. Ik heb er 15000 km mee gereden op mijn vorige auto toen ik van plan was om in te ruilen. Ik vond het helemaal geen slechte band. In de testen scoren ze meestal ook prima.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Petare
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 30 okt 2019 16:18

Re: '88 Beyerland Vitesse 400CT

Bericht door Petare » vr 24 jun 2022 14:12

Kampeerders,

Het is hier even stil geweest. In de tussentijd is er best wel wat gebeurd aan onze caravan! Daarom hierbij een nieuwe fotodump.

Bouw stapelbed voorjaar 2021, gelukkig/helaas bleek mijn vriendin kort hierna onverwacht zwanger van nr3! De caravan was al aan de kleine kant, maar nu zeker whistle.gif . Oudste is nu 7 en daarmee gaan we proberen om die vanaf nu in een bijzettentje te zetten!
Afbeelding

Afbeelding

Buiten gas aansluiting.
Afbeelding

Airco, werkt opzich wel, maar de compressor maakt flink wat herrie. De kinderen slapen er gelukkig wel doorheen. Het helpt ze vooral om niet in de bloedhitte te hoeven slapen. Dat hoeven ze thuis ook niet, dan ook op vakantie niet! We gaan voor het volgende seizoen (2023) een dakairco monteren. Van deze ruimte maken we volgend jaar een extra kastruimte.
Afbeelding

Volledig uitgestald in Italie.
Afbeelding

Planning voor vakantie 2022:
Behangen! En laten we daar we nu druk mee bezig zijn!
We zoeken nog een nieuwe vinyl vloer. We houden marktplaats in de gaten, maar nog niks gevonden. We zoeken een visgraat vinyl vloer, maar wil nog niks voorbij komen in de juiste maten & kleurstelling.

Plannen voor vakantie 2023:
Nieuwe rubbers in de as. Deze is na 34 jaar op. Onze caravan ligt behoorlijk diep in de wielkasten.
3 nieuwe banden, zijn dit jaar tijdens de vakantie 7 jaar oud.
Dakairco.
Nieuw vastbed voorin maken.
Misschien schokdempers.

Alles bij elkaar is het misschien handiger om een grotere, nieuwere caravan te kopen. Maar in deze overhitte caravan markt wagen wij ons er niet en gaan we lekker met onze 'youngtimer' van 34 jaar oud op stap. We weten wat we hebben, wat de staat is en omdat er weinig marktwaarde aan zit kunnen we er alles aan doen en dat is ons ook wat waard!
'17 Renault Talisman Initiale Paris 200PK 7EDC & '22 Knaus Sport 540 FDK..

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: '88 Beyerland Vitesse 400CT

Bericht door Chris » vr 24 jun 2022 14:40

Lekker bezig om er een droompaleisje van te maken.
Maar... al dat hout en een dakairco... 3 kids en alle vakantiespullen... denk je wel aan je gewicht..
Niet jou gewicht maar de MTM van de hut??
Mag ik je toch eens adviseren om bij een weegbrug langs te gaan, want...
Ten tijde van de bouw van jullie Beyerland werd er niet zo moeilijk gedaan over het werkelijke gewicht.
En helaas was dat vaak meer, soms heel veel meer, dan er in de documenten te vinden was.
Dan zit je snel aan de max..... heel snel als je ook nog eens zwaarlijvige aanpassingen maakt.
Maar die airco... ik snap het zeker wel... wij hebben er ook eentje... comfort is ook belangrijk.... maar veiligheid nog meer.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: '88 Beyerland Vitesse 400CT

Bericht door jessedew » za 25 jun 2022 21:19

Lekker aan het door klussen zeg.

Een nieuwe caravan zou ik ook niet zo snel doen, althans een nieuwere. Persoonlijk vind ik alles tot het bouwjaar 2010-2015 niet echt mooier dan ons 'gemoderniseerd' oudje. Caravans van minder dan 10 jaar oud zijn overigens verhoudingsgewijs wel iets minder duur dan een exemplaar uit pak m beet 2005. Qua daadwerkelijke prijs natuurlijk niet, maar bedoel, de restwaarde van ruim 10+ jaar oude caravans vind ik 'te hoog' (wat natuurlijk prettig is als je zo'n exemplaar hebt)

Terecht, wat je zegt, je weet wat je nu hebt en als je echt 'beter' wilt, zul je naar (vrijwel) nieuw moeten gaan. Ik vind een nieuwe caravan ook altijd wel mooi, maar uiteindelijk is het hetzelfde als bij auto's. Je gaat er hooguit stijlvoller mee van A naar B. zolang het functioneer, kan je meestal prima toe met iets betaalbaarders.

Gebruikersavatar
Petare
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 30 okt 2019 16:18

Re: '88 Beyerland Vitesse 400CT

Bericht door Petare » di 19 jul 2022 14:14

We hebben inmiddels een stukje doorgeklust, hebben er een weekendje mee gestaan en bereiden ons nu voor op de grote vakantie. Zoals altijd blijkt zo'n weekendje vooraf toch weer veelste nuttig. Je loopt altijd weer tegen zaken aan, van vorig jaar die we vergeten waren op te lossen, dan wel zaken die dit jaar ineens kapot blijken te zijn. Kunnen we het toch mooi weer oplossen.

Dat we zwaarlijvig zijn ligt niet aan ons eigen gewicht, maar inderdaad die van de caravan. Deze is nog nooit gewogen sinds deze met ons is. Wel houden we goed de kogeldruk in de gaten. We zullen eerdaags tijd maken om dit toch maar op te pakken.

Wat wij nu echt missen is iets meer binnenruimte en om onderweg/tijdens overnachtingen te kunnen zitten binnen. Onze wens ligt bij de Caravelair Antaris 497 family. Enige nadelen zijnde de vrij lage MTM en dat alle opties achteraf ingebouwd worden, en niet al in de fabriek kunnen zoals bij de vergelijkbare Knaus sport 500QDK. Bij beide zien we dan weer dat we toch weer zaken moeten ombouwen omdat het stapelbed vaak weer opslag ruimte is tijdens het rijden. Luxe problemen zullen we maar stellen.

Voor nu;
Behangen klaar is klaar.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lattenbodem bedje voorin. Goede nachtrust is het halve werk zucht.gif . Hier op de foto nog half af, de bekleding om aan weerzijde de opslag bakken te maken moest er nog in.
Afbeelding

Nieuwe gordijnen, we waren de bloemetjes wel zat whistle.gif . Daarnaast is een lang gekoesterde wens in vervulling. Een van de vorige eigenaren had het voorraam gespoten. Erg stom, ook nog een donkere kleur waardoor het raam gloeiend heet kon worden. Het straalde echt naar binnen en zodoende was het binnen, ook met airco, maar moeilijk aangenaam te maken. Toch maar de gok genomen, het raam gedemonteerd en deze op het afdeknet van de aanhanger gelegd. Dit omdat dan de druk op het raam want beter verdeeld ipv van op 2 bokken of workmates. Wel alles nat geschuurd want ik was super bang voor het inbrengen van teveel plaatselijke warmte met het scheuren tot gevolg. Gelukkg is het raam heel gebleven. Wel hebben we besloten om het raam niet te polijsten. Wel het extra licht, maar niet de inkijk tijdens omkleden ed, andes moeten we de hele tijd de verduistering weer dicht/open doen. blij.gif
Afbeelding

Goede vakantie allen!
'17 Renault Talisman Initiale Paris 200PK 7EDC & '22 Knaus Sport 540 FDK..

Doortje62
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 6 jul 2016 16:07

Re: '88 Beyerland Vitesse 400CT

Bericht door Doortje62 » wo 27 jul 2022 12:15

Je hebt hem te koop staan op Marktplaats zag ik ??
En je hebt er zoveel werk aan gedaan .....

Gebruikersavatar
Petare
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 30 okt 2019 16:18

Re: '88 Beyerland Vitesse 400CT

Bericht door Petare » wo 27 jul 2022 21:46

Hi Doortje,

Onze Beyerland staat inderdaad te koop. Het is met spijt in ons hart, maar we komen er kwa ruimte en slaapplaatsen in deze caravan niet meer uit en dus zijn we toch op zoek gegaan naar een ander.
'17 Renault Talisman Initiale Paris 200PK 7EDC & '22 Knaus Sport 540 FDK..

Gebruikersavatar
Petare
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 30 okt 2019 16:18

Re: '88 Beyerland Vitesse 400CT

Bericht door Petare » ma 8 aug 2022 15:04

Afbeelding

En dat was het dan. De Beyerland is vertrokken met de nieuwe eigenaren. Ze zullen er vast nog heel lang plezier van hebben thumbup.gif .

Een vervanger voor onze Beyerland is gevonden. Hopelijk kunnen we deze snel 'onthullen'!
'17 Renault Talisman Initiale Paris 200PK 7EDC & '22 Knaus Sport 540 FDK..

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”