Wilk SPORT 380

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Plaats reactie
cboy1980
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 23 dec 2019 15:20

Wilk SPORT 380

Bericht door cboy1980 » di 24 dec 2019 14:24

Hallo iedereen,

Ik kocht anderhalf jaar geleden een oudje (Wilk SPORT 380) voor een miniem bedrag. De caravan moest dienen om op festivals te kunnen overnachten.
Helaas bleek ook niet alles meer denderend te zijn:

Koelkast; werkt half (warmt op aan achterzijde maar koelt niet) - nog op te lossen
Neuswiel; da stang was gebogen en met gevolg moeilijk in en uitdraaibaar - reeds vervangen
Banden; vervangen
Interieur; een kant de banken voorzien van vast bed met lattenbodem (uitgevoerd)
Interieur; beetje opsmuk en goede reiniging (uitgevoerd)

Maar het grootste probleem lijkt me vocht te zijn.
Bij gewone regenval merk je er eigenlijk heel erg weinig van maar als het enkele dagen goed geregend heeft dan zijn de vochtplekken heel erg duidelijk en is het ook behoorlijk nat onder de ramen.

De problemen zijn eigenlijk de vaste ramen. Bijna alle ramen hebben er last van. Ik vermoed dat dit door de kit / lijm waarmee de rubbers afgedicht worden stillaan uitgehard is en niet meer voldoende afdicht.
Vooral bij de achterramen is het heel erg duidelijk.

De uitklapbare ramen hebben op zich geen vochtschade. --> behlve het kleine klapraam in het keukengedeelte, daar zit zowel onder als bovenaan vochtschade. Bij deze komt er ook water die door het hout werd op genomen terug naar buiten tussen de rubbers in de linkse bovenhoek. (op de foto met cirkel aangegeven).
Is het mogelijk dat er vocht van onder wordt opgezogen ? Ok komt dit mogelijks door het lekke achterste raam ernaast, waarbij het vocht verder opgezogen wordt to bij het kleine keukenraam?

Op het dak lijkt me alles wel ok, het dakraam lekt niet, en binnenin is er aan de plafondzijde nergens vochtschade te merken.

Nu ik vermoed dat de grootste oorzaak de dichting van de raamrubbers zullen zijn. Maar wil toch graag jullie mening. Vooral het keukenraam lijkt me wat een vraagstuk op dit moment.

Alsook heb ik reeds gegoogled en op dit forum gezocht maar vond niet meteen een oplossing om deze vensters te verwijderen. Is er een goede manier dit vlot te doen of is het eerder een pro klus? ik vermoed wel dat ik die ramen er gewoon kan uitduwen maar heb schrik dat ramen zelf zouden kunnen barsten / breken. Tips / tutorials zijn welkom!

Het vochtprobleem oplossen komt voornamelijk dat de caravan buiten blijft staan voor de deur, helaas is dat in een open zone op de heuvel bovenaan waarbij de weersomstandigheden vrij spel hebben om in te werken.

De onderzijde ziet er eigenlijk nog vrij degelijk uit voor de leeftijd. Ook het zichtbare hout lijkt me nog niet rot te zijn al zijn er hier en daar wat vochtproblemen te zien (openkrullende multiplex).

Als hulp enkele foto's; --- een volledig uitgebreid album kan je hier vinden https://drive.google.com/open?id=1fZU8h ... fCTzzc4ZWH
raam rechtsachter.jpg
raam linksvoor.jpg
keukenraam.jpg
Laatst gewijzigd door cboy1980 op di 24 dec 2019 14:34, 2 keer totaal gewijzigd.

cboy1980
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 23 dec 2019 15:20

Re: Wilk SPORT 380

Bericht door cboy1980 » di 24 dec 2019 14:30

Raam linksachter (naast keukenraam) vergeten bij te voegen.... [kerstweetniet.gif] [kerstweetniet.gif] [kerstweetniet.gif] [kerstweetniet.gif]
raam linksachter.jpg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wilk SPORT 380

Bericht door Chris » di 24 dec 2019 14:49

Zeker... een duidelijk vochtprobleem.
En, ik hoop voor je dat dit alles is, maar helaas heeft vocht een heel slechte naam.
Wat je ziet is vaak niet alles... eerder een topje van de ijsberg.
Juist al omdat het bij elk raam wel wat sporen heeft.

Je zou met een geschikte vochtmeter alle plaatsen met lekkage op kunnen sporen.
Je moet daarvoor geen meter hebben met die 2 prikpennen, die voor haardhout, maar een inductieve.
Ik heb er eentje van Aliexpress.. deze: https://nl.aliexpress.com/item/32844451 ... b201603_53
Goedkoop en ook goed...

Verder..
Vaste ramen eruit halen.
Peuter de harde pees aan de buitenkant uit het raamrubber...
Helaas is het raamrubber vermoedelijk hard geworden, dus het "ruit" is niet meer makkelijk uit het rubber te frummelen..
Probeer met een draad, liefst nylon anders ijzer over de ruit heen te komen en trek die draad rond het raam, zodat het raam naar buiten komt, het rubber dus over de ruit trekken...
Als dat niet meer lukt ivm hard rubber... dan..
Zal je het mes in het rubber moeten zetten en later nieuw rubber moeten monteren..

Voor montage..
Butylkit is de juiste kit soort hiervoor...
Je kan eens kijken bij Jasikamp.nl voor materialen... die hebben veel en sturen ook op.
Zoiets b.v.: https://www.jasicamp.nl/zoeken?zoekwoord=raamrubber
En op die pagina staat ook een peestrekker.

Succes
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Wilk SPORT 380

Bericht door VIP » di 24 dec 2019 15:16

De openslaande ramen kun je heel eenvoudig er uit halen: uitzethaken losdraaien en het raam met 2 personen goed vasthouden en als het ware helemaal openklappen en dan doorklappen alsof het raam op zijn kop komt te staan het raam kun je er dan zo uit halen.


Vast ramen : bezint voor je begint. De ramen zijn 40 jaar oud en de weekmakers van het kunststof zijn door de jaren grotendeels verdwenen, de ramen zijn dus heel erg bros geworden.

Advies: laten zitten als het maar even kan, anders breken de stukken er af bij het er uit halen. Als de rubbers nog niet zijn uitgehard kun je de rubbers ook iets open buigen en dan tussen het aluminium en het rubber kitten (wel uit 1 stuk rondom afkitten en het probleem is opgelost).

In de reactie hierboven wordt al naar de juiste kit verwezen, in ieder geval GEEN kitten uit de bouwmarkt nemen.
Porsche + Tabbert

cboy1980
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 23 dec 2019 15:20

Re: Wilk SPORT 380

Bericht door cboy1980 » di 24 dec 2019 15:52

@Chris

Bedankt voor de tips en info. Maar wat bedoel je met de harde pees?
De rubbers zelf zijn nog vrij flexibel, de kit eronder uitgehard.

@VIP Premium

De klapramen kunnen er niet uit, bij caravan van kennis lukt dit inderdaad door omhoog te klappen, maar bij mijn wil lukt dit niet om een of andere reden (bij geen enkele). Maar dat raamwerk sluit wel mooi en komt er geen water binnen langs boven. Mijn vermoeden is dat het van andere raam of onderaan kan komen??? Hoewel de bodem er vrij goed uitziet.

Ik heb reeds even getest om de rubbers binnenin omhoog te vouwen van de vaste ramen, dit lukt nog goed.
Zou ik gewoon de binnenzijde kunnen invouwen en zo voorzichtig het geheel naar buiten te drukken?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wilk SPORT 380

Bericht door Chris » di 24 dec 2019 15:58

RE.gif
Er zit aan de buitenkant... in het rubber... toch een ander soort bies/pees in..
Die pees is ondertussen war bruinig geworden bij jou, maar ik zie ze duidelijk op de foto's zitten.
De ruimte waar die pees inzit kan je ook goed zien op de foto's van Jasikamp site.
Als die pees eruit is krijgt het hele rubber veel meer "ruimte" om mee te rommelen..
Maar let op hoor... wat VIP ook al schreef..
Het is geen vers en flexibel materiaal meer.... veel geduld met demonteren, en niks forceren.
De vaste ramen zijn trouwens van buitenaf gemonteerd ooit.
MAARRRR
Wellicht heb je de mogelijkheid die VIP al beschreef om de vaste ramen te laten zitten en tussen het rubber en aluminium wand een kitlaag er vers tussen te spuiten.
Dat zal je een enorme berg werk schelen, en vermoedelijk ook gebroken ramen/rubbers..
Jou ramen zijn denk ik ook dubbel, een binnen en een buiten "ruit".. dat kan ook nog eens loskomen van elkaar..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

cboy1980
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 23 dec 2019 15:20

Re: Wilk SPORT 380

Bericht door cboy1980 » di 24 dec 2019 16:21

@Chris,

Indien je de oranje / bruine pees bedoeld ... vrees ik dat die er niet meer uitkan.
Ik heb eigenlijk al eens getest met een gewone silicone... i know [kersthuilen.gif] [kersthuilen.gif] [kersthuilen.gif] niet het goede materiaal. toen lukte het wel om tussen de rubbers in te gaan spuiten van buitenaf.

Plan A: van binnen uit vensterrubbers proberen op te vouwen en het geheel met rubbers naar buiten werken.
Alle oude kit eraf halen opnieuw spuiten van goede afdichting, type raamlijm auto's, mastiek kit, of butyl

Plan B: Opspuiten van buitenaf met een goede kit, al word het een zooi om de oude en de 'slechte nieuwe' kit er terug uit te trekken.

Ik kan hiermee reeds verder aan de slag.

Iemand die weet waar ik dat beschermend / afdichtend rubber bies / profiel makkelijk kan vinden. Hetgene die in de Aluminiumprofielen loopt boven de schroeven. (verbinding dak / wanden)??
Of de juiste benaming ervan?

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Wilk SPORT 380

Bericht door VIP » di 24 dec 2019 23:42

Rubbers van binnen naar buiten drukken kan niet.

Bij openslaande ramen zitten de rubbers geniet, bij vaste ramen gekit.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wilk SPORT 380

Bericht door Chris » wo 25 dec 2019 14:38

Die bies heet " BIES "...
Dit bedoel je??
https://www.jasicamp.nl/zoeken?zoekwoord=bies
In kleuren en maten..

Enne...
Ga echt niet aan de ramen drukken ZONDER de pees eruit te halen... dat breekt zeker..

En... erin maken alleen met Butyl kit.... nix anders..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

cboy1980
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 23 dec 2019 15:20

Re: Wilk SPORT 380

Bericht door cboy1980 » di 7 jan 2020 11:48

Aan allen alvast een gelukkig kampeerjaar!

@Chris:

"Dit bedoel je??
https://www.jasicamp.nl/zoeken?zoekwoord=bies
In kleuren en maten.."
---> Idd wat ik bedoelde, Belgiesch en Nederlands verschilt soms een beetje qua juiste verwoording ;)

De pees is ook zo verouderd dat ik toch vrees om deze uit te halen zonder breuk. Is deze ook vervangbaar?

Ik heb ook even wat foto's genomen van de raamrubbers aan de buitenzijde. Deze zijn nog wat flexibel maar keren niet altijd perfect terug (zie foto). Het is natuurlijk wel vrij koud in de loods (geen verwarming). Kan ik dit voorkomen? helpt voorverwarmen (bvb met haardroger)? Of andere tips om dit zo goed mogelijk terug te laten aansluiten?

Alsook aan de slag gegaan onderin... daar toch wel wat minieme schade gemerkt aan de houten structuur. vooral dan kleine plaatsjes aan de rand van de bodemplaat alsook onderzijde / randen van de houten wandplaten (multiplex)
raamrubbers - pees 001.jpg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wilk SPORT 380

Bericht door Chris » di 7 jan 2020 12:07

Die pees is zeker vervangbaar, juist die moet er uit als je een vast raam wilt demonteren.
En ja hoor, dat is zeker te koop, moet vaak samen met het raam vervangen worden.
Hier b.v. ( let even op, er zijn verschillende kleuren) https://www.caravan-winkel.nl/kunststof ... ubber.html
Of hier een witte: https://www.rubbermagazijn.nl/pvc-peesp ... p-EALw_wcB

Tja, of het rubber terug wil veren.... net wat je zegt, koud, oud... proberen is de wetenschap in deze.
En vers in de Butyl kit...

Succes... en dat het maar een lekker kampeerjaar mag gaan worden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

cboy1980
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 23 dec 2019 15:20

Re: Wilk SPORT 380

Bericht door cboy1980 » di 7 jan 2020 16:08

@Chris:

Bedankt voor de vele links. ik heb wel gemerkt dat er in de 'pees' geen onderbreking zit? ofwel zie ik die niet meer.
En ik begon me nu af te vragen wat er beodeld word met 'raam' verwijderen. Betekent dit de transparante plastic kern uit de zwarte rubber halen? Of het in zijn geheel? Bedoelende de transparante plastic met rubbers in één keer eruit. Sorry wat verwarring door 'ruit' 'raam' 'venster'... enz.

Ondertussen nog wat beelden genomen van het hout onderaan. Heb deze reeds opgewreven met staalborstel om losse deeltjes stukkjes te verwijderen.
Op zich denk ik wel dat het nog vij goed meevalt (zie foto's). Kan ik de vrijgekomen ruimtes opvullen met een papje van houtlijm met zaagsel? Of een andere tip?

Op zich zet ik de grondplaat en de onderkant van de balkjes nadien opnieuw in de primer en soort van zwarte rubber verf. De opstaande rand van de balkjes (waar weinig vocht tegen komt laat ik open om te ademen. Tenzij dit overbodig lijkt?
Ik weet dat veel mensen voor volledig open zijn maar het lijkt me nu ook wel niet verstandig om de balken in de wielkasten aan de kopse kant bloot te laten, dat lijkt me enkel om vochtopslorping te vragen. Geen idee waarom deze oorspronkelijk ook niet bedekt zijn geweest.

Verder bij verwijderen van de bies, gemerkt dat de schroeven in het aluminium profiel ook helemaal naar de vaantjes zijn. Ik vrees ook als ik deze zou proberen te verwijderen dit al niet te best zal lukken, en indien ik er al in slaag ik nooit een nieuwe schroef op die plaats zal kunnen plaatsen omwille van het hout.
Kan ik deze wat afkitten om eventueel vocht daar te vermijden?
randen algemeen.jpg
randen algemeen 2.jpg
hoeken voor.jpg

cboy1980
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 23 dec 2019 15:20

Re: Wilk SPORT 380

Bericht door cboy1980 » di 7 jan 2020 16:09

Hierbij nog de eelden van de wielkasten en het aluprofiel
wielkasten 001.jpg
schroeven 001.jpg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wilk SPORT 380

Bericht door Chris » di 7 jan 2020 16:34

Raam verwijderen...
Dat is eerst die pees eruit halen.
Dan het transparante middendeel nar buiten eruit en als laatste het rubber welke op/om de rand zit.
Maar... ik raad je het nog steeds niet aan hoor.
Alle materialen zijn oud, de weekmakers vermoedelijk verdwenen uit het raamplastic..

Schroeven in de profielen...
Event. kop eraf slaan als je het profiel los wilt nemen.
En de stompjes schroef een klodder kit voor je het profiel weer monteert...
Voor nieuwe schroefjes nieuwe gaatjes boren in het profiel.

Van de hout/voer/wielkast foto's kan ik niet heel veel maken...
Wellicht de kieren ook met butyl kit volkitten, net als de houtworm gaatjes??
En, dit hout heeft alle jaren kunnen ademen, moet je dan nu gaan behandelen??
En zo ja, misschien met beits een verse ademende laag...
Dit weet ik eigenlijk niet..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

cboy1980
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 23 dec 2019 15:20

Re: Wilk SPORT 380

Bericht door cboy1980 » di 7 jan 2020 17:21

@Chris

Nogmaals bedankt voor het vele geduld.

"Maar... ik raad je het nog steeds niet aan hoor." ik zou het ook liever vermijden maar dan moet ik zeker weten of het water via de ramen binnenkomt en op welke manier...
Heb in mijn verbeelding even een doorsnede geschetst, ik vermoed dat het water enkel via weg B kan binnenkomen of ook via A? Heb enkel onderzijde getekend dus de B optie moet je van boven redeneren.
IMG_20200107_170219.jpg
"voor nieuwe schroefjes nieuwe gaatjes boren in het profiel." hier vermijd ik het ook liever. Geen idee of het hout nog steeds sterk genoeg is om in die mate te shchroeven om profiel opnieuw te bevestigen.

"dit hout heeft alle jaren kunnen ademen" er lag eigenlijk een zwarte coating over die met de jaren verdwenen is. En ook door mijn shuren / opborstelen.
ik wil enkel wat de plaatsen behandelen waarvan ik denk dat die teveel vocht opnemen (zoals in / rond de wilekasten). en wat de nu afgeborstelde / losgekomen stukken opvullen. Op zich zitten er nergens echt rotte plekken. Toch tot zover mijn onderzoek gegaan is.
beeld van voor het shuren:
origneel hout voor het shuren.jpg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wilk SPORT 380

Bericht door Chris » di 7 jan 2020 20:35

Dat heb je heel mooi getekend Cboy.... thumbup.gif
Helemaal correct, bij B is de enige inwatering kans.
En juist aan de bovenkant van het raam... maar ook zij en onderkant hoor..
( de pees is wel effe flinker en een iets ander model, maar het principe is juist.)

Ik weet nog bij mijn allereerste caravan..
Een vloer die ook op jou vloer leek.
Ook door ouder worden getekend en met slijtplekken.
Ik dacht toen om er tectyl op te gaan spuiten maar dat is ernstig afgeraden, leuk voor staal maar niet voor hout.
Dan sluit je alles af, Carboleum was toen het advies.
Nu bestaat dat vermoedelijk niet meer zoals toen, maar iets in die vorm is goed denk ik.
Dan blijft het materiaal toch een ademende werking houden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

cboy1980
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 23 dec 2019 15:20

Re: Wilk SPORT 380

Bericht door cboy1980 » vr 11 sep 2020 12:47

Na lange tijd zweten en zwoegen lijkt het probleem nog niet vehinderd.
Caravan stond dus geruime tijd binnen (kon op die manier volledig uitdrogen en door Corona konden we toch nergens heen).

Intussen zijn alle vensters (vaste ramen) opnieuw gekit met butyl.
Helaas bleek enkele weken geleden na een paar dagen met fikse regenbuien er nog steeds ergens water binnendringt.

Voorlopig lijkt het meeste verholpen (2 van de 3 ramen). Maar op 1 zone blijkt het nog steeds problematisch.

Heb even een foto ter verduidelijking bijgestopt.

Rode bollen zijn na behandeling van de ramen en een eerste regenweek het meest vochtig gebleken
De oranje zones waren vochtig.

Rood omkaderde zone is waar ik vermoed het meeste water naar binnen komt.
Gezien aan de wielkast enkel bij PUNT A het echt druipnat staat (als ik de plaat samendruk komt het als een spons er uit)
De andere kant van de wielkast blijft droog ( vocht is niet van regenslag bij rijden / caravan heeft enkel water gahd bij reeds stilstaan / niet door de regen gereden)

Aan het kleine keuken raam komt het vocht vooral binnen langs de hoeken bovenaan (zie stippellijn)
Maar wel via het houtwerk die tussen de wanden zit. dan loopt het via de rubbers naar beneden via de binnenzijde. Moeilijk uit te leggen.

Mijn enige vermoeden is dat er aan het dak op die zijde van de probleemzone toch ergens iets lek is of insijpelt via het aluprofiel en zicht dan verder verspreidt via het houtwerk binnenin (tussen alu plaat buitenkant en binnenafwerking).

Voorlopig zie ik niet echt meer de oplossing.
Deze week geven ze beter weer uit en zet ik ze terug een week buiten om te testen.

TEST 1: Met de tuinslang bevochtigen enkel tegen de zijwand boven de ramen (om te zien of de ramen toch nog het probleem vormen)
TEST 2: Met de tuinslang dak en aluprofiel zijwand

We zien dan wel wat er uitkomt.

Alle opmerkingen / bedenkingen zijn welkom
vochtstudie.jpg
vochtstudie.jpg (169.14 KiB) 951 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”