Hobby 560 prestige 1994 opknappen
Hobby 560 prestige 1994 opknappen
Zo ik zal hier ook een draadje aanmaken over ons hobby project.
We hadden 2 opties bij de aankoop, een wat nieuwere caravan aanschaffen die nog niet helemaal onze smaak is of een wat oudere caravan aanschaffen, die opknappen en naar onze smaak inrichten, die optie is het dus geworden
Het gaat om een hobby 560 prestige van 1994.
Omvang van de werkzaamzeden:
- beplating buitenzijde deels vervangen
- nieuwe onderlegrubbers van de peesrail
- achterbumper van model 2001-2006 plaatsen
- caravan overspuiten aan de buitenkant, beetje in de stijl van de hobby caravans van nu
-ramen tinten
- groot dakluik plaatsen
- bank airco plaatsen
-nieuw interieur bouwen zonder natte cel en kachel
- 2 stukjes bodem vervangen vanwege rot
- nieuw vinyl vloertje, dak met skai leder bekleden
-keuken met grote normale koelkast op 220v
- stalen velgen vervangen voor lichtmetaal
Dat is wat me zo te binnen schiet, ben waarschijnlijk nog wel wat dingen vergeten.
De caravan staat momenteel nog bij mij thuis op de stoep, over een week of 2 gaat hij richting een werkplaats waar hij droog staat en ik hem klaar kan gaan maken voor het spuitwerk
Ben al begonnen met het leeghalen en de bodem, zal dadelijk even foto's plaatsen..
De grootste moeilijkheid zit hem denk ik in het gewicht, want wat een poppenkast spul heb ik eruit gehaald, gaat lastig worden om wat terug te bouwen zonder dat de caravan te zwaar is.
Zal proberen om dit draadje up to date te houden als er interesse voor is natuurlijk
Groeten Dirk
We hadden 2 opties bij de aankoop, een wat nieuwere caravan aanschaffen die nog niet helemaal onze smaak is of een wat oudere caravan aanschaffen, die opknappen en naar onze smaak inrichten, die optie is het dus geworden
Het gaat om een hobby 560 prestige van 1994.
Omvang van de werkzaamzeden:
- beplating buitenzijde deels vervangen
- nieuwe onderlegrubbers van de peesrail
- achterbumper van model 2001-2006 plaatsen
- caravan overspuiten aan de buitenkant, beetje in de stijl van de hobby caravans van nu
-ramen tinten
- groot dakluik plaatsen
- bank airco plaatsen
-nieuw interieur bouwen zonder natte cel en kachel
- 2 stukjes bodem vervangen vanwege rot
- nieuw vinyl vloertje, dak met skai leder bekleden
-keuken met grote normale koelkast op 220v
- stalen velgen vervangen voor lichtmetaal
Dat is wat me zo te binnen schiet, ben waarschijnlijk nog wel wat dingen vergeten.
De caravan staat momenteel nog bij mij thuis op de stoep, over een week of 2 gaat hij richting een werkplaats waar hij droog staat en ik hem klaar kan gaan maken voor het spuitwerk
Ben al begonnen met het leeghalen en de bodem, zal dadelijk even foto's plaatsen..
De grootste moeilijkheid zit hem denk ik in het gewicht, want wat een poppenkast spul heb ik eruit gehaald, gaat lastig worden om wat terug te bouwen zonder dat de caravan te zwaar is.
Zal proberen om dit draadje up to date te houden als er interesse voor is natuurlijk
Groeten Dirk
Re: Hobby 560 prestige 1994 opknappen
De eerste foto's
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Re: Hobby 560 prestige 1994 opknappen
Succes! Ik ben benieuwd hoe je dat allemaal aan gaat pakken. Vooral het interieur, waarbij je alles "lichtgewicht" moet houden.
Re: Hobby 560 prestige 1994 opknappen
Stukje rottigheid repareren
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Re: Hobby 560 prestige 1994 opknappen
Oude achterbumper eraf en de nieuwe achterbumper even passen .. het past
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Re: Hobby 560 prestige 1994 opknappen
Onder de indruk...
Noeste arbeid, da's zeker...
Noeste arbeid, da's zeker...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Hobby 560 prestige 1994 opknappen
Thanks!DV_t schreef:Succes! Ik ben benieuwd hoe je dat allemaal aan gaat pakken. Vooral het interieur, waarbij je alles "lichtgewicht" moet houden.
Ik vind het niet erg als hij wat zwaarder gaat worden (is niet te voorkomen) maar het gewicht blijft wel een issue ja..
Hij heeft 320 kg Laadvermogen dus daar kan wel wat vanaf
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Re: Hobby 560 prestige 1994 opknappen
Zo, je gaat voortvarend te werk
Maarre..... lees ik nou dat je een grote normale koelkast op 220v erin wil hebben? Zoiets als je in vele huiskeukens terugvindt?
Ik weet niet of je van plan bent te gaan reizen met de caravan of hem op een vaste plek wil zetten..... maar zo'n koelkast weegt nogal wat kilo's!
Maarre..... lees ik nou dat je een grote normale koelkast op 220v erin wil hebben? Zoiets als je in vele huiskeukens terugvindt?
Ik weet niet of je van plan bent te gaan reizen met de caravan of hem op een vaste plek wil zetten..... maar zo'n koelkast weegt nogal wat kilo's!
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Hobby 560 prestige 1994 opknappen
Hou er rekening mee dat een gasfles, luifel/tent, inventaris enzovoort ook nogal wat weegt. Daarnaast bouw je zelf vaak met zwaarder materiaal dan de fabrikant. Ik ben er bang voor dat je al snel te zwaar bouwt.Spun schreef: ↑zo 3 nov 2019 22:03Thanks!DV_t schreef:Succes! Ik ben benieuwd hoe je dat allemaal aan gaat pakken. Vooral het interieur, waarbij je alles "lichtgewicht" moet houden.
Ik vind het niet erg als hij wat zwaarder gaat worden (is niet te voorkomen) maar het gewicht blijft wel een issue ja..
Hij heeft 320 kg Laadvermogen dus daar kan wel wat vanaf
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Re: Hobby 560 prestige 1994 opknappen
Petje af voor je doorzettingsvermogen, ik volg de vorderingen met veel belangstelling.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Hobby 560 prestige 1994 opknappen
Ja klopt,MarcoC schreef:Zo, je gaat voortvarend te werk
Maarre..... lees ik nou dat je een grote normale koelkast op 220v erin wil hebben? Zoiets als je in vele huiskeukens terugvindt?
Ik weet niet of je van plan bent te gaan reizen met de caravan of hem op een vaste plek wil zetten..... maar zo'n koelkast weegt nogal wat kilo's!
Maar de afgelopen jaren namen we ook al een extra koelkast mee op vakantie, wil toch graag een koud biertje kunnen drinken
De originele koelkast was ook niet heel licht, maar het extra gewicht hier neem ik op de koop toe voor het gemak dat we er van hebben ..
De voortent vervoerden we de afgelopen jaren in de auto
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Re: Hobby 560 prestige 1994 opknappen
Begrijpelijk... Maar houd wel rekening met je gewicht. De gewichten op kenteken van caravans voor 1995 ( zoals de jouwe) kloppen niet met de werkelijke gewichten. Fabrikanten waren voor die tijd nogal creatief met de gewichten.... Gewicht op kenteken was vaak het gewicht van de casco caravan met kale kasten en banken. Als ik jou was zou ik de caravan eerst laten wegen voordat je weer wat in gaat bouwen, dan weet je hoeveel marge je hebt.
Overigens lees ik ook dat de caravan nog verplaatst gaat worden, houdt er rekening mee dat, nu de caravan helemaal leeg is gehaald, de caravan nu erg fragiel is. Het meubilair in de caravan draagt namelijk bij aan de stevigheid. Succes verder, ben benieuwd hoe het gaat worden.
Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk
Overigens lees ik ook dat de caravan nog verplaatst gaat worden, houdt er rekening mee dat, nu de caravan helemaal leeg is gehaald, de caravan nu erg fragiel is. Het meubilair in de caravan draagt namelijk bij aan de stevigheid. Succes verder, ben benieuwd hoe het gaat worden.
Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Hobby 560 prestige 1994 opknappen
Dat laatste wilde ik ook zeggen. Maar wat een leuk project.
Als je toch stevig aan het verbouwen bent... Waarom geen zwaardere as (ook op kenteken). Dan heb je nooit meer een gewichtsprobleem
Als je toch stevig aan het verbouwen bent... Waarom geen zwaardere as (ook op kenteken). Dan heb je nooit meer een gewichtsprobleem
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Hobby 560 prestige 1994 opknappen
Ziet er goed uit man! Succes
Groet, Rob
Groet, Rob
Toyota FJ Cruiser en Eriba troll 530
Re: Hobby 560 prestige 1994 opknappen
Dakluiken bezorgen mij bijna een burn out (meerdere lekkages meegemaakt).
Ik meen gelezen te hebben dat Hobby ook Remis monteert zoals in onze TEC.
Zitten de luiken er in vanaf 1994 en met de kit van destijds nog steeds lekvrij?
Ik meen gelezen te hebben dat Hobby ook Remis monteert zoals in onze TEC.
Zitten de luiken er in vanaf 1994 en met de kit van destijds nog steeds lekvrij?
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Hobby 560 prestige 1994 opknappen
Ok, van dat gewicht van voor 1995 heb ik nog niet eerder gehoord.
Ik heb bij de aanschaf ook echt op het gewicht gelet, wou een niet te zware caravan..
Maar dat kan dus wel eens anders uitpakken begrijp ik hier.
Maar een optie inderdaad,
Even op zoek naar een weegbrug of de reich weegschaal aanschaffen
Het verzwaren van de as is gewoon een compleet nieuwe as eronder en dan om laten keuren bij de RDW ofzo? Of hoe moet ik dat zien?
Zat er al aan te denken om voor het vervoer er wat balkjes in te timmeren.
Bedankt voor de tip !
De dakluiken lijken origineel ja en zien er lek vrij uit
Bedankt voor het meedenken allemaal !
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Ik heb bij de aanschaf ook echt op het gewicht gelet, wou een niet te zware caravan..
Maar dat kan dus wel eens anders uitpakken begrijp ik hier.
Maar een optie inderdaad,
Even op zoek naar een weegbrug of de reich weegschaal aanschaffen
Het verzwaren van de as is gewoon een compleet nieuwe as eronder en dan om laten keuren bij de RDW ofzo? Of hoe moet ik dat zien?
Zat er al aan te denken om voor het vervoer er wat balkjes in te timmeren.
Bedankt voor de tip !
De dakluiken lijken origineel ja en zien er lek vrij uit
Bedankt voor het meedenken allemaal !
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Re: Hobby 560 prestige 1994 opknappen
Voor je het dak bekleedt met skai zou ik uit voorzorg eerst de dakluiken opnieuw erin kitten of wellicht nieuwe plaatsen.
Bij kitten ben je met nog geen 2 tientjes klaar.
Bij kitten ben je met nog geen 2 tientjes klaar.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Hobby 560 prestige 1994 opknappen
Verzwaren van de as is niet zomaar even een optie hoor, ik zou deze optie praktisch achterwege laten. Wat wel eens gebeurt is dat de caravan wordt terug gekeurd, en dat is eenvoudig te herstellen naar het oorspronkelijke maximum gewicht. Ga je zelf ingrepen doen om het oorspronkelijke maximaal gewicht van de caravan te verhogen dan moet hij ook weer speciaal worden aangeboden bij het rdw. Ik kan me niet voorstellen dat je dat zou doen eerlijk gezegd...
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Hobby 560 prestige 1994 opknappen
Eenvoudig?
Ik heb andere ervaringen met een as van 1500kg die werd teruggezet op kentekenpapieren naar 1400kg omdat dit het maximum was van de trekker destijds.
RDW gevraagd of dat mogelijk was, antwoord:
"Er heeft een individuele registratie plaatsgevonden. Indien aanpassing gewenst dan verklaring leverancier aanvragen."
Aldus gedaan en keurig antwoord van TEC uit Sassenberg:
"Eine Auflastung ist bei Ihrem Fahrzeug ohne Änderungen der Bauteile (Achse, Auflaufeinrichtung und Zuggabel) auf maximal 1500 kg möglich.
Eine Unbedenklichkeitsbescheinigung und ein neues Typenschild erhalten Sie von uns auf Anforderung zum Preis von 130,00 € inkl. MwSt.
Bitte beachten Sie, dass eine Auflastung eintragungspflichtig ist.
Erkundigen Sie sich vorab bei der für Sie zuständigen Zulassungsstelle, ob ein TÜV-Gutachten notwendig ist.
Des Weiteren ist darauf zu achten, dass die Reifen an das neue Gewicht angepasst werden.
Eine evtl. vorhandene Freigabe für Tempo 100 km/h verliert auf Grund der Änderung des Masseverhältnisses ihre Gültigkeit und muss neu beantragt werden.
"
Dat was me te veel gedoe, rij nu met 1500kg as die als 1400kg op kenteken staat.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Hobby 560 prestige 1994 opknappen
is die lmc wel terug gezet of was het kenteken op 1400 kg aangevraagd, in dat laatste geval moet je inderdaad veel doen, als hij 1500 kg is geweest dan heb je een goed typeplaatje is eea bij de rdw al bekend en kan je zo voor 60 euro administratie omhoog.
maar voor de hobby een andere as plaatsen kan vast, de maximale registratie omhoog is zo goed als onmogelijk
maar voor de hobby een andere as plaatsen kan vast, de maximale registratie omhoog is zo goed als onmogelijk
Re: Hobby 560 prestige 1994 opknappen
RE.gif
Max aanhangwagengewicht gemeld aan dealer, hij heeft de noodzakelijke aanpassing geregeld.
Ik was toen niet thuis in die materie, verwacht goedkoopste oplossing dus misschien aangepast kentekenbewijs.
Max aanhangwagengewicht gemeld aan dealer, hij heeft de noodzakelijke aanpassing geregeld.
Ik was toen niet thuis in die materie, verwacht goedkoopste oplossing dus misschien aangepast kentekenbewijs.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Hobby 560 prestige 1994 opknappen
Zomaar even een andere as eronder heb je niks aan.
Het chassis moet het hogere gewicht ook kunnen hebben, en daar heb je goedkeuring van de fabrikant voor nodig.
En daarna nog weer van de RDW.
Vaak is dit zo goed als onmogelijk.
Op zijn minst heel lastig en veel gedoe en vrij kostbaar.
Ik zou er niet aan beginnen.
Om ( veel) gewicht te besparen kan je voor wandjes kastjes en deurtjes zelf sandwichpaneeltjes maken.
Bijvoorbeeld 1 zijde dun berken of populieren triplex van 2 of 3 mm, de andere zijde 1of 2 mm dunne witte kunststof plaat, met 10 mm tempex ertussen.
De randen en plaatsen waar schroeven in moeten een latje van 10 mm ertussen.
Verlijmen op een vlakke ondergrond, met epoxylijm.
Licht en toch sterk.
Voor de hoekverbindingen kan je hafronde kunststof profieltjes vinden in de bouwmarkt waar je aan 2 kanten een paneeltje in kunt schuiven en verlijmen.
Krijg je een mooie afgeronde hoek.
Je hebt die voor verschillende diktes van plaat.
14 of 15 mm is het mooiste.
Het chassis moet het hogere gewicht ook kunnen hebben, en daar heb je goedkeuring van de fabrikant voor nodig.
En daarna nog weer van de RDW.
Vaak is dit zo goed als onmogelijk.
Op zijn minst heel lastig en veel gedoe en vrij kostbaar.
Ik zou er niet aan beginnen.
Om ( veel) gewicht te besparen kan je voor wandjes kastjes en deurtjes zelf sandwichpaneeltjes maken.
Bijvoorbeeld 1 zijde dun berken of populieren triplex van 2 of 3 mm, de andere zijde 1of 2 mm dunne witte kunststof plaat, met 10 mm tempex ertussen.
De randen en plaatsen waar schroeven in moeten een latje van 10 mm ertussen.
Verlijmen op een vlakke ondergrond, met epoxylijm.
Licht en toch sterk.
Voor de hoekverbindingen kan je hafronde kunststof profieltjes vinden in de bouwmarkt waar je aan 2 kanten een paneeltje in kunt schuiven en verlijmen.
Krijg je een mooie afgeronde hoek.
Je hebt die voor verschillende diktes van plaat.
14 of 15 mm is het mooiste.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Hobby 560 prestige 1994 opknappen
Oké wederom bedankt!
Die van de dakluiken kitten/vervangen ga ik ook meenemen
Meteen maar even de daad bij het woord gevoegd en naar de weegbrug gereden omdat ik toch wel nieuwsgierig was geworden.
Het valt me alles mee,
Gewogen op 720kg
Met gasfles en reservewiel hou ik het op 750kg
Leegewicht op kenteken is 1085kg beladen 1350kg max
Daar zit zeker wel ruimte om wat moois terug te bouwen
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Die van de dakluiken kitten/vervangen ga ik ook meenemen
Meteen maar even de daad bij het woord gevoegd en naar de weegbrug gereden omdat ik toch wel nieuwsgierig was geworden.
Het valt me alles mee,
Gewogen op 720kg
Met gasfles en reservewiel hou ik het op 750kg
Leegewicht op kenteken is 1085kg beladen 1350kg max
Daar zit zeker wel ruimte om wat moois terug te bouwen
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Re: Hobby 560 prestige 1994 opknappen
Mooi project, leuk om zo te volgen! Succes, ik kan je helaas weinig tips geven.
Re: Hobby 560 prestige 1994 opknappen
Je bent niet bang uitgevallen snap ik al.
Met zo'n lege doos naar de weegbrug... da's tricky...
Het verband is er helemaal uitgesloopt, dus het wiebelt wel achter je.
Maar, ik snap ook dat je weer thuis bent.
Je gewogen gewicht valt idd mee, 720 Kg schoon aan de haak is voor deze maat caravan zeer acceptabel.
Als je nou alles even weegt wat je inbouwd, weet je ook het totaalgewicht straks.
Kwestie van een weegschaal / personenweegschaal neerzetten en wat rekenen... en je weet alles.
Ik ben benieuwd hoe het gaat worden, op het forum zijn meer kluscaravans geweest, foto's ter inspiratie zat denk ik.
Zelf moest ik gelijk aan de Kip van Damaru denken toen ik jou foto's zag... deze: viewtopic.php?f=82&t=37249
Succes... leuke job..
Met zo'n lege doos naar de weegbrug... da's tricky...
Het verband is er helemaal uitgesloopt, dus het wiebelt wel achter je.
Maar, ik snap ook dat je weer thuis bent.
Je gewogen gewicht valt idd mee, 720 Kg schoon aan de haak is voor deze maat caravan zeer acceptabel.
Als je nou alles even weegt wat je inbouwd, weet je ook het totaalgewicht straks.
Kwestie van een weegschaal / personenweegschaal neerzetten en wat rekenen... en je weet alles.
Ik ben benieuwd hoe het gaat worden, op het forum zijn meer kluscaravans geweest, foto's ter inspiratie zat denk ik.
Zelf moest ik gelijk aan de Kip van Damaru denken toen ik jou foto's zag... deze: viewtopic.php?f=82&t=37249
Succes... leuke job..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.