Gekregen: Bürstner Flipper ASS 320

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ToonCooijmans
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 17 jun 2019 08:03

Gekregen: Bürstner Flipper ASS 320

Bericht door ToonCooijmans » ma 17 jun 2019 15:14

Mijn vrouw en ik waren al een tijd op zoek naar een kleine lichte caravan, bij voorkeur een Eriba of Predom, om met B zonder E en zonder kenteken te kunnen kamperen. Gewoon een eenvoudig bultje om er af en toe mee op uit te gaan. Afgelopen weekend kreeg ik een telefoontje of ik een caravan gratis wou ophalen... Normaliter had ik nee gezegd, maar aangezien het goede kennissen waren en ik ze op hun woord vertrouw, heb ik het ding opgehaald en zijn we nu de (trotse?) eigenaars van een Bürstner Flipper ASS 320 uit 1978.

Op het eerste oog lijkt alles in orde, uiteraard is het interieur ernstig vermoeid en is de buitenkant links en rechts wat beschadigd, maar niets ernstigs. Ik heb er even onder gelegen en de onderkant heeft duidelijk een verfbeurt nodig (had ik me al in verdiept, buitenbeits lijkt een goede optie) en wat reparatie op de plekken waar de caravan geraakt lijkt te worden door de spray van de auto.

Ik heb me geregistreerd op dit forum omdat ik op een aantal vragen zo geen antwoord kon vinden, en om een plek te hebben om mijn voortgang van het opknappen te kunnen delen. Vragen die ik tot nu toe heb:

- Wat is de algemene ervaring met dit merk en model uit die tijd? Zijn er dingen waar ik al meteen rekening mee kan houden?
- Het ventilatie "potje" wat op het dakluik stond is kennelijk bij een storm weggewaaid, en bij controle blijkt dat ook de opstaande randen van het dakluik gescheurd zijn. Zover ik kan beoordelen is het zaakje nog wél waterdicht. Zijn deze dakluiken universeel, en zou ik deze dus redelijk eenvoudig kunnen vervangen?
- Aan de voorzijde en achterzijde van de bodem (dus aan de kant van de dissel en de kant van de lampen) zit waar de bodem overgaat in de wand een soort rubber rand, welke aan het vergaan is. Het voelt nu aan als een soort warme bitumen, het plakt en komt er zonder moeite in stukken van af. Wat is het nut van deze rand, en is er een modern alternatief?
- Ik ben voornemens een vast bed in het interieur te bouwen, en het kleine treinzitje in de kop te behouden. ZIjn er forumleden met ervaring met het bouwen van een vast bed? Zelf had ik bedacht eenvoudige lattenbodems te halen bij Ikea, met één groot matras er op (140x200). Het geheel zou dan omhoog te klappen zijn mbv een paar gasveren, zodat je veel opbergruimte hebt onder het bed.

Ik zal vanavond een aantal foto's toevoegen!
Opknapper: Bürstner Flipper ASS 320

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Gekregen: Bürstner Flipper ASS 320

Bericht door Morgoth » ma 17 jun 2019 18:17

Welkom!
Ik heb ook een vast bed gemaakt van een lattenbodem met lossen latten en daar een 140x200 matras op gelegd. Denk wel om het gewicht!
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18294
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Gekregen: Bürstner Flipper ASS 320

Bericht door deusjevo » ma 17 jun 2019 18:52

Leuk, kom kaar op met die foto’s thumbup.gif
Succes!
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Gekregen: Bürstner Flipper ASS 320

Bericht door r.obbink » ma 17 jun 2019 20:17

welkom!

Inderdaad foto's zeggen meer en leveren je meer adviezen op van de ervaren caravaners
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Gekregen: Bürstner Flipper ASS 320

Bericht door VIP » ma 17 jun 2019 21:09

ToonCooijmans schreef:
ma 17 jun 2019 15:14
Mijn vrouw en ik waren al een tijd op zoek naar een kleine lichte caravan, bij voorkeur een Eriba of Predom, om met B zonder E en zonder kenteken te kunnen kamperen. Gewoon een eenvoudig bultje om er af en toe mee op uit te gaan. Afgelopen weekend kreeg ik een telefoontje of ik een caravan gratis wou ophalen... Normaliter had ik nee gezegd, maar aangezien het goede kennissen waren en ik ze op hun woord vertrouw, heb ik het ding opgehaald en zijn we nu de (trotse?) eigenaars van een Bürstner Flipper ASS 320 uit 1978.

Op het eerste oog lijkt alles in orde, uiteraard is het interieur ernstig vermoeid en is de buitenkant links en rechts wat beschadigd, maar niets ernstigs. Ik heb er even onder gelegen en de onderkant heeft duidelijk een verfbeurt nodig (had ik me al in verdiept, buitenbeits lijkt een goede optie) en wat reparatie op de plekken waar de caravan geraakt lijkt te worden door de spray van de auto.

Ik heb me geregistreerd op dit forum omdat ik op een aantal vragen zo geen antwoord kon vinden, en om een plek te hebben om mijn voortgang van het opknappen te kunnen delen. Vragen die ik tot nu toe heb:

- Wat is de algemene ervaring met dit merk en model uit die tijd? Zijn er dingen waar ik al meteen rekening mee kan houden?
- Het ventilatie "potje" wat op het dakluik stond is kennelijk bij een storm weggewaaid, en bij controle blijkt dat ook de opstaande randen van het dakluik gescheurd zijn. Zover ik kan beoordelen is het zaakje nog wél waterdicht. Zijn deze dakluiken universeel, en zou ik deze dus redelijk eenvoudig kunnen vervangen?
- Aan de voorzijde en achterzijde van de bodem (dus aan de kant van de dissel en de kant van de lampen) zit waar de bodem overgaat in de wand een soort rubber rand, welke aan het vergaan is. Het voelt nu aan als een soort warme bitumen, het plakt en komt er zonder moeite in stukken van af. Wat is het nut van deze rand, en is er een modern alternatief?
- Ik ben voornemens een vast bed in het interieur te bouwen, en het kleine treinzitje in de kop te behouden. ZIjn er forumleden met ervaring met het bouwen van een vast bed? Zelf had ik bedacht eenvoudige lattenbodems te halen bij Ikea, met één groot matras er op (140x200). Het geheel zou dan omhoog te klappen zijn mbv een paar gasveren, zodat je veel opbergruimte hebt onder het bed.

Ik zal vanavond een aantal foto's toevoegen!

Gefelciteerd thumbup.gif

Mooie klassieker, is het het model met de groene of rode band....
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
ToonCooijmans
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 17 jun 2019 08:03

Fotoalbum aangemaakt

Bericht door ToonCooijmans » di 18 jun 2019 11:29

Zo, het duurde iets langer dan verwacht, maar ik heb een eerste aantal foto's in een album weten te zetten (fijn dat dit forum eigen ruimte heeft hiervoor, hoef je niet moeilijk te doen met een externe bron)...

Totaalplaatjes:

1529
1533
1534

Typeplaatjes:

1531
1532

Dit is de rubber/bitumen rand waar ik het over heb, welke uit elkaar aan het vallen is. Wat kan/moet ik hier aan doen?

1530

Voor degene die meteen het kenteken gaan opzoeken; m'n auto is een Opel Astra J Sports Tourer 1.4T (140PK)... geen hoogvlieger qua trekauto, maar ruim voldoende voor een caravan als deze, lijkt me.
Opknapper: Bürstner Flipper ASS 320

Volvodriver

Re: Gekregen: Bürstner Flipper ASS 320

Bericht door Volvodriver » di 18 jun 2019 12:21

Ik kan zo gauw niet aangeven wat de speciefieke probleempunten zijn ik weet wel dat het een degelijke caravan is. Mijn zus en zwager hebben een grotere vatiant gehad.

Wel een aandachtspunt voor een caravan van deze leeftijd:
De elektrische installatie is bij deze leeftijd wel aan vervanging toe. Dat begon bij mijn zus ook op te spelen.

En met betrekking tot het dakluik, dit heeft in principe een standaard maat er is gemakkelijk een vervanger voor te vinden. En bij deze caravan kan je redelijk probleemloos het luikgat vergroten zodat er ook nog een groter dakluik in kan monteren.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Gekregen: Bürstner Flipper ASS 320

Bericht door VIP » di 18 jun 2019 12:27

RE.gif

Ik denk dat je alleen de 12V installatie bedoeld en dan vooral corrosie van de metalen binnenbehuizing van de achterlicht units en contourlampjes.
Porsche + Tabbert

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Gekregen: Bürstner Flipper ASS 320

Bericht door DanielW » di 18 jun 2019 12:43

Ook weer een leuke ouwetje, ik heb er wel wat mee!

Deze auto zal er 0 moeite mee hebben. Laatst oude fiat met even oude eribette ingehaald, die deed of heel rustig aan of had er meer moeite mee. Veel plezier!
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Volvodriver

Re: Gekregen: Bürstner Flipper ASS 320

Bericht door Volvodriver » di 18 jun 2019 13:29

RE.gif RE.gif
Nee, ik bedoel nadrukkelijk ook de 230V installatie. Na jaren probleemloos gebruikt te hebben in allerlei landen hadden mijn zus en zwager de laaste 3 jaar dat de caravan in bezit was veel problemen met lekstroom en uitklappende zekeringen.

Gebruikersavatar
ToonCooijmans
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 17 jun 2019 08:03

Re: Gekregen: Bürstner Flipper ASS 320

Bericht door ToonCooijmans » di 18 jun 2019 15:23

Ik ben voornemens de gehele elektrische installatie te vernieuwen, ik ben me aan het oriënteren of ik er voor niet al te veel geld een PV installatie kan inbouwen zodat de caravan off-grid toch 230v heeft. Victron heeft mooi spul maar is niet echt voordelig, en ik heb nog geen alles-in-een oplossing gevonden waarmee ik de accu op zowel 12v (solar) als 230v kan laden, maar dat moet ongetwijfeld bestaan (Acculader, Charge Controller en Inverter in één)

Daarnaast wil ik de achterlicht units vervangen, deze zijn door de jaren heen erg broos geworden, de rechterkant hangt al met tape aan elkaar.

Goed om te weten dat het een goede caravan was/is. Ik ga op zoek naar iemand met een brug, om met goed fatsoen de onderkant te kunnen inspecteren en behandelen. Verder heb ik op Youtube een methode gezien om de zwevende vloer te herstellen (PU lijm injecteren), ik denk dat ik dit ook van binnenuit kan doen omdat er toch een nieuw zeil in komt.
Opknapper: Bürstner Flipper ASS 320

Volvodriver

Re: Gekregen: Bürstner Flipper ASS 320

Bericht door Volvodriver » di 18 jun 2019 15:31

Achterlichr units zijn standaard Hella zo te zien. Let er op dat links wel een mistachterlicht in zit. (Verplicht bij aanhangers <750 kg.)

sailor wim
Berichten: 2676
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Gekregen: Bürstner Flipper ASS 320

Bericht door sailor wim » di 18 jun 2019 15:32

RE.gif RE.gif
Kom je toch bij het Blauwe merk terecht.
Victron heeft die combi die je opnoemt in het programma staan.
Wil je daarbij een goed advies kijk dan eens bij bluepower.nl
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
ToonCooijmans
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 17 jun 2019 08:03

Re: Gekregen: Bürstner Flipper ASS 320

Bericht door ToonCooijmans » do 20 jun 2019 12:46

Nou, zojuist m'n eerste bestelling gedaan voor de Flipper... Het hout aan de voorkant, waar de spray van de auto de bodem raakt is door de jaren heen wat weg"gestraald", dus ik ga die plekken met Epoxy behandelen, zodat het niet verder gaat... daarnaast ga ik de bodem schoonmaken en voorzien van een laag buitenbeits, nadat ik zoveel mogelijk van het interieur, hopelijk zonder het te slopen, uit de caravan verwijderd heb, zodat ik hem met enig fatsoen achter- en voorover kan kantelen om wat beter toegang te krijgen tot de onderkant :)

Daarnaast heb ik een alternatief gevonden voor Victron (de EasySolar is leuk, die kan alles wat ik wil, maar is véél te duur):

Outback Power SPC III 1500 W All-in-one Hybrid Off-Grid Inverter, iemand daar ervaring mee?
Opknapper: Bürstner Flipper ASS 320

kastanje
Berichten: 100
Lid geworden op: do 4 apr 2019 11:27

Re: Gekregen: Bürstner Flipper ASS 320

Bericht door kastanje » do 20 jun 2019 17:04

let op dat je de onderzijde niet dicht smeert ik zelf doe het met dubbel gekookte lijn olie
op advies van oud medewerker avento trekt er lekker in wel herhalen als het er erg intrekt
suc6

Gebruikersavatar
ToonCooijmans
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 17 jun 2019 08:03

Kleine update

Bericht door ToonCooijmans » do 8 aug 2019 20:35

Zo, tijd voor een kleine update... Omdat er een kleine op komst is heb ik nog niet heel veel aan de caravan kunnen doen (klussen aan de kinderkamer moet ook gebeuren :))

- Het hele interieur verwijderd. Bij nadere inspectie blijkt dat het meer loont om een en ander nieuw te maken, de grote treinzit komt toch niet terug, en de kleine treinzit is vrij eenvoudig na te bouwen.

- Alle verlichting verwijderd, bekabeling nagemeten en nieuwe lampen geplaatst of schoongemaakt/hersteld en teruggezet. Achterlicht units waren beiden te ver heen om te redden, helaas niet meer te krijgen, dus vervangen voor andere Hella units. Uiteraard kwamen de schroefgaten niet overeen, dus heb ik uit acrylaat een paar plaatjes gemaakt die over de oude schroefgaten heen vallen, zodat alles waterdicht blijft. De breedtelichtjes aan de voorkant heb ik losgemaakt, schoongemaakt en omdat ze niet helemaal schoon wilde worden van een nieuw laagje verf voorzien. Het mistlicht had afgebroken pootje dus dat heb ik gelijmd. Gelukkig zit in het verloop van 13 naar 7 polig het mistlicht goed aangesloten (mistlicht op de auto blijft uit op het moment dat het verloop in het contact gedraaid wordt). Daarnaast een nieuw kenteken en nieuwe reflectors bevestigd en de beugels opnieuw aangepopt.

- De handvaten aan de voorzijde zaten allebei los, bij beide kitresten verwijderd, schoongemaakt en voorzien van een nieuwe houtdraadbout en een flinke dot montagekit.

Achterzijde nieuw.jpg

Nu ik een paar topics verderop wat lees komen de vragen die ik had weer bovendrijven;

- Ik heb bij het verwijderen van het interieur gemerkt dat dit geplaatst is toen de aluminium huid van de caravan er nog niet om heen zit, ze hebben de panelen en meubeltjes dus van buiten uit bevestigd. Mag ik er van uit gaan dat plekken waar nu schroeven uit de wand steken ook het houten frame zit? Als in, dit zijn de plekken waar mee ik kan werken, waar "vlees" in de wand zit? Vrouwlief staat te popelen om de caravan van een nieuw behangetje etc te voorzien, maar ik heb haar gezegd dat ik eerst op een paar plekken wat hout wil zetten om dat als ze straks al de oude schroeven en schroefgaten heeft weg"behangen" ik geen referentiepunten meer heb. Of is er een trukje voor? Dat ik met een gerust hart alle schroeven los kan draaien of af kan slijpen (degene die van buiten naar binnen zitten) en later toch het frame kan vinden?
Opknapper: Bürstner Flipper ASS 320

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”