Foto's restauratie Predom
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: di 8 dec 2015 18:28
- Locatie: Mooi plekje aan het water
Foto's restauratie Predom
Een jaar of vier geleden hebben wij een Predom 126N gekocht uit 1989, het type zonder hefdak. Eigenlijk voor de grap en om te kijken of we kamperen wel leuk zouden vinden. Predoms zijn geheel van polyester en hebben één groot nadeel. Een gegeven moment laat de binnenbekleding los. De lijm vergaat en vooral de rug van de bekleding laat los. Dus zo ook bij onze Predom. Hierna was de keuze of ruimen of aanpakken. Omdat we ondertussen al zo aan onze Boppe verknocht waren besloten we hem te restaureren en te verbeteren. Van het één kwam het ander en uiteindelijk en is er meer vervangen dan vooraf bedacht maar met één ding voor ogen zoveel mogelijk origineel met een moderne aanpassing. Hierbij de link naar een map met 300+ foto's. Er zullen er nog bijkomen want klaar ben je nooit. Wie vragen heeft, stel ze en ik zal als ik tijd heb ze beantwoorden.
https://photos.app.goo.gl/Ys6Z7KzonNanTH5T8
https://photos.app.goo.gl/Ys6Z7KzonNanTH5T8
Peugeot 206CC, Renault Clio IV ph1, Predom 126N.
- dieseltijger
- Berichten: 11209
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Foto's restauratie Predom
Geweldig! Zie ik het goed...ook een polyester bodem? Rotvrij dus! Hoe heb je het met de isolatie aangepakt?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: di 8 dec 2015 18:28
- Locatie: Mooi plekje aan het water
Re: Foto's restauratie Predom
Ik heb de originele bekleding besteld in Polen. Die is ongeveer een centimeter dik en isoleert van zichzelf. In de zithoek heb ik wel de wand bekleed met isolatiemateriaal. X-trem isolatie, mag geloof ik niet vertellen waar gekocht maar dat is makkelijk te vinden. Om toch hier wat meer isolatie te hebben. Aan die kant slapen wij en voor je het weet voelt dat toch wat kouwelijk aan. Verder zijn wij mooi weer kampeerders en hebben we een uitstekende kachel.
De bodem is inderdaad ook van polyester. Rot vrij in theorie wel maar er bestaat ook nog zoiets als osmose. En altijd oppassen bij de open verbindingen zoals bij ramen. Daarom dat wij ook alle raamrubbers hebben vervangen. Er kwam toch ietsjepietsje vocht binnen.
De bodem is inderdaad ook van polyester. Rot vrij in theorie wel maar er bestaat ook nog zoiets als osmose. En altijd oppassen bij de open verbindingen zoals bij ramen. Daarom dat wij ook alle raamrubbers hebben vervangen. Er kwam toch ietsjepietsje vocht binnen.
Peugeot 206CC, Renault Clio IV ph1, Predom 126N.
- dieseltijger
- Berichten: 11209
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Foto's restauratie Predom
Het is altijd leuk de contrasten op dit forum te zien: enerzijds de mensen met glimmende slagschepen van een paar Brutoregisterton die (nog net niet) van een inpandig golfslagbad zijn voorzien versus de mensen die een overzichtelijk Kippetje of een Predom met eveneens veel liefde een nieuw leven in blazen.
Prachtig, geen (rotgevoelig) hout = geen zorgen toch? En volgens mij heb je er enorm veel lol mee. Heeft de Predom voldoende stahoogte (want: geen hefdak)?
Prachtig, geen (rotgevoelig) hout = geen zorgen toch? En volgens mij heb je er enorm veel lol mee. Heeft de Predom voldoende stahoogte (want: geen hefdak)?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Foto's restauratie Predom
Ik hou daarvan he.. om een "oud hok" in een plaatje te zien veranderen.
Zie maar het Wawa verhaal van mijn collega,, dus nu ook een Predom in volle glorie.
De installatie van de Predom is echt niet origineel meer, da's duidelijk.
Maar waarom zitten er nou 2 Verbruiksmeters in?
Je tapt maar 1x walstroom.
Wel grappig dat ik exact dezelfde meter in mijn hut heb zitten.... echt makkelijk..
.
Zie maar het Wawa verhaal van mijn collega,, dus nu ook een Predom in volle glorie.
De installatie van de Predom is echt niet origineel meer, da's duidelijk.
Maar waarom zitten er nou 2 Verbruiksmeters in?
Je tapt maar 1x walstroom.
Wel grappig dat ik exact dezelfde meter in mijn hut heb zitten.... echt makkelijk..
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Foto's restauratie Predom
RE.gif moet je even alle foto’s door....... erg leuke serue.
Ene is 230 volt
Andere 12 volt-circuit
Suc6 met verdere update vd caravan
Ene is 230 volt
Andere 12 volt-circuit
Suc6 met verdere update vd caravan
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Foto's restauratie Predom
RE.gif
Je hebt gelijk... echt over het hoofd gezien..
Eentje 230 VAC en de ander 12 VDC... nou ja.. 10.60 VDC... da's eigenlijk te kort dus..
Je hebt gelijk... echt over het hoofd gezien..
Eentje 230 VAC en de ander 12 VDC... nou ja.. 10.60 VDC... da's eigenlijk te kort dus..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Foto's restauratie Predom
Vragen heb ik niet, complimenten wel. Leuk om te zien hoe je van een caravan zo'n eigen plekje maakt. Gaaf hoor. Top.
Saab 90 met Kip 37 kompact hefdak uit 2000 of Saab 96 v4 met Kip 390 uit 1977 of Saab 95 v4 met .....??
Re: Foto's restauratie Predom
Mooi project.
Wil zelf al heel lang eens een Predom met hefdak kopen om helemaal te strippen en opnieuw in te delen.
Helaas worden ook die dingen steeds duurder.
Ach, eigenlijk is de Adria ook veel comfortabeler.
Maar vind dit soort projecten wel mooi om te zien.
Wil zelf al heel lang eens een Predom met hefdak kopen om helemaal te strippen en opnieuw in te delen.
Helaas worden ook die dingen steeds duurder.
Ach, eigenlijk is de Adria ook veel comfortabeler.
Maar vind dit soort projecten wel mooi om te zien.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS
Re: Foto's restauratie Predom
Superleuk om te zien!!
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....
Re: Foto's restauratie Predom
mooi hoor
Blefke
Blefke
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: di 8 dec 2015 18:28
- Locatie: Mooi plekje aan het water
Re: Foto's restauratie Predom
Ook hier dank voor alle leuke reacties,
De stahoogte in een Predom zonder hefdak is dacht ik 1,84 meter. Dat zou best kunnen want ik kan met mijn 1,76 overal zonder problemen staan.
De vraag van de verbruiksmeters was al opgelost. Ik ben een beetje van het meten is weten en dol op gadgets.
De één is dus 230ACV de andere inderdaad 12DCV. Die 12V haal ik dus blijkbaar niet maar ik heb een regelbare voeding klaar liggen, dan kan ik het een beetje opkrikken naar die 12V. Overigens gebeurt er aan die 12V niet zoveel spannends, wat LED verlichting, de USB stopcontacten en de waterpomp.
De prijzen stijgen nogal inderdaad en naar mijn gevoel niet reëel. Een beetje gehypt door de pimp hysterie. Maar goed, wij hebben er één dus laten de prijzen maar stijgen Wat ik wel jammer vind is dat er veel mensen er aan beginnen en dan er geen tijd, zin of kunde meer voor hebben en dan de boel al naar de knoppen hebben geholpen. Afijn, wij hebben er inderdaad heel erg veel plezier mee.
De stahoogte in een Predom zonder hefdak is dacht ik 1,84 meter. Dat zou best kunnen want ik kan met mijn 1,76 overal zonder problemen staan.
De vraag van de verbruiksmeters was al opgelost. Ik ben een beetje van het meten is weten en dol op gadgets.
De één is dus 230ACV de andere inderdaad 12DCV. Die 12V haal ik dus blijkbaar niet maar ik heb een regelbare voeding klaar liggen, dan kan ik het een beetje opkrikken naar die 12V. Overigens gebeurt er aan die 12V niet zoveel spannends, wat LED verlichting, de USB stopcontacten en de waterpomp.
De prijzen stijgen nogal inderdaad en naar mijn gevoel niet reëel. Een beetje gehypt door de pimp hysterie. Maar goed, wij hebben er één dus laten de prijzen maar stijgen Wat ik wel jammer vind is dat er veel mensen er aan beginnen en dan er geen tijd, zin of kunde meer voor hebben en dan de boel al naar de knoppen hebben geholpen. Afijn, wij hebben er inderdaad heel erg veel plezier mee.
Peugeot 206CC, Renault Clio IV ph1, Predom 126N.
Re: Foto's restauratie Predom
Dat is een flink karwei geweest!
Heb je er bewust voor gekozen om het meubilair origineel te houden?
Wel leuk, krijg je een beetje een band met je klushok, (althans had ik wel toen ik hem op ging knappen, kampeert net nog even wat lekkerder)
Heb je er bewust voor gekozen om het meubilair origineel te houden?
Wel leuk, krijg je een beetje een band met je klushok, (althans had ik wel toen ik hem op ging knappen, kampeert net nog even wat lekkerder)
-
- Berichten: 1684
- Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13
Re: Foto's restauratie Predom
Jeetje wat een klus, maar wat is het mooi geworden zeg! Leuk om de foto reportage te zien.
Re: Foto's restauratie Predom
Dank voor de vele foto's, Ik heb het oog op een hele oude N126 met vast dak. Als ik hem kan kopen wil ik ook beginnen met rigoureus opknappen.
De foto's zijn dan een mooie leidraad.
De foto's zijn dan een mooie leidraad.
Re: Foto's restauratie Predom
Mooi hoor.
Kabe imperial 600 dxl ks getrokken door een Volvo XC60 hybrid
Re: Foto's restauratie Predom
Lekker bezig!
Flesje 43 erbij en knutselen maar. Ik hou hiervan.
Flesje 43 erbij en knutselen maar. Ik hou hiervan.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Foto's restauratie Predom
Wat heb ik genoten van de foto's zeg, heel mooi gedaan
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Foto's restauratie Predom
waaw wat mooi gedaan, Ik ben zelf bezig met restauratie t , en deze foto s zijn een handleiding , how to do ". Ik zou mogelijk mijn raamrubber moeten vervangen, maar het schrikt me een beetje af , en de bekleding onder dit rubber krijgen lukt niet makkelijk . Bedankt voor de vele foto s
Re: Foto's restauratie Predom
Hele mooie prestatie.
Daar doe ik mijn hoedje voor af. Geweldig hoe jullie bijna vanaf een volledig gestripte caravan terug begonnen zijn.
Zulke juweeltjes spreken me meer aan dan de nieuwe duizend en één eenheidsworst caravans.
Daar doe ik mijn hoedje voor af. Geweldig hoe jullie bijna vanaf een volledig gestripte caravan terug begonnen zijn.
Zulke juweeltjes spreken me meer aan dan de nieuwe duizend en één eenheidsworst caravans.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: di 8 dec 2015 18:28
- Locatie: Mooi plekje aan het water
Re: Foto's restauratie Predom
Ja inderdaad hebben we er bewust voor gekozen de originele meubels te behouden. Horen bij de sfeer en zitten knap in elkaar. Maakt echt deel uit van de constructie en zorgt voor stevigheid in verband. Toen alles eruit was zwabberde hij ook een beetje. Ik wel de nodige houtverbindingen verbeterd/verstevigd. En inderdaad de band is erg sterk met onze Boppe. Hierdoor kamperen echt leuk gaan vinden en toch best wel eer van mijn werk.
Peugeot 206CC, Renault Clio IV ph1, Predom 126N.
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: di 8 dec 2015 18:28
- Locatie: Mooi plekje aan het water
Re: Foto's restauratie Predom
Je moet inderdaad heel veel geduld hebben en soms de mafste gereedschappen. Denk aan achterkant eetlepel om dingen ergens tussen te wurmen zonder af te breken maar ook zonder iets te beschadigen. Een schroevendraaier maakt meer kapot dan je lief is. Grappig dat mensen dit als inspiratie zien, leidraad of how-to.. Het was eigenlijk bedoeld als archief voor mijzelf en toen dacht ik weet je wat ik zet het gewoon online, misschien hebben mensen er iets aan. Vragen staan altijd vrij.Muchas schreef: ↑za 6 aug 2022 09:19waaw wat mooi gedaan, Ik ben zelf bezig met restauratie t , en deze foto s zijn een handleiding , how to do ". Ik zou mogelijk mijn raamrubber moeten vervangen, maar het schrikt me een beetje af , en de bekleding onder dit rubber krijgen lukt niet makkelijk . Bedankt voor de vele foto s
Dit is trouwens Boppe in volle glorie..
Peugeot 206CC, Renault Clio IV ph1, Predom 126N.
- mrbullmastiff
- Berichten: 1952
- Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
- Locatie: Sluiskil
Re: Foto's restauratie Predom
Eer van jullie werk hoor, enig idee hoeveel uur je eraan besteed heb?
Veel plezier er mee.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Veel plezier er mee.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i