Restauratie LANDER 340L

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Gebruikersavatar
cfgr
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2015 17:30

Restauratie LANDER 340L

Bericht door cfgr » wo 7 dec 2016 15:27

Een (winter) project gestart:
- vernieuwen vloer
- opkrikken met 7 cm en steunen onderste schaal aan de rechterzijde.

Enkele foto's van Dag.1:
Afbeelding
Achterzijde met geluidsbox en uitsparingssteun voor tafel
Afbeelding
Zicht op linker wielkast (vanaf de dissel gezien dan)
Afbeelding
Weggehaalde zijwand en deur van de "toiletruimte"
Afbeelding
Stuk vloerbekleding weggehaald - eerste schok.
Afbeelding
Vertikaal paneel naast de inkomdeur
Afbeelding
Zicht op ganse vloer - grote schok. :-(
Afbeelding
Steun geplaatst tussen vloer en plafond.
---

Tot hier toe nog [kerstknipoog.gif
Chris

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door blefke » wo 7 dec 2016 16:04

Ik ga jou op de voet volgen.
Een lander geweldige caravan thumbup.gif thumbup.gif

Grzzz,
Blefke

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door nicolaas » wo 7 dec 2016 18:08

mooi project!
wens je veel succes.
microhome 370 luxe

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door deusjevo » wo 7 dec 2016 21:08

Mooi hoor, succes [kerstduim.gif] van een ex Lander 401 bezitter.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door Micky » wo 7 dec 2016 21:13

Gaaf project, ik ben opgegroeid in landers, de laatste die mijn ouders nieuw kochten eind '70 was de Graziella 474 love.gif
Ben benieuwd naar je project!
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
cfgr
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2015 17:30

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door cfgr » do 8 dec 2016 17:17

Dag 2:
Nog wat meer panelen verwijderd.
Water/gascombinatie gedemonteerd,
230v ac Electrabox en 12V dc circuitgedeelte weggehaald.
Koelkast weggehaald. Nota 1: de 12v lijn naar de koelkast 'zwaarder' uitvoeren. De 2x1mm naar 2x2,5mm.
Truman heater ontmanteld - morgen gaslijn en de hele heater demonteren.
Nota2: bij het heropbouwen alle schoeven vervangen door inox-exemplaren met torx-vatting.
Kastwanden zitten aan buitenwand vast met (geoxideerde) boutjes (M3) - dat wordt slijpwerk.
Nota 3: uitdokteren hoe ik daar nieuwe (inox) exemplaren terug kan plaatsen.

Situatie foto dag.2
Afbeelding

Heb er nog steeds zin in....nog maar 2 wondjes!

Gebruikersavatar
cfgr
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2015 17:30

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door cfgr » vr 9 dec 2016 16:25

Dag 3.
Alle panelen en kastjes weggehaald.
Probleem met gaskachel....gelukkig een (engelstalige) installatiehandleiding gevonden maar daar
staat uiteraard niet in hoe je na 30+ jaren de kompleet geoxideerde bouten kan loskrijgen. :-)
Wordt wellicht opnieuw slijpwerk en nieuwe (inox) bouten voor de voorziene reconstructie.
Morgen alles opruimen en niet meer noodzakelijk gereedschap weghalen.
Wat radio erbij en dan kan het grotere werk beginnen: het opbreken van de rotte vloer.
Daarvoor ga ik wel eerst een 4-tal schaarkrikken (6T-60cm) en een paar steunen (6T - 60cm)
opsnorren om het beestje op te tillen zodat ik aan de onderkant van de kachel kan werken. :-)
Na inspectie (voor zover ik kan zien) ga ik ook de gasleiding(en) volledig vernieuwen.
Maar zolang het zo'n weertje blijft is dat best te doen.
Een foto van de chaoswerf:
Afbeelding

Volvodriver

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door Volvodriver » vr 9 dec 2016 17:11

Wat een project. Mooi man dat je dat aangaat en aandurft. Hulde.

Maar waarom een stempel in het midden van de caravan? Is dat omdat door het verwijderen van de kasten de kans bestaat dat het polyester dak naar beneden komt? Ik meende te weten dat het een soort polyester "ei constructie" was die geen ondersteuning nodig heeft.
Maar top dat je de renovatie met ons wil delen. thumbup.gif

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door blefke » vr 9 dec 2016 17:34

Leuk om weer eens een project te zien [kerstduim.gif]

Ga je de caravan weer in originele staat terug brengen of helemaal naar eigen wens maken?


Grzz,
blefke

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door Cheers » vr 9 dec 2016 20:14

Zonder iemand voor de schenen te willen schoppen en het zal deels wel jeugdsentiment zijn, maar ik word niet heel blij van deze caravan. Of wat er van over is... Ik zie een rotte vloer, een gestut dak, verrotte schroeven ed. en verder?
Eigenlijk is alleen het polyester ei nog overgebleven. Waarom zijn jullie zo blij met de fossiele resten van wat lang geleden een bijzondere caravan was? Of is het te vergelijken met een archeologische afgraving, waarbij ieder gevonden botje het beeld van de dinosaurus weer wat completer maakt?
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door Diny » vr 9 dec 2016 20:30

Dit soort restauraties mag ik graag volgen!
Inderdaad een stukje jeugdsentiment, zonder ooit een Lander te hebben bezeten, wel begeerd trouwens exclaim.gif , maar ja, toen nog geen postcodeloterij!
[nu blijft het ook bij dikmakers als prijs trouwens, maar dit terzijde].

De Lander viel gewoon op door zijn stijl, die afweek van de doorsnee modellen en gaf fleur aan het campingleven, althans in mijn beleving.
Hetzelfde leuke hebben de oude Biods, Rapido's, hefdak Kipjes en niet te vergeten de Eribelle, die geen lang leven was beschoren.

Voorts telt mee dat iemand de moed heeft om, en het plezier dat iemand beleeft aan het opknappen van die fossiele resten.
Raak getypeerd trouwens knipoog.gif
Er zijn mensen, die er een museum omheen zouden bouwen!

Cheers, met je laatste toevoeging sla je de spijker op de kop

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door deusjevo » vr 9 dec 2016 20:52

Cheers schreef:Zonder iemand voor de schenen te willen schoppen en het zal deels wel jeugdsentiment zijn, maar ik word niet heel blij van deze caravan. Of wat er van over is... Ik zie een rotte vloer, een gestut dak, verrotte schroeven ed. en verder?
Eigenlijk is alleen het polyester ei nog overgebleven. Waarom zijn jullie zo blij met de fossiele resten van wat lang geleden een bijzondere caravan was? Of is het te vergelijken met een archeologische afgraving, waarbij ieder gevonden botje het beeld van de dinosaurus weer wat completer maakt?
Goh, zit je om een discussie verlegen? [kerstweetniet.gif]
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door Micky » vr 9 dec 2016 21:09

RE.gif

Idd. reageer dan niet denk ik dan stom.gif
Cheers schreef:Zonder iemand voor de schenen te willen schoppen
Dat doe je natuurlijk keihard dat snap je wel toch?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door Cheers » vr 9 dec 2016 21:41

Micky schreef:
Cheers schreef:Zonder iemand voor de schenen te willen schoppen
Dat doe je natuurlijk keihard dat snap je wel toch?
Misschien kan de TS uitleggen waarom hij hier aan begint? Ik zou mijn tijd en geld stoppen in een wat nieuwere caravan...
Waarom voelen steeds dezelfde personen zich geroepen om verbolgen te reageren? Op een forum zoals dit mag je toch wel discussiëren en niet alleen continu veren in elkaar achterkant steken?
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door Micky » vr 9 dec 2016 21:56

RE.gif

Het feit dat je de vraag stelt betekent ook gelijk dat uitleg waarschijnlijk geen nut heeft :wink:

Waarom er gereageerd wordt is eigenlijk heel duidelijk toch, je schrijft dat je iemand niet tegen de schenen wilt schoppen en weet natuurlijk dat je dat gaat doen.

Waarom zou iemand geld in een nieuwere caravan moeten stoppen als iemand een oude wil, ook wij hebben een 42 jaar oude Oldtimer (auto dan.), die is ook volledig gerestaureerd daar is ook iemand ooit aan begonnen net als aan deze caravan.....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door PD » vr 9 dec 2016 22:02

Cheers schreef: Op een forum zoals dit mag je toch wel discussiëren en niet alleen continu veren in elkaar achterkant steken?
Ik begrijp jouw reactie heel goed; ook ik denk bij dergelijke foto's direct aan........... Naar de sloop ermee knipoog.gif

Wat mij betreft behoeft dit niet louter reacties als: Oeh, Aah, Ohh, Geweldig, het blijkt ook wel uit de beperkte respondenten dat er veel meer zo over denken, maar dat blijft persoonlijk en mag eigenlijk niet worden uitgesproken...

Wel verbaas ik me er soms over wat voor pareltjes er uiteindelijk uit dit soort huisvlijt ontstaat; desalniettemin not my cup of tea aflower.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door Micky » vr 9 dec 2016 22:08

RE.gif

die weinige reacties hier komt omdat dit geen Oldtimer caravan forum is, maar ga je daar kijken reageert bijna elk lid bij foto's zoals dit mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door PD » vr 9 dec 2016 22:10

RE.gif
Klopt, de focus ligt hier (gelukkig) op het huidige tijdsbeeld, comfort en kamperen blij.gif en niet op vergane glorie knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door Micky » vr 9 dec 2016 22:23

RE.gif

applaus.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door Cheers » vr 9 dec 2016 22:36

PremiumDiscovery schreef:RE.gif
Klopt, de focus ligt hier (gelukkig) op het huidige tijdsbeeld, comfort en kamperen blij.gif en niet op vergane glorie knipoog.gif
Daarom zit ik op dit forum hier...
Respect overigens voor de TS als dit weer een mooie caravan wordt. Zelf heb ik een tijdje geklust aan een Kip kompact met hefdak. Op zich leuk werk om een nieuwe koelkast te monteren en een ander bed, dat soort zaken. Maar toen het dak er onderweg (bijna) van af waaide, omdat de schroeven uit het hout trilden (houtwurm?) en de bodem wel erg ging inveren, had ik genoeg van het oude beestje.
Maar please TS, laat de foto's maar komen!
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door deusjevo » vr 9 dec 2016 22:38

Dit is erfgoed en ik vind dat je respect moet hebben voor mensen die de moeite willen nemen om dit te behouden voor onze kinderen.
Niet iedereen zit gelukkig te wachten op de nieuwste SUV met 500 Nm koppel of een saaie halve vrachtwagen omdat die groot en sterk is.
Het zou wel erg saai worden zonder Kevertjes, heerlijke vervuilende oude Benzen, Constructams, Eendjes, Laro's Serie 1 en dus ook Landertjes op de weg en camping.

Veel succes, ik heb het vermoeden (mede gezien de mooie plannen die je op de foto's aangegeven hebt en op de meest moderne caravans van "40 K" nog niet eens ziet) dat dit een pracht caravannetje gaat worden en hoop het eindresultaat hier te zien. [kersthaphop.gif]
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door PD » vr 9 dec 2016 22:47

deusjevo schreef:Dit is erfgoed en ik vind dat je respect moet hebben voor mensen die de moeite willen nemen om dit te behouden voor onze kinderen.
Je maakt me aan het lachen awhoea.gif maar ieder zijn meug knipoog.gif
Laatst gewijzigd door PD op vr 9 dec 2016 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door Cheers » vr 9 dec 2016 22:47

deusjevo schreef: Het zou wel erg saai worden zonder ... heerlijke vervuilende oude Benzen ...
Tja, leuk voor de kinderen... [kerstrolleyes.gif] Ieder z'n ding 2CV, maar of dat zo goed is, daar kunnen we ook over discussiëren...
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door deusjevo » vr 9 dec 2016 23:04

Ik zou nu iets over tweetakt olie kunnen brabbelen maar daar verpest ik dit draadje mee dus dat doe ik verder maar niet [kerstknipoog.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door Davendre » vr 9 dec 2016 23:42

Ik vind dit super om te volgen. Mooi om te zien hoe iemand zijn ziel en zaligheid in een project stopt om er iets moois van te maken. Mooi in de ogen van degene die het project aangaat.

Vaak is zo'n project gebaseerd om emotie en niet op verstand.

En om dan even naar de Snoek van Mickey te kijken: wanneer er iemand niet zo gek was om er een tijd geleden zijn emotie aan te spreken en de Snoek te restaureren, dan had Mickey niet in een mooie gerestaureerde Citroën gereden. Want emotie kost geld, heel veel geld. En dat zie je vaak niet terug bij verkoop!
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”