StripKip

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Gebruikersavatar
Zappa
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 30 mei 2016 21:10
Locatie: Lutten

StripKip

Bericht door Zappa » wo 8 jun 2016 22:01

Vandaag gestart met het project StripKip. Onze uitgangspunten voor de caravan zijn:
Vast bed, lengte 220.
Losse keuken die buiten gezet wordt.
Zo min mogelijk kastruimte. Onder het vaste bed is voldoende bagageruimte.
Geen gas- en wateraansluiting in de caravan.
Geen 12 volt
Alleen 230 volt
Verder een sobere inrichting waarbij ons tentkamperen het uitgangspunt is. De basis is een Kip Kompakt KK400 uit 1986.

De caravan is inmiddels Bovag gekeurd en er zijn geen gebreken aan het licht gekomen. De zaag kan er dus in en we kunnen gaan strippen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Zappa
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 30 mei 2016 21:10
Locatie: Lutten

Re: StripKip

Bericht door Zappa » wo 8 jun 2016 22:04

Afbeelding

Van het interieur blijven allen de zitjes bij het raam behouden.

Gebruikersavatar
Zappa
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 30 mei 2016 21:10
Locatie: Lutten

Re: StripKip

Bericht door Zappa » wo 8 jun 2016 22:06

Afbeelding

Dit gaat er allemaal uit behalve de wandkastjes.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: StripKip

Bericht door Kingpin1966 » wo 8 jun 2016 22:11

RE.gif
Houd er wel rekening mee dat je niet al te rigoureus de zaag in je Kip zet?
De stevigheid van een caravan staat of valt, vaak letterlijk, met de kastjes.
Haal je deze weg dan zul je op een andere manier deze stevigheid terug moeten brengen.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Zappa
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 30 mei 2016 21:10
Locatie: Lutten

Re: StripKip

Bericht door Zappa » wo 8 jun 2016 22:12

Afbeelding

Afbeelding

Dus vandaag is het interieur grotendeels verwijderd. Het meeste gewoon door de deur. Het keukentje en koelkast moesten door het raam.
Een warboel aan bedrading weggehaald. Gasleiding onder de bodem verwijderd.

Nu kunnen we verder uitmeten en plannen maken voor de nieuwe opbouw.

Gebruikersavatar
Zappa
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 30 mei 2016 21:10
Locatie: Lutten

Re: StripKip

Bericht door Zappa » wo 8 jun 2016 22:15

Kingpin1966 schreef:RE.gif
Houd er wel rekening mee dat je niet al te rigoureus de zaag in je Kip zet?
De stevigheid van een caravan staat of valt, vaak letterlijk, met de kastjes.
Haal je deze weg dan zul je op een andere manier deze stevigheid terug moeten brengen.
Dat klopt, die stevigheid zal nu gehaald moeten worden uit het vaste bed. Lijkt me geen probleem. Van de andere kant, die gammele zooi die er vandaag uit kwam had ook niet veel om het lijf. Veel losse schroeven, of helemaal geen schroeven. De banken stelden al helemaal niets voor. Alleen de hoge kast gaf nog wat stevigheid.

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: StripKip

Bericht door blefke » wo 8 jun 2016 22:23

Voor de stevigheid hoef je bij de kompakt niet zo bang te zijn.
Die zijn al stevig van zich zelf.
Met name door de bovenkant die het hefdak moet ondersteunen.
Natuurlijk zorgen banken en kasten voor meer stevigheid.
Mocht je de mogelijkheid hebben om kasten banken vanaf de buitenkant van de caravan vast te schroeven zou ik dit zeker doen.
Dat kan alleen als je de sierlijsten loshaalt en daar waar de sierlijsten zitten schroeft.

succes,
blefke

Gebruikersavatar
Zappa
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 30 mei 2016 21:10
Locatie: Lutten

Re: StripKip

Bericht door Zappa » zo 12 jun 2016 15:57

Afbeelding

Afbeelding

Ook de wandkastjes zijn er uit. Daar viel geen eer meer aan te behalen. Na 30 jaar rondhobbelen zijn de schroeven losgeraakt of hebben te veel speling. Bovendien geldt: hoe meer kastruimte, hoe meer je meeneemt. Wel mooi om te zien hoe die kastjes indertijd zijn gemaakt met dun triplex en houten latjes. Ik moet nog wel een oplossing bedenken voor de gaten in de buitenwand van de koelkast- en kachelroosters. Aan de binnenkant komt een plaatje triplex, aan de buitenkant lijm ik er aluminium op. Maar ik zou de gaten zelf nog op willen vullen. PUR schuim lijkt me geen goed idee, dan verniel ik waarschijnlijk het polystyreen. Iemand een tip?

Afbeelding

Bij het voorraam kwam een verrassing tevoorschijn. De steunlat waar de gordijnrails aan hingen heeft een ondersteunende functie. Die vangt de klappen op van de wind op de schuine voorkant. Maar er zat zoveel speling in dat ik deze weg wilde halen om een nieuwe te monteren. Ai, die zit van buitenaf geschroefd, onder de rail waar het raam in scharniert. Gezien de planning laat ik de buitenkant voor wat het is dus ik heb de lat maar los gezaagd en de schroeven afgeknipt. Daar komt wat anders voor in de plaats maar dan van binnenuit geschroefd.

Het vinyl gaat er nog uit en ik twijfel nog over het tussenschot naar de disselkast.
De twee zitjes plaats ik wel weer terug.

Nu alles schoonmaken en eerst in de primer zetten nu ik overal goed bij kan.

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: StripKip

Bericht door blefke » zo 12 jun 2016 16:30

Zo hey je pakt het wel heel grondig aan thumbup.gif

Vraag mij eigenlijk af waarom je het rooster van de koelkast dicht wilt maken met een aluminiumplaat.
Dit wordt er volgens mij niet mooier op.
Ik weet natuurlijk niet wat je allemaal precies van plan bent, maar ik zou het rooster aan de buitenkant laten zitten en eventueel verven in de kleur van de caravan.

Als je aluminium stuccoplaat nodig hebt.
Bij de praxis zijn ze op dit ogenblik in de uitverkoop —> op = op.
Heb laatst een hele plaat gekocht 100 bij 50 cm voor nog geen 10 euro.

By the way mocht je de zwarte roosters willen weg doen, volgens mij zoekt een mede forummer deze roosters.
Ik weet niet meer wie..
Weet wel dat micky met hem contact heeft gehad.


Grzzz,
blefke

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: StripKip

Bericht door Micky » zo 12 jun 2016 17:24

RE.gif

idd de TS van dit draadje zoekt ze, heb de link gegeven, helaas nooit meer iets van gehoord whistle.gif

viewtopic.php?f=121&t=29308&p=480151&hi ... er#p480151
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: StripKip

Bericht door RichTrip » zo 12 jun 2016 17:51

Er wordt wat af geklust met die Kippen awhoea.gif

Maar heel veel succes gewenst, ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat thumbup.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Zappa
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 30 mei 2016 21:10
Locatie: Lutten

Re: StripKip

Bericht door Zappa » zo 12 jun 2016 17:56

Sorry, voor het keukentje had ik al een liefhebber dus die is al opgehaald, inclusief roosters en gaat een nieuw leven tegemoet in een Ford Transit. Ik ga geen koelkast terugplaatsen, vandaar het dicht maken van de gaten.

@ RichTrip. Ik ben ook zeer benieuwd naar het resultaat. Ik zal nog best voor verrassingen komen te staan, misschien domme dingen doen. Maar eenvoud is het uitgangspunt, dus ik denk dat het wel gaat lukken.

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: StripKip

Bericht door blefke » zo 12 jun 2016 18:08

RE.gif
De roostertjes had ik zelf niet weg gedaan en laten zitten op jou caravan.
En van binnen dicht gemaakt.
Nu moet je zelf iets gaan maken van aluminium plaat en goed in de kit zetten.
Ben benieuwd hoe je dit gaat oplossen, maar dat zal je wel lukken thumbup.gif

Blefke

Gebruikersavatar
Zappa
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 30 mei 2016 21:10
Locatie: Lutten

Re: StripKip

Bericht door Zappa » do 16 jun 2016 20:07

Afbeelding

Afbeelding

PUR schuim en polystyreen bleek toch samen te kunnen. Dus de gaten van de koelkast- en kachelroosters dicht gemaakt.
Tijdens het vastkitten van de aluminium plaatjes brak een hoosbui los. Ik kon helaas niet voorkomen dat de verse kit nat werd. Dat zal ik mogelijk nog een keer over moeten doen maar voorlopig zit het goed. Het staat op het lijstje onder "winterklussen".
De hoosbui heeft de Kip goed doorstaan.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: StripKip

Bericht door Micky » vr 17 jun 2016 00:35

RE.gif

Om eerlijk te zijn vind ik het toch echt een lapmiddel [aschrik.gif]
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: StripKip

Bericht door RichTrip » vr 17 jun 2016 09:17

Micky schreef:RE.gif

Om eerlijk te zijn vind ik het toch echt een lapmiddel [aschrik.gif]
Helemaal mee eens. Ik had die roosters nooit weggehaald....

Verder wel gaaf hoe je de caravan aanpakt thumbup.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: StripKip

Bericht door Micky » vr 17 jun 2016 09:42

trouwens nu ik het zo bekijk, de plaatjes zijn niet geschroefd, ik ben bang dat bij heel warm weer de plaatjes langzaam los gaan komen van de wand doordat de kit vloeibaar blijft, dit zou op den duur voor lekkage kunnen zorgen, of dat de plaatjes gewoon gaan verzakken, alles wat gekit wordt bij een caravan wordt doorgaans ook geschroefd voor zover ik het kan bedenken.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

nerood

Re: StripKip

Bericht door nerood » vr 17 jun 2016 10:13

Alu platen kitten en dan met popnagels vastzetten is een optie

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 688
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: StripKip

Bericht door Jeroent83 » vr 17 jun 2016 10:20

ieder zijn eigen ding natuurlijk, maar ik vraag me af waarom je niet voor een vouwwagen bent gegaan ?
Alle voordelen / luxe haal je uit de caravan ?
En als je de charme van een tent wil behouden, komt een vouwwagen meer in de richting.

eerlijk gezegd vind het het zonde van het kippetje, maar ieder natuurlijk zijn eigen ding.
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: StripKip

Bericht door blefke » vr 17 jun 2016 11:08

RE.gif
De laatste zin is de juiste opmerking knipoog.gif
Ieder zijn ding. thumbup.gif
Daarbij ben ik wel met jullie eens dat de alu plaatjes met popnagels vast gezet moeten worden.
Tevens denk ik dat ik de hoeken zou hebben afgerond.
Haakse hoeken zouden wel eens bij dunne plaat een beetje krom kunnen gaan staan.

Daarbij vind ik het doodzonde dat je de roosters heb weg gedaan.
Ik had ze een minder opvallend kleurtje gegeven en van binnen uit met pur volgespoten.

Ga je de caravan verven?
Zo ja dan vallen de plaatjes natuurlijk minder op knipoog.gif

Ik blijf je volgen thumbup.gif
Veel klus plezier :lol:

Blefke

Gebruikersavatar
Zappa
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 30 mei 2016 21:10
Locatie: Lutten

Re: StripKip

Bericht door Zappa » vr 17 jun 2016 22:15

Bedankt voor de reacties. En dat er hier en daar wat wenkbrauwen om hoog gaan had ik wel verwacht. En ik ben nou eenmaal een vreemde eend in de bijt, of kip in dit geval.
Wat mijn keuze betreft, een vouwwagen vind ik niks evenals een camper. Ik heb jaren in een tent gekampeerd, van 1 persoons tot 4 persoons en alles er tussenin. We zijn veel met de motor op pad geweest dus dan weet je wat wel en niet noodzakelijk is. En ik geef niet om luxe, wel om gemak en eenvoud. Nadeel van onze huidige grote tent is dat het teveel werk is om er een weekend mee weg te gaan. Dan is een caravan makkelijker, vooral omdat we nu stallingsruimte op eigen terrein hebben. Ik zie een caravan als een tent op wielen dus een koelkast en kachel zijn voor mij overbodig. Een kleine elektrische koelbox en een klein ventilatorkacheltje is al een hele luxe. Mijn ideale caravan is niet te koop, dus moet ik hem zelf maken. En dat is nu deze Kip geworden. En of hij nu mooi wordt of niet maakt me niet zo veel uit.
Wat de plaatjes betreft, ik wilde ze schroeven maar vanwege de hoosbui heb ik daar voorlopig van af gezien. Van de andere kant is een schroef ook weer een gaatje met kans op lekkage en een popnagel is lastig te verwijderen. Het is ook geen butylkit maar siliconenkit. Die gaat niet uitzakken. En weer los halen is ook geen probleem maar dat komt van de winter wel. Eerst het interieur.

Gebruikersavatar
Zappa
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 30 mei 2016 21:10
Locatie: Lutten

Re: StripKip

Bericht door Zappa » zo 26 jun 2016 22:17

De plannen vorderen, de materialen en kleuren zijn uitgekozen en de Ikea en Praxis zien ons graag komen.

Afbeelding

De steunbalk boven het voorraam is inmiddels vervangen door een aluminium hoeklijn. Hier kunnen de gordijnrails weer aan gemonteerd worden. Of ik de oorspronkelijke sterkte weer kan bereiken is een gok, maar het lijkt stevig genoeg.

Afbeelding

De gaten van de koelkastroosters zijn aan de binnenkant dichtgemaakt met populieren triplex. De contouren van het vaste bed zijn inmiddels zichtbaar. De wandkastjes zijn verwijderd en zijn vervangen door open schapjes met voldoende stevigheid naar dak en wanden.

De volgende fase is het plamuren, gronden en aflakken van het interieur. Dan kan de elektra aangepakt worden en kan het bed afgebouwd worden.

Alleen van die die hoosbuien de laatste tijd wordt ik flink sacherijnig. Heb je net net workmate buiten staan en de caravan naast de garage gezet, begint het te plenzen. Hmmmm, niet fijn.

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: StripKip

Bericht door blefke » zo 26 jun 2016 22:50

Voor de sterkte van jou caravan hoef je geen angst te hebben.
Die is sterk genoeg knipoog.gif
Ben benieuwd naar de vorderingen.

Blefke

aukelien
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 14 mar 2016 09:32

Re: StripKip

Bericht door aukelien » ma 27 jun 2016 13:17

Leuk project! Die van ons zag er een paar weken geleden ook nog zo uit, gelukkig nu al een stuk beter (/viewtopic.php?t=28605).
Vergeet niet de bodem onder het vinyl te controleren, daar zaten bij ons een paar rotte plekken die we eerst aan hebben moeten pakken.

Wij hebben ook een bed van 2.20m in onze Kip gemaakt, ideaal! Eindelijk goed slapen op vakantie.

Veel plezier met deze klus, ik blijf je volgen.
Trotse eigenaar van een KIP KK300 (1986), Paradiso (1977), Rapido Record (1979) en een Casita 245 (1975)

Gebruikersavatar
Zappa
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 30 mei 2016 21:10
Locatie: Lutten

Re: StripKip

Bericht door Zappa » zo 3 jul 2016 19:51

Afbeelding

Het vinyl is verwijderd en de vloer komt goed tevoorschijn. Er zijn wat vochtplekken van ingelopen water van de laatste tijd. Er zijn wat oppervlakkige schimmelplekken van oude vochtplekken. Maar geen rotte plekken.

Afbeelding
Afbeelding

De elektra aansluiting is vervangen en de zekeringenkast heeft een nieuw plekje gevonden in de "meterkast". Aardlekschakelaar is getest. De gaten zijn geboord voor schakelaars en contactdozen. Op het bed na is het timmerwerk klaar. Maar eerst de rottigste klus: plamuren, schuren en schilderen.

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”