Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Moris
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door Moris » ma 25 okt 2021 20:49

Wij hebben reeds meer dan + 3 jaar een camper en zitten er momenteel aan te denken om een caravan aan te kopen. Een van de hoofdreden is dat wij voor het woonwerkverkeer een extra wagen nodig hebben en diezelfde wagen + caravan dan ook voor vakantie zouden kunnen gebruiken. Nu staat de camper op de momenten dat we nood hebben aan een extra vervoermiddel toch maar in de stalling, beetje zonden vinden we. Een extra voertuig erbij is financieel een te zwarte last en te gek voor woorden.

Aangezien wij voor de wat grotere trektochten meestal om de 3 dagen van camping naar camping reizen, maken we lokaal ook nog eens gebruik van onze motor die in een aanhangwagen achter de camper hangt.

Wat betreft de camperplaatsen, daar maken we maar zeer beperkt gebruik van en meestal maar enkel voor het overnachten. Zeker wanneer je bij de meeste camperplaatsen niet gebonden bent aan de aankomst of vertrektijden of voor het korte verblijf eerst een hele administratieve molen moet doorlopen tov een camping.

Aangezien wij op locatie de grote voordelen van een eigen vervoermiddel (motor) zeer te positief ervaren, lijkt ons een wagen ter plaatsen een niet te onderschatten luxe te zijn. Zeker wanneer de afstand of het bereik van de e-bikes te groot is of je door het openbaar vervoer beperkt wordt. Het geeft je op locatie een enorme vrijheid om zaken te ontdekken of te doen die je anders maar links laat liggen.

Onze enige ervaring met een caravan uit het verleden is met een vouw-caravan (inclusief voortent) van Rapido, waar we tot in het zuiden van Spanje, Kroatië en Hongarije zijn gereisd. We hebben er alleszins leuke herinneringen aan.

Mochten we voor een caravan kiezen dan wordt deze niet met een voortent uitgerust maar met een luifel om even snel als een camper uit of in te pakken.
Aangezien we achter de camper toch al gebruik maken van een aanhangwagen lijkt ons de tijdswinst tussen caravan vs camper + aanhangwagen niet ver uit elkaar te liggen. Bedoeling is om met de caravan net zoveel weg te gaan als met de camper, alleen vragen wij ons af of de campings door de campers meer worden weggeduwd en er geen campings voor de winterperiode overblijven. We maakten in de winterperiode noodgedwongen al eens gebruik van ongezellige camperplaatsen.

Graag wil ik hier eens polsen of er nog leden zijn die de stap van camper naar caravan hebben gezet en hoe jullie ervaring is uitgevallen?

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door Ab » ma 25 okt 2021 22:57

Wij hebben al van alles gehad.
Het is nooit de vraag geweest wat beter past.
Het heeft alles te maken met de verschillende fasen in het leven.
Zo'n 35 jaar geleden gingen er 3 kinderen mee, er moest een boot mee, een auto mee, een motor, en een soort caravan.
Die combinatie opgelost met een pickup truck, met daarop een afzetunit, en een boottrailer met boot.
De motor ging in de boot.
Het kampeergedrag was, in 2 of 3 dagen naar Joegoslavie rijden, de unit op een camping zetten, een voortent eraan, een boom opzoeken waar een takeltje in gehangen kon worden, de motor uit de boot takelen, en met de auto de boot in het water rijden.

De kinders werden groter..en gingen hun eigen weg..dus werd de afzetunit niet altijd meer afgezet, en functioneerde vaak als camper.
De boot werd veel groter, en ging ook mee naar het watersportparadijs, dat zomaar ineens Kroatie ging heten.
De boot bleef daar op een gegeven moment.
De unit werd ouder.

Nieuwe fase: een caravan sloot beter aan op ons kampeergedrag.
Een mooie plek ergens aan de kust als basis, de boot ophalen, en ankeren of aan een steiger, en bij goed vaarweer 1 van de duizend eilandjes bezoeken. Bij wat minder weer, veel wind en hoge golfslag, met de auto het binnenland in. Met veel plezier dus ca 15 jaar met een caravan rond gereden.

Na 35 jaar lang in deze streken te hebben rondgereden en gevaren zijn we dat nog steeds niet zat, maar willen we dat toch ook graag combineren met het ontdekken van andere gebiedsdelen.
Inmiddels ook tijd zat..waarom dan niet via Duitsland Tsechie, Hongarije naar Kroatie. Of via Zuid Frankrijk Italie.
In etappes van 50 tot 150 km, of wat meer als het 300 km verder beter weer is.
Hierbij past een camper beter. En bevalt ons in deze fase van ons leven ook echt het beste.
De boot is verkocht. De motor ook. Huren ter plaatse is goedkoper, en makkelijker. Een aanhanger wil ik niet meer, teveel gedoe. Een voortent al helemaal niet, die hadden we met de caravan al niet meer, uitgezonderd een piepklein wintertentje in de sneeuw bij de pistes in Oostenriijk.
Een camper geeft voor overnachten veel meer mogelijkheden dan een caravan. Omdat wij nooit of zelden weten waar wij de volgende dag zijn, bespreken wij nooit. Camperplaatsen of gewoon een parkeerplaats bij een restaurant of cafe voldoen even goed voor ons om te slapen als een camping. Dat geeft veel meer mogelijkheden, zeker na het kampeerseizoen en in de winter.

Hoe je je manier van kamperen dus wilt gaan inrichten, kan ik je echt geen raad in geven. Dat kan niemand, om de simpele reden dat we allemaal verschillend zijn, en ieder ook te maken krijgt met de diverse fasen in het leven.
Hoe dat in te richten kan maar 1 persoon op de juiste manier bepalen.
Die persoon ben je zelf.
Ervaringen van mij of anderen heb je dus hoegenaamd niks aan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Reizigers

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door Reizigers » di 26 okt 2021 07:12

Helemaal met Ab eens.
Hoe iemand vakantie viert of reist is een persoonlijk iets.
Als er één stelregel voor was zouden we die allemaal op dezelfde manier invullen.
Wij hebben volgens mij alle soorten van vakantie wel eens gedaan.
Tent, vouwwagen, oude caravan, zeer luxe caravans, splinternieuwe mega camper in USA rondgetrokken. B&B trektocht in Zuid Afrika, huttentochten door Finland, kamperen op de Noordkaap, op het grootste cruiseschip ter wereld rondgevaren, 7 jaar huizenruil over de hele wereld, hotels, motels, enz, enz.
Overal is een tijd voor.
En dan is het maar net wat je wilt.
Wij vonden bijvoorbeeld huizenruil geweldig.
Maar familie en vrienden vonden dat maar eng. Bang voor hun spulletjes.
Kortom, net als wat Ab zegt is dit niet voor je te bepalen. Moet en kan je alleen zelf doen.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door Wie-niets » di 26 okt 2021 08:46

Helemaal met voorgaande antwoorden eens. Je kunt tegenwoordig wel iets zeggen uit je eigen ervaringen maar ieder moet zijn eigen invulling er aan geven wat jouw of jullie het beste past. En elke fase in het leven heeft zo zijn charme.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5742
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door Morgoth » di 26 okt 2021 09:35

Wij komen ook uit een camper met motoraanhanger. Met de motor een stad in is echt een groot voordeel boven een auto. De motor zet je overal op de stoep, je hoeft geen parkeerplaats te zoeken. Ook het reizen op zich vonden we met de camper meer relaxed.
Maar nadelen had het ook. De camper was niet heel ruim, je MOEST alles met de motor doen, dus ook bij 45 graden Celsius de helm op, grotere dingen vervoeren (zoals een keer een nieuwe ventilator) was lastig en in een auto is het met z'n tweeën gewoon gezelliger. Dat vinden wij tenminste.

Maar inderdaad, ieder zijn ding. Ik zou nu niet terug willen naar een camper maar acht dit voor de toekomst niet uitgesloten.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door Knaus440 » di 26 okt 2021 10:40

Sluit me aan bij vorige schrijver. Na 10 jaar camper, nu al 13 jaar een caravan.
Een aanvulling; wat ik nog steeds mis is het gemak van snel even weg. Ik bedoel dan, camper voor de deur, om 15.00 uur thuis en dan naar dagcamping zoals er rondom Rolde/Borger veel zijn.
Dan daar koken en tegen 21.00 uur naar huis.
Kinderen en hond speelden, wij zaten rustig in zonnetje met makkelijke maaltijd. Of halen chinees.
Die 5-6 uur voelden als vakantie!
Heerlijk in drukke werkweek, of op vrijdagmiddag.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door Gemineye » di 26 okt 2021 12:01

Maar dat “snel even weg” kan met een caravan toch ook? In de zomer staat dat ding bij ons ook eigenlijk altijd wel vertrek klaar. Alles zit er in. Als ik op vrijdagmiddag wat eerder naar huis ga, hup ding er achter en om 18:00 zit ik op de camping te barbecuen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door Knaus440 » di 26 okt 2021 14:55

[re.gif] ehm, nee. De caravan staat normaal in de stalling. De camper stond wel voor de deur.
APV regelgeving.
Camper mocht wel meer 3 dagen op straat staan omdat het ook auto is.
Even caravan halen voor impulsief "effe weg" ging dus niet.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18819
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door Hobby Linka » di 26 okt 2021 15:08

[re.gif]

Weet je dat van de camper wel zeker? Dit vindt ik in de AVP:

Parkeren van aanhangwagens, caravans en dergelijke

Caravans, campers, aanhangwagens, keten en dergelijke mogen binnen de bebouwde kom niet langer dan drie opeenvolgende dagen op de weg worden geplaatst (artikel 5:5 APV).
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7820
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door Ron » di 26 okt 2021 15:29

[re.gif]
Dat is afhankelijk van de gemeente.
Bij ons staat in de apv kampeermiddelen
Daar vallen dus ook campers onder.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door deusjevo » di 26 okt 2021 15:34

Morgoth schreef:
di 26 okt 2021 09:35
Wij komen ook uit een camper met motoraanhanger. Met de motor een stad in is echt een groot voordeel boven een auto. De motor zet je overal op de stoep, je hoeft geen parkeerplaats te zoeken.
Uhh, officieel mag een motor toch niet op de stoep geparkeerd staan?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7820
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door Ron » di 26 okt 2021 16:07

[re.gif]
Ja hoor in de meeste gemeentes wel.
zolang de voetgangers er maar geen last van hebben.

offtopic
Wij hebben ooit eens buren gehad die liepen te klagen dat onze motoren op een 8 meter brede stoep stonden.
Daarop maar gezegd zullen we ze in de parkeerplaats zetten ?
3 stuks en dan ieder een eigen parkeerplaats.
Toen was het geklaag heel snel over.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door Jan van Vijven » di 26 okt 2021 16:11

Blijkbaar mag in sommige gemeentes wel op de stoep geparkeerd worden, maar niet met zijspan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door deusjevo » di 26 okt 2021 16:20

Dan wordt het waarschijnlijk gedoogd, ik heb altijd gedacht dat een motorvoertuig niet op de stoep thuis hoort.
Je zal die motor toch ook de stoep op moeten rijden en dat is nu juist verboden 🚫?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Moris
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door Moris » di 26 okt 2021 17:50

Tja, er zal hoogstwaarschijnlijk wel minder keuzevrijheid zijn wat betreft camperplaatsen met de nodige voorzieningen.
Toch lijkt me dat dit argument niet doorslaggevend mag zijn, want alternatieven zijn er al kan het wel lastiger zijn.

Het probleem van het zoeken naar een parking op vakantie is deels op te lossen door je fietsen met je wagen mee te nemen.
Neen, ik hoef met de wagen echt niet in het centrum te staan.
Even de fietsen losmaken en je bent de lokale file zo voorbij gereden en even later staat je fiets naast het terras met een koel biertje erbij.

Een nieuwe fase dringt zich nu inderdaad aan en vraagt hier thuis naar een extra voertuig die voor ons financieel gezien zo weinig mogelijk impact heeft op ons dagelijks leven en op onze manier van vakantie beleven.

De motor zal dus niet meer mee kunnen, maar we krijgen op locatie er wel een ander voertuig voor in de plaats en de fietsen zijn er ook nog als extraatje.

Wij hopen dat een bus + caravan beter aansluit op ons aan te passen kampeergedrag.
Een aanhanger (beladen een 750kg) zonder mover is op locatie soms al een hele uitdaging om dit op de gewenste plek te krijgen en de investering is ons te duur voor een aanhangwagen in deze prijsklasse. Dan zouden we al moeten uitkijken naar een geremde aanhangwagen + mover om het de investering waard te maken.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door erichendri » di 26 okt 2021 23:37

Hier in de straat staat al jaren een vw t6 buscamper.
Nooit gehoord dat daar de politie kwam kijken.
Dat is natuurlijk heel wat anders dan een alkoofcamper.
Dan staan ze er binnen drie dagen, briefje in de bus en krijtstreepje op de band.
Daarna na een paar dagen een boete.
Parkeerplaatsen zijn voor voertuigen met meer dan 2 wielen dus geen motor, ook niet als je geld in de meter gooit.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1341
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door Bob Diesel » wo 27 okt 2021 09:58

Behalve het parkeer ,,gedoe,,

Wij hebben dit voorjaar na 15 jaar bewust onze camper verkocht
Nadat we bij toeval tegen een zgan Avento waren aangelopen
De fiat Panda omgeruild voor een 2 ltr Hyundai IX35

Voor te reizen , onderweg zijn is de camper absoluut ih voordeel
FF stoppen is met 6 a 7 mtr makkelijker als met een 10+ mtr combi
En gebeurt dat stoppen bij bv een fikse regenbui,, dan loop je bij stilstand droog naar het toilet
En maakt tijdens de noodgedwongen stilstand ff een bakkie koffie in de lekkere verwarmde camper

Overnachten ,zeker in voor en naseizoen ,waar de meerderheid vd campings gesloten zijn,veel makkelijker
Aangezien je in Frankrijk gewoon op iedere P ,mag overnachten
En er dus veel meer mogelijkheden zijn als campings, bv bij wijnboeren met de FP formule

Wil en ga je altijd naar een camping dan is een auto zeer zeker gemakkelijker

Na dit jaar 1 maand voorjaar en 2 maanden,net thuis, op pad te zijn geweest
Is het simpel
Sta je eenmaal is een caravan ih voordeel
Ga je jezelf vaak verplaatsen , dan houd de camper

Ik ben afgelopen reis in ES in het ziekenhuis beland
Mijn vrouw was blij dat we een auto mee hadden, voor bezoek ,boodschappen ed
Want ff de camper vd plek en terug na bezoek had ze niet gekund( taxi via reisverzekering had gekund)

Dus reizen en rijden ,korte stops DE Camper,, zeker buiten het ,,vakantie seizoen,,
Langer verblijf op 1 plek ,caravan en auto

Mijn mening kus.gif
Ik mis mijn camper
Maar ben nu content met onze Avento

We waren de hause en het knuffelgedrag vd witte schimmel spuugzat scratch.gif
De door de verkopers geroemde grote vrijheid, stom.gif vergeet het maar
Er mag steeds minder ,ook daar waar het tot voor corona nog mogelijk was
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7820
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door Ron » wo 27 okt 2021 10:44

[re.gif]

Goed omschreven Bob thumbup.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5742
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door Morgoth » do 28 okt 2021 08:48

deusjevo schreef:
di 26 okt 2021 15:34
Morgoth schreef:
di 26 okt 2021 09:35
Wij komen ook uit een camper met motoraanhanger. Met de motor een stad in is echt een groot voordeel boven een auto. De motor zet je overal op de stoep, je hoeft geen parkeerplaats te zoeken.
Uhh, officieel mag een motor toch niet op de stoep geparkeerd staan?
Een motor mag officieel niet in een parkeervak geparkeerd worden. Die MOET op de stoep. Maar je mag inderdaad voetgangers niet hinderen. Dat geld ook als je je fiets parkeert. Een motor met zijspan heeft meer dan twee wielen en moet in een parkeervak. Ik vraag me wel af hoe dit dan zit met een driewielige motor zoals een Piaggio MP3
Moris schreef:
di 26 okt 2021 17:50
Het probleem van het zoeken naar een parking op vakantie is deels op te lossen door je fietsen met je wagen mee te nemen.
Neen, ik hoef met de wagen echt niet in het centrum te staan.
Even de fietsen losmaken en je bent de lokale file zo voorbij gereden en even later staat je fiets naast het terras met een koel biertje erbij.
Ja, wij nemen ook fietsen mee. Maar een fiets is mooi als je campings uitzoekt die redelijk in de bewoonde wereld liggen. Wij kiezen altijd campings die juist heel ver achteraf in de natuur liggen. Dan heb je aan een fiets als transportmiddel naar een terras op supermarkt helemaal niets. Afgelopen zomer stonden we op een camping waarvan het zelfs met de auto 3 kwartier rijden was naar de dichtstbijzijnde terras of supermarkt. Hemelsbreed viel het reuze mee maar door alle haarspeldbochten een flinke trip die op een fiets niet te doen is. Wij vonden de camper alleen prettig omdat we ander vervoer mee hadden.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Moris
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door Moris » do 28 okt 2021 09:03

Wat ik nog graag wilde weten is hoeveel invloed een caravan op het verbruik heeft tov een camper?
Onze camper met ongeremde aanhangwagen verbruikt maximaal 9,5 liter.

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1341
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door Bob Diesel » do 28 okt 2021 10:14

Met mijn 2 ltr IX 35 automaat ,afgelopen reis (4000km) 12 ltr op de 100 km, plus minus
Is ook normaal niet een echt zuinige auto
Is dus 1 op 7/8 , onze oude fiat 2.5 turbo camper was zuinigen met 1 op 9.5
En de diesel is ook nog iets goedkoper als euro 95
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door deusjevo » do 28 okt 2021 11:49

Morgoth schreef:
do 28 okt 2021 08:48
deusjevo schreef:
di 26 okt 2021 15:34
Morgoth schreef:
di 26 okt 2021 09:35
Wij komen ook uit een camper met motoraanhanger. Met de motor een stad in is echt een groot voordeel boven een auto. De motor zet je overal op de stoep, je hoeft geen parkeerplaats te zoeken.
Uhh, officieel mag een motor toch niet op de stoep geparkeerd staan?
Een motor mag officieel niet in een parkeervak geparkeerd worden. Die MOET op de stoep. Maar je mag inderdaad voetgangers niet hinderen. Dat geld ook als je je fiets parkeert. Een motor met zijspan heeft meer dan twee wielen en moet in een parkeervak. Ik vraag me wel af hoe dit dan zit met een driewielige motor zoals een Piaggio MP3
Wat is je bron daarvoor?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5742
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door Morgoth » do 28 okt 2021 12:51

[re.gif]
Ik heb het 100.000 jaar geleden zo geleerd. Maar al googelend lees ik dat het nu per gemeente anders is. Bij de ene gemeente mag het, bij een andere wordt het gedoogd. Maar vrijwel nergens wordt er fanatiek gehandhaafd zolang het voetgangers en invaliden niet hindert. Op de stoep met dat ding dus. mrgreen.gif
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4193
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door WillyL » do 28 okt 2021 15:09

Ik kom met mijn gespan op 9 à 10 l/100km maar ga (meestal) niet boven 90 km/u.
Verbruik snelwegen of trage lokale wegen komt ongeveer op hetzelfde.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Overstap van camper naar caravan, wie heeft ervaring?

Bericht door willianv » vr 29 okt 2021 21:43

Nette waardes... Ik kom maar tot 1:6,5 tot Max 1:7 bij rustig rijden. Bij 105 op de tellet gaat het naar 1:5,5


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”