Caravan in de was zetten

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door dieseltijger » za 22 feb 2020 17:47

Ah...ok, kleien is een soort "harsen" dus die de andere helft van de bevolking soms doet om wat overtollige lichaamsbeharing kwijt te raken.

Eh polijsten van mijn lak? Never ever! Stucco, en inderdaad flinterdunne laag! Ik dacht dat jullie het hadden over het polyester front en de polyester achterzijde. Het front begint een beetje dof te worden. Daar wou ik na het gewoon schoonsoppen gewoon een laagje liefde en was aanbrengen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Erwin1987 » za 22 feb 2020 17:51

Dat kleien kun je wel marring van krijgen wat je weg moet polijsten en op gladde oppervlakken kun je dit echt heel goed zien.


Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door dieseltijger » za 22 feb 2020 18:21

Hihihi...zie je wel..keep it simple...
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door mrbullmastiff » za 22 feb 2020 18:49

Als je een zachte klei gebruik en zorg dat de ondergrond steeds voldoende vochtig is krijg je geen marring. De klei moet soepel over het oppervlak glijden.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Erwin1987 » za 22 feb 2020 19:48

Re:

Ik weet hoe het werkt daar gaat het niet om, het gaat erom dat dieseltijger zelf aangeeft “ achterlijk te zijn in auto cosmetica” dan denk ik niet dat hij de vaardigheden beschikt om een milde klei uit te kiezen en te weten hoeveel lube je nodig hebt. Dus er beter niet aan kan beginnen voor hij iets moet herstellen( wat nogmaals voor mij geen probleem is).


Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door mrbullmastiff » za 22 feb 2020 20:58

RE.gif Mee eens wat dat betreft. Daarom zou ik een ieder ook afraden om te gaan polijsten aan een caravan.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door myalexx » za 22 feb 2020 22:11

@diesel zwaaien.gif

Ik zocht ook middelen om de caravan schoon te maken, wil je goed resultaat met veilige middelen.

https://www.kampeerdump.nl/duopack-gent ... gIlCfD_BwE

Gently blij.gif

Ik ben niet snel overtuigd, maar dit spul werkt echt goed.. Eerst was je je caravan met de cleaner ( in mijn geval een paar keer achter elkaar, extra schoon )

Daarna laten drogen of afdrogen ( ja dit word gedaan :oops: )

Daarna met de bijgeleverde polijst pasta / wax laten shinen ( niet als een maloot duwen want er zit iets van polijst middel in )

- voor de hardnekkige troep moet je helaas wel kleien, vervuiling wat er al jaren zit / een streep van iets vuils ofzo )
- de cleaner lost ook vet op ( gemorst smeervet op de dissel kon ik zo weg poetsen blij.gif )
- na het seizoen was de caravan ( wat in de was zat ) zo schoon
( Het dak wat we nog niet gedaan hadden kregen na de zomer vakantie amper schoon / vergelijking met de rest )


Klei; https://www.carclean.com/nl/monello-dol ... ratis.html
Klei glijmiddel; https://www.carclean.com/nl/poorboys-wo ... 473ml.html

Ps, ik weet niet hoe veel effect het op jou caravan heeft, maar bij onze caravan die op het ook super netjes oogde werd na de wasbeurt nog mooier ( het witte werd veel witter love.gif )
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door dieseltijger » zo 23 feb 2020 00:00

Er gaat een hele nieuwe wereld voor mij open: kleien, luben... Maar ik ben zo'n tiep dat sponzen met water en Valma Wash & Shine al een uitzonderlijke prestatie vindt, en ik zal al blij zijn als er een zacht glansje op mijn Polyester verschijnt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door myalexx » zo 23 feb 2020 00:25

Daarom denk ik dat jij heel blij word van Gently, erg prettig in gebruik.

De wax / poets moet je alleen wel even laten "intrekken" en weer uitpoetsen voor beste resultaat.

Je kan als je geen Wax / beschermlaag wilt ook alleen de cleaner of gewone shampoo kopen.
Alleen haal je met de cleaner wel de beste resultaat naar boven ( met de cleaner haal je de wax weer weg, met de shampoo niet )

Even een vergelijking qua wat het verschil tussen die 2 is mrgreen.gif
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door dieseltijger » zo 23 feb 2020 01:00

Nou, ik wou juist wel een waslaag aanbrengen - een echte. A la Valma vaste was van vroeger. Dat beige, stevige spul met die verukkelijke geur. Dat bleef in ieder geval een paar weken werkzaam. Dus: soppen, schoonspoelen, drogen in de was zetten.

Als notoir luie hond had ik al zitten te loeren naar een poetsmachine, zo'n geval van hooguit 4..7 tientjes. Wat schetst mijn verbazing: de vermogens lopen uiteen van 110..1200 Wat, en de onbelaste toerentallen lopen op tot 3100 omw/min.

Vraag 1: Bestaan er ook betaalbare, concentrische machines die een dusdanig laag toerental hebben (gok: 600 omw/min) zodat ze niet meteen dwars door het materiaal heen poetsen.

Vraag 2: Ik zie dat de meeste machines "polijstmachines" worden genoemd. Ik wil niet slijpen maar aanbrengen en uitwrijven. Zijn die polijstmachines daar ook geschikt voor?

Ik dacht aan zo'n excentrisch Chinees geval:
pol2.PNG
pol3.PNG
pol1.PNG
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Caravan in de was zetten

Bericht door Erwin1987 » zo 23 feb 2020 08:45

Re:

De 1e
Als je een dual action machine zoekt kun je het toerental altijd instellen met een draaiknop, het overigens niet alleen het toerental, maar ook de pad die er op zit, de uitslag die de machine maakt en de grofheid van het polijstmiddel wat gebruikt word, ik zou als je er niet in thuis bent niet beginnen op de dunne lak van een caravan, maar een oude deur van de sloop of iets dergelijks( ik heb zelf ook een proef paneel liggen en ik polijst vaak)

De 2e is ja dat kan met een finish pad of wax pad echter zit je nu wel gebonden aan vloeibare waxen, terwijl als je omschrijft dat het je om die geur gaat en lange bescherming van een vaste wax die makkelijk aan te brengen is( sonax net shield is makkelijk maar mist die geur) zou ik gaan voor collinite 476s die heeft echt die ouderwetse geur etc, maar is een vaste wax dus lastig met de machine te doen. Afnemen blijf je overigens met de hand doen dus als je alleen voor het aanbrengen een machine gebruikt is het bijna niet de moeite.


Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door dieseltijger » zo 23 feb 2020 08:55

Kijk, hier heb je nog eens wat aan: ik dacht vooral energie te besparen doordat de machine de vaste was kan uitwrijven.

Ik zie het al: niets mis met het edele handwerk. Ik heb het gevoel dat de microvezeldoek (gewoon een merkloos geval) ook een behoorlijke verbetering is bij het uitwrijven ten opzichte van een oude katoenen onderbroek..... Euhhh katoenen lap.

Verder wordt de ene ellende (uitwrijven) vervangen door de andere (het gewicht van de machine omhoog houden).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Erwin1987 » zo 23 feb 2020 09:30

En als je de “cure” tijd( werking/uithardingstijd) goed in acht neemt (makkelijk te herkennen door met je vinger na een aantal minuten er door heen te gaan als het schoon achter blijft dan kun je gaaN uitpoetsen) word het nog makkelijker.


Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Cara-Fan » zo 23 feb 2020 10:39

dieseltijger schreef:
za 22 feb 2020 11:49
Ik weet niet of het "opwarmen" van een oud topic conform de forum etiquette is, zo niet: excuses.

Na 18 jaar wordt het wel eens tijd de doffer wordende polyester delen van de Kip Shuttle eens in te smeren met iets. Ja...iets...wat voor iets? De range loopt van een vloeistofje wat je bij het waswater doet, of met een verstuiver vernevelt over het oppervlak - en het polyester glimt als een hondekeu...l in de maneschijn tot de eerstvolgende regenbui, via het laten aanbrengen van een taaie vaste was waarbij spierpijn gegarandeerd is, tot en met het wegbrengen naar een poetsbedrijf die de verweerde laag wegpolijst en een soort blanke lak aanbrengt. Alles vanaf 10 tot 1500,-.

Ik wil dus kiezen voor een smeerbare halfzachte was voor het polyester, en nep-was van grojet: "...ACRYLharter-Schutz reinigt und pflegt ohne Polierarbei...".
Maar welke was voor het polyester houdt nu het langst haar eigenschappen? Hier een testje, waar ook de glans na drie maanden gemeten is: http://www.bootonderhoud.nl/downloads/W ... x_test.pdf. De winnaars:
  • Riwax hardwax R510
  • Starbrite Marine Polish
Ik heb mijn stappenplan even opnieuw uitgewerkt en gepost. Wellicht kun je er wat van gebruiken :)

viewtopic.php?f=80&t=40407

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door myalexx » zo 23 feb 2020 17:29

@diesel,

De was van Gently werkt ook goed.

Ik heb thuis ook een aantal middelen zoals de auto poetsers hier melden.
Voor de caravan de Gently geprobeerd en werkt verbluffend ( deze moet je ook laten drogen / vuren )
En uitpoetsen knipoog.gif
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door dieseltijger » zo 23 feb 2020 18:06

Cara-Fan schreef:
zo 23 feb 2020 10:39


Ik heb mijn stappenplan even opnieuw uitgewerkt en gepost. Wellicht kun je er wat van gebruiken :)

viewtopic.php?f=80&t=40407
Dank! De combinatie van kennis (jouw schema en aanbeveling) en testresultaten voor lange duur glans (linkje wat ik heb opgesnord) is goud waard. Ik houd het op een goede wasbeurt, gevolgd door een vaste was voor de gladde polyester voor- en achterkant met botenwas (uit mijn link) en voor de stucco beplating: spuitwas.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Cara-Fan » zo 23 feb 2020 20:34

RE.gif

thumbup.gif

Als je vragen hebt hoor ik het wel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door dieseltijger » wo 18 mar 2020 15:10

(Update). Vandaag even uitgeprobeerd: Riwax RS10 (botenwas) op de gewassen auto en schotelantenne aangebracht.

Het spul is redelijk vloeibaar (iets dunner dan tandpasta) en dus gemakkelijk aan te brengen. Het uitwrijven stelt evenmin iets voor: met een paar vegen glimt het oppervlak je tegemoet. Wat een verschil met de ouderwetse vaste was! De verleiding is om het ook op de stucco beplating aan te brengen - maar dat zullen we maar niet doen.

Uiteraard kon een vogel het weer niet laten en heeft wat laten vallen op het blinkende plaatwerk - ik wist niet dat vogels ook gevoel voor humor hebben.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Micky » wo 18 mar 2020 15:56

RE.gif

wat heb ik al gedaan in het verleden, alles wat je raakt met de doek gaat mooi glimmen, echter alle geultjes vullen op en is niet weg te krijgen [aschrik.gif]
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door dieseltijger » wo 18 mar 2020 15:59

Precies. Dus ik mijd die stucco als de pest. Daarnaast: volgens mij kan je zo 2 liter was of meer in die gaatjes kwijt. Kostbare grap. Ik spuit 'm wel af met rain-X in de wasstraat. Totale bullshit eigenlijk, want na een maand vliegt het water er niet meer van af.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
M.arco
Berichten: 86
Lid geworden op: do 11 aug 2016 09:39

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door M.arco » vr 17 sep 2021 08:26

Een echt goede detailer gebruikt de juiste producten. Maar dit zijn producten die je op beroeps/hobby basis gebruikt, en geen producten die je voor "een keertje" aanschaft. Kortom, wil je het echt strak hebben dan zou ik de caravan uitbesteden en een goede detailer. Wil je wat aanklooien, dan zal je toch aardig in de buidel moeten tasten.

Je kan eens zoeken op het carclean forum naar een caravan of camper, daar leer je (net zoals een ander forum) toch het meest van..
Met vriendelijke groet,
M. Venema


Huidige kampeerwagen:
Tabbert Vivaldi 655D 2010

Vorige kampeerwagens:
Kabe Smaragd XL 2005
Hobby 720 UKFe 2003
Tabbert Baronesse 630 1992

Gebruikersavatar
Dirk Jan Troll 535
Berichten: 176
Lid geworden op: za 9 okt 2021 10:53
Locatie: Sittard

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Dirk Jan Troll 535 » ma 25 okt 2021 17:03

Vandaag de Eriba Troll in de Wax gezet. Hiervoor heb ik Collinite 845 gebruikt. Wij zijn er zeer tevreden over en blijft langer zijn effect behouden.
Als de caravan in maart uit de stalling wordt gehaald, even afspuiten met water, afdrogen en de glans is weer terug
6.JPG
6.JPG
Bijlagen
5.JPG
Geen caravan meer - Camper Carthago Malibu 600 DB met Sky Roof , Solar en luchtvering

mark m
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door mark m » ma 25 okt 2021 21:08

Dat is ook mijn favoriet voor op de auto. Eerst kleien, daarna een cleaner en als laatste de Collinite! Top resultaat geeft dat love.gif

De caravan heb ik er ook een keer mee in de wax gezet (direct na aflevering) en de waxlaag hield lang stand. Ik gebruik overigens wel de vaste wax variant uit een blik. Dat vind ik zelf fijner werken.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Anoniem

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door Anoniem » ma 25 okt 2021 23:39

Welke cleaner gebruik je, @mark m ?

Wilde de caravan ook in was zetten, maar door tijdsgebrek kwam ik niet verder dan non-ferro, APC op kunststof, foamen en borstelen.



AfbeeldingAfbeelding

mark m
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Caravan in de was zetten

Bericht door mark m » di 26 okt 2021 09:38

Ik gebruik deze:

https://www.meguiars.nl/winkel/step-1-d ... ner-473ml/

Wellicht niet de beste, maar eerst moet het oude op. mrgreen.gif
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”