Schade door hitte van brand

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door VIP » wo 29 sep 2021 17:02

[re.gif]

thumbup.gif
Porsche + Tabbert

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Keesje » wo 29 sep 2021 18:08

Hallo Hobby Linka,

Heel fijn dat jij de bewuste artikelen hebt gezocht wat de eventuele verplichtingen van de stalling houder zijn.
Voor mij maakt het niets uit want ik ben allrisk verzekerd, maar zoals ik al schreef, er zijn mensen die niet verzekerd zijn.
De reden hiervoor is misschien wel dat deze mensen weten dat de caravan aangekoppeld achter de auto WA verzekerd is en zich niet realiseren dat er brand uit kan breken of misschien de verzekeringspremie te hoog vinden in relatie tot de leeftijd van hun caravan.
Nu heb ik ook hier ergens op het forum gelezen dat verzekeringsmaatschappijen niet uitkeren als de caravan met een goedgekeurd slot zijn afgesloten en gestald.
Ik weet dat er stalling houders zijn waarbij de caravan absoluut niet op slot mag, dus vraag ik mij af hoe dit dan geregeld is?

Misschien hoort dit onderwerp niet bij dit draadje, maar het heeft toch zeker wel een link hiermee.

Mvrgr.Kees

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door VIP » wo 29 sep 2021 18:47

[re.gif]

Dat staat in je polisvoorwaarden vermeld.

De eis van het slot vervalt bij verschillende maatschappijen als dit door de stalling niet is toegestaan.


indien in geval van totaal verlies van de gehele caravan, het gehele, bij de caravan
behorende,overschrijvingsbewijs of kentekencard met tenaamstellingscodes en
caravansleutels niet wordt overgelegd, tenzij verzekerde hiervoor in redelijkheid geen verwijt
treft. Hiervan is onder meer sprake:
- als de sleutels in de caravan worden achtergelaten in een afgesloten ruimte en met de
caravan onlosmakelijk verbonden kluis in de caravan bevinden. Onder sleutels worden ook
verstaan elektronische middelen waarmee portieren kunnen worden geopend.

- als de caravan wordt achtergelaten in de (winter)stalling en volgens de dwingende
voorschriften van de exploitant het afsluiten van de caravan en/of het aanbrengen/activeren
van preventiemiddelen niet is toegestaan.
Porsche + Tabbert

Hermanus
Berichten: 819
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Hermanus » wo 29 sep 2021 19:21

Dit staat in mijn voorwaarden:

Schade door diefstal of poging tot diefstal is
alleen verzekerd als uw caravan is beveiligd
met een VbV/SCM goedgekeurd disselslot of
wielklem. Dit is niet nodig als de caravan in een
afgesloten stalling staat.

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door eurotrotter » wo 29 sep 2021 22:03

workel schreef:
zo 26 sep 2021 10:24
De rookschade die krijg je er echt bijna niet uit.
Niet met de middelen die je bij de bouwmarkt koopt,
Maar professionele reinigingsbedrijven beschikken over prima producten die rook en roetschade prima oplossen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Hans1954 » do 30 sep 2021 15:43

De staat van het piepschuim onder de buitenbeplating lijkt me het allergrootste probleem. Simpelweg oud vervangen door nieuw levert geen sterke wand op en wanden vervangen, zo dat al technisch haalbaar is, is waarschijnlijk duurder dan total-loss verklaren. Om vast te stellen wat de schade is, zal moeten worden bekeken hoe het met de isolatie gesteld is. Ik zie het somber in.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

hbocaravan
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 22 aug 2021 14:08

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door hbocaravan » vr 1 okt 2021 12:07

Gisteren de caravan bij de hersteller gebracht, ik wacht nog op de uitkomst van de expert.
De schadehersteller heeft er nu goed naar kunnen kijken, er zal een nieuwe achterwand in moeten maar volgens hem zeker economisch goed te doen. Ik wacht nog even af wat de totale kosten zijn. Verwachting is dat het gewoon gerepareerd mag worden :D
Overigens valt het gelukkig mee met de rooklucht, binnen ruik je nu eigenlijk niets.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2054
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Aviva » vr 1 okt 2021 14:19

Uiteindelijk is het allerbelangrijkste dat de schade goed wordt afgehandeld. Ik snap heel goed dat je er blij mee bent dat de schade hersteld kan worden. Je hebt immers de caravan met veel zorg uitgezochten wilt reden ik graag mee verder kamperen.

Gelukkig dat de rook geur niet binnen zit dat scheelt een heleboel.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Chris » vr 1 okt 2021 14:57

Psies wat mijn voorganger schrijft...
Als de rookgeur echt weg is...en je binnen niets ruikt...

Toevallig was mijn vorige caravan ook een Hobby uit deze serie, en ook een stapelbed achterin en dus een dichte achterwand.
Ik kan me dus wat voorstellen wat daar allemaal zit... naast de 2 bedden ook die smalle kast en onderin de slangen van de rondzit verwarming etc.
Dat is idd niet heel schokkend veel.
En buiten... da's allemaal tupperware, plastic delen die zo los te schroeven zijn
Ook de "Wangen" zijn er zo af.
Voordeel... geen raam achterin,,, ramen zijn kostbaar.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Techn

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Techn » vr 1 okt 2021 16:45

Aviva schreef:Uiteindelijk is het allerbelangrijkste dat de schade goed wordt afgehandeld. Ik snap heel goed dat je er blij mee bent dat de schade hersteld kan worden. Je hebt immers de caravan met veel zorg uitgezochten wilt reden ik graag mee verder kamperen.

Gelukkig dat de rook geur niet binnen zit dat scheelt een heleboel.
Wat nu als je met veel zorg een caravan uitzoekt en er achter komt dat deze een schade verleden heeft.

Zou je hem dan nog kopen???

Met andere woorden

Ik zou niet zo blij zijn als hij niet total los gaat en ik mijn aankoopbedrag niet terug kreeg.

Maar Misschien heb ik niet zoveel vertrouwen in de reparatie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Morgoth » vr 1 okt 2021 21:04

[re.gif]
Hoe weet je als je een tweedehands caravan koopt of hij ooit schade heeft gehad? Niet dus als hij vakkundig is gerepareerd. Is ook helemaal niet erg.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3699
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Niels83 » za 2 okt 2021 00:26

Keesje schreef:
wo 29 sep 2021 18:08
Hallo Hobby Linka,

Heel fijn dat jij de bewuste artikelen hebt gezocht wat de eventuele verplichtingen van de stalling houder zijn.
Voor mij maakt het niets uit want ik ben allrisk verzekerd, maar zoals ik al schreef, er zijn mensen die niet verzekerd zijn.
De reden hiervoor is misschien wel dat deze mensen weten dat de caravan aangekoppeld achter de auto WA verzekerd is en zich niet realiseren dat er brand uit kan breken of misschien de verzekeringspremie te hoog vinden in relatie tot de leeftijd van hun caravan.
Nu heb ik ook hier ergens op het forum gelezen dat verzekeringsmaatschappijen niet uitkeren als de caravan met een goedgekeurd slot zijn afgesloten en gestald.
Ik weet dat er stalling houders zijn waarbij de caravan absoluut niet op slot mag, dus vraag ik mij af hoe dit dan geregeld is?

Misschien hoort dit onderwerp niet bij dit draadje, maar het heeft toch zeker wel een link hiermee.

Mvrgr.Kees
De reden om mijn caravan niet te verzekeren is simpel. Ik verzeker alleen dingen waarbij vervanging noodzakelijk is en of de waarde zo hoog is dat ik dit niet makkelijk vervang. Ik kocht mijn caravan voor 1000 euro, hoewel het pijn zal doen kan ik dat altijd vervangen al zou ik nu iets meer uitgeven aan een nieuwere, maar daar voorziet de verzekering niet in natuurlijk.

Mijn auto's zijn wa verzekerd ondanks dat ik deze niet direct 1 op 1 kan vervangen. Maar voor ca 500 euro ben ik weer mobiel voor een jaartje.

Ik zie hier wel eens een hoop 'kleine' schades die worden verhaald, ws is mijn caravan dan al gauw Total loss, dus ik maak die dingetjes dan lekker zelf.

Bij een brand heb ik vette pech, maar vermoedelijk krijg ik dan als ik wel verzekerd zou zijn hooguit wat zakgeld mee voor een ijsje.

Gelukkig is TS voor aankoopwaarde verzekerd, er vanuit gaande dat TS niet is opgelicht ligt die nu min of meer gelijk met de dagwaarde. Daar kan een opkoper nooit bij in de buurt komen, omdat het bod hoger moet zijn dan de reperatie kosten wil de verzekering er baat bij hebben, dan is er natuurlijk nooit marge om de reperatie uit te voeren en winst te maken.

TS krijgt straks of een gerepareerde hopelijk rook geur vrije caravan of een stapel biljetten, waar hij nu nog meer richting winter mogelijk ruimschoots een vergelijkbare caravan mee kan aanschaffen. Dit komt goed, en ik hoop dat TS de optie krijgt die hij graag wil.

Techn

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Techn » za 2 okt 2021 08:26

Morgoth schreef:[re.gif]
Hoe weet je als je een tweedehands caravan koopt of hij ooit schade heeft gehad? Niet dus als hij vakkundig is gerepareerd. Is ook helemaal niet erg.
Op dezelfde manier als bij een auto..

Het kan geregistreerd zijn
Of bij nadere inspectie.

Ik heb een keer mijn oude Kawasaki zzr zien rijden in het dorp, het verbaasde mij dat hij weer op de weg reed en heb wel die dorpsgenoot gewaarschuwd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2054
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Schade door hitte van brand

Bericht door Aviva » za 2 okt 2021 09:04

Techn schreef: Wat nu als je met veel zorg een caravan uitzoekt en er achter komt dat deze een schade verleden heeft.
Zou je hem dan nog kopen???
Met andere woorden
Ik zou niet zo blij zijn als hij niet total los gaat en ik mijn aankoopbedrag niet terug kreeg.
Maar Misschien heb ik niet zoveel vertrouwen in de reparatie.
Als een caravan technische total los is ga ik er vanuit dat de caravan een aantekening krijgt en deze niet zomaar weer de weg op kan.

TS is al bij een schade herstel bedrijf geweest. Als de verzekering betaald ga ik er vanuit dat TS zijn caravan daar laat herstellen. Dan gebeurt dat door de vakman en daar heb ik alle vertrouwen die goede doet en het goed gebeurt….

Wat ik veel riskanter vind is dat mensen het geld incasseren en zelf maar gaan klussen, dan lijkt mij in sommige gevallen dat het allemaal een stuk minder professioneel wordt aangepakt….

Dus ja als de schade netjes hersteld is zou ik zo’n caravan wel kopen. Wel aan TS het advies, bewaar de facturen van het schade herstel goed.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Micky » za 2 okt 2021 09:32

[re.gif]

WOK (wachten op keuren) melding, dat is volgens mij alleen maar als hij vanwege veiligheid niet op de weg mag, met een gesmolten wandisolatie lijkt me niet dat ze hem van de weg halen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door PMT » za 2 okt 2021 12:16

[re.gif] Aanhanger/caravan krijgt geen WOK maar een zgn verbod voor rijden op de weg. What's in the name, principe blijft ongeveer gelijk.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Jan van Vijven » za 2 okt 2021 12:19

Als je een auto rond een boom plooit en er komt geen politie bij kun je die ook zelf weer recht plooien en dan is er geen haan die er naar kraait.
Wellicht pas een probleem bij de volgende APK…

Zolang er geen kentekens ingenomen worden kan je prutsen wat je wilt…


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Techn

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Techn » za 2 okt 2021 12:29

Aviva schreef:
Techn schreef: Wat nu als je met veel zorg een caravan uitzoekt en er achter komt dat deze een schade verleden heeft.
Zou je hem dan nog kopen???
Met andere woorden
Ik zou niet zo blij zijn als hij niet total los gaat en ik mijn aankoopbedrag niet terug kreeg.
Maar Misschien heb ik niet zoveel vertrouwen in de reparatie.
Als een caravan technische total los is ga ik er vanuit dat de caravan een aantekening krijgt en deze niet zomaar weer de weg op kan.

TS is al bij een schade herstel bedrijf geweest. Als de verzekering betaald ga ik er vanuit dat TS zijn caravan daar laat herstellen. Dan gebeurt dat door de vakman en daar heb ik alle vertrouwen die goede doet en het goed gebeurt….

Wat ik veel riskanter vind is dat mensen het geld incasseren en zelf maar gaan klussen, dan lijkt mij in sommige gevallen dat het allemaal een stuk minder professioneel wordt aangepakt….

Dus ja als de schade netjes hersteld is zou ik zo’n caravan wel kopen. Wel aan TS het advies, bewaar de facturen van het schade herstel goed.
Maar hoe weet je dat hij door de vakman is hersteld???


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Chris » za 2 okt 2021 12:32

Gaat ie weer.... whistle.gif
Tja, als een bal vierkant was zou ie niet rollen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3699
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Niels83 » za 2 okt 2021 13:31

Als je bang bent voor een slecht herstelde schade kun je maar 1 ding doen. Een nieuwe kopen, dan weet je zeker dat er geen schade is geweest maar je weet niet of hij goed 8n elkaar is gezet. Dus is er nog een andere optie haal alle benodigde opleidingen en bouw hem zelf.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Micky » za 2 okt 2021 13:56

PMT schreef:
za 2 okt 2021 12:16
[re.gif] Aanhanger/caravan krijgt geen WOK maar een zgn verbod voor rijden op de weg. What's in the name, principe blijft ongeveer gelijk.
"Verbod voor rijden op/over de weg" is tegenwoordig de nieuwe benaming van WOK (wachten op keuren) knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Micky » za 2 okt 2021 13:57

Niels83 schreef:
za 2 okt 2021 13:31
Als je bang bent voor een slecht herstelde schade kun je maar 1 ding doen. Een nieuwe kopen, dan weet je zeker dat er geen schade is geweest maar je weet niet of hij goed 8n elkaar is gezet. Dus is er nog een andere optie haal alle benodigde opleidingen en bouw hem zelf.
En zelfs dan weet je het niet zeker, want er gebeuren regelmatig ongelukken met nieuwe wagens rondom het transport van de fabriek tot aflevering aan de klant
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2054
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Aviva » za 2 okt 2021 14:53

@TechN ik snap niet zo goed wat je punt is...
We hebben het in dit topic over de caravan van TS. Andere caravans zijn hier wat mij betreft niet zo relevant.
Die geeft zelf aan opzoek te zijn naar een herstelbedrijf, zegt zelfs daar al geweest te zijn... ik neem aan dat dat bedrijf vakmensen in dienst heeft...
Als TS de facturen bewaard dat het daar hersteld is kan hij dat altijd overleggen... ook bij eventuele verkoop.
Ik denk dat TS na het lezen van dit topic ook wel extra laat kijken naar de isolatie...

En hoe dat bij ander caravans gaat.... goed de ogen open houden als je iets koopt maar dat is alles, het leven is af en toe een beetje risico nemen thumbup.gif
En vooral een beetje vertrouwen hebben.
- Want wie zegt dat jou kachel monteur de bout van het gas weer goed heeft aangedraaid....
- Wie zegt dat degene die je auto onderhoud de wielbouten weer goed heeft aangedraaid....
- Wie zegt dat je tandarts geen trillerige hand heeft van een borreltje te veel de dag er voor.....
Beetje vertrouwen zou ik zeggen.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Techn

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Techn » za 2 okt 2021 16:03

Mijn punt is mijn eerste reactie

Ik zou hem liever Total löss hebben en m’n centen terug


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Ab » za 2 okt 2021 19:38

Techn schreef:
vr 1 okt 2021 16:45
l.
Wat nu als je met veel zorg een caravan uitzoekt en er achter komt dat deze een schade verleden heeft.

Zou je hem dan nog kopen?

Einde citaat.

Ja natuurlijk. Als het goed hersteld is zie je er niks van.
Een caravan is gewoon een stalen chassis met een witte doos erop geschroefd.
Haal je een stuk van die doos eraf, en schroef er een ander stuk doos in, daar wordt die doos niks slechter van. Alleen iets mooier.
En rijden doet ie precies zo als daarvoor.
Die schade aan deze caravan is alleen maar cosmetisch.
Je kunt er gewoon net zo goed mee rijden als voor de brand.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”