Rem afstellen TE Sprinter 420 T
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: vr 14 aug 2020 16:49
Rem afstellen TE Sprinter 420 T
Graag uw advies : nu op vakantie heb ik een 20 km met de handrem er op gereden. Dom, dom, ik weet het. De remvoering is wat afgesleten, ik kan de handremhevel helemaal aantrekken om nog iets van remvermogen te hebben.
Hoe stel ik de rem af, zodat deze weer op tijd aangrijpt ( 3 tandjes = slepen, 7 = vast ) ?
Op de remankerplaat zit een getande moer met nog een extra moer (borging) er op. Is het een kwestie van de getande moer aandraaien tot de rem gaat slepen en dan een tikkie terug ? Of is er meer ?
De caravan is een klassieker uit 1972, nog zonder terugrij-automaat maar met een hand-sper.
Bij voorbaat dank voor uw hulp. Caravan dealer hier in Spanje is niet bij de hand, gereedschap wel.
Het lukt me niet op de telefoon om een foto toe te voegen.
Hoe stel ik de rem af, zodat deze weer op tijd aangrijpt ( 3 tandjes = slepen, 7 = vast ) ?
Op de remankerplaat zit een getande moer met nog een extra moer (borging) er op. Is het een kwestie van de getande moer aandraaien tot de rem gaat slepen en dan een tikkie terug ? Of is er meer ?
De caravan is een klassieker uit 1972, nog zonder terugrij-automaat maar met een hand-sper.
Bij voorbaat dank voor uw hulp. Caravan dealer hier in Spanje is niet bij de hand, gereedschap wel.
Het lukt me niet op de telefoon om een foto toe te voegen.
Volkswagen T-Roc 1.5, TE Sprinter 420T uit 1972
Re: Rem afstellen TE Sprinter 420 T
Ik denk dat de vieringen na 20 km helemaal naar de vaantjes zijn en geen remwerking meer hebben. Om dit te repareren is geen caravandealer nodig. Een gewone garage zal de klus ook wel kunnen doen. Wat ook meteen mijn advies is.
Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: vr 14 aug 2020 16:49
Re: Rem afstellen TE Sprinter 420 T
Bedankt Hans1954, terug in Nederland laat ik door een remmen-revisiebedrijf nieuwe voeringen op de remschoenen lijmen/klinken.
Je advies helpt me nu ik hier in Spanje zit echter niet.
Je advies helpt me nu ik hier in Spanje zit echter niet.
Volkswagen T-Roc 1.5, TE Sprinter 420T uit 1972
Re: Rem afstellen TE Sprinter 420 T
Ga je dat stuk dan terugrijden zonder goede remmen? Een remrevisie wanneer het over een caravan gaat is een beetje overdreven. Ook een aa hangwagendealer of iets met boottrailers kan je ook op weg helpen. Kies zelf maar.
Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Rem afstellen TE Sprinter 420 T
Sprinter420T schreef: ↑wo 8 sep 2021 12:58Graag uw advies : nu op vakantie heb ik een 20 km met de handrem er op gereden. Dom, dom, ik weet het. De remvoering is wat afgesleten, ik kan de handremhevel helemaal aantrekken om nog iets van remvermogen te hebben.
Hoe stel ik de rem af, zodat deze weer op tijd aangrijpt ( 3 tandjes = slepen, 7 = vast ) ?
Op de remankerplaat zit een getande moer met nog een extra moer (borging) er op. Is het een kwestie van de getande moer aandraaien tot de rem gaat slepen en dan een tikkie terug ? Of is er meer ?
De caravan is een klassieker uit 1972, nog zonder terugrij-automaat maar met een hand-sper.
Bij voorbaat dank voor uw hulp. Caravan dealer hier in Spanje is niet bij de hand, gereedschap wel.
Het lukt me niet op de telefoon om een foto toe te voegen.
Afgaande op het bouwjaar, zijn de as en de remschoenen nog niet gestandaardiseerd, dat kwam vanaf 1978/1979 pas met ALKO.
Dus even een standaard setje remschoenen kopen (online) gaat niet lukken.
Dan voor nood proberen te stellen.
Wellicht eerst wiel en de remtrommel demonteren (let op dat de conische lagers niet vuil worden door bv zand).
Als er nog voering op zit, zou je voor nood kunnen instellen. (remvoering wel goed schuren met grof 60-80 schuurpapier).
Wiel weer monteren, lagers goed invetten, kroonmoer vast draaien en dan +/- 1/4 (0,25) slag weer los en de splitpen weer aanbrengen.
Remschoenen stellen met de getande moer in de ankerplaat totdat deze aanloopt, dan 1 tandje terug, de remschoenen mogen heel lichtjes slepen.
Dan handrem 2 a 3 aantrekken (maximaal) en de handrem er weer af, dan opnieuw de getande moer van de remschoenen aandraaien en weer 1 tandje los.
Luisteren / voelen of het wiel vrij kan draaien, zo ja dan aan de andere zijde identiek instellen. Zo niet nog 1 tandje losser. (en wellicht nog 1)
Als je 2 krikken/assteunen ter beschikking hebt kun je ze tegelijk instellen.
Let er wel op dat de caravan niet los staat omdat de remmen het niet doen en de caravan kan wegrollen.
Ik zou hem voor de veiligheid aankoppelen aan de auto, wel opletten dat de oplooprem niet wordt ingedrukt anders heeft het instellen van de trommels geen zin.
Porsche + Tabbert
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: vr 14 aug 2020 16:49
Re: Rem afstellen TE Sprinter 420 T
Dank je wel Vip, daar heb ik wat aan !
Volkswagen T-Roc 1.5, TE Sprinter 420T uit 1972
Re: Rem afstellen TE Sprinter 420 T
Je kan dan ook gelijk je wiel lagers controleren. Deze zijn na 20 klm met slepende remmen, vast ook erg warm geweest. Met een beetje pech is al het vet er uit en hebben ook deze hun beste tijd gehad.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: vr 14 aug 2020 16:49
Re: Rem afstellen TE Sprinter 420 T
Tijdens de vakantie op een camping in Spanje de beide remtrommels open maken leek me bij nader inzien toch niet zo slim: er was nog wel wat remwerking over, we zijn er veilig thuis mee gekomen.
Vandaag de remtrommels er af gehaald en de schade viel mee: voeringen opgeschuurd, lagers schoongemaakt en opnieuw van vet voorzien, lagerspeling en de remmen afgesteld. Informatie over het afstellen van de rem was te vinden op de website van de fabrikant, Nieper in Duitsland. Niet de bekende tandjes voor het afstelen, maar een M8 bout.
Het zou weer moeten werken
Dank aan VIP en Gerrie voor hun adviezen !
Dirk
Vandaag de remtrommels er af gehaald en de schade viel mee: voeringen opgeschuurd, lagers schoongemaakt en opnieuw van vet voorzien, lagerspeling en de remmen afgesteld. Informatie over het afstellen van de rem was te vinden op de website van de fabrikant, Nieper in Duitsland. Niet de bekende tandjes voor het afstelen, maar een M8 bout.
Het zou weer moeten werken
Dank aan VIP en Gerrie voor hun adviezen !
Dirk
Volkswagen T-Roc 1.5, TE Sprinter 420T uit 1972
Re: Rem afstellen TE Sprinter 420 T
Goed om te horen dat het weer werkt
Afstellen met bout komt overeen met tandwieltje, werking is vergelijkbaar.
Porsche + Tabbert
Re: Rem afstellen TE Sprinter 420 T
Mooi dat het gelukt is.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: vr 14 aug 2020 16:49
Re: Rem afstellen TE Sprinter 420 T
Nog 1 vraag: bij het demonteren van de remtrommel zag ik dat er aardig wat vet zat in de ruimte tussen de beide lagerschalen.
Dat vet smeert niets van de lagers, naar mijn idee. Is er een andere reden waarom hier vet zit ?
Dirk
Dat vet smeert niets van de lagers, naar mijn idee. Is er een andere reden waarom hier vet zit ?
Dirk
Volkswagen T-Roc 1.5, TE Sprinter 420T uit 1972
Re: Rem afstellen TE Sprinter 420 T
Dat is normaal en hoort zo, komt door montage en rijden.
Zolang de lagers maar goed in het vet zitten, en de keerringen in orde zijn zodat het vet niet in de trommel zelf kan komen.
Enneh, lagers invetten is niet alleen wat vet over het lager smeren, ze moeten goed in een vet klodder wat je in je hand hebt worden ingerold, ook het naafgat zelf van de trommel iets invetten.
Zolang de lagers maar goed in het vet zitten, en de keerringen in orde zijn zodat het vet niet in de trommel zelf kan komen.
Enneh, lagers invetten is niet alleen wat vet over het lager smeren, ze moeten goed in een vet klodder wat je in je hand hebt worden ingerold, ook het naafgat zelf van de trommel iets invetten.
Porsche + Tabbert
-
- Berichten: 1317
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: Rem afstellen TE Sprinter 420 T
Lagers invetten?
Klodder vet met je duim tussen de kogels, rollen "persen " zodat het aan de andere kant eruit komt, dan zit lager vol vet :)
Zo heb ik het geleerd toen ik 15 jaar was en nu met 71 jaar nog doe.
grtn Jaap
Klodder vet met je duim tussen de kogels, rollen "persen " zodat het aan de andere kant eruit komt, dan zit lager vol vet :)
Zo heb ik het geleerd toen ik 15 jaar was en nu met 71 jaar nog doe.
grtn Jaap
-
- Berichten: 1317
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: Rem afstellen TE Sprinter 420 T
@Vip,
Sorry was aan het typen, kwam wat tussen en moest even weg van de computer en ondertussen U aan de bak, dan volgt een dubbel post.
Jaap
Sorry was aan het typen, kwam wat tussen en moest even weg van de computer en ondertussen U aan de bak, dan volgt een dubbel post.
Jaap
Re: Rem afstellen TE Sprinter 420 T
Ben ik de enige die denkt: mooi dat je veilig thuis bent gekomen en het nu weer klaar is. En daaraan gekoppeld de vraag of het verantwoord was?
Oké, het is gelukkig goed gegaan.
Maar dit is geen algemeen advies of tip.
Oké, het is gelukkig goed gegaan.
Maar dit is geen algemeen advies of tip.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.