Hobby caravan, vocht in vensterbank

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
PAHVelthuis
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 17 jun 2015 09:33

Hobby caravan, vocht in vensterbank

Bericht door PAHVelthuis » di 17 aug 2021 21:25

Hoi,

wie kan mij adviseren in het volgende. Heb hier een Hobby 400 caravan uit 2005 waar ik nogal zuinig op ben. Vocht is mijn grootste angst.
Verleden jaar heb ik een rotte plek ontdekt in de hoek van de vensterbank, ter hoogte van de rangeer grepen. Ik heb begrepen dat dit komt door het oude type disselklep die kan gaan wringen waardoor er vocht kan insijpelen.

Ik heb deze disselklep laten vervangen door het nieuwe type, deze zou het probleem moeten oplossen. Desondanks heb ik vocht gemeten met mijn vochtmeter waarop ik de caravan opnieuw heb laten kitten. Hierbij is ook een plankje geplakt over de rotte hoek om de rangeergreep weer stevig te kunnen verbinden.
Begin deze vakantie ontdekte ik dat de hoek nog steeds vochtig werd na een lange regenbui. Hierop heb ik alle mogelijke hoekjes zelf voorzien van verse kit.

Mijn verdriet was groot nadat ik vandaag, wederom na flink wat regen, weer een natte vensterbank ontdekte.
Nu ben ik een beetje ten einde raad. Ik zou dit probleem graag eens en voor altijd en goed opgelost willen hebben. Hierbij zou ik best wat kosten willen maken, als ik maar de garantie krijg dat het ook écht is opgelost.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik zie het niet echt zitten om voor de 3de keer naar de dealer te gaan; mijn vertrouwen is hierin een beetje foetsie.

Heeft iemand een advies waar ik hiervoor terecht kan?
IMG_20210817_201231182.jpg

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 454
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: Hobby caravan, vocht in vensterbank

Bericht door Musso53 » di 17 aug 2021 23:01

Als je Hobby een voorraam heeft, controleer dan of de lekkage daar niet vandaan komt. Bij die van ons was het raamrubber t.o.v. het bobbeltjesplaat niet goed gekit. Het water liep daardoor op de vensterbank onder het raam en constructie daaronder.
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

PAHVelthuis
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 17 jun 2015 09:33

Re: Hobby caravan, vocht in vensterbank

Bericht door PAHVelthuis » di 17 aug 2021 23:21

Tja, dat rubber hebben ze dus opnieuw gekit (heeft inderdaad een raam).
Aan de binnenkant zie je overigens niets !

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36204
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hobby caravan, vocht in vensterbank

Bericht door Chris » di 17 aug 2021 23:26

Een bekende is het disselklep scharnier..
Bij een aantal Hobby's is dat scharnier in de vensterbank constructie vastgeschroefd.
Scharnier eraf, oude kit weghalen..verse kit en weer vastschroeven.

Er is ergens een topic over een vergelijkbare lekkage aan een Hobby...een grote maar het front is gelijk.
Die man heeft het hele front gestript en opnieuw opgebouwd.
Hele fotoserie van geplaatst..kan je het mooi zien in een naakte situatie.

Zelf effe zoeken...een link is lastig plaatsen voor mij nu.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
StevenD
Berichten: 376
Lid geworden op: zo 13 apr 2014 19:08
Locatie: Tiel

Re: Hobby caravan, vocht in vensterbank

Bericht door StevenD » di 17 aug 2021 23:42

Volvo V60 Momentum 2.0 T, 203pk/320nm, met een Knaus Azur 495 TF

PAHVelthuis
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 17 jun 2015 09:33

Re: Hobby caravan, vocht in vensterbank

Bericht door PAHVelthuis » wo 18 aug 2021 08:19

Yes, die had ik gezien. Ik heb hiervoor (preventief) de klep laten vervangen, was geen goedkope operatie. Hierbij is alles vers in de kit gezet, ik zie ook nergens 'verdachte' plekken waar nog water zou kunnen insijpelen eerlijk gezegd.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5783
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Hobby caravan, vocht in vensterbank

Bericht door Morgoth » wo 18 aug 2021 08:36

Is de betreffende rangeergreep ook opnieuw gekit? Als deze kit niet goed is loopt er water achter het bobbeltjes aluminium naar beneden tot op de vensterbank. Ook kan de lekkage hoger zitten, bijvoorbeeld inderdaad het raam of nog hoger op de plaats waar de frontplaat en dakplaat samenkomen.
Maak de boel eens goed droog en zet er vervolgens hoekje voor hoekje voorzichtig de tuinslang op. Laag beginnen en dan steeds hoger. Neem de tijd. Kijk of je kunt ontdekken waar het vandaan komt.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Anoniem

Re: Hobby caravan, vocht in vensterbank

Bericht door Anoniem » wo 18 aug 2021 09:43

Onze Hobby had hetzelfde , niet gezien bij aankoop via particulier. Vensterbank in hoek helemaal verrot had de indicatie moeten zijn en toen we het badkamertje demonteerde (zat tegen voorwand aan)..... toen was het duidelijk.

Afhankelijk van welk type zouden het ook de volgende dingen kunnen zijn

De overgang van dak naar voorwand

Zo'n hobby met grijze strepen op voorkant, kunnen op die overganglekken

Bij ons was de afdichting van de opbouwlampen voorop/boven niet meer goed.

Uiteindelijk is deze opgekocht door handelaar uit Barneveld die hem op ging knappen.

Gebruikersavatar
JB1970
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 18 aug 2021 19:30

Re: Hobby caravan, vocht in vensterbank

Bericht door JB1970 » do 19 aug 2021 12:06

PAHVelthuis schreef:
di 17 aug 2021 21:25
Hoi,

wie kan mij adviseren in het volgende. Heb hier een Hobby 400 caravan uit 2005 waar ik nogal zuinig op ben. Vocht is mijn grootste angst.
Verleden jaar heb ik een rotte plek ontdekt in de hoek van de vensterbank, ter hoogte van de rangeer grepen. Ik heb begrepen dat dit komt door het oude type disselklep die kan gaan wringen waardoor er vocht kan insijpelen.

Ik heb deze disselklep laten vervangen door het nieuwe type, deze zou het probleem moeten oplossen. Desondanks heb ik vocht gemeten met mijn vochtmeter waarop ik de caravan opnieuw heb laten kitten. Hierbij is ook een plankje geplakt over de rotte hoek om de rangeergreep weer stevig te kunnen verbinden.
Begin deze vakantie ontdekte ik dat de hoek nog steeds vochtig werd na een lange regenbui. Hierop heb ik alle mogelijke hoekjes zelf voorzien van verse kit.

Mijn verdriet was groot nadat ik vandaag, wederom na flink wat regen, weer een natte vensterbank ontdekte.
Nu ben ik een beetje ten einde raad. Ik zou dit probleem graag eens en voor altijd en goed opgelost willen hebben. Hierbij zou ik best wat kosten willen maken, als ik maar de garantie krijg dat het ook écht is opgelost.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik zie het niet echt zitten om voor de 3de keer naar de dealer te gaan; mijn vertrouwen is hierin een beetje foetsie.

Heeft iemand een advies waar ik hiervoor terecht kan?
Ik kamp ook nog steeds met dit probleem en ga aankomend weekend met de goot aan de slag waarschijnlijk heb jij dezelfde goot gezien het bouwjaar en zal ook de lekkage daar vandaan komen.......water lekt achter de kapjes onder de goot door en loopt langs de kunstof kappen aan de binnenzijde op je vensterbank. er is een heel artiekelover een lekkage hobby 650 beschikbaar op dit forum als je deze doorleest word vast eea duidelijk [image][/image]
Bijlagen
IMG_20210502_194433.jpg
IMG_20210502_194433.jpg (44.28 KiB) 851 keer bekeken
Volvo V60 D3 2012 400NM, 1600kg, icm Hobby 560 KMFE 2004

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”