Hoe weet ik dat men frictie cups versleten zijn, Winterhoff ws3000
Hoe weet ik dat men frictie cups versleten zijn, Winterhoff ws3000
Hoi iedereen,
Heeft iemand een super tip om te weten of men frictie cups van een Winterhoff ws 3000 aan vervanging toe zijn?
Heb er ongeveer 40000km mee gereden.
Bedankt op voorhand,
Django
Heeft iemand een super tip om te weten of men frictie cups van een Winterhoff ws 3000 aan vervanging toe zijn?
Heb er ongeveer 40000km mee gereden.
Bedankt op voorhand,
Django
Re: Hoe weet ik dat men frictie cups versleten zijn, Winterhoff ws3000
Mijn dealer heeft een trekhaak kogel op een moment sleutel..
Zo meet hij het..
Ik heb wel eens mijn afneembare trekhaak los in de koppeling geklikt.... krijg dat niet bewogen..hen en weer...op en neer...
Ik denk wel dat als ik erop ga staan, dat losse stukje trekhaak-stang, dat ie zal bewegen.
Of dat nou frictie genoeg is, of dat mijn gewicht dat veroorzaakt... geen idee...
Zo meet hij het..
Ik heb wel eens mijn afneembare trekhaak los in de koppeling geklikt.... krijg dat niet bewogen..hen en weer...op en neer...
Ik denk wel dat als ik erop ga staan, dat losse stukje trekhaak-stang, dat ie zal bewegen.
Of dat nou frictie genoeg is, of dat mijn gewicht dat veroorzaakt... geen idee...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Wim Corduwener
- Berichten: 656
- Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
- Locatie: Enschede (NL)
Re: Hoe weet ik dat men frictie cups versleten zijn, Winterhoff ws3000
Geen suppertip en geen onderbouwde wijsheid. Ik heb ze zelf ooit vervangen omdat ik vond dat de vergrendeling van mijn antislingerkoppeling niet zwaar genoeg naar beneden ging. Die ceramische frictiecups kun je opvullen met ringetjes en ik heb het op gevoel geregeld.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk
Re: Hoe weet ik dat men frictie cups versleten zijn, Winterhoff ws3000
Enkel de indicator zegt volgens mij wat over slijtage.. rood / groen.Wim Corduwener schreef: ↑za 10 jul 2021 16:40Geen suppertip en geen onderbouwde wijsheid. Ik heb ze zelf ooit vervangen omdat ik vond dat de vergrendeling van mijn antislingerkoppeling niet zwaar genoeg naar beneden ging. Die ceramische frictiecups kun je opvullen met ringetjes en ik heb het op gevoel geregeld.
De cups kun je volgens mij niet uitvullen? Die zwarte cups. Die klik je vast namelijk.
Als je ze op vult, kunnen ze niet "vast haken".
Hobby 460 Exclusive 2004 met Ego Titanium + X20 accu / Ford Kuga 1.5 120 PK 2017
Re: Hoe weet ik dat men frictie cups versleten zijn, Winterhoff ws3000
40.000 km zegt natuurlijk niets over de aantal jaren, zat op het forum die daar 10/15 jaar over doen en anderen binnen 2/3 jaar.
Gezien het bedrag en het minimale werk ging ik ze vervangen, weet je zeker dat het goed is.
Heb jaren met een tandemasser boottrailer gereden en daar waren de cupjes om de 2 jaar echt versleten, reed er ook aardig mee door. Bij de caravan zou ik ze preventie om de 5 jaar vervangen of er moet tijdens het onderhoud is vervangen moeten worden dan eerder.
Re: Hoe weet ik dat men frictie cups versleten zijn, Winterhoff ws3000
Bij Alko is er een indicator in de koppeling ingebouwd. Het lijkt mij dat Winterhoff dat ook zal hebben.
Re: Hoe weet ik dat men frictie cups versleten zijn, Winterhoff ws3000
Bij mijn Alko is kan ik de hendel naar beneden drukken en voel bijna geen weerstand.
Heb er veel over gelezen en dat wijst op versleten frictie cups, bij Alko kan je iig wel opvul ringen gebruiken zag ik op youtube, maar zelf ga ik liever voor nieuw.
De groen rode indicator is bij mij puur en alleen voor de trekhaak bevestiging en niet voor anti slinger koppeling.
Je zou denken dat het bij die van jou ook te voelen is als je de anti slinger vergrendeling naar beneden drukt?
Hopelijk heb je er wat aan, succes iig.
Heb er veel over gelezen en dat wijst op versleten frictie cups, bij Alko kan je iig wel opvul ringen gebruiken zag ik op youtube, maar zelf ga ik liever voor nieuw.
De groen rode indicator is bij mij puur en alleen voor de trekhaak bevestiging en niet voor anti slinger koppeling.
Je zou denken dat het bij die van jou ook te voelen is als je de anti slinger vergrendeling naar beneden drukt?
Hopelijk heb je er wat aan, succes iig.
Re: Hoe weet ik dat men frictie cups versleten zijn, Winterhoff ws3000
[youtube]https://youtu.be/Hxssz8ukUFs[/youtube]
Hier wordt het knap verteld, ook " krakende" geluiden tijdens rijden kunnen wijzen op versleten cups.
Hier wordt het knap verteld, ook " krakende" geluiden tijdens rijden kunnen wijzen op versleten cups.
Re: Hoe weet ik dat men frictie cups versleten zijn, Winterhoff ws3000
de vraag gaat hier over Winterhoff en niet de Alko. Alko heeft het antwoord op deze vraag gewoon in de gebruiksaanwijzing staan
Dus ff google gevraagd naar de Winterhoff handleiding...
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... U6m5gacCo0
daarin staat ...
3.5 De stabilisator controleren
Na aankoppeling en inschakeling van de stabilisator kunt u de toestand van de frictie-elementen
controleren. (afbeelding 7) Als de slijtagewijzer zich in het groene gedeelte bevindt (OK), dan
zijn de frictie-elementen in goede toestand en geschikt voor gebruik tijdens het rijden. Als de
wijzer zich in het gele overgangsgedeelte bevindt, dienen de frictie-elementen te worden ver-
vangen.
Bevindt de wijzer zich in het rode gedeelte (STOP), mag men niet met de aanhanger rijden.
De volgende problemen kunnen hiervan de oorzaak zijn: de frictie-elementen zijn versleten, de
koppelingskogel is versleten of er bevindt zich geen koppelingskogel in de kogelruimte van de WS 3000/3500.
Maw net zo'n soort indicator als bij een Alko
Dus ff google gevraagd naar de Winterhoff handleiding...
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... U6m5gacCo0
daarin staat ...
3.5 De stabilisator controleren
Na aankoppeling en inschakeling van de stabilisator kunt u de toestand van de frictie-elementen
controleren. (afbeelding 7) Als de slijtagewijzer zich in het groene gedeelte bevindt (OK), dan
zijn de frictie-elementen in goede toestand en geschikt voor gebruik tijdens het rijden. Als de
wijzer zich in het gele overgangsgedeelte bevindt, dienen de frictie-elementen te worden ver-
vangen.
Bevindt de wijzer zich in het rode gedeelte (STOP), mag men niet met de aanhanger rijden.
De volgende problemen kunnen hiervan de oorzaak zijn: de frictie-elementen zijn versleten, de
koppelingskogel is versleten of er bevindt zich geen koppelingskogel in de kogelruimte van de WS 3000/3500.
Maw net zo'n soort indicator als bij een Alko
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Hoe weet ik dat men frictie cups versleten zijn, Winterhoff ws3000
Maar volgens mij sta je na het plaatsen van nieuwe cups niet helemaal vooraan in het groen.
Ik meen dat ik toen al redelijk tegen de ondergrens aan zat. En volgens mij kan dat nergens aan een afstelling liggen.
Maar dat moet ik de volgende keer maar eens ondervinden.
Ik meen dat ik toen al redelijk tegen de ondergrens aan zat. En volgens mij kan dat nergens aan een afstelling liggen.
Maar dat moet ik de volgende keer maar eens ondervinden.
Hobby 460 Exclusive 2004 met Ego Titanium + X20 accu / Ford Kuga 1.5 120 PK 2017