Serviceluik vastgeklemd

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
RuudBox
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 26 mei 2021 21:16

Serviceluik vastgeklemd

Bericht door RuudBox » do 27 mei 2021 21:32

Zeer waarschijnlijk tgv vocht is het grote serviceluik gaan uitzetten in m.n. verticale richting en zit nu muurvast en is niet meer open te krijgen. Heeft iemand ervaring in soortgelijke situatie? Is de dunne houtplaat aan de binnenkant opgezwollen of is er meer aan de hand?
Graag zou ik willen weten hoe het luik met zo min mogelijk schade te verwijderen is en wat dan te doen. De klauwtjes van de drukknoppen lijken ook geen beweging meer te geven. Kan ik vanuit binnen in de caravan de 2 schroefjes van de drukknoppen verwijderen of vliegen dan de veertjes en andere onderdelen om de oren? Heeft iemand ervaring met het doorsnijden van de nylon scharnierpennen? Is dit een optie?
Serviceluik-buiten.jpg
Serviceluik-binnen.jpg

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Serviceluik vastgeklemd

Bericht door Paul Vingerhoets » do 27 mei 2021 21:51

Als iemand vanaf buiten de slotjes bediend en dan vanaf binnen met een schroevendraaier of iets dergelijks meehelpt door de vergrendeling wat naar beneden te drukken. Lijkt me dat je daar van binnenuit eenvoudig bij kunt
Of gaat de vergrendeling er zichtbaar af als het slotje bediend wordt, en zit echt de klep vast in het “kozijn” dan zul je van binnenuit wat gepast geweld kunnen gebruiken eventueel eerst de naad inspuiten met een smeermiddel
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

RuudBox
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 26 mei 2021 21:16

Re: Serviceluik vastgeklemd

Bericht door RuudBox » za 29 mei 2021 17:51

Dank je Paul voor je reactie.
Ik ga volgend weekend verder naar het slotje kijken zoals jij aangaf. Ik ben dus inderdaad bang dat ik gepast geweld zal moeten gebruiken daar het luik onwrikbaar vastgeklemd is in het kozijn. Dit is het 1e probleem. Op de 2 foto's hieronder (voor en na lekkage) kan je m.n het verschil zien aan de bovenkant van het luik.
Het 2e probleem zal zich aandoen indien het me lukt om het luik los of open te krijgen: ik verwacht dat 'het stukje caravanwand' in het serviceluik/deurpaneel is uitgezet en zal ik dat uit het frame moeten halen om het weer in te korten. Maar volgens mij zit zo'n paneel helemaal in het frame gekit. Ideeën?
Voor lekkage.jpg
Voor lekkage.jpg (27.09 KiB) 825 keer bekeken
Na lekkage.jpg

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1220
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Serviceluik vastgeklemd

Bericht door fortissimo » za 29 mei 2021 19:58

Misschien is het een optie om er een föhn (niet te heet) op te zetten?
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Reizigers

Re: Serviceluik vastgeklemd

Bericht door Reizigers » za 29 mei 2021 20:12

Ik zou de slotjes er af schroeven, dan heb je daar geen last meer van.
En dan een stuk lat tegen de binnenkant op het raamwerk met een hamer voorzichtig slaan.
Als je er een schroevendraaier tussen zit krijg je gegarandeerd deuken.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Serviceluik vastgeklemd

Bericht door Chris » za 29 mei 2021 20:47

RuudBox schreef:
za 29 mei 2021 17:51
Dank je Paul voor je reactie.
Ik ga volgend weekend verder naar het slotje kijken zoals jij aangaf. Ik ben dus inderdaad bang dat ik gepast geweld zal moeten gebruiken daar het luik onwrikbaar vastgeklemd is in het kozijn. Dit is het 1e probleem. Op de 2 foto's hieronder (voor en na lekkage) kan je m.n het verschil zien aan de bovenkant van het luik.
Het 2e probleem zal zich aandoen indien het me lukt om het luik los of open te krijgen: ik verwacht dat 'het stukje caravanwand' in het serviceluik/deurpaneel is uitgezet en zal ik dat uit het frame moeten halen om het weer in te korten. Maar volgens mij zit zo'n paneel helemaal in het frame gekit. Ideeën?

Voor lekkage.jpgNa lekkage.jpg
Zijn dit foto's van hetzelfde luik?? scratch.gif scratch.gif

Bij de eerste zit er een "regenprofieltje" nog boven het luik wat bij de 2e niet zichtbaar is.
en die 2e heeft een "vreemde" bult aan het onder/deur profiel.
Is dat zo goed lek geweest??? of is er iets anders aan de hand..
De alu plaat aan de buitenkant zal niet groter worden, het tempex wat in het luik, tussen binnen en buitenwand zit groeit ook niet.
Enige is het fragile houten frame-pje ... en dat zal ook niet veel zoden aan de dijk laten groeien.
M.a.w.
Ik denk niet dat er een stukje wand of paneel is uitgezet...aluminium, nat of droog blijft dezelfde maat en ik kan niet zien dat de kitnaad beschadigd is.

Zou het niet kunnen dat er iets onder het luik gezeten/gelegen heeft en toen toch het luik is dichtgedaan?
Dat verklaart in ieder geval die rare vervorming onderaan, en dat het deurtje daardoor naar boven is geforceerd.

Wat Reiziger zegt/denkt..
Slotjes losschroeven, dan heb je daar geen "last" meer van.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

RuudBox
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 26 mei 2021 21:16

Re: Serviceluik vastgeklemd

Bericht door RuudBox » za 29 mei 2021 22:43

Haha, scherp gezien Chris, die 'bult' was mijzelf nog niet eens opgevallen en ja, beide foto's zijn van hetzelfde luik; de eerste is een uitsnede van een oude foto van de caravan.
IK ga jouw en Reiziger's adviezen opvolgen binnen nu en een week. Wellicht is de schade geringer dan ik vreesde. Ik hou je op de hoogte van mijn bevindingen...
Nogmaals bedankt een ieder voor het meedenken.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Serviceluik vastgeklemd

Bericht door Chris » za 29 mei 2021 22:56

[re.gif]

( Even een tipje van de sluier over dat slotje losschoeven oplichten.....
Reiziger weet wel heel veel van slotjes... vertrouw daar maar op..
En nee..... hij was geen inbreker voor hij ging kamperen... awhoea.gif awhoea.gif )
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Reizigers

Re: Serviceluik vastgeklemd

Bericht door Reizigers » zo 30 mei 2021 06:18

[re.gif]
@Chris.
Legale inbreker. whistle.gif

@Ruud.
Als je met een stuk hout en hamer te werk gaat dan echt alleen tegen het frame/kader van het luik aan slaan hoor.
Anders sla je het paneel uit het frame.
En uiteraard aan de bovenzijde. Maar dat spreekt voor zich.
Succes.

martijn v o

Re: Serviceluik vastgeklemd

Bericht door martijn v o » zo 30 mei 2021 10:28

en een glaszuignap op de buitenkant zou dat niet werken?
Toch vreemd zou er iets ontzet zijn?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Serviceluik vastgeklemd

Bericht door Chris » zo 30 mei 2021 15:09



Zou ik niet doen... trek je er de bulten zomaar in...
Met geweld lukt alles natuurlijk maar met beleid kost het vaak minder poen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Serviceluik vastgeklemd

Bericht door janoniem » zo 30 mei 2021 20:01

Een dakluik zat ooit hier ook onwrikbaar vast. Was van binnenuit (zonder bruut geweld) niet te openen. Kon geen oorzaak vinden.
Trapje er bij gepakt en vanaf het dak, luik omhoog getrokken. Het leek alsof de rubberen afdichting sterk kleefde aan het "glas".
Kan dat ook hier de oorzaak zijn?
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

RuudBox
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 26 mei 2021 21:16

Re: Serviceluik vastgeklemd

Bericht door RuudBox » zo 30 mei 2021 20:24

@Reizigers: Dank je voor je advies; ik waardeer het ten zeerste dat je zo vroeg opgestaan bent om me hiervoor te waarschuwen knipoog.gif
@Janoniem: Dank voor de tip; ik zal er hopelijk deze week achter komen...

RuudBox
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 26 mei 2021 21:16

Re: Serviceluik vastgeklemd

Bericht door RuudBox » za 5 jun 2021 13:07

Vandaag de slotjes verwijderd ; het luik liet zich toen redelijk gemakkelijk openen.
Echter, tussen frame en luik geen voorwerp aangetroffen dat evt. het luik omhoog gedrukt zou kunnen hebben.
Helaas wel een volkomen ontzet luik, zie foto's. Geen idee wat hier dan uiteindelijk de oorzaak van geweest is.,
Conclusie lijkt me duidelijk: ik ga een nieuw service luik bestellen en de oude vervangen daarmee....
Bedankt een ieder voor het meedenken en de reacties; voor mij was dit een eerste kennismaking met het forum.
IMG_9249R.jpg
Img_9251R.jpg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Serviceluik vastgeklemd

Bericht door Chris » za 5 jun 2021 14:03

Beetje bizar he...

Maar ook geen vochtschade gelukkig...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Serviceluik vastgeklemd

Bericht door Wally » za 5 jun 2021 14:59

Als het luik open hangt dan is er niet zo heel veel speling tussen bodem en luik.

Als je bij het opruimen de steunen weer indraait dan kon het luik de bodem wel eens raken en die krachten kan het luik echt niet aan.
Dan wordt het buigen of barsten.

Ingeval van TS buigen?

Frans

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Serviceluik vastgeklemd

Bericht door WillyL » za 5 jun 2021 16:17

[re.gif] inderdaad plausiebele oorzaak.
Die luiken moet je voorzichtig openen en zeker niet laten open vallen. Waarmee ik niet wil zeggen dat dat ook zo gebeurde, vooral omdat de bobbel aan de scharnierkant zit en niet die welke op de grond zou botsen/schuren.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”