Dakraam lekt bij draaihendel

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Lucas
Berichten: 967
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Dakraam lekt bij draaihendel

Bericht door Lucas » zo 23 mei 2021 16:32

Goedemiddag,
Het dakraam in onze caravan lekt. Tijdje terug ook al druppels gezien, laten controleren in werkplaats, maar toen kon men geen lekkage vaststellen. Kitrand was nog goed en er was geen vocht te meten. Al met al dacht men aan condensvorming.

Maar nu na dag flinke regen en water dat op de caravan blijft staan druppelt het weer, echter wel heel duidelijk niet via de zijkanten maar via de draaihendel (zie foto). Weet niet wat voor merk dakraam dit is, opent niet verticaal maar horizontaal, met een draaihendel dus. Op het dak zie ik de twee kroonwielen, waarvan de onderste naar ik aanneem via een asje verbonden is met de draaihendel.

Zit daar misschien een soort pakking die lek kan raken? Want dat lijkt mij dan de meest logische verklaring, daar omheen is het ook nat. Maar als iemand een ander idee heeft hoor ik het graag mrgreen.gif

En is dat (eenvoudig) te verhelpen?

Ps. Ik merkte dat ik de hendel niet helemaal dicht had gedraaid toen ik de lekkage controleerde, kon nog een halve slag bij, maar dat zou mijns inziens geen verschil moeten maken.
Bijlagen
Dak.png
Dak.png (423.06 KiB) 1484 keer bekeken
Draaihendel.jpg
Draaihendel.jpg (45.64 KiB) 1484 keer bekeken

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18306
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Dakraam lekt bij draaihendel

Bericht door deusjevo » zo 23 mei 2021 16:52

Niet tobben en risico nemen met lekkages, nieuw dakraam erin.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Lucas
Berichten: 967
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Dakraam lekt bij draaihendel

Bericht door Lucas » zo 23 mei 2021 20:34

[re.gif]
Daar heb je zeker een punt, maar een heel dakraam vervangen voor een rubberen ringetje van €10 ofzo gaat me toch ook weer wat ver.

Heb trouwens de caravan eens opgedraaid voor en dan stroomt er toch een seconde of 20-30 een behoorlijke stroom water aan de achterkant naar beneden. Is het normaal dat zoveel water op het dak blijft staan?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dakraam lekt bij draaihendel

Bericht door Chris » zo 23 mei 2021 21:27

Water op je dak... dat kan best een flinke plas zijn hoor.
Het dak hoeft maar iets hol te zijn ( En dat is al snel) en je praat over vele liters.

Maar... je lekkage...
De draaiknop kan onmogelijk lekken... dan is er toch een kitrand die "vergaan" is.
Of een afdichting van e.o.a.
Zoeken... naald en hooiberg verhaal....en dat loopt al snel in de uren op.
Als je het zelf niet kunt vinden zou ik niet lang dralen om het hele dakraam te vervangen.
Lang dralen kan n.l. ook betekenen dat er vocht tussen het plafond komt..en dat is wel het allerlaatste wat je wilt.

Hoe oud is je caravan??? is het zinvol om aan een nieuw dakluik te denken ??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Lucas
Berichten: 967
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Dakraam lekt bij draaihendel

Bericht door Lucas » zo 23 mei 2021 22:38

[re.gif]
Bedankt, dan maak ik me over dat water geen zorgen.

Maar onmogelijk lekken van de draaiknop? Er is toch een verbinding tussen binnen en buiten en het water loopt echt heel specifiek via die draaiknop naar binnen (via het binnenste van de draaiknop, uit het gaatje waar die schroef inzit). Dus vandaar mijn gedachte. Maar inderdaad, als het niet fatsoenlijk traceerbaar is gaan we geen risico nemen.

Caravan is van 2010 dus dat er iets niet meer helemaal fris is kan goed zijn.

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Dakraam lekt bij draaihendel

Bericht door nonblond » zo 23 mei 2021 22:47

Is dit een Eriba? Heb wel al eens de draaihendel vervangen, dus die kun je zo losschroeven. Wellicht is ook het frame niet al te lastig los te halen en dan kun je waarschijnlijk wel zien, waar het water vandaan komt. Zit eerlijk gezegd toch aan de kitrand te denken. Heb in ieder geval geen lekkage via de draaihendel gehad.

Lucas
Berichten: 967
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Dakraam lekt bij draaihendel

Bericht door Lucas » ma 24 mei 2021 00:13

[re.gif]
Ja, is inderdaad een Eriba. Heb dat schroefje eruit gehaald, maar daarmee nog niks losgehaald. Kitrand was ook mijn eerste gedachte, maar die is nagekeken paar weken terug en was goed.

Vandaar dat ik een gedachte kreeg over de draaihendel. Maar ik ga er morgen eens een beetje aan hannessen en dan kom ik er misschien wel achter.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2414
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Dakraam lekt bij draaihendel

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 24 mei 2021 10:05

Een kitrand kun je eigenlijk niet controleren door er van buitenaf tegenaan te kijken
De rand aan de buitenkant kan er nog goed uit zien, maar dat wil niet zeggen dat de kit onder het frame van luik nog vast zit.

Het mechanisme zit dat in de natte zone van het dakluik of in de droge zone

Mijn idee probeer voorzichtig de binnenafwerking volledig te verwijderen en dan verdere inspectie op water eventueel iemand een gieter water leeg laten lopen rond het dakluik
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Dakraam lekt bij draaihendel

Bericht door Micky » ma 24 mei 2021 10:11

Idd Kitrand controleren kan eigenlijk niet, 2 opties, dakraam verwijderen en opnieuw plaatsen, of verwijderen en vervangen, de boel rot weg voordat je er erg in hebt.


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Dakraam lekt bij draaihendel

Bericht door WillyL » ma 24 mei 2021 10:41

Eventueel een vochtmeter bestellen bij Ali en dan checken of het plafond rond het raam droog is. Indien dat zo is zou het toch kunnen dat de kit nog OK is, zou... Dus geen 100% zekerheid.

Als lekproef kan je proberen het buitenste draaimechanisme af te plakken met ducktape en dan te kijken of er nog lekken zijn. Indien ja, dan zitten die dus elders.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23435
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Dakraam lekt bij draaihendel

Bericht door PD » ma 24 mei 2021 12:46

Het feit dat er water via de spindel van het uitdraaimechanisme komt, is volgens mij uitsluitend verwijtbaar aan de kitrand rondom het luik. Het mechanisme ligt toch onder de bewegende kap die voorts over het dakluikframe valt ?

Dus: gehele dakluik(frame) verwijderen en opnieuw kitten/plaatsen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Dakraam lekt bij draaihendel

Bericht door Ab » ma 24 mei 2021 12:59

Als ik de foto moet geloven, dan zitten de tandwielen, en de as van het onderste tandwiel toch echt buiten.
En de as dwars door het dak.
Ik heb dit nooit eerder gezien.
Ik vermoed 1 of 2 O-ringen in de doorvoering van de draaihendel die vergaan zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Lucas
Berichten: 967
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Dakraam lekt bij draaihendel

Bericht door Lucas » ma 24 mei 2021 14:20

Bedankt allemaal voor het meedenken.

Inderdaad wat Ab zegt, de spindel zit in het natte deel. Volgens mij zelfs buiten de kitrand. Weliswaar onder de kap, maar als het veel regent en / of waait komt er daar ook water te staan. Op de foto lastig te zien, maar onder dat kroonwiel is het nat. Op de oprit nooit last van, dan staat de caravan bergop. Het zou vreemd zijn als de kitrand slecht is, maar het water heel precies via de binnenkant van de draaiknop naar buiten komt.

Ik ga thuis eens kijken of ik die kap eraf krijg en dan wat meer kan zien. Iets van vergane O-ringetjes blijf ik het meest logisch vinden.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dakraam lekt bij draaihendel

Bericht door Chris » ma 24 mei 2021 20:05

[re.gif]

Na Ab's schrijven snap ik ineens ook die foto's.
Apart is het zeker om zoiets op deze manier te maken.

Als je nieuwe afsluit ringetjes gaat plaatsen dan zou ik dat zeker van een lekker likkie vet voorzien.
De as van die draaiknop lijkt mij kunststof en dat is nou niet bekend als een heel slijtvast materiaal.
Dus... nieuwe O ringen en een dikke lik vet..dik vet... siliconen vet zou mooi zijn... tast geen plastic en rubber aan.
Molycote 33 oid.... als je daar aan kan komen... en anders heb ik wel een lekkere lik voor je.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Lucas
Berichten: 967
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Dakraam lekt bij draaihendel

Bericht door Lucas » di 25 mei 2021 10:00

[re.gif]
Bedankt, dat zal ik dan zeker doen.

Inderdaad bijzondere constructie, zal wel iets van Eriba zelf zijn dan. Ik ga ervan uit (beter gezegd: ik hoop) dat deze spindel zich in een koker bevindt en dan zal de waterschade aan de binnenkant moeten meevallen.

Ben benieuwd.

Waal
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 11 sep 2020 18:37

Re: Dakraam lekt bij draaihendel

Bericht door Waal » di 25 mei 2021 13:34

Hoi, ik had dit vorig jaar ook: druppels aan de zwengel van het dakraam. Via Google kwam ik bij dit forum: https://camperforum.nl/viewtopic.php?t=8465567
De Hymercampers kunnen dit zelfde raam hebben blijkbaar.
Ik moet er nu nog naar (laten) kijken, maar de afgelopen weken was het veel te mooi weer om op het dak te klimmen mrgreen.gif
Volgende week maar eens kijken, dan is die uit de stalling.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Dakraam lekt bij draaihendel

Bericht door Micky » di 25 mei 2021 15:48

[re.gif]

Je leest daar toch verschillende verhalen, van o ring tot compleet opnieuw plaatsen van het luik
Laatst gewijzigd door Micky op di 25 mei 2021 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Dakraam lekt bij draaihendel

Bericht door iemand » di 25 mei 2021 16:03

Jammer dat vele foto's er zijn weggevallen. Gelukkig staat er nog 1 en met uitleg.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Lucas
Berichten: 967
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Dakraam lekt bij draaihendel

Bericht door Lucas » di 25 mei 2021 16:44

[re.gif]
@Waal Bedankt dat is een mooie link, herkenbaar Eriba-probleem dus.

Inderdaad wel veel verschillende oplossingen die worden genoemd, zoals Micky zegt. Lijkt erop dat er rond die "doorvoer" ook nog wat kit zit, dus dat zou ook de oorzaak kunnen zijn behalve de O-ring. Maar dat is allemaal wel te overzien. Wederom dank.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Dakraam lekt bij draaihendel

Bericht door Morgoth » di 25 mei 2021 17:23

Die extra doorvoeren, mechanisme wat buiten in de bagger zit, bijzonder draaiprincipe en dan lekkage...
Zou voor mij een reden zijn om het dakluik te vervangen voor een "normale". Gewoon het zekere voor het onzekere. Caravanconstructies en water gaan slecht samen. En water komt overal tussen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Dakraam lekt bij draaihendel

Bericht door Daphne » di 25 mei 2021 18:43

Morgoth schreef:
di 25 mei 2021 17:23
Die extra doorvoeren, mechanisme wat buiten in de bagger zit, bijzonder draaiprincipe en dan lekkage...
Zou voor mij een reden zijn om het dakluik te vervangen voor een "normale".
Voor ons was dit dakluik een van de redenen weer voor een Eriba te kiezen knipoog.gif Nou ja dat is overdreven, maar wel blij dit dakluik weer in onze nieuwe caravan te hebben. Veel fijner dan een “normale”.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Waal
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 11 sep 2020 18:37

Re: Dakraam lekt bij draaihendel

Bericht door Waal » di 25 mei 2021 21:18

Nog even verder gezocht want ik besefte me dat ik er ook aan moest.
Uiteindelijk kwam ik hier terecht met wat details hoe e.e.a er aan de binnenkant uit ziet: ( Duits forum, maar Google helpt je)
https://forum.hme-ev.de/viewtopic.php?t=10908&start=15
Dus O-ring(en) op de as die in een hol pijpje rond gaat.
Als de kitranden er verder goed uitzien, eerst maar eens hier op richten.

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Dakraam lekt bij draaihendel

Bericht door iemand » di 25 mei 2021 21:44

Aha nu snap ik waar we tegenaan keken...
2.jpg
2.jpg (41.62 KiB) 1030 keer bekeken
ter hoogte van de hand... bijzonder dat daar water in kan en men dit niet wat "hoger" heeft gemaakt
1.jpg
vandaar het voorstel, zeg maar linker foto om er iets voor te maken (Rode rechthoek)

Zo nu staan de foto's veilig op dit forum whistle.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Dakraam lekt bij draaihendel

Bericht door Micky » di 25 mei 2021 21:47

[re.gif]

Okey, nu heb ik genoeg gezien van deze complexe luiken, kan iemand vertellen welk luik dit is en waarom het zo complex is? scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1109
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Dakraam lekt bij draaihendel

Bericht door sindaco » di 25 mei 2021 22:23

https://forum.hme-ev.de/viewtopic.php?t=10908&start=15

hier kun je je uitleven...of uitlezen en mooie plaatjes....dit systeem zit ook op vele hymer campers...de oudjes thumbup.gif

ze schijnen vaak bij die slinger te lekken....4 bladzijdes met info

1 van de 2 foto's hierboven komt ook voor in dit verhaal
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”