welke hydraulische olie voor level systeem?

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: welke hydraulische olie voor level systeem?

Bericht door mrbullmastiff » wo 31 mar 2021 00:04

Als ik het bericht zo lees denk ik dat het raadzaam is om het systeem grondig te controleren. Topic starter denkt vanwege het probleem aan een laag olieniveau maar in dat geval moet er ergens een lekkage zijn die eerst gerepareerd moet worden.
Als er geen lekkage te vinden is kunnen er ook andere redenen zijn dat het systeem niet werkt. Ik neem aan dat er op het hydraulisch systeem ook stuurventielen en een drukbeveiliging zit onderdelen die bijvoorbeeld door vervuiling problemen kunnen geven.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Groentje
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 8 jun 2020 16:50

Re: welke hydraulische olie voor level systeem?

Bericht door Groentje » wo 31 mar 2021 08:58

mrbullmastiff schreef:
wo 31 mar 2021 00:04
Als ik het bericht zo lees denk ik dat het raadzaam is om het systeem grondig te controleren. Topic starter denkt vanwege het probleem aan een laag olieniveau maar in dat geval moet er ergens een lekkage zijn die eerst gerepareerd moet worden.
Als er geen lekkage te vinden is kunnen er ook andere redenen zijn dat het systeem niet werkt. Ik neem aan dat er op het hydraulisch systeem ook stuurventielen en een drukbeveiliging zit onderdelen die bijvoorbeeld door vervuiling problemen kunnen geven.
Dat dacht ik ook, daarom heb ik Cor Olie gebeld. Met het idee een afspraak te maken voor controle en reparatie. Maar van hun kreeg ik dus het advies om eerst maar de vloeistof te checken en aan te vullen (wellicht er vanuitgaande dat ik wist wat er in zat en gewoon hetzelfde erbij kon gooien. Wat helaas dus niet het geval is). Ik heb nog wel gevraagd over lekkage, maar kreeg als antwoord dat dit dan duidelijk te zien zou moeten zijn bij de poten. Nog los van het feit dat dan het hele systeem leeg zou moeten lopen. Dat is niet het geval.

Ik ga eerst maar eens kijken of de inhoud gewoon vervangen kan worden. Zoveel kost die vloeistof niet zo te zien, en dan weet ik bovendien wat er in zit, en kan ik in noodgevallen zelf bijvullen. Zakt het peil dan weer, dan moet ik wel verder onderzoek laten doen.

Hans Gielen
Berichten: 143
Lid geworden op: di 28 aug 2012 22:20

Re: welke hydraulische olie voor level systeem?

Bericht door Hans Gielen » wo 31 mar 2021 21:49

In mijn Level Lock leveller systeem gebruik ik al jaren hydraulics olie van Eurol Citroen Hydractive 3. Bij elke automaterialen zaak te koop voor <15€ / l.
PS: Wel Erg veel meningen in de reacties, weinig echte ervaringen.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: welke hydraulische olie voor level systeem?

Bericht door Knaus440 » do 1 apr 2021 13:14

Hoho, misschien weinig ervaringen met dit systeem, maar wel met hydraulische oliën, vloeistoffen, onderhoud, soorten oliën, etc.
En anders was jij de enige geweest met een reactie. Zonder advies te kijken wat er in zit, doorspoelen, of alles vervangen. Als oud Citroën man vind ik de tip van de oliën can citroen wel handig. Maar niet mengen! Zou de dikte en viscositeit goed zijn. Beter blauwe of groene Citroën hydraulische olie.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: welke hydraulische olie voor level systeem?

Bericht door Ab » do 1 apr 2021 13:23

Weet wel wat je doet.
Alle olie eruit, en vervangen is niet zo simpel als het lijkt.
Daar heb ik genoeg ervaring mee.
Het is goed nadenken hoe je dat doet.
Ik vermoed dat je enkelwerkende veerretour cylinders hebt, dat is wat makkelijker dan dubbelwerkende cylinders.
Je moet er altijd voor zorgen, dat er geen lucht in het systeem blijft, en dat kan best lastig zijn.
Gewoon het olietankje wat bijvullen met de juiste olie is makkelijker.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: welke hydraulische olie voor level systeem?

Bericht door Morgoth » do 1 apr 2021 14:03

Paul Vingerhoets schreef:
di 30 mar 2021 19:34
ATF transmissie olie is iets heel anders dan hydraulische olie die kun je volgens mij ook niet mengen
Bij mijn International Tracktor is de hydrauliekolie ook de versnellingsbak olie. De versnellingsbak is namelijk de tank voor de hydrauliek. Dit was ook zo bij mijn ouder Fiat trekker. Bij mijn weten werken vrijwel alle tracktoren op deze manier. Je hebt dus wel hydrauliekolie die gelijk ook transmissieolie is.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Groentje
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 8 jun 2020 16:50

Re: welke hydraulische olie voor level systeem?

Bericht door Groentje » do 1 apr 2021 15:54

Ab schreef:
do 1 apr 2021 13:23
Weet wel wat je doet.
Alle olie eruit, en vervangen is niet zo simpel als het lijkt.
Daar heb ik genoeg ervaring mee.
Het is goed nadenken hoe je dat doet.
Ik vermoed dat je enkelwerkende veerretour cylinders hebt, dat is wat makkelijker dan dubbelwerkende cylinders.
Je moet er altijd voor zorgen, dat er geen lucht in het systeem blijft, en dat kan best lastig zijn.
Gewoon het olietankje wat bijvullen met de juiste olie is makkelijker.
Zo sta ik er ook in: ik ga zelf niet beginnen aan het vervangen van de olie, hoe simpel dat misschien voor iemand met meer ervaring ook is. Helaas werkt de onderhoudstak van mijn stalling niet aan leveler systemen, dus ik zal echt een keer op en neer moeten naar Bergambacht. Maar daarna zorg ik dat ik standaard een fles van wat ze er ook in gaan stoppen als reserve bij me heb!

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: welke hydraulische olie voor level systeem?

Bericht door Jaap van Duijn » do 1 apr 2021 22:09

@Groentje,

Na 10 jaar op de caravan de set van 2 as vijzels en 4 hoek poten gebruikt te hebben - en veel en zomer en winter - nooit hoeven bijvullen, ook niet door dealer (had ik nagevraagd).
Nu 2 jaar op de camper 4 vijzels (per wiel zeg maar) en ook veelvuldig gebruikt, nog niet bijgevuld. Gaat 12-04-2021 voor service en vraag ik na).
Dus lijkt mij dat je ergens een lek (je) hebt.
Als je met de hand uitstuurt kan je doorgaan met "persen" en dus druk er op kan houden en dan vanonder kijken of je nattigheid ziet.

Want 99,99% ben ik zeker dat die mannen met montage de lucht uit het systeem halen op een manier zoals ze in de garage je remmen ontluchten:
1--Rempedaal in ontluchting open en kijken of het lucht of olie is.
2--Rempedaal geheel in dan ontluchting dicht en rempedaal los laten.
Meestal deze stappen 3-5 x herhalen per rem, per wiel.

succes Jaap

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: welke hydraulische olie voor level systeem?

Bericht door Ab » do 1 apr 2021 22:37

Dat ligt toch iets anders Jaap.
Op cylinders zoals gebruikelijk bij levelsystemen heb je geen onluchtings nippels.
Ik geloof ook niet echt, dat het probleem in de olie zit, als ik het relaas van TS nog eens nalees.
De cylinders wilden slecht naar beneden. Na veel keer proberen uiteindelijk toch.

Dat wil zeggen, dat er nog geen olie in de cylinders zat, bij het begin.
Dat betekent, dat die olie maar op 1 andere plek kon zitten, en dat is in de tank. Uiteindelijk gingen ze wel, dus ook genoeg olie, anders waren de cylinders niet uit gegaan.

Als ik er serieus over nadenk, kan het probleem alleen maar in de stuurventielen zitten.
De pomp loopt, er is geen lekkage, vermoedelijk dus ook nog voldoende olie aanwezig.
Mogelijke oorzaken,
Het kan een klevend relais zijn in de aansturing, of een 12 volt DC spoel van een magneetventiel, die ofwel niet voldoende prik krijgt, of niet genoeg magneetkracht levert, of een te zwaar lopend bewegend deel in het ventiel.
Ook niet uit te sluiten is een te zwakke accu, de pomp trekt stroom, gevolg spanningsval, waardoor te weinig voltage op spoelen van magneetkleppen. Zou maar zo kunnen.
Veel anders kan het naar mijn mening niet zijn.

In een hydroliektank zit normaal gesproken altijd veel meer olie, dan dat je kunt wegpompen.
De pomp mag nooit droog lopen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: welke hydraulische olie voor level systeem?

Bericht door Jaap van Duijn » do 1 apr 2021 22:46

@Ab,

ik ga het niet beter weten, maar toen bij de caravan liet een monteur het pompje lopen en de andere draaide wartel los aan de cilinder en keek of er olie uit kwam.
Stond erbij en keek er na - en ja dat mocht toen nog.
Bij de camper niet bij geweest kan het ook niet zeggen.
Maar 12e ga ik voor service en plaatsen zonnepaneel en vraag het aan die monteur (wat € voor kratje pils doet wonderen heb ik geleerd al heel vroeg)
En laat het weten.
En dit komt uit mijn instructie manual.
groeten Jaap
Bijlagen
olie bijvullen.jpg

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: welke hydraulische olie voor level systeem?

Bericht door Ab » do 1 apr 2021 22:56

Ja, precies..
De enige mogelijkheid is om de aansluiting(en) los te draaien bij cylinders en die te laten lekken.
Een ontluchtingsnippel heb je niet.
Het probleem zit vlgs mij in dit geval ook helemaal niet in de olie of lucht.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: welke hydraulische olie voor level systeem?

Bericht door Chris » vr 2 apr 2021 10:59

Over welk merk hebben we het nu??

Het systeem van TS is echt niet nieuw, dus E&P kan het nog niet zijn..
Alko was electrisch met motoren..
En dit ???
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Groentje
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 8 jun 2020 16:50

Re: welke hydraulische olie voor level systeem?

Bericht door Groentje » vr 2 apr 2021 11:32

Chris schreef:
vr 2 apr 2021 10:59
Over welk merk hebben we het nu??

Het systeem van TS is echt niet nieuw, dus E&P kan het nog niet zijn..
Alko was electrisch met motoren..
En dit ???
Ik zou het helaas niet weten. Caravan is een Elddis Odyssey 490/5 uit 2004 (niet 2002, my mistake). Of het systeem daar toen (in 2004) al onderzat weet ik niet, ik denk het eigenlijk wel. Ongetwijfeld staat het merkin de handleiding, maar ja: die ligt in de caravan....

Ik zal eens kijken als ik hem weg ga brengen binnenkort!

Groentje
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 8 jun 2020 16:50

Re: welke hydraulische olie voor level systeem?

Bericht door Groentje » vr 2 apr 2021 11:36

Ab schreef:
do 1 apr 2021 22:37
Ook niet uit te sluiten is een te zwakke accu, de pomp trekt stroom, gevolg spanningsval, waardoor te weinig voltage op spoelen van magneetkleppen. Zou maar zo kunnen.
Dat lijkt mij onwaarschijnlijk: er zit een nieuwe accu in die zwaarder is dan de ouwe. Nog los daarvan: ook op netstroom doet hij het niet zoals het hoort.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: welke hydraulische olie voor level systeem?

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 2 apr 2021 13:21

Heb nog eens terug gelezen, maar ik begrijp dat als de pomp draaid dan werken de pootjes, gaan ze omlaag en drukken ze de caravan omhoog, dus olie zit er voldoende in anders bebeurde er moest meer als pootjes een stukje uit zijn en hoor je de pomp lucht zuigen.

Mijn idee is of de pomp zelf is versleten of de aansturing haperd.
Klevende cilinders zul je alleen zien als pootjes door veren opgetrokken worden de olie druk is normaal gesproken hoog genoeg om de cilinders uit elkaar te drukken ook als ze wat moeilijker gaan.

Begin eens vooraan met controleren of
Kabels voor de stroomvoorziening naar de pomp nog goed vast zitten en niet geoxideerd ook alle ander aanwezige kabels en verbindingen controleren en eventueel vast zetten

Als je de poten bediend de pomp vlot en continu gaat draaien.
Pas als de pootjes aan de grond komen moet de pomp zwaarder gaan draaien (meer druk opbouw in syst een)
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: welke hydraulische olie voor level systeem?

Bericht door Jaap van Duijn » vr 2 apr 2021 13:26

En probeer eens op hand bediening in plaats van automatisch of heb je al gedaan?
En ja met minus 11Graden C in Corvara - Italie gingen de poten langzamer in met nog steeds originele olie, wel echt merkbaar langzamer hoor.

Jaap

Gebruikersavatar
henkth
Berichten: 266
Lid geworden op: wo 7 dec 2011 13:24

Re: welke hydraulische olie voor level systeem?

Bericht door henkth » vr 2 apr 2021 14:07

De enigste juiste olie is hydrauliek olie.
Indien verschillende cilinders niet correct samenwerken, is dit meestal te weinig olie of lucht in het systeem.
Dus de voorraadtank controleren of er voldoende olie in zit.
Vervolgens het systeem ontluchten bij cilinders en bedieningsblok.
Let tijdens het ontluchten erop dat de voorraadtank op niveau blijft.
Vul de voorraadtank niet boven het aangegeven niveau want anders loopt de tank over bij het intrekken van de cilinders.
Ford Focus 2.0 Wagon Rally Edition - Dethleffs C'joy 480 QLK 2019

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: welke hydraulische olie voor level systeem?

Bericht door Ab » vr 2 apr 2021 18:17

Een nieuwe accu zegt niet veel. Die kan na een dag al bijna leeg zijn.
Dat het met de stekker erin geen verschil maakt, zegt ook niet zo heel veel.
Tenzij er een heel zware lader op de accu staat.
Maar als je zeker bent van de accu, kan je dat in ieder geval alvast uitsluiten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”