welke hydraulische olie voor level systeem?
- mrbullmastiff
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
- Locatie: Sluiskil
Re: welke hydraulische olie voor level systeem?
Als ik het bericht zo lees denk ik dat het raadzaam is om het systeem grondig te controleren. Topic starter denkt vanwege het probleem aan een laag olieniveau maar in dat geval moet er ergens een lekkage zijn die eerst gerepareerd moet worden.
Als er geen lekkage te vinden is kunnen er ook andere redenen zijn dat het systeem niet werkt. Ik neem aan dat er op het hydraulisch systeem ook stuurventielen en een drukbeveiliging zit onderdelen die bijvoorbeeld door vervuiling problemen kunnen geven.
Als er geen lekkage te vinden is kunnen er ook andere redenen zijn dat het systeem niet werkt. Ik neem aan dat er op het hydraulisch systeem ook stuurventielen en een drukbeveiliging zit onderdelen die bijvoorbeeld door vervuiling problemen kunnen geven.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i
Re: welke hydraulische olie voor level systeem?
Dat dacht ik ook, daarom heb ik Cor Olie gebeld. Met het idee een afspraak te maken voor controle en reparatie. Maar van hun kreeg ik dus het advies om eerst maar de vloeistof te checken en aan te vullen (wellicht er vanuitgaande dat ik wist wat er in zat en gewoon hetzelfde erbij kon gooien. Wat helaas dus niet het geval is). Ik heb nog wel gevraagd over lekkage, maar kreeg als antwoord dat dit dan duidelijk te zien zou moeten zijn bij de poten. Nog los van het feit dat dan het hele systeem leeg zou moeten lopen. Dat is niet het geval.mrbullmastiff schreef: ↑wo 31 mar 2021 00:04Als ik het bericht zo lees denk ik dat het raadzaam is om het systeem grondig te controleren. Topic starter denkt vanwege het probleem aan een laag olieniveau maar in dat geval moet er ergens een lekkage zijn die eerst gerepareerd moet worden.
Als er geen lekkage te vinden is kunnen er ook andere redenen zijn dat het systeem niet werkt. Ik neem aan dat er op het hydraulisch systeem ook stuurventielen en een drukbeveiliging zit onderdelen die bijvoorbeeld door vervuiling problemen kunnen geven.
Ik ga eerst maar eens kijken of de inhoud gewoon vervangen kan worden. Zoveel kost die vloeistof niet zo te zien, en dan weet ik bovendien wat er in zit, en kan ik in noodgevallen zelf bijvullen. Zakt het peil dan weer, dan moet ik wel verder onderzoek laten doen.
-
- Berichten: 144
- Lid geworden op: di 28 aug 2012 22:20
Re: welke hydraulische olie voor level systeem?
In mijn Level Lock leveller systeem gebruik ik al jaren hydraulics olie van Eurol Citroen Hydractive 3. Bij elke automaterialen zaak te koop voor <15€ / l.
PS: Wel Erg veel meningen in de reacties, weinig echte ervaringen.
PS: Wel Erg veel meningen in de reacties, weinig echte ervaringen.
Re: welke hydraulische olie voor level systeem?
Hoho, misschien weinig ervaringen met dit systeem, maar wel met hydraulische oliën, vloeistoffen, onderhoud, soorten oliën, etc.
En anders was jij de enige geweest met een reactie. Zonder advies te kijken wat er in zit, doorspoelen, of alles vervangen. Als oud Citroën man vind ik de tip van de oliën can citroen wel handig. Maar niet mengen! Zou de dikte en viscositeit goed zijn. Beter blauwe of groene Citroën hydraulische olie.
En anders was jij de enige geweest met een reactie. Zonder advies te kijken wat er in zit, doorspoelen, of alles vervangen. Als oud Citroën man vind ik de tip van de oliën can citroen wel handig. Maar niet mengen! Zou de dikte en viscositeit goed zijn. Beter blauwe of groene Citroën hydraulische olie.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: welke hydraulische olie voor level systeem?
Weet wel wat je doet.
Alle olie eruit, en vervangen is niet zo simpel als het lijkt.
Daar heb ik genoeg ervaring mee.
Het is goed nadenken hoe je dat doet.
Ik vermoed dat je enkelwerkende veerretour cylinders hebt, dat is wat makkelijker dan dubbelwerkende cylinders.
Je moet er altijd voor zorgen, dat er geen lucht in het systeem blijft, en dat kan best lastig zijn.
Gewoon het olietankje wat bijvullen met de juiste olie is makkelijker.
Alle olie eruit, en vervangen is niet zo simpel als het lijkt.
Daar heb ik genoeg ervaring mee.
Het is goed nadenken hoe je dat doet.
Ik vermoed dat je enkelwerkende veerretour cylinders hebt, dat is wat makkelijker dan dubbelwerkende cylinders.
Je moet er altijd voor zorgen, dat er geen lucht in het systeem blijft, en dat kan best lastig zijn.
Gewoon het olietankje wat bijvullen met de juiste olie is makkelijker.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: welke hydraulische olie voor level systeem?
Bij mijn International Tracktor is de hydrauliekolie ook de versnellingsbak olie. De versnellingsbak is namelijk de tank voor de hydrauliek. Dit was ook zo bij mijn ouder Fiat trekker. Bij mijn weten werken vrijwel alle tracktoren op deze manier. Je hebt dus wel hydrauliekolie die gelijk ook transmissieolie is.Paul Vingerhoets schreef: ↑di 30 mar 2021 19:34ATF transmissie olie is iets heel anders dan hydraulische olie die kun je volgens mij ook niet mengen
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: welke hydraulische olie voor level systeem?
Zo sta ik er ook in: ik ga zelf niet beginnen aan het vervangen van de olie, hoe simpel dat misschien voor iemand met meer ervaring ook is. Helaas werkt de onderhoudstak van mijn stalling niet aan leveler systemen, dus ik zal echt een keer op en neer moeten naar Bergambacht. Maar daarna zorg ik dat ik standaard een fles van wat ze er ook in gaan stoppen als reserve bij me heb!Ab schreef: ↑do 1 apr 2021 13:23Weet wel wat je doet.
Alle olie eruit, en vervangen is niet zo simpel als het lijkt.
Daar heb ik genoeg ervaring mee.
Het is goed nadenken hoe je dat doet.
Ik vermoed dat je enkelwerkende veerretour cylinders hebt, dat is wat makkelijker dan dubbelwerkende cylinders.
Je moet er altijd voor zorgen, dat er geen lucht in het systeem blijft, en dat kan best lastig zijn.
Gewoon het olietankje wat bijvullen met de juiste olie is makkelijker.
-
- Berichten: 1317
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: welke hydraulische olie voor level systeem?
@Groentje,
Na 10 jaar op de caravan de set van 2 as vijzels en 4 hoek poten gebruikt te hebben - en veel en zomer en winter - nooit hoeven bijvullen, ook niet door dealer (had ik nagevraagd).
Nu 2 jaar op de camper 4 vijzels (per wiel zeg maar) en ook veelvuldig gebruikt, nog niet bijgevuld. Gaat 12-04-2021 voor service en vraag ik na).
Dus lijkt mij dat je ergens een lek (je) hebt.
Als je met de hand uitstuurt kan je doorgaan met "persen" en dus druk er op kan houden en dan vanonder kijken of je nattigheid ziet.
Want 99,99% ben ik zeker dat die mannen met montage de lucht uit het systeem halen op een manier zoals ze in de garage je remmen ontluchten:
1--Rempedaal in ontluchting open en kijken of het lucht of olie is.
2--Rempedaal geheel in dan ontluchting dicht en rempedaal los laten.
Meestal deze stappen 3-5 x herhalen per rem, per wiel.
succes Jaap
Na 10 jaar op de caravan de set van 2 as vijzels en 4 hoek poten gebruikt te hebben - en veel en zomer en winter - nooit hoeven bijvullen, ook niet door dealer (had ik nagevraagd).
Nu 2 jaar op de camper 4 vijzels (per wiel zeg maar) en ook veelvuldig gebruikt, nog niet bijgevuld. Gaat 12-04-2021 voor service en vraag ik na).
Dus lijkt mij dat je ergens een lek (je) hebt.
Als je met de hand uitstuurt kan je doorgaan met "persen" en dus druk er op kan houden en dan vanonder kijken of je nattigheid ziet.
Want 99,99% ben ik zeker dat die mannen met montage de lucht uit het systeem halen op een manier zoals ze in de garage je remmen ontluchten:
1--Rempedaal in ontluchting open en kijken of het lucht of olie is.
2--Rempedaal geheel in dan ontluchting dicht en rempedaal los laten.
Meestal deze stappen 3-5 x herhalen per rem, per wiel.
succes Jaap
Re: welke hydraulische olie voor level systeem?
Dat ligt toch iets anders Jaap.
Op cylinders zoals gebruikelijk bij levelsystemen heb je geen onluchtings nippels.
Ik geloof ook niet echt, dat het probleem in de olie zit, als ik het relaas van TS nog eens nalees.
De cylinders wilden slecht naar beneden. Na veel keer proberen uiteindelijk toch.
Dat wil zeggen, dat er nog geen olie in de cylinders zat, bij het begin.
Dat betekent, dat die olie maar op 1 andere plek kon zitten, en dat is in de tank. Uiteindelijk gingen ze wel, dus ook genoeg olie, anders waren de cylinders niet uit gegaan.
Als ik er serieus over nadenk, kan het probleem alleen maar in de stuurventielen zitten.
De pomp loopt, er is geen lekkage, vermoedelijk dus ook nog voldoende olie aanwezig.
Mogelijke oorzaken,
Het kan een klevend relais zijn in de aansturing, of een 12 volt DC spoel van een magneetventiel, die ofwel niet voldoende prik krijgt, of niet genoeg magneetkracht levert, of een te zwaar lopend bewegend deel in het ventiel.
Ook niet uit te sluiten is een te zwakke accu, de pomp trekt stroom, gevolg spanningsval, waardoor te weinig voltage op spoelen van magneetkleppen. Zou maar zo kunnen.
Veel anders kan het naar mijn mening niet zijn.
In een hydroliektank zit normaal gesproken altijd veel meer olie, dan dat je kunt wegpompen.
De pomp mag nooit droog lopen.
Op cylinders zoals gebruikelijk bij levelsystemen heb je geen onluchtings nippels.
Ik geloof ook niet echt, dat het probleem in de olie zit, als ik het relaas van TS nog eens nalees.
De cylinders wilden slecht naar beneden. Na veel keer proberen uiteindelijk toch.
Dat wil zeggen, dat er nog geen olie in de cylinders zat, bij het begin.
Dat betekent, dat die olie maar op 1 andere plek kon zitten, en dat is in de tank. Uiteindelijk gingen ze wel, dus ook genoeg olie, anders waren de cylinders niet uit gegaan.
Als ik er serieus over nadenk, kan het probleem alleen maar in de stuurventielen zitten.
De pomp loopt, er is geen lekkage, vermoedelijk dus ook nog voldoende olie aanwezig.
Mogelijke oorzaken,
Het kan een klevend relais zijn in de aansturing, of een 12 volt DC spoel van een magneetventiel, die ofwel niet voldoende prik krijgt, of niet genoeg magneetkracht levert, of een te zwaar lopend bewegend deel in het ventiel.
Ook niet uit te sluiten is een te zwakke accu, de pomp trekt stroom, gevolg spanningsval, waardoor te weinig voltage op spoelen van magneetkleppen. Zou maar zo kunnen.
Veel anders kan het naar mijn mening niet zijn.
In een hydroliektank zit normaal gesproken altijd veel meer olie, dan dat je kunt wegpompen.
De pomp mag nooit droog lopen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 1317
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: welke hydraulische olie voor level systeem?
@Ab,
ik ga het niet beter weten, maar toen bij de caravan liet een monteur het pompje lopen en de andere draaide wartel los aan de cilinder en keek of er olie uit kwam.
Stond erbij en keek er na - en ja dat mocht toen nog.
Bij de camper niet bij geweest kan het ook niet zeggen.
Maar 12e ga ik voor service en plaatsen zonnepaneel en vraag het aan die monteur (wat € voor kratje pils doet wonderen heb ik geleerd al heel vroeg)
En laat het weten.
En dit komt uit mijn instructie manual.
groeten Jaap
ik ga het niet beter weten, maar toen bij de caravan liet een monteur het pompje lopen en de andere draaide wartel los aan de cilinder en keek of er olie uit kwam.
Stond erbij en keek er na - en ja dat mocht toen nog.
Bij de camper niet bij geweest kan het ook niet zeggen.
Maar 12e ga ik voor service en plaatsen zonnepaneel en vraag het aan die monteur (wat € voor kratje pils doet wonderen heb ik geleerd al heel vroeg)
En laat het weten.
En dit komt uit mijn instructie manual.
groeten Jaap
Re: welke hydraulische olie voor level systeem?
Ja, precies..
De enige mogelijkheid is om de aansluiting(en) los te draaien bij cylinders en die te laten lekken.
Een ontluchtingsnippel heb je niet.
Het probleem zit vlgs mij in dit geval ook helemaal niet in de olie of lucht.
De enige mogelijkheid is om de aansluiting(en) los te draaien bij cylinders en die te laten lekken.
Een ontluchtingsnippel heb je niet.
Het probleem zit vlgs mij in dit geval ook helemaal niet in de olie of lucht.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: welke hydraulische olie voor level systeem?
Over welk merk hebben we het nu??
Het systeem van TS is echt niet nieuw, dus E&P kan het nog niet zijn..
Alko was electrisch met motoren..
En dit ???
Het systeem van TS is echt niet nieuw, dus E&P kan het nog niet zijn..
Alko was electrisch met motoren..
En dit ???
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: welke hydraulische olie voor level systeem?
Ik zou het helaas niet weten. Caravan is een Elddis Odyssey 490/5 uit 2004 (niet 2002, my mistake). Of het systeem daar toen (in 2004) al onderzat weet ik niet, ik denk het eigenlijk wel. Ongetwijfeld staat het merkin de handleiding, maar ja: die ligt in de caravan....
Ik zal eens kijken als ik hem weg ga brengen binnenkort!
Re: welke hydraulische olie voor level systeem?
Dat lijkt mij onwaarschijnlijk: er zit een nieuwe accu in die zwaarder is dan de ouwe. Nog los daarvan: ook op netstroom doet hij het niet zoals het hoort.
-
- Berichten: 2360
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: welke hydraulische olie voor level systeem?
Heb nog eens terug gelezen, maar ik begrijp dat als de pomp draaid dan werken de pootjes, gaan ze omlaag en drukken ze de caravan omhoog, dus olie zit er voldoende in anders bebeurde er moest meer als pootjes een stukje uit zijn en hoor je de pomp lucht zuigen.
Mijn idee is of de pomp zelf is versleten of de aansturing haperd.
Klevende cilinders zul je alleen zien als pootjes door veren opgetrokken worden de olie druk is normaal gesproken hoog genoeg om de cilinders uit elkaar te drukken ook als ze wat moeilijker gaan.
Begin eens vooraan met controleren of
Kabels voor de stroomvoorziening naar de pomp nog goed vast zitten en niet geoxideerd ook alle ander aanwezige kabels en verbindingen controleren en eventueel vast zetten
Als je de poten bediend de pomp vlot en continu gaat draaien.
Pas als de pootjes aan de grond komen moet de pomp zwaarder gaan draaien (meer druk opbouw in syst een)
Mijn idee is of de pomp zelf is versleten of de aansturing haperd.
Klevende cilinders zul je alleen zien als pootjes door veren opgetrokken worden de olie druk is normaal gesproken hoog genoeg om de cilinders uit elkaar te drukken ook als ze wat moeilijker gaan.
Begin eens vooraan met controleren of
Kabels voor de stroomvoorziening naar de pomp nog goed vast zitten en niet geoxideerd ook alle ander aanwezige kabels en verbindingen controleren en eventueel vast zetten
Als je de poten bediend de pomp vlot en continu gaat draaien.
Pas als de pootjes aan de grond komen moet de pomp zwaarder gaan draaien (meer druk opbouw in syst een)
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
-
- Berichten: 1317
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: welke hydraulische olie voor level systeem?
En probeer eens op hand bediening in plaats van automatisch of heb je al gedaan?
En ja met minus 11Graden C in Corvara - Italie gingen de poten langzamer in met nog steeds originele olie, wel echt merkbaar langzamer hoor.
Jaap
En ja met minus 11Graden C in Corvara - Italie gingen de poten langzamer in met nog steeds originele olie, wel echt merkbaar langzamer hoor.
Jaap
Re: welke hydraulische olie voor level systeem?
De enigste juiste olie is hydrauliek olie.
Indien verschillende cilinders niet correct samenwerken, is dit meestal te weinig olie of lucht in het systeem.
Dus de voorraadtank controleren of er voldoende olie in zit.
Vervolgens het systeem ontluchten bij cilinders en bedieningsblok.
Let tijdens het ontluchten erop dat de voorraadtank op niveau blijft.
Vul de voorraadtank niet boven het aangegeven niveau want anders loopt de tank over bij het intrekken van de cilinders.
Indien verschillende cilinders niet correct samenwerken, is dit meestal te weinig olie of lucht in het systeem.
Dus de voorraadtank controleren of er voldoende olie in zit.
Vervolgens het systeem ontluchten bij cilinders en bedieningsblok.
Let tijdens het ontluchten erop dat de voorraadtank op niveau blijft.
Vul de voorraadtank niet boven het aangegeven niveau want anders loopt de tank over bij het intrekken van de cilinders.
Ford Focus 2.0 Wagon Rally Edition - Dethleffs C'joy 480 QLK 2019
Re: welke hydraulische olie voor level systeem?
Een nieuwe accu zegt niet veel. Die kan na een dag al bijna leeg zijn.
Dat het met de stekker erin geen verschil maakt, zegt ook niet zo heel veel.
Tenzij er een heel zware lader op de accu staat.
Maar als je zeker bent van de accu, kan je dat in ieder geval alvast uitsluiten.
Dat het met de stekker erin geen verschil maakt, zegt ook niet zo heel veel.
Tenzij er een heel zware lader op de accu staat.
Maar als je zeker bent van de accu, kan je dat in ieder geval alvast uitsluiten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.